הבדלים בין גרסאות בדף "תנועת ההשכלה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ההבדלים היחידים זה שחסר קישור שלא עובד ושההערות שוליים נמצאים למטה כבכל הערכים)
(20 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 +
{{שכתוב|סיבה=כתוב בצורה בלתי מסודרת, וחסרים פרטים רבים בהווסדות תנועה זו!}}
 
'''משכיל''' הינו כינוי למי שהשתייך ל[[תנועת ההשכלה]] ופרק מעצמו עול תורה ומצוות.
 
'''משכיל''' הינו כינוי למי שהשתייך ל[[תנועת ההשכלה]] ופרק מעצמו עול תורה ומצוות.
  
היו אלה יהודים שפרקו מעליהם עול תורה ומצוות ודגלו בהשכלה כללית, לפעמים גם באצטלא דאגנית כלפי פרנסת היהודים בעולם המתפתח וכדומה.
+
היו אלה יהודים שפרקו מעליהם עול תורה ומצוות ודגלו בהשכלה כללית, לפעמים גם באצטלא דאגנית כלפי פרנסת היהודים בעולם המתפתח וכדומה.  
  
 +
תלמידי המגיד ממעזריטש נלחמו קשות בתנועה זו, ואלו השיבו מלחמה שערה. רבות ממלחמותיהם של המתנגדים בחסידות, היו כתף אל כתף יחד עם המתנגדים, וכן רוב ה"מסירות" היו על ידי משכילים, או מתנגדים שהפכו ברבות הימים למשכילים.
 +
 +
==מלחמת אדמו"רי חב"ד בתנועה==
 
אדמו"רי חב"ד נלחמו ב'משכילים' בכל האמצעים שעמדו לרשותם, לבל יפריעו את העם ממלאכת הקודש, עבודת ה' ולימוד תורתו הקדושה.
 
אדמו"רי חב"ד נלחמו ב'משכילים' בכל האמצעים שעמדו לרשותם, לבל יפריעו את העם ממלאכת הקודש, עבודת ה' ולימוד תורתו הקדושה.
==שמעון הכופר==
 
שמעון הכופר היה משכיל מוכשר, עם יד ושם בחכמת הדקדוק ובלימודי התנ"ך, שנשלח על ידי המשכילים לעיר וילנא על-מנת לצוד ברשת ההשכלה את בחירי התלמידים וטובי המוחות מצעירי וילנא.
 
  
לאחר שהצליח לרכוש את ליבו של [[הגר"א]] שהפקיד אותו על לימודי הדקדוק בעיר, החל לרכז בצורה שיטתית את עבודת התעמולה של המשכילים בוילנא, ולשלוח תלמידים מוכשרים לברלין, תחת מסווה של "הוי גולה למקום תורה", כשלהוריהם התמימים הוא דואג לדווח לעיתים תכופות על 'הצלחתו' של בנם ב'לימודים'.
+
תנועת ההשכלה החלה להרים ראש כבר בימי אדמו"ר הזקן {{הערה|כפי שמוכח מיומנו של [[שמעון הכופר]], שפורסם על ידי הרבי הריי"צ ב[[לקוטי דיבורים]]}}, אמנם בזמן הצמח צדק, כבר צברה כוח רב, והיתה לה השפעה גדולה בממשל הרוסי, עד כדי כך שהצליחה לשכנע את הממשל, לעשות ''תיקונים' בהוראת היהדות.
 +
 
 +
לשם כך כינס הממשל נציגים מכל חוגי היהודים, רבנים וסוחרים ועוד, כדי לדון בהצעות המשכילים. הצמח צדק יחד עם גדולי רבני הליטאים נלחמו בכך.
  
