שיחה:עישון

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־20:40, 4 ביוני 2017 מאת שף ויתיב (שיחה | תרומות) (←‏יום טוב)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הנה הכתבה --שיעשיחה ז' באייר ה'תשע"ז 07:51, 3 במאי 2017 (UTC)

הרבי נגד עישון[עריכה]

כתוב כאן "רבותינו נשיאנו, הרבי ריי"ץ והרבי דיברו נגד עישון", אשמח למקור מדוייק איפה הרבי מדבר נגד עישון. שף ויתיבקאנפרענץ רום 16:38, 3 במאי 2017 (UTC)

ציטוט מהתקשרות: הרבי אמר לי אז שאינו יכול להוציא איסור על זה, מכיוון שחותנו הרבי הקודם היה מעשן, אבל הזכיר לי את המכתב שאוסר לעשן עד גיל עשרים ומבקש ("בקשה נפשית") שגם לאחר גיל זה לא יעשנו. --שיעשיחה ח' באייר ה'תשע"ז 21:27, 4 במאי 2017 (UTC)
בציטוטים מעין אלו צריך להיזהר ביותר, שכן בשינוי מילה אחת יכול המשמעות להשתנות מן הקצה אל הקצה. מאיפה לקוח הציטוט איני יודע, אולם ממכתבים שנדפסו וסרטים של אנשים בדולרים עולה תמונה מאוד ברורה - ישנם שני דברים ששאלו את הרבי מדוע אינו עושה וכל פעם ענה באופן אחר: מדוע אינו עולה לארץ ומדוע אינו אוסר עישון. עכ"פ גם בציטוט שהבאת הדגיש הרבי בהתחלה שאינו יכול לאסור עישון. שף ויתיבקאנפרענץ רום 23:39, 4 במאי 2017 (UTC)
כיצד אתה מציע שיהיה כתוב בפועל? --שיעשיחה י"ח באייר ה'תשע"ז 13:30, 14 במאי 2017 (UTC)
הייתי כותב כך "הרבי הקודם אסר על בחורים מתחת לגיל עשרים לעשן, ומעל גיל זה ביקש בקשה נפשית שימעטו בזה ועד לעצירה לגמרי. עם זאת, כאשר התבקש הרבי להוציא איסור על עישון נמנע מכך. ואולי יש להוסיף בפיסקה אנקדוטות את הסיפור ששמעתי מישראל ש"ט שכתבתיו בפיסקה שלאח"ז. שף ויתיבקאנפרענץ רום 01:24, 17 במאי 2017 (UTC)
שף ויתיב, הרבי עצמו גם דיבר על כך ברור, כמפורט בכתבת בית משיח שבקישורים החיצוניים. הכתבה בבית משיח דומה לציטוט מהתקשרות, וכאן יש משמעות ברורה יותר, כי לאחריה נערכה אסיפה ופורסמו החלטות - הכל בהתאם לאותה יחידות. עולה תמונה ברורה שהרבי מאשר וחוזר על העולה ממתב הריי"צ. אכן חשוב לציין שהרבי נמנע מלאסור וציינתי גם זאת בפתיח. --שיעשיחה כ"א באייר ה'תשע"ז 14:30, 17 במאי 2017 (UTC)
ראשית, הציטוט בבית משיח לאו מר בר רב אשי חתום עליו, שנית באותה אסיפה לא אסרו עישון, אלא אסרו עישון בזאל (והדבר מוזר לי מאוד, שכן כולם מעידים שהעישון בתוך 770 פסק רק לאחר תשל"ח). אך אם הינך רוצה תכתוב כך: ""הרבי הקודם אסר על בחורים מתחת לגיל עשרים לעשן, ומעל גיל זה ביקש בקשה נפשית שימעטו בזה ועד לעצירה לגמרי. הרבי הזכיר פעם להנהלת הישיבה מכתב זה של חותנו, אך עם זאת, כאשר התבקש הרבי להוציא איסור על עישון נמנע מכך".
זה דבר ראשון, דבר שני אני שם לב עכשיו שישנם שני פרטים שונים בסירוב של הרבי לשלילת עישון א. בנוגע לאיסור הלכתי מצד ונשמרתם וכו', הרי אומר הרבי ברורות שאין כזה איסור כי הרבי הקודם עישן וכו'. ב. בנוגע לגדור גדר (ע"ד גזירת המשקה) מטעם בריאות לדאוג שהחסידים ישמרו על בריאותם ולא יעשנו, אמר הרבי שאינו רופא ומי שמעוניין לחיות אורח חיים בריא יפנה לרופאים. שף ויתיבקאנפרענץ רום 15:56, 17 במאי 2017 (UTC)

