הבדלים בין גרסאות בדף "שלום אורי נתן נטע ברכהן"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(48 גרסאות ביניים של 21 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
[[קובץ:ברכהן.jpg|שמאל|ממוזער|200px|נתן נטע ברכהן]]
 
[[קובץ:ברכהן.jpg|שמאל|ממוזער|200px|נתן נטע ברכהן]]
[[תמונה:נתן_נתע_ברכהן.jpg|left|thumb|250px|הרב נתן נתע ברכהן מקבל לעקח מהרבי]]
+
[[קובץ:נתן_נתע_ברכהן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב נתן נתע ברכהן מקבל לעקח מהרבי]]
[[הרב]] '''אורי נתן נטע ברכהן''' (בשם חיבה: '''נוט'קע''') - [[שליח]] [[הרבי]] ב[[לטביה]].
+
[[הרב]] '''שלום אורי נתן נטע ברכהן''' (בשם חיבה: '''נוט'קע''') - [[שליח]] [[הרבי]] והרב הראשי ל[[לטביה]].
  
 
נולד ב[[ריגא]] בשנת [[תרפ"ג]], לאביו הרב אלכסנדר זוסמן הכהן ברכהן. שרשים חסידים היו למשפחה; סבו מצד אביו היה הרב [[ישעיה ברכהן]] מחסידיו של [[אדמו"ר הצמח צדק]], וכן גם סב אמו. אביה היה מחסידי [[אדמו"ר המהר"ש]].  
 
נולד ב[[ריגא]] בשנת [[תרפ"ג]], לאביו הרב אלכסנדר זוסמן הכהן ברכהן. שרשים חסידים היו למשפחה; סבו מצד אביו היה הרב [[ישעיה ברכהן]] מחסידיו של [[אדמו"ר הצמח צדק]], וכן גם סב אמו. אביה היה מחסידי [[אדמו"ר המהר"ש]].  
  
העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה.  
+
==שנות צעירותו==
 +
עד גיל ארבע למד ר' נוטק'ע בחיידר, ולאחר מכן עבר ללמוד בבית ספר '[[תורה ודרך ארץ (בית ספר)]]' בניהולו של הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]].
  
כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש).  
+
במשך כל שנות מגוריו של [[אדמו"ר הריי"צ]] בריגא זכה ר' נוטק'ע להיות אצלו שבע פעמים - בתפילות וב[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות]], ואף זכה להכנס עם אביו ל[[יחידות]].  
  
הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחבלמנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי.  
+
הרב [[אליהו חיים אלטהויז]] היה הראשון שלמד עם ר' נוטק'ע חסידות, עוד בטרם למד בישיבת חב"ד (בריגא לא הייתה ישיבת חב"ד). היו אז מעט ספרי חסידות והרבה כתבי יד. רק כשאחיו ישעיה חנוך התקבל לרבנות ב[[עיירה]] גוסטינא, התחיל ללמוד בישיבת '[[תומכי תמימים גוסטינא|תומכי תמימים]]' שהייתה קיימת בעיר זו.  
  
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.  
+
לאחר שהקומוניסטים השתלטו על ריגא, הם החלו לסגור בתי כנסת, ישיבות וחדרים. בין השאר נסגרה גם הישיבה ור' נוט'קע עבר לריגא.
  
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.  
+
בעקבות זאת ביקש [[אדמו"ר הריי"צ]] שה[[תמים|תמימים]] ימלטו מריגא למדינות הודו או סין (שתיהן היו נתונות תחת השלטון היפני).  
  
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.  
+
גם ר' נוט'קע ניסה לצאת יחד עם ר' [[שמואל גורביץ]] אולם נתפס על הגבול ונעצר לכמה ימים. ר' [[מרדכי דובין]] השתדל בדרגים הגבוהים לשחרר אותם.  
  
זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.  
+
יחד עם בני משפחתו עלה ר' נוט'קע על רכבת אחת לפני האחרונה לכיוון [[רוסיה]]. שעות ארוכות המתין עד שיצאה לדרכה. כך ניצל מגיא המוות והפך לפליט.  
  
שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.
+
לאחר נסיעה מתישה הגיע לקולחוז במרחק 300 ק"מ מ[[מוסקבה]]. במקום זה גר במשך כמה חודשים בהם סבל יחד עם משפחתו צרות רבות בגשמיות וברוחניות. מאוחר יותר, כשהגרמנים החלו להפציץ את האזור, ברח ל[[סמרקנד]] שבאוזבקיסטן ביודעו כי חסידים רבים הגיעו לעיר זו.  
 +
 
 +
לאחר המלחמה שב הרב נתן נטע לעיר הולדתו ריגא, ועם עוד כמה שרידים מוצלים החלו להקים מחדש את קהילת חב"ד המעטירה
  
 
==קהילת חב"ד בריגא מתגבשת מחדש==
 
==קהילת חב"ד בריגא מתגבשת מחדש==
  
לאחר המלחמה נישא עם בתו של הרב [[נחום יצחק לרמן]]. זמן קצר לאחר מכן נודע על אפשרות להבריח את הגבול דרך לבוב, כפי שעשו חסידים רבים, אלא שהדבר לא צלח.  
+
לאחר המלחמה נישא עם בתו של הרב [[נחום יצחק לרמן]]. זמן קצר לאחר מכן נודע על אפשרות להבריח את הגבול דרך לבוב ב'[[יציאת רוסיה תש"ו|בריחה הגדולה]]', כפי שעשו חסידים רבים, אלא שהדבר לא צלח.  
  
 
כשהרב ברכהן חזר לריגא מולדתו לאחר המלחמה, הוא מצא ריגא אחרת. 90,000 מיהודי ריגא נספו בשואה, ורק 157 איש נותרו מכל יהודי העיר.
 
כשהרב ברכהן חזר לריגא מולדתו לאחר המלחמה, הוא מצא ריגא אחרת. 90,000 מיהודי ריגא נספו בשואה, ורק 157 איש נותרו מכל יהודי העיר.
שורה 37: שורה 40:
 
מבצע נוסף בו היה מעורב ר' נוטקע, היה הוצאת [[ביכלאך]] - כתבי חסידות - מברית המועצות ושליחתם לרבי. היה זה מבצע מורכב מסובך ומסוכן. במשך שנים רבות היה אחראי על הנושא החשוב הזה החסיד הרב [[מרדכי קוזלינר]]. בהמשך גוייס גם הרב ברכהן למשימה זו.  
 
מבצע נוסף בו היה מעורב ר' נוטקע, היה הוצאת [[ביכלאך]] - כתבי חסידות - מברית המועצות ושליחתם לרבי. היה זה מבצע מורכב מסובך ומסוכן. במשך שנים רבות היה אחראי על הנושא החשוב הזה החסיד הרב [[מרדכי קוזלינר]]. בהמשך גוייס גם הרב ברכהן למשימה זו.  
  
הרב ברכהן עצמו הבריח ביכלאך מחוץ לרוסיה. היה זה לאחר שנים רבות בהם ביקש לצאת מברית המועצות. פעם אחר פעם סורב. רק בשנת תשכ"ט קיבל סוף סוף את האישור המיוחל. הוא החליט לצאת ועמו כמות גדולה של ביכלאך, למרות שידע כי אם ייתפס, לא רק שיישלל ממנו רשיון היציאה, אלא הוא ישלם על כך בשנים ארוכות מאחורי סורג ובריח.  
+
הרב ברכהן עצמו הבריח [[ביכלאך]] מחוץ לרוסיה. היה זה לאחר שנים רבות בהם ביקש לצאת מברית המועצות. פעם אחר פעם סורב. רק בשנת [[תשכ"ט]] קיבל סוף סוף את האישור המיוחל. הוא החליט לצאת ועמו כמות גדולה של ביכלאך, למרות שידע כי אם ייתפס, לא רק שיישלל ממנו רשיון היציאה, אלא הוא ישלם על כך בשנים ארוכות מאחורי סורג ובריח.  
  
