בחירה חופשית

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בחירה חופשית הוא ביטוי המציין שמעשיו של האדם ובחירת דרכו הם בבחירתו החופשית והם לא נקבעו מראש. המושג יסודי מאוד ביהדות כיון שעליו נשענים נושאים רבים באמונה, כגון: שכר ועונש, תשובה וכל קיום המצוות. המושג נידון רבות בכתבי הפילוסופיה הידודית בספרי גדולי ישראל וכן בספרי החסידות.

משמעות המושג

הבחירה החופשית היא ההבדל הגדול לבין המין האנושי לשאר הבריאה. הבעלי החיים פועלים על פי אינסטינקטים והאופן שבו נבראו ואין להם שליטה על מעשיהם והתנהגותם. לעומתם האדם פועל על פי שכלו ורצונותיו ויש לו שליטה על התנהגותו.

בחירה חופשית פירושה שהקב"ה אינו קובע עבור האדם האם יקיים את המצוות אלא השאיר את הדבר בבחירתו של האדם. הבחירה החופשית נראית בתורה לראשונה בפסוק "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע... ובחרת בחיים"[1] שמשמעותו שהקב"ה נתן לפני האדם את שתי הדרכים ורק האדם אחראי לתוצאות מעשיו.

כמו כן, הכח והאפשרות של האדם לחזור בתשובה ולשנות את אופן התנהגותו נובעת מהבחירה חופשית הניתנת לו מלמעלה.

גם לאומות העולם שאינם יהודים יש בחירה חופשית בעניינים מסויימים כגון קיום שבע מצוות בני נח וכדומה, ויש תחומים בחייהם שנקבעו מראש מלמעלה.

"ובחרת בחיים"

למרות שבידינו הבחירה אבל הקב"ה נותן לנו המלצה ועצה באיזה דרך לבחור, בדרך החיים היינו דרך התורה ומצוות, כמו שכתוב "ובחרת בחיים" ורש"י על הפסוק כותב: "משל מאב האומר לבנו בחר לך חלק יפה בנחלתי, ומעמידו על החלק היפה ואמר לו את ברור לך".

כאשר הקב"ה אומר לישראל ובחרת בחים הוא נותן לכל יהודי את הכח לבחור בצד הנכון, אף שכלפי חוץ לפעמים נראה שיש יותר שפע וטוב בצד של הקליפה והסיטרא אחרא בכל זאת יהודי מצד עצמיותו והניצוץ האלוקי שבשנמתו הוא נמשך לאלוקות ובוחר בחיים.[2].

לקריאה נוספת

אגרות קודש הרבי מלך המשיח חלק ג' עמוד מא'.

ליקוט לפרשת מקץ תשמ"ח.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. דברים ל, ט"ו-כ.
  2. ליקוטי שיחות חלק י"ט עמ' 271