שיניתי הפתיח, דעתך? --שיעשיחה י' בסיוון ה'תשע"ז 14:35, 4 ביוני 2017 (UTC)

מצויין וייש"כ. אלא שעדיף לנסח לדעתי במקום "הרבי לא הוציא איסור נגד עישון" עדיף "הרבי נמנע מלאסור עישון" (שכן הרבי גם לא אסר לקפוץ מהגג, משא"כ כאן שהתבקש מספר פעמים). אשמח אם תתקן זאת (לי מהטלפון הנייד שלי הדבר אינו מתאפשר).
עוד יש להעיר אשר עדות המזכיר ניסן מינדל אינו מהוו סתירה לעדויות אחרות שכן כנ"ל, הרבי התחיל לאחר פטירת הרבנית. שף ויתיבקאנפרענץ רום 17:40, 4 ביוני 2017 (UTC)

יום טוב[עריכה]

עוד יש להעיר, שפלא שבאתר חב"די יש משמעות נגד עישון ביום טוב בשעה שרבותינו נשיאנו נהגו כן. גם שמעתי מישראל ש"ט שבתור בחור הפסיק לעשן עד גיל עשרים, ואז שאל את הרבי האם רצוי שיתחיל שוב והרבי אמר לו לעשות כעצת ידיד. שף ויתיבקאנפרענץ רום 16:38, 3 במאי 2017 (UTC)

ראה בפסקה אנקדוטות, שגם בה מוזכר 'שאלות' על עיכשון ביום טובו, ושוברו בצידו. --שיעשיחה ח' באייר ה'תשע"ז 21:27, 4 במאי 2017 (UTC)
דיברתי על משמעות ולא על מה שכתוב. גם אם כותבים את כל הצדדים אפשר לכתוב את זה באופן מוטה. תיקנתי בתקווה שיניח את דעתכם. שף ויתיבקאנפרענץ רום 16:02, 17 במאי 2017 (UTC)

חקיקה להגבלת העישון[עריכה]

שיע, אשמח אם תסביר מדוע אין טעם למחיקת הפיסקה "חקיקה להגבלת העישון" ומדוע אין ערך כאן על חוקי התנועה וכו'. שף ויתיב מחוץ לחשבון