כשיצא מברית המועצות, בין שאר החפצים שלקח, היתה גם ספת סלון. בתוכה החביא את כל הביכלאך שהיו עבורו אוצר בלום. בתוך הספה מילא ספרי חסידות וכתבי יד. את הספה ביקש לשלוח יחד עם שאר הריהוט שנשלח ארצה באוניה.  
+
כשיצא מברית המועצות, בין שאר החפצים שלקח, הייתה גם ספת סלון. בתוכה החביא את כל הביכלאך שהיו עבורו אוצר בלום. בתוך הספה מילא ספרי חסידות וכתבי יד. את הספה ביקש לשלוח יחד עם שאר הריהוט שנשלח [[ארץ הקודש|ארצה]] באוניה.  
  
כשהגיע לבדיקת המכס, החלו לפשפש היטב בכל החפצים. לא היתה פינה בה לא הגיעה ידם של שוטרי מעבר הגבול. עוד קודם לכן נודע לו שבין אנשי המכס ישנו גוי בשם אנטולי שאוהב לקבל שוחד. ר' נוטק'ע פגש אותו ולחץ את ידיו בחום בעודו תוחב לו בין האצבעות שטרות כסף. הוא בדק את הסכום ולא היה מרוצה. הוא שאל "ואיפה כסף בשביל אנטולי?...", בו במקום נתן לו מענק נוסף ומיד הוא נתן הוראה להחתים את כל המטען בחותמת המעידה שהמטען נבדק כראוי.
+
כשהגיע לבדיקת המכס, החלו לפשפש היטב בכל החפצים. לא הייתה פינה בה לא הגיעה ידם של שוטרי מעבר הגבול. עוד קודם לכן נודע לו שבין אנשי המכס ישנו גוי בשם אנטולי שאוהב לקבל שוחד. ר' נוטק'ע פגש אותו ולחץ את ידיו בחום בעודו תוחב לו בין האצבעות שטרות כסף. הוא בדק את הסכום ולא היה מרוצה. הוא שאל "ואיפה כסף בשביל אנטולי?...", בו במקום נתן לו מענק נוסף ומיד הוא נתן הוראה להחתים את כל המטען בחותמת המעידה שהמטען נבדק כראוי.
  
חודשים ספורים לאחר עלייתו ארצה, נסע ל [[770]] ומסר לרבי (באמצעות ה[[מזכירות]]) את כל תכולת הספה. עד מהרה יצאה תשובה מהרבי: "תשואות חן. דאס איז אמת'ע פידיון שבויים" (זהו פידיון שבויים אמיתי).  
+
חודשים ספורים לאחר עלייתו ארצה, נסע ל [[770]] ומסר לרבי (באמצעות ה[[מזכירות]]) את כל תכולת הספה. עד מהרה יצאה תשובה מהרבי: "תשואות חן. דאס איז אמת'ע פידיון שבויים" (זהו פידיון שבויים אמיתי).
  
 
==חזרה הביתה אחרי עשרים שנה ==
 
==חזרה הביתה אחרי עשרים שנה ==
שורה 51: שורה 54:
 
עם תחילת הפרסטרויקה, נסע לרוסיה בשליחות הרבי מלך המשיח. היה זה בשנת [[תשמ"ח]], הימים הראשונים בהם החל השלטון הקומוניסטי לערוך רפורמות בחוקים הנוקשים. ארגון שמי"ר דאג להוצאות, ור' נוטק'ע יצא לדרך חזרה לעיר הולדתו.  
 
עם תחילת הפרסטרויקה, נסע לרוסיה בשליחות הרבי מלך המשיח. היה זה בשנת [[תשמ"ח]], הימים הראשונים בהם החל השלטון הקומוניסטי לערוך רפורמות בחוקים הנוקשים. ארגון שמי"ר דאג להוצאות, ור' נוטק'ע יצא לדרך חזרה לעיר הולדתו.  
 