בהיות שבמשך תקופה ארוכה לא הצליחו המשכילים לחדור אל חוגי החסידים, הם חיפשו ציר מיוחד שיצליח לחדור אל מחנה החסידים, ולנסות למצוא את נקודות התורפה שלהם, על מנת להבקיע את חומת ההתנגדות להשכלה ולמשוך את צעירי החסידים למחנה ההשכלה.
+
משכילים הידועים לשמצה: [[שמעון דוב לזרוב]], יהודי "משכיל" ואיש עסקים עשיר, מהמקורבים לשלטונות ב[[רוסיה]] שהתגורר בעיר סטרדוב.
 +
[[יהודה ליב נווחוביץ']], [[אברהם פרץ]] וידידם [[נתן נטע נוטקין]] מראשוני המשכילים בתחומי [[מזרח אירופה]], והם החלוצים של העברת ההשקפות והחיבורים של השכלת ברלין אל תחומי האימפריה הרוסית, [[שמעון הכופר]] שניסה לשמש כ[[מלמד]] ב[[ליובאוויטש]] ונתגלה על ידי [[אדמו"ר הזקן]] בקלונו.
  
למטרה זו נבחר שמעון הכופר, שביקר בעיירות החסידים, ואף נכנס ל[[יחידות]] אצל [[אדמו"ר הזקן]] עצמו, שגילה תיכף ומיד את פרצופו האמיתי של הכופר המשכיל. לאחר שאדמוהזקן שאל אותו מדוע הוא לא מספר לילדים את מדרשי חז"ל על הפסוקים, ושמעון הכופר השיב שזה מכיון שהוא לא רוצה "להלאות את מוחות הילדים הצעירים בדברי אגדה".
+
==קונטרס אדמו"ר הצמח צדק ותנועת ההשכלה==
 +
הקונטרס "אדמוהצמח צדק ותנועת ההשכלה" מתעד את המאבקים של הרבי הצמח צדק במשך שנים רבות, וכולל מכתבים ששלח הצמח צדק ובהם טיעונים בעד סדר הלימוד הנהוג בעם ישראל היראים.
  
אדמו"ר הזקן נשען על ידיו למשך מספר רגעים, ולאחר מכן אמר: "כשאדם בא מוילה ואומר שהוא מזאמוטש. כשאותו אדם אומר שהוא מלמד תינוקות של בית רבן ובפועל הוא מעביר אותם למולך ההשכלה - הרי שגהינם פתוחה מתחתיו...".
+
הקונטרס יצא לאור על ידי [[קה"ת]] בשנת [[תש"ו]] כ[[קונטרס]] מח', מתוך רשימותיו של אדמו"ר הריי"צ. ואחר כך בהוצאה שניה בשנת תשי"ז. במהדורה החדשה של [[ספר החקירה]], הכניסו גם את קונטרסנו בהוספות.
  
קלונו נתגלה והמסווה הוסר, ושמעון הכופר רצה לברוח כל עוד נפשו בו, אלא שבצאתו מחדר היחידות הכריחוהו החסידים לרקוד יחד עמם את [[מחול היחידות]], ורק לאחר מכן שחררוהו לנפשו, כשהוא אורז במהירות את מטלטליו ונעלם.
+
לאורך הקונטרס מופיעות הערות רבות שלא ברור מי כתבם, והפניות לשיחות של הרבי הריי"צ.
  
לאורך כל התקופה כתב שמעון הכופר לידידיו את קורותיו ומסקנותיו מאותו מסע, בהם הוא מגיע למסקנה כי המשימה לחדור לחוגי החסידים הינה בלתי אפשרית. קורותיו המתוארים על ידיו באובייקטיביות, נשתמרו בידינו, ומהווים עדות חיה ואותנטית להנהגת החסידים כלפי מורם ורבם בדור הראשון של חסידות חב"ד.
+
בסוף הקונטרס נדפסו 2 מאמרים ביידיש, הקשורים לתוכן הקונטרס.
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
*קונטרס [[אדמו"ר הצמח צדק ותנועת ההשכלה]]
+
*[[ועידת הרבנים תר"ג]]
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
*[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharyatz/haskala קונטרס אדמו"ר הצמח צדק ותנועת ההשכלה] - אתר ספריית חב"ד {{PDF}}
+
*[http://hebrewbooks.org/43245 אדמו"ר הצמח צדק ותנועת ההשכלה] באתר היברו בוקס
* [[ועד חיילי בית דוד - 770]], '''[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=66250 רשימתו של המרגל שהתערה בין החסידים]''', רשימת שמעון הכופר, כ"ד טבת תשע"ב {{PDF}}.
+
* [[ועד חיילי בית דוד - 770]], '''[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=66250 רשימתו של המרגל שהתערה בין החסידים]''', רשימת שמעון הכופר, כ"ד טבת [[תשע"ב]] {{PDF}}.
  