Yes check.jpg מצטרף לשף ויתיב. • קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 02:42, כ"א באייר ה'תשע"ז
זה מידע אובייקטיבי שמשלים את הבנת הבעייתיות בעישון, בהתאם לדעת הרביים, ולכן הוא נחוץ לדעתי לקורא. כמו המשפט בפתיח "מבין הגורמים הניתנים למניעה (גמילה מעישון), עישון סיגריות הוא הגורם הראשי למחלות קשות ולמוות." העניין החוקי, מלמד לא רק מה מותר ואסור אלא מבטא את ההכרה הבינלאומית בכך שהעישון מסוכן. --שיעשיחה כ"א באייר ה'תשע"ז 14:12, 17 במאי 2017 (UTC) תוקן לאחר התנגשות עריכה--שיעשיחה כ"א באייר ה'תשע"ז 14:21, 17 במאי 2017 (UTC)
בחוק הלאומי או הבינלאומי יש גם המון המון חוקים מטופשים, כמו חוק מיהו יהודי המעניק הכרה לגיור רפורמי מטופש, חוקים שונים בנושאי נישואין המנוגדים לכל הגיון וכמובן לחוקי התורה, כך שאי אפשר לייחס חשיבות לחוקי הערכאות בדיוק כשזה מתאים לערכים שלנו. --שלום - עליכם כ"א באייר ה'תשע"ז, למניינם 14:15, 17 במאי 2017 (UTC)
ראשית חוק כזה שמתאים לדיני התורה, מחייב (לפחות לחלק מהדיעות) גם מבחינה הלכתית. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על חוקים שנחקקו בהתאם לדעת הרופאים בעולם שוודאי יש להם תוקף הלכתי, שהרי בקיום ו'נשמרתם לנפשותיכם' אנו מסתמכים על דעת הרופאים. שנית, העובדה שיש חוקים מטופשים לא שוללת את היכולת להשתמש בהם בצורה מושכלת במקרה שבו הם מתאימים לנו. --שיעשיחה כ"א באייר ה'תשע"ז 14:21, 17 במאי 2017 (UTC)
א. הוא לא מתאים לדיני התורה, שכן הרבי בפירוש לא אסר עישון... ב. מי אמר שהחוק מטופש? ג. מה הקשר?
ועוד והוא העיקר, לשם הדגמה עד כמה הערך הינו מוטה אשאל למה שהערך על משקה לא יהיה כתוב כך: "משקה אלכוהולי הינו מבין הגורמים הניתנים למניעה אחד הגורמים הראשיים למוות, וההערכות היא כי אחד מתוך חמש אנשים שמתים ברוסיה מתים מצריכת אלכוהול. נחלקו הפוסקים אם מותר לשתות משקה אלכוהולי ... טען שזה מותר בגלל כך וכך, אולם לעומתו טוענים רבנים רבים שהשתיה אסורה ואחדים אף אסרו את השתיה אפילו בפורים. רבותינו נשיאנו סלדו ממשקה ביותר ואף קראו לו "דבר המאוס". הצמח צדק דיבר עם חסידיו שימעטו בשתיה. עם זאת הרבי לא אסר לשתות עד ארבעה פעמים לחיים על כוס קטנה מתחת לגיל ארבעים ומעל גיל זה ביקש בקשה נפשית שימעטו בזה. במדינות רבות נחקקו חוקים להגבלת השתיה וכו' וכו'"... אתה מבין לבד שאף שהובאו כאן הדיעות שמתירות לעשן וכו' זה נעשה באופן מוטה. ולהעיר שמהרבי משמע שמשקה גרוע מסיגריות.
להעיר שעיקר טענתי הוא ג' (היינו שאין כל סיבה להכניס לכאן את החוקים האלה, אפילו אם הם נכונים וכו'). שף ויתיבקאנפרענץ רום 15:50, 17 במאי 2017 (UTC)
כאמור, את מצות "ונשמרתם" מקיימים על ידי הישמעות להוראות הרופאים, הברורות וחד משמעיות במקרה זה. העובדה שהרבי לא אסר, לא משנה זאת. --שיעשיחה כ"ב באייר ה'תשע"ז 19:52, 18 במאי 2017 (UTC)
בערך על המשקה הייתי מכניס את החוק בישראל ובארה"ב מסיבות הפוכות, כדי שאנשים ידעו להיזהר שלא לעבור על החוק, או לפחות לא להיתפס עוברים על החוק... --שיעשיחה כ"ב באייר ה'תשע"ז 19:59, 18 במאי 2017 (UTC)

ניתן להתווכח על זה, אולם לא ענית על עיקר טענתי שאין קשר בין כל זה לחב"דפדיה. למיטב הבנתי שלום וידידי המשוגע מסכימים איתי ולכן אני מוריד את הפיסקה. שף ויתיבקאנפרענץ רום 23:30, 18 במאי 2017 (UTC)

ידידי. זה לא מקובל. א. עליך להמתין להכרעת הדיון לפני שאתה פועל. ב. שני המנויים לעיל לא הביעו דעתם לאחר שהעליתי את נימוקי. ג. כמובן שאם בסיום הדיון לאחר שכל אחד שימצא לנכון יכתוב את טענותיו יהיה רוב למחיקה דעת הרוב תתקבל.
לגופו של עניין. כשאנו כותבים על נושא בחב"דפדיה, אנחנו מדגישים את הנושא החב"די אך מביא גם מידע בסיסי ועובדתי על נשוא הערך עצמו, ראה למשל בערכי האישים הלא חב"דיים. בהקשר זה, המידע תומך (כיהודה ועוד לקרא כמובן) בעמדת רבותינו בשלילת העישון המובאת בערך. --שיעשיחה כ"ד באייר ה'תשע"ז 23:02, 20 במאי 2017 (UTC)