   
 
   
הוא הביא עמו תשמישי קדושה רבים לצד ספרי יהדות בשפה הרוסית בהוצאת שמי"ר. מצרכים אלו היו ליהודי רוסיה דאז כמו מים קרים לנפש עייפה.  
+
הוא הביא עמו תשמישי קדושה רבים לצד ספרי יהדות בשפה הרוסית בהוצאת שמי"ר. מצרכים אלו היו ליהודי רוסיה דאז כמו [[מים]] קרים לנפש עייפה.  
  
בפעם השנייה נסע בשנת [[תשמ"ט]]. השליחות החלה במוסקבה והמשכה היה בערים נוספות ברחבי ברית המועצות וביניהם עיר הולדתו ריגא. היה זה בדיוק עשרים שנה אחרי שעזב מתוך מחשבה שיותר לא ישוב למקום.
+
בפעם השנייה נסע בשנת [[תשמ"ט]]. השליחות החלה ב[[מוסקבה]] והמשכה היה בערים נוספות ברחבי ברית המועצות וביניהם עיר הולדתו ריגא. היה זה בדיוק עשרים שנה אחרי שעזב מתוך [[מחשבה]] שיותר לא ישוב למקום.
  
בהמשך קיבל את ברכתו של הרבי לשליחות קבועה בריגא, ויחד עם רעייתו ציפורה היו לשלוחים הראשונים בלטביה. ר' נוטק'ע התחיל בעזרה גשמית ובמקביל בהקמת מערך רוחני כמו ארגון תפילות ושיעורי יהדות. הצמאון היה גדול והעבודה רבה. השפה הלטבית שהיתה שגורה בפיו, סייעה רבות לפעילות ולקשרים שיצר עם השלטונות.  
+
בהמשך קיבל את ברכתו של הרבי לשליחות קבועה בריגא, ויחד עם רעייתו ציפורה היו לשלוחים הראשונים בלטביה. ר' נוטק'ע התחיל בעזרה גשמית ובמקביל בהקמת מערך רוחני כמו ארגון תפילות ושיעורי יהדות. הצמאון היה גדול והעבודה רבה. השפה הלטבית שהייתה שגורה בפיו, סייעה רבות לפעילות ולקשרים שיצר עם השלטונות.  
  
 
שנה לאחר מכן, בשנת [[תש"נ]], נבחר לרבה הראשי של לטביה.  
 
שנה לאחר מכן, בשנת [[תש"נ]], נבחר לרבה הראשי של לטביה.  
שורה 61: שורה 64:
 
בקיץ [[תנש"א]] נפרדה לטביה מברית המועצות, והפכה למדינה עצמאית. בחוקים החדשים מותר היה לכל אזרח לקיים אורח חיים דתי, ללמד דת ולקיים פעילות דתית, כמו בכל מדינה מתוקנת בעולם.  
 
בקיץ [[תנש"א]] נפרדה לטביה מברית המועצות, והפכה למדינה עצמאית. בחוקים החדשים מותר היה לכל אזרח לקיים אורח חיים דתי, ללמד דת ולקיים פעילות דתית, כמו בכל מדינה מתוקנת בעולם.  
  
בשנים הראשונות פעל הרב ברכהן במסגרת שהתאימה לאוכלוסיה המקומית. הפעילות הייתה בעיקר סביב בית הכנסת: תפילות, התוועדויות, שיעורי יהדות, אירועים בחגים. עד מהרה ידעו יהודי העיר שיש ת ת יהודים וליהדות, ורבים החלו להגיע לבית כנסת ולפעילויות הרבות שקיימו הרב ברכהן ורעייתו.  
+
בשנים הראשונות פעל הרב ברכהן במסגרת שהתאימה לאוכלוסייה המקומית. הפעילות הייתה בעיקר סביב בית הכנסת: תפילות, התוועדויות, שיעורי יהדות, אירועים בחגים. עד מהרה ידעו יהודי העיר שיש ת ת יהודים וליהדות, ורבים החלו להגיע לבית כנסת ולפעילויות הרבות שקיימו הרב ברכהן ורעייתו.  
  
 
עם הזמן הוקם גם מועדון נשים ובית תבשיל. המקווה חידש את פניו, ומקורבים רבים החלו לשמור אורר חיים יהודי וחסידי.  
 
