39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – "אע"פ " ב־"אף על פי ") |
מ (החלפת טקסט – "שעי"ז " ב־"שעל ידי זה ") |
||
שורה 18: | שורה 18: | ||
ובזה יש חילוק בין משלוח מנות ל[[צדקה]]: | ובזה יש חילוק בין משלוח מנות ל[[צדקה]]: | ||
בצדקה – אם העני אומר הריני מוחל או הריני כאילו התקבלתי, לא נתקיימה מצות הצדקה. וכמבואר בתשובות הרשב"א<REF>ח"א סי"ח.</REF> בביאור הטעם שאין מברכים על מצות הצדקה<REF>ראה גם לעיל ריש ע' 112.</REF> – כיון שקיומה תלוי בדעת אחרים, שהרי יכול להיות שהעני לא ירצה לקבל, ובידו לעקור ממנו מצוה זו. והיינו, שמחילת העני אינה נחשבת כמו שקיבל, | בצדקה – אם העני אומר הריני מוחל או הריני כאילו התקבלתי, לא נתקיימה מצות הצדקה. וכמבואר בתשובות הרשב"א<REF>ח"א סי"ח.</REF> בביאור הטעם שאין מברכים על מצות הצדקה<REF>ראה גם לעיל ריש ע' 112.</REF> – כיון שקיומה תלוי בדעת אחרים, שהרי יכול להיות שהעני לא ירצה לקבל, ובידו לעקור ממנו מצוה זו. והיינו, שמחילת העני אינה נחשבת כמו שקיבל, שעל ידי זה יהא חשיב כאילו נתקיימה מצות הצדקה, אלא מחילת העני מפקיעה את החיוב של נתינת הצדקה, דחשיב כאילו לא נמצא עני במחיצתו, אבל אין כאן קיום מצות הצדקה. | ||
ואילו במשלוח מנות – כאשר המקבל מוחל או אומר הריני כאילו התקבלתי, נתקיימה המצוה, וחשיב כאילו קיבל ושלח בחזרה<REF>ראה קרבן נתנאל שם. ברכ"י או"ח שם סק"ה.</REF>. | ואילו במשלוח מנות – כאשר המקבל מוחל או אומר הריני כאילו התקבלתי, נתקיימה המצוה, וחשיב כאילו קיבל ושלח בחזרה<REF>ראה קרבן נתנאל שם. ברכ"י או"ח שם סק"ה.</REF>. |
עריכות