נו נו, אתה זה שביטלת עריכה שלי בלא לנמק. אך עזוב, כמובן שזה לא תומך ולא נוגד לדעת רבותינו נשיאנו על עישון (לא משנה מהי) כי זה פשוט לא קשור, אני מרגיש מגוחך להתווכח את זה. שף ויתיבקאנפרענץ רום 01:32, 21 במאי 2017 (UTC)

אם צריך אביע דעתי שוב: אני לא רואה שום חשיבות למידע הזה, ומקסימום אפשר להוסיף כמה מילים לגופו של עניין (מה הבעיות בעישון ומה מצאו רופאים שחקרו את הנושא כד'), אבל זה מידע ממש עקיף (מהם החוקים בנושא).
במבט כללי יותר - דעתי שחב"דפדיה בכלל, אמורה להתמקד במידע חב"די בלבד, ולכן הרחבות ורקע לא חב"די צריכים להופיע באריכות רק ממקורות תורניים (כמו למשל בכשרות והשבת אבידה), אבל לא מידע כללי (כמו שבערך סוס או פולין לא צריך להופיע שום פירוט לא חב"די ביותר מכמה מילים). ובנדו"ד, יש מקום אולי לפולמוס הלכתי בנושא, אבל לא למידע על עישון בכלל. • קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 07:53, כ"ה באייר ה'תשע"ז
ואם לא ברור אביע אני גם את דעתי שוב - עם כל הערכתי הרבה לשיע היקר, דעתי היא כי הקטע ההוא פשוט לא מתאים, לא לערך, לא לחב"דפדיה בהיותה אנציקלופדיה חבדי"ת, ומכל הסיבות המנויות, אך הנושא לא חשוב לי כדי לחזור על דעתי שוב ושוב. שלום - עליכם כ"ה באייר ה'תשע"ז, למניינם 12:41, 21 במאי 2017 (UTC)

קרייזי, לדעתי חוץ מהגדרת הענין אין מקום לשום דבר חוץ חב"די (תורני?). כתית, אני יכול להבין את הסברא להכניס מה שהרופאים אומרים (כמובן, בשלימות וגם הצד השני - שזה מונע מחלות אחרות כפי שהרבי גם ציין לזה פעם(?)), אך כל איזכור לחוק מיותר לחלוטין לענ"ד. שף ויתיבקאנפרענץ רום 19:25, 21 במאי 2017 (UTC) הוסר ברוב דיעות. --שיעשיחה כ"ו באייר ה'תשע"ז 16:20, 22 במאי 2017 (UTC)

הרבי עישן?[עריכה]

יש קלא דלא פסיק אשר מאחר פטירת הרבנית בתשמ"ח הרבי היה מעשן הרבה. האם יש סימוכין/תימוכין לשמועה זו? שף ויתיבקאנפרענץ רום 16:00, 17 במאי 2017 (UTC)

רוח ההלכה[עריכה]

שיע, דבר ראשון המתירים הם לא רק אלה שכתבו תשובה להיתר אלא גם בראש ובראשונה כל גדולי ישראל (כולל רבותינו נשיאנו) שעישנו עצמם (והם כמובן לא סברו שזה נוגד לרוח ההלכה). מלבד זאת, אולי תעתיק לכאן את לשונם של ר' משה ועובדיה משם משמע שזה נוגד לרוח ההלכה. אגב, מה שלא יהיה דעת רבותינו על עישון, הרי שעל עישון ביום טוב הם בודאי סוברים שמותר, לכן רציתי שיהיה ברור (ולא רק כתוב) שאלה האוסרים זה רק דיעה דחויה. שף ויתיבקאנפרענץ רום 01:49, 21 במאי 2017 (UTC)