עם הזמן הוקם גם מועדון נשים ובית תבשיל. המקווה חידש את פניו, ומקורבים רבים החלו לשמור אורר חיים יהודי וחסידי.  
שורה 69: שורה 72:
 
פעילותו של הרב ברכהן בארבע-עשרה השנים האחרונות, עוררה את התפעלותם של יהודי העיר ושלטונות לטביה. השלטונות החליטו לערוך ערב הצדעה חגיגי לפעילותו הברוכה של הרב הראשי, יחד עם ציון יום הולדתו השמונים.  
 
פעילותו של הרב ברכהן בארבע-עשרה השנים האחרונות, עוררה את התפעלותם של יהודי העיר ושלטונות לטביה. השלטונות החליטו לערוך ערב הצדעה חגיגי לפעילותו הברוכה של הרב הראשי, יחד עם ציון יום הולדתו השמונים.  
  
ואכן, למעלה מאלף יהודי ריגא השתתפו בחודש [[אדר]] בשנת [[תשס"ג]] בערב ההצדעה שנערך בבית הקהילה היהודית בריגא בהשתתפות נשיאת המדינה, נשיא המדינה לשעבר, שרי ממשלה, שגרירי גרמניה, רוסיה, אוקראינה, ישראל, ראשי הקהילה היהודית ועוד.  
+
ואכן, למעלה מאלף יהודי ריגא השתתפו בחודש [[אדר]] בשנת [[תשס"ג]] בערב ההצדעה שנערך בבית הקהילה היהודית בריגא בהשתתפות נשיאת המדינה, נשיא המדינה לשעבר, שרי ממשלה, שגרירי גרמניה, [[רוסיה]], אוקראינה, ישראל, ראשי הקהילה היהודית ועוד.  
  
 
נשיאת המדינה נשאה נאום ארוך בשבחו של הרב ברכהן. בהמשך נשא דברים גם שגריר ישראל בלטביה מר אבי בנימין ששיבח את פעולותיו הברוכות של הרב ברכהן במשך השנים.
 
נשיאת המדינה נשאה נאום ארוך בשבחו של הרב ברכהן. בהמשך נשא דברים גם שגריר ישראל בלטביה מר אבי בנימין ששיבח את פעולותיו הברוכות של הרב ברכהן במשך השנים.
 +
 +
הרב ברכהן חתום על פסק דין הרבנים, שהרבי הוא הוא המלך המשיח.
 +
 +
ביום חמישי [[כ"ה בחשוון]] [[תשס"ד]] נפטר, ואת מקומו בשליחות בריגא ממלא בנו הרב מנחם מענדל שיחי'.
  
 
== משפחתו ==
 
== משפחתו ==
*הרב מנחם מענדל דובער ברכהן, [[לוד]].
+
*בנו הרב מנחם מענדל דובער ברכהן, שליח הרבי ומנהל שמי"ר בריגא, לטביה.
*הרב [[מרדכי מנשה גורליק]], [[נחלת הר חב"ד]].
+
*חתנו הרב [[מרדכי מנשה גורליק]], [[נחלת הר חב"ד]].
*הרב אברם אליהו ניימרק, לוד.
+
*חתנו הרב [[אברהם אליהו ניימרק (לוד)|אברהם אליהו ניימרק]] - לוד, הנובר.
  
 
==לקריאה נוספת==
 
==לקריאה נוספת==
 
*לקט סיפורים משמו - [[שבועון בית משיח]] גיליונות 459 463 464
 
*לקט סיפורים משמו - [[שבועון בית משיח]] גיליונות 459 463 464
*[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=892 גיליון 439] - [[שבועון בית משיח]]
+
*[[שבועון בית משיח]] גליון 439.
 +
*זכרונותיו - [[שבועון בית משיח]] גליונות 425-426.
 +
*'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Marinovsky-Gorelik-%20Elul%205%2C%205777.pdf השליחות הפתאומית לברזיל]''', זכרונות והדרכות מהרב ברכהן בתור תשורה מנישואי צאצאיו
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=627  זכרונות של הרב ברכהן חלק ראשון]
+
*[http://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/736.pdf#page=49 ראיון ידיעות אחרונות עם הרב ברכהן] בתוך שבועון [[בית משיח]] {{בית משיח|}}.
*[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=647  זכרונות של הרב ברכהן חלק שני]
 
