שיחת משתמש:Ll

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אשמח לעזור בכל המצטרך. --בהצלחה! חיים נהר ¤ (שוחח עימי) 08:42, 4 בינואר 2010 (UTC)

דף המשתמש

נשמח מאוד אם תכתוב כמה מילים על עצמך בדף המשתמש שלך. --ראשית ואחרית שלום - סוכת (שיחת) שלום 03:57, 26 במרץ 2010 (UTC)
אכן, מצטרף. ---משיח עכשיו! חסיד חב"ד - חדר אורחים

מספיק?

יפה. אבער תמיד אפש' יותר. ---משיח עכשיו! חסיד חב"ד - חדר אורחים
אני אשמח גם באם תוסיף גם לערוך ערכים. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 15:55, 1 ביוני 2010 (UTC)

חתימה

אנא, לי יקר השתמש בחתימה כדי לחתום את שמך. ניתן להשתמש בכפתור האחד לפני האחרון משמאל. --חייבים בוט החלפות! אם אפשר, לפני ביאת משיח, היום י"ט בסיוון ה'תש"ע שָׁלוֹם - סוּכַּת (שיחת) שָׁלוֹם 18:45, 1 ביוני 2010 (UTC)

כיון ששמך באנגלית הוא נחתם בצורה לא מסודרת. כדאי שתסדר אותו כאן. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 20:58, 1 ביוני 2010 (UTC)

בהעדפות יצרתי את החתימה באותיות גדולות נקווה שזה מה שהתכוונת. --L L 21:03, 1 ביוני 2010 (UTC)

שים לב לחתימתך. שמך אמור להופיע מיד לאחר התגובה ואחמ"כ התאריך השעה וכו'. בפועל זה לא מסודר כך. הצעתי, העתק את הטקסט המובא לחתימתך [[משתמש:Ll|Ll]] ([[שיחת משתמש:Ll|שיחה]]).--חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 21:17, 1 ביוני 2010 (UTC)

בוצע.טקסט לא מעוצב

מה פשר ההוספה טקסט לא מעוצב? --חייבים בוט החלפות! אם אפשר, לפני ביאת משיח, היום י"ט בסיוון ה'תש"ע שָׁלוֹם - סוּכַּת (שיחת) שָׁלוֹם 22:56, 1 ביוני 2010 (UTC)

עשיתי מה שכתב לי חיים נהר וזה מה שיצא בחתימה:.--[[משתמש:Ll|Ll]] ([[שיחת משתמש:Ll|שיחה]]) 22:57, 1 ביוני 2010 (UTC)

לחץ על ה"וי" ליד השורה 'טיפול בחתימה כקוד ויקי (ללא קישור אוטומטי)' בהעדפות סמוך לחתימה. --חייבים בוט החלפות! אם אפשר, לפני ביאת משיח, היום י"ט בסיוון ה'תש"ע שָׁלוֹם - סוּכַּת (שיחת) שָׁלוֹם 22:59, 1 ביוני 2010 (UTC)

טוב נמאס לי מהשטויות של חתימה. שינתי ללה"ק ושלום על ישראל.--לל 22:59, 1 ביוני 2010 (UTC)

כדאי מאוד שתקפיד על חתימה בכל הערה שלך. זה יועיל לניהול הדיונים ולייחוס הערותיך אליך. תודה ובהצלחה! --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 08:42, 7 ביוני 2010 (UTC)

איך מורידים את כל הפתיח של דף השיחה 'ברוכים הבאים'. קצת מעיק לרדת כל פעם. --לל 04:34, 8 ביוני 2010 (UTC)


הורדת תבנית

שלום. כדי להוריד את הפתיח של "ברוכים הבאים", אינך צריך לרוקן את כל הדף, אלא רק להוריד את המילים

מענה של הרבי לאדם שביקש את ברכתו להצלחת תקליט שהוציא לאור:
אזכיר על הציון לכל הנזכר לעיל

בטח היה מוסיף בהצלחת פרסום דהנזכר לעיל (ומכירתם) באם היו נמצאים בהספריות שיש בהן מחלקה של Tapes
[=קלטות]

בוודאי היה מוסיף בזה - הוספת "בע"ה" (על כל פנים באנגלית) בראש מכתביו דהנזכר לעיל

ברוך השם הוא ביטוי מקובל בקרב יהודים. השימוש בו נעשה כתשובה לשאלה בשלום האדם: "מה שלומך?" - "ברוך ה'!".