נראה לי שעיקר חוסר האיזון בערך הוא המחסור בעובדות אודות העישון של רבו"נ גופא, ומזה תהיה הפירכא הכי גדולה לאיסור על זה. • קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 07:33, כ"ה באייר ה'תשע"ז
אי אפשר להוכיח מגדולי ישראל בדורות עברו שעישנו לבין דורנו. כי בוודאות מוחלטת שנשתנה החומר המקטרות (והסיגריות) של פעם הכילו טבק בלבד והיום הם מכילים אלפי חומרים שונים ומסוכנים בהרבה, ראו [davidson.weizmann.ac.il/online/maagarmada/med_and_physiol/%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%92%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%9E%D7%9E%D7%9B%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8 למה הסיגריות בימינו ממכרות יותר?] (בנוסף, בכגון דא שייך לומר שנישתנו הטבעים) והעובדה היא שאכן בדורנו רבותינו נשיאנו שללו את העניין. --שיעשיחה כ"ו באייר ה'תשע"ז 14:55, 22 במאי 2017 (UTC)

שיע, סברא יפה, רק חבל שהרבי לא ידע אותה כשהוא לא שלל את העישון בטענה שהרבי הקודם עישן. טענתך מזכירה לי קצת את אלו האומרים שהבעיות במים של ניו יורק החלו "לערך" בשנת תשנ"ד... נשתנו הטבעים? הצחקתני באמת.

אגב, עברתי על המאמר שצירפת ושם לא מוזכר יותר מסוכן אלא יותר משובח... ‏‎שף ויתיבקאנפרענץ רום 17:26, 22 במאי 2017 (UTC)

נשתנו הטבעים היא טענה חלושה ביותר כמו שהסביר שף. אבל בכל זאת אי אפשר להתעלם לחלוטין מהמציאות שבדורות הקודמים העישון היה מטבק טהור, וצריך לברר מה עיקר המזיק בעישון, אם העשן - שהיה הרבה יותר מהיום (אז עישנו במקטרת עבה שמילא את כל החדר בעשן) או החומרים המסרטנים שבסגריה (מי יודע מתי בדיוק הם הוכנסו)? מה שהכי מצחיק אותי הם הבורים שטוענים שיתכן שבאותה תקופה לא היה ידוע הנזקים שבעישון ולכן הבעל שם טוב עישן. אז הבעל שם טוב, שידע את כל חכמת הרפואה על בוריה וריפא בעצמו את המגיד ממזריטש כידוע, ומקובלים ממנו עצות רבות בעניני רפואה, לא ידע דבר בסיסי כ"כ? הבעל שם טוב ששום רז לא נעלם ממנו, בשמים ובארץ, לא ידע זאת? שלום - עליכם כ"ז באייר ה'תשע"ז, למניינם 06:04, 23 במאי 2017 (UTC)
מצחיק אותי שדנים אודות נושא שבלי ספק נידון בזה בספרי הפוסקים רבנים ובעלי דעה רחבה בכללי הפסק, ההלכה ומעשה רב (ויגעת ומצאת), וכאן כל אחד מעלה דעתו והשערתו האישית כמהירות יכולת ההקלדה שלו, ומכאן תצא אורה לכל העולם?!....--הנחה - שיחה 06:10, 23 במאי 2017 (UTC)

המסרטן בסיגריות הוא העיטרן שנוצר מהעשן, כך שאי אפשר לתלות זאת בחומרים שמוסיפים כיום. הנחה, דנים במציאות, מה הבעיה?

ולשיע, ניכר שהדברים הועתקו מאיפה שהוא ולא ראית את הדברים במקורם, וע"כ הנני מעתיק לכאן את לשון האג"מ (יחווה דעת אינו תח"י): "הנה בדבר עישון סיגריות ודאי מכיון שיש חשש להתחלות מזה מן הראוי להזהר מזה, אבל לומר שאסור מאיסור סכנתא מכיון שדשו בה רבים כבר איתא בגמ' בכה"ג שומר פתאים ה' בשבת דף קכ"ט ובנדה דף ל"א ובפרט שכמה גדולי תורה מדורות שעברו ובדורנו שמעשנין, וממילא אף לאלו שמחמירין לחוש להסכנה ליכא איסור לפנ"ע בהושטת אש וגפרורים למי שמעשן". עכ"ל. מכאן ועד לומר שלפי רוח ההלכה רצוי שלא לעשן הדרך רחוקה... שף ויתיבקאנפרענץ רום 09:54, 4 ביוני 2017 (UTC)