  
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ|ברכהן]]
+
{{מיון רגיל:ברכהן, נתן נטע}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר שליט"א|ברכהן]]
+
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח|ברכהן]]
+
[[קטגוריה:חסידים בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
 +
[[קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח]]
 +
[[קטגוריה:רבני חב"ד בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
 +
[[קטגוריה:שלוחי הרבי בברית המועצות]]
 +
[[קטגוריה:אישים בלטביה]]

גרסה מ־15:38, 27 בדצמבר 2020

נתן נטע ברכהן
הרב נתן נתע ברכהן מקבל לעקח מהרבי

הרב שלום אורי נתן נטע ברכהן (בשם חיבה: נוט'קע) - שליח הרבי והרב הראשי ללטביה.

נולד בריגא בשנת תרפ"ג, לאביו הרב אלכסנדר זוסמן הכהן ברכהן. שרשים חסידים היו למשפחה; סבו מצד אביו היה הרב ישעיה ברכהן מחסידיו של אדמו"ר הצמח צדק, וכן גם סב אמו. אביה היה מחסידי אדמו"ר המהר"ש.

שנות צעירותו

עד גיל ארבע למד ר' נוטק'ע בחיידר, ולאחר מכן עבר ללמוד בבית ספר 'תורה ודרך ארץ (בית ספר)' בניהולו של הרב חיים מרדכי אייזיק חודקוב.

במשך כל שנות מגוריו של אדמו"ר הריי"צ בריגא זכה ר' נוטק'ע להיות אצלו שבע פעמים - בתפילות ובהתוועדויות, ואף זכה להכנס עם אביו ליחידות.

הרב אליהו חיים אלטהויז היה הראשון שלמד עם ר' נוטק'ע חסידות, עוד בטרם למד בישיבת חב"ד (בריגא לא הייתה ישיבת חב"ד). היו אז מעט ספרי חסידות והרבה כתבי יד. רק כשאחיו ישעיה חנוך התקבל לרבנות בעיירה גוסטינא, התחיל ללמוד בישיבת 'תומכי תמימים' שהייתה קיימת בעיר זו.

לאחר שהקומוניסטים השתלטו על ריגא, הם החלו לסגור בתי כנסת, ישיבות וחדרים. בין השאר נסגרה גם הישיבה ור' נוט'קע עבר לריגא.

בעקבות זאת ביקש אדמו"ר הריי"צ שהתמימים ימלטו מריגא למדינות הודו או סין (שתיהן היו נתונות תחת השלטון היפני).

גם ר' נוט'קע ניסה לצאת יחד עם ר' שמואל גורביץ אולם נתפס על הגבול ונעצר לכמה ימים. ר' מרדכי דובין השתדל בדרגים הגבוהים לשחרר אותם.

יחד עם בני משפחתו עלה ר' נוט'קע על רכבת אחת לפני האחרונה לכיוון רוסיה. שעות ארוכות המתין עד שיצאה לדרכה. כך ניצל מגיא המוות והפך לפליט.

לאחר נסיעה מתישה הגיע לקולחוז במרחק 300 ק"מ ממוסקבה. במקום זה גר במשך כמה חודשים בהם סבל יחד עם משפחתו צרות רבות בגשמיות וברוחניות. מאוחר יותר, כשהגרמנים החלו להפציץ את האזור, ברח לסמרקנד שבאוזבקיסטן ביודעו כי חסידים רבים הגיעו לעיר זו.

לאחר המלחמה שב הרב נתן נטע לעיר הולדתו ריגא, ועם עוד כמה שרידים מוצלים החלו להקים מחדש את קהילת חב"ד המעטירה

קהילת חב"ד בריגא מתגבשת מחדש

לאחר המלחמה נישא עם בתו של הרב נחום יצחק לרמן. זמן קצר לאחר מכן נודע על אפשרות להבריח את הגבול דרך לבוב ב'בריחה הגדולה', כפי שעשו חסידים רבים, אלא שהדבר לא צלח.