השימוש בביטוי מקובל גם כפתיח בכתיבה, למשל בתחילת מכתבים - באמצעות בראשי התיבות ב"ה.

על חשיבותה של אמירת שבח זה להשם, לימד הבעל שם טוב שנהג לשאול בשלומיהם של יהודים, כדי שישיבו ברוך השם. אדמו"ר הריי"צ אמר כי מלבד התשובה "ברוך השם", יש להשיב עוד משהו, כגון "ברוך השם, טוב"[1]. יש אומרים כי הסיבה לכך היא מכיון שבאמירת "ברוך השם" אין מענה באם המצב הוא חיובי או שלילי, שהרי חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה.

כתיבת ב"ה או בס"ד

הטעם ההלכתי

אף שענין זה אינו מחוייב על פי הלכה[2], ואף יש פוסקים הטוענים כי הדבר מהווה בעיה הלכתית[3], מצדד הרבי בלקוטי שיחות[4] שכן יש לנהוג, וכך הוא מנהג פשוט של החסידים, ומביא את דברי הפוסקים המצדדים להיתר, ובמקום אחר מייחס זאת ל'ציווי ספר חסידים'[5].

אצל הרבי

בראש המכתב

תמונה של חסידי חב"ד בעפולה שצולמה בשנת תשל"ג בהוראת הרבי עם כרזה של חמשת המבצעים על רקע טנק של חיילי צה"ל, עליה הוסיף הרבי בצד האחורי 'ברוך השם'. בהמשך, הייתה התמונה תלויה זמן רב בחדר המזכירות

הרבי הקפיד על כתיבת ב"ה בראש כל מכתב שנכתב על ידו או בשמו, ולעיתים אפילו הוסיף זאת על גב התמונות שהכניסו לו חסידים ועסקנים. בספרים, הורה הרבי שהב"ה צריך להיות מודפס בדף הראשון, באמצע העמוד ובגודל קריא[6]. כמו כן אירע בפעמים אחרות שהרבי הורה שיש להתחיל כל דבר עם ב"ה[7], גם בעלונים[8].

בשנת תשל"ג הורה הרבי לחסידי חב"ד בארץ לעשות מבצעים עם חיילי צה"ל, בדגש על פעילות עם הטנקים בצה"ל, ולצלם את הפעילות. חסידי חב"ד בעפולה צילמו את עצמם על טנק עם כרזה על חמשת המבצעים, ושיגרו את התמונה לרבי. הרבי הוסיף 'ברוך השם' בצד האחורי של התמונה[9].

ב"ה או כיוצא בזה

מענה מהרבי על כתיבת "ב"ה או כיו"ב" פיענוח המכתב מופיע בגוף הערך

כאשר מחבר קונטרס תורני הכניס לרבי את החוברת שכתב וביקש ברכה, השיב לו הרבי במענה שהוא מתפלא על כך שלא כתב ב"ה בראש הקובץ. להלן ציטוט התשובה, מילות הרבי מודגשת ופיענוח ראשי התיבות והוספות אחרות שנכתבו לסיוע בהבנת הדברים מופיעים באותיות לא מודגשות.

נת' ות"ח ת"ח [נתקבל ותשואות חן תשואות חן] ולפלא שנשמטה בהקונ'[טרס] הפתיחה "ב"ה" או כיו"ב [כיוצא בזה]. והרי מכבר פס"ד מרע"ה [= פסק דין משה רבינו עליו השלום] דבית מלא ספרים מחוייב במזוזה. ומאמרי רבותינו בדא"ח – ג"כ [גם כן] פתיחתם "בס"ד". (ומה שבלקו"ש וכו' ג"כ חסר – ג"ז קשה) [= גם זה].