 +
{{הערות שוליים|}}
  
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
+
[[קטגוריה:זרמים ביהדות]]

גרסה מ־22:22, 22 במאי 2019

לשכתב.png יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: כתוב בצורה בלתי מסודרת, וחסרים פרטים רבים בהווסדות תנועה זו!.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

משכיל הינו כינוי למי שהשתייך לתנועת ההשכלה ופרק מעצמו עול תורה ומצוות.

היו אלה יהודים שפרקו מעליהם עול תורה ומצוות ודגלו בהשכלה כללית, לפעמים גם באצטלא דאגנית כלפי פרנסת היהודים בעולם המתפתח וכדומה.

תלמידי המגיד ממעזריטש נלחמו קשות בתנועה זו, ואלו השיבו מלחמה שערה. רבות ממלחמותיהם של המתנגדים בחסידות, היו כתף אל כתף יחד עם המתנגדים, וכן רוב ה"מסירות" היו על ידי משכילים, או מתנגדים שהפכו ברבות הימים למשכילים.

מלחמת אדמו"רי חב"ד בתנועה

אדמו"רי חב"ד נלחמו ב'משכילים' בכל האמצעים שעמדו לרשותם, לבל יפריעו את העם ממלאכת הקודש, עבודת ה' ולימוד תורתו הקדושה.

תנועת ההשכלה החלה להרים ראש כבר בימי אדמו"ר הזקן [1], אמנם בזמן הצמח צדק, כבר צברה כוח רב, והיתה לה השפעה גדולה בממשל הרוסי, עד כדי כך שהצליחה לשכנע את הממשל, לעשות תיקונים' בהוראת היהדות.

לשם כך כינס הממשל נציגים מכל חוגי היהודים, רבנים וסוחרים ועוד, כדי לדון בהצעות המשכילים. הצמח צדק יחד עם גדולי רבני הליטאים נלחמו בכך.

משכילים הידועים לשמצה: שמעון דוב לזרוב, יהודי "משכיל" ואיש עסקים עשיר, מהמקורבים לשלטונות ברוסיה שהתגורר בעיר סטרדוב. יהודה ליב נווחוביץ', אברהם פרץ וידידם נתן נטע נוטקין מראשוני המשכילים בתחומי מזרח אירופה, והם החלוצים של העברת ההשקפות והחיבורים של השכלת ברלין אל תחומי האימפריה הרוסית, שמעון הכופר שניסה לשמש כמלמד בליובאוויטש ונתגלה על ידי אדמו"ר הזקן בקלונו.

קונטרס אדמו"ר הצמח צדק ותנועת ההשכלה

הקונטרס "אדמו"ר הצמח צדק ותנועת ההשכלה" מתעד את המאבקים של הרבי הצמח צדק במשך שנים רבות, וכולל מכתבים ששלח הצמח צדק ובהם טיעונים בעד סדר הלימוד הנהוג בעם ישראל היראים.

הקונטרס יצא לאור על ידי קה"ת בשנת תש"ו כקונטרס מח', מתוך רשימותיו של אדמו"ר הריי"צ. ואחר כך בהוצאה שניה בשנת תשי"ז. במהדורה החדשה של ספר החקירה, הכניסו גם את קונטרסנו בהוספות.

לאורך הקונטרס מופיעות הערות רבות שלא ברור מי כתבם, והפניות לשיחות של הרבי הריי"צ.

בסוף הקונטרס נדפסו 2 מאמרים ביידיש, הקשורים לתוכן הקונטרס.

ראו גם

קישורים חיצוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. כפי שמוכח מיומנו של שמעון הכופר, שפורסם על ידי הרבי הריי"צ בלקוטי דיבורים