כשהרב ברכהן חזר לריגא מולדתו לאחר המלחמה, הוא מצא ריגא אחרת. 90,000 מיהודי ריגא נספו בשואה, ורק 157 איש נותרו מכל יהודי העיר.

בשליחות חשאית מטעם הרבי לגרוזיה

הרב ברכהן לא היה צריך להמתין כדי להיות חייל של הרבי עד היחידות הראשונה. כבר בשנים בהם חי מאחורי מסך הברזל, כאשר השלטון הקומוניסטי הצר את צעדי החסידים, הוא עסק בשליחויות של הרבי. כשליח נאמן ודיסקרטי, הוא מוכן לנדב פרטים מעטים בלבד, אבל גם בהם די להבין את גודל המסירות שלו לרבי.

בשנות הכפי"ם. קיבל מסר מהרבי שעלי לנסוע לגרוזיה לבדוק את מצב היהדות שם. ר' נוטק'ע לקח חופש מהעבודה בתואנה שהוא נוסע לבית הבראה בגרוזיה לפוש קמעה מעומס העבודה.

הברחה סודית מעבר לגבולות ברית-המועצות

מבצע נוסף בו היה מעורב ר' נוטקע, היה הוצאת ביכלאך - כתבי חסידות - מברית המועצות ושליחתם לרבי. היה זה מבצע מורכב מסובך ומסוכן. במשך שנים רבות היה אחראי על הנושא החשוב הזה החסיד הרב מרדכי קוזלינר. בהמשך גוייס גם הרב ברכהן למשימה זו.

הרב ברכהן עצמו הבריח ביכלאך מחוץ לרוסיה. היה זה לאחר שנים רבות בהם ביקש לצאת מברית המועצות. פעם אחר פעם סורב. רק בשנת תשכ"ט קיבל סוף סוף את האישור המיוחל. הוא החליט לצאת ועמו כמות גדולה של ביכלאך, למרות שידע כי אם ייתפס, לא רק שיישלל ממנו רשיון היציאה, אלא הוא ישלם על כך בשנים ארוכות מאחורי סורג ובריח.

כשיצא מברית המועצות, בין שאר החפצים שלקח, הייתה גם ספת סלון. בתוכה החביא את כל הביכלאך שהיו עבורו אוצר בלום. בתוך הספה מילא ספרי חסידות וכתבי יד. את הספה ביקש לשלוח יחד עם שאר הריהוט שנשלח ארצה באוניה.

כשהגיע לבדיקת המכס, החלו לפשפש היטב בכל החפצים. לא הייתה פינה בה לא הגיעה ידם של שוטרי מעבר הגבול. עוד קודם לכן נודע לו שבין אנשי המכס ישנו גוי בשם אנטולי שאוהב לקבל שוחד. ר' נוטק'ע פגש אותו ולחץ את ידיו בחום בעודו תוחב לו בין האצבעות שטרות כסף. הוא בדק את הסכום ולא היה מרוצה. הוא שאל "ואיפה כסף בשביל אנטולי?...", בו במקום נתן לו מענק נוסף ומיד הוא נתן הוראה להחתים את כל המטען בחותמת המעידה שהמטען נבדק כראוי.

חודשים ספורים לאחר עלייתו ארצה, נסע ל 770 ומסר לרבי (באמצעות המזכירות) את כל תכולת הספה. עד מהרה יצאה תשובה מהרבי: "תשואות חן. דאס איז אמת'ע פידיון שבויים" (זהו פידיון שבויים אמיתי).

חזרה הביתה אחרי עשרים שנה

פחות מעשרים שנה שהה ר' נוטק'ע בארץ הקודש. בשנים אלו פעל להפצת יהדות ולקירוב רחוקים, בעיקר דוברי רוסית, במסגרת ארגון שמי"ר.