אזכיר עה"צ לכהנ"ל [על הציון לכל הנ"ל] (נוסף על הדבור פא"פ [= פנים אל פנים] בעת ההתועדות בש"ק [= בשבת קודש] כ' כסלו) מובן שבאיחולי "לטובה" היינו, כנ"ל, שידוע להקב"ה שהוא לטוב – אבל צ"ל [= צריך להיות] בבת אחת: הטוב לנו – תפתח. וכמובן ג"כ מבי'[אור]

אדנ"ע [ אדמו"ר הרש"ב ] בוישב גו' אביו, המדובר בהתועדות הנ"ל (נדפס בס' השיחות תש"ד יט"כ) [י"ט כסלו (בעמ' 50)]

במקרה של שכחה

בהזדמנות בה אחד משלוחי הרבי הדפיס פרסום ושכח להוסיף בראשו ברוך השם, הורה הרבי שלא לגנוז את הפרסומות, שלא להוריד לטמיון את הממון שהושקע בהדפסה, והציע לצרף לפרוספקטים מכתב ברכה בראשו יופיע הכיתוב ברוך השם[10].

גניזה

כאשר זורקים לפח דברים שבדפוס, צריך קודם להפריד מהם את ראשי התיבות של 'ברוך השם' שמופיעים בראש הדף[5].

לקריאה נוספת

  • בסייעתא דשמיא, שבועון 'פרשה' גליון 124 פרשת וישב תשפ"ג

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. בשם הרבנית חיה מושקא, כפר חב"ד מוסף לגליון 325 עמ' 64
  2. כך לדוגמה פסק הרב משה פיינשטיין: "לא הוזכר זה בדברי רבותינו, ואיזה מעלה שייך לכתוב על מכתבי חול שהרבה פעמים כותבים שם דברי הבל וגם לפעמים דברים אסורים כלשון הרע וכדומה שיזכירו על זה ב"ה?" (אגרות משה יורה דעה חלק ב' סימן קלח).
  3. ראו לדוגמה מכתבו של הגאון הרוגאטשובי שנדפס בשו"ת שלו סימן קצו: "יש להאריך בזה אם כתב אות אחת מן שם אם מותר למחוק, עיין ירושלמי סוטה (פ"ב הלכה ד' ופ"ג הלכה ג') דהוה בזה מחלוקת ב"ש וב"ה, ומה דפליגי בשבת (דף קט"ו ע"ב) דמצילין מפני הדליקה אי מצרפין אותיות או רק תיבות, ועיין ע"ז (דף י"ח ע"א). לכן נצרך להיזהר שלא לכתוב תיבת "ב"ה" על ראשי המכתבים". הובא בלקוטי שיחות חלק ו' שיחת פורים סעיף ג'.
  4. חלק ו' שיחת פורים סעיף ג'.
  5. 5.0 5.1 ליקוט מענות קודש תשמ"ח, אות קב.
  6. שליחות כהלכתה עמוד 634.
  7. אגרות קודש חלק ל' אגרת יא'תקיג.
  8. אגרות קודש חלק ל"א אגרת יא'תתקטז.
  9. הרב קרץ בתמונה שצולמה לבקשת הרבי • זכרון להולכים אינפו.jpg
  10. [myencounterblog.com/wp-content/uploads//2016/01/Hasipur-Sheli-1-22-2016.pdf ברוך השם], עדותו של הרב אשר זיילינגולד.

שמופיעים בראש הדף. כדאי שתשזחר את הדף, ללא התבנית הנ"ל. --חייבים בוט החלפות! אם אפשר, לפני ביאת משיח, היום כ"ו בסיוון ה'תש"ע שָׁלוֹם - יהודים משוחחים 04:44, 8 ביוני 2010 (UTC)

איך משחזרים?

ניסיתי ללחוץ על גירסאות קודמות בראש הדף שם לחצתי על ביטול וקיבלתי בתגובה את ההודעה שא"א עקב התנגשות בעריכות מאוחרות יותר.

ב. ראיתי שלסיומת החתימה שלך יש חתימה מעניינת עם קישור איך עושים א"ז. --לל 04:47, 8 ביוני 2010 (UTC)

לבקשתך אשחזר בשבילך. ואז תראה את הטקסט שחיים כתב לך להכניס בחתימה, ושם תוכל לשנות כאוות רצונך. --חייבים בוט החלפות! אם אפשר, לפני ביאת משיח, היום כ"ו בסיוון ה'תש"ע שָׁלוֹם - יהודים משוחחים 04:57, 8 ביוני 2010 (UTC)

מדוע לא נהפכת המילה מדברים לקישור בדף השיחה שלי?

--לל (מדברים) 05:06, 8 ביוני 2010 (UTC)