עם תחילת הפרסטרויקה, נסע לרוסיה בשליחות הרבי מלך המשיח. היה זה בשנת תשמ"ח, הימים הראשונים בהם החל השלטון הקומוניסטי לערוך רפורמות בחוקים הנוקשים. ארגון שמי"ר דאג להוצאות, ור' נוטק'ע יצא לדרך חזרה לעיר הולדתו.

הוא הביא עמו תשמישי קדושה רבים לצד ספרי יהדות בשפה הרוסית בהוצאת שמי"ר. מצרכים אלו היו ליהודי רוסיה דאז כמו מים קרים לנפש עייפה.

בפעם השנייה נסע בשנת תשמ"ט. השליחות החלה במוסקבה והמשכה היה בערים נוספות ברחבי ברית המועצות וביניהם עיר הולדתו ריגא. היה זה בדיוק עשרים שנה אחרי שעזב מתוך מחשבה שיותר לא ישוב למקום.

בהמשך קיבל את ברכתו של הרבי לשליחות קבועה בריגא, ויחד עם רעייתו ציפורה היו לשלוחים הראשונים בלטביה. ר' נוטק'ע התחיל בעזרה גשמית ובמקביל בהקמת מערך רוחני כמו ארגון תפילות ושיעורי יהדות. הצמאון היה גדול והעבודה רבה. השפה הלטבית שהייתה שגורה בפיו, סייעה רבות לפעילות ולקשרים שיצר עם השלטונות.

שנה לאחר מכן, בשנת תש"נ, נבחר לרבה הראשי של לטביה.

בקיץ תנש"א נפרדה לטביה מברית המועצות, והפכה למדינה עצמאית. בחוקים החדשים מותר היה לכל אזרח לקיים אורח חיים דתי, ללמד דת ולקיים פעילות דתית, כמו בכל מדינה מתוקנת בעולם.

בשנים הראשונות פעל הרב ברכהן במסגרת שהתאימה לאוכלוסייה המקומית. הפעילות הייתה בעיקר סביב בית הכנסת: תפילות, התוועדויות, שיעורי יהדות, אירועים בחגים. עד מהרה ידעו יהודי העיר שיש ת ת יהודים וליהדות, ורבים החלו להגיע לבית כנסת ולפעילויות הרבות שקיימו הרב ברכהן ורעייתו.

עם הזמן הוקם גם מועדון נשים ובית תבשיל. המקווה חידש את פניו, ומקורבים רבים החלו לשמור אורר חיים יהודי וחסידי.

במקביל פעל הרב ברכהן גם בקרב סטודנטים יהודים באוניברסיטאות של ריגא. בעקבות הפעילות המוצלחת הוקמה פקולטה ליהדות באחת האוניברסיטאות. סטודנטים יהודיים שמעו לראשונה בחייהם על מהותה של התורה וחיי מצוות.

פעילותו של הרב ברכהן בארבע-עשרה השנים האחרונות, עוררה את התפעלותם של יהודי העיר ושלטונות לטביה. השלטונות החליטו לערוך ערב הצדעה חגיגי לפעילותו הברוכה של הרב הראשי, יחד עם ציון יום הולדתו השמונים.

ואכן, למעלה מאלף יהודי ריגא השתתפו בחודש אדר בשנת תשס"ג בערב ההצדעה שנערך בבית הקהילה היהודית בריגא בהשתתפות נשיאת המדינה, נשיא המדינה לשעבר, שרי ממשלה, שגרירי גרמניה, רוסיה, אוקראינה, ישראל, ראשי הקהילה היהודית ועוד.

נשיאת המדינה נשאה נאום ארוך בשבחו של הרב ברכהן. בהמשך נשא דברים גם שגריר ישראל בלטביה מר אבי בנימין ששיבח את פעולותיו הברוכות של הרב ברכהן במשך השנים.

הרב ברכהן חתום על פסק דין הרבנים, שהרבי הוא הוא המלך המשיח.

ביום חמישי כ"ה בחשוון תשס"ד נפטר, ואת מקומו בשליחות בריגא ממלא בנו הרב מנחם מענדל שיחי'.

משפחתו

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים