שיחה:התנועה הציונית

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ערך גרוע ביותר, מלא שגיאות וטעויות עקרוניות. חייבים לערוך! --בהצלחה! חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 21:45, 23 במרץ 2010 (UTC)

מה מצבו עכשיו? --טראכט גוט וועט זיין גוט. שלום - סוכת (שיחת) שלום 21:14, 9 באפריל 2010 (UTC)

הערת שולים 7 לא מביאה למקום שקשור באופן ישיר לערך אלא לעמ' השער של שיחות קודש כ"ז. --לל (מדברים) 04:07, 14 ביוני 2010 (UTC)

תיקנתי. אגב, כדאי שתתחיל את השורה מראש השורה, כדי שלא יקרה כמו שקרה עכשיו. --מחכים לביאת משיח, היום ב' בתמוז ה'תש"ע שָׁלוֹם - יהודים משוחחים 04:45, 14 ביוני 2010 (UTC)

תיקון קטן אך מהותי

יש פה שגיאה קטנה אך מהותית. כתוב בערך כי אחד מעקרונות הציונות הוא הפרדת הדת ממהות עם ישראל. בוודאי כותב השורה כיוון למשפט הנודע והמזעזע "הציונות דבר אין לה עם הדת". אולם, משפט זה נאמר על ידי חבר אחד בלבד בתנועה הציונית, חיים הזז שמו, ומעולם לא נכנס בתור אחד מעקרונותיה של התנועה הציונית. מקור הטעות הזו הוא בעיוות שנועד להראות כאילו חלילה כל הציונים היו כופרים (בוודאי שרבים מהם היו כופרים, אבל בודאי לא כולם). אדרבה, ביומנו של אחד מראשי התנועה כתוב כי "אין אומתנו אומה אלא באמונתה". יש לתקן את המעוות!!

כמו כן, אחד העקרונות של הציונות הוא שיבת עם ישראל לארצו, וזהו גם עקרון חיובי, אז מדוע לא לכתוב אותו?

אריאל, אתר "ויקישיבה" אשמח לתגובה: rell@inn.co.il.

המידע החסר אינו עקרוני. תוכל להוסיף אותו ומה טוב שגם תירשם, כפי שגם כתבתי בדף שיחתך בוויקישיבה. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), כ"א בסיוון ה'תשע"א 13:28, 23 ביוני 2011 (UTC)

בירורים בעניין חב"ד והציונות

יש לי כמה שאלות בנושא יחס חב"ד לציונות, אשמח למקורות ותשובות. 1. האם נכון שהרש"ב אמר על ביל"ו כי אם היו מוסיפים עוד שתי אותיות, ב"ה (באור ה') היה מצטרף אליהם עם חסידיו (כמובן שאין הכוונה להוספת שתי אותיות כאקט סתמי אלא הכוונה שבאמת היו הולכים האור ה'?) 2. מה היה יחס אדמו"רי חב"ד ל"שלוש השבועות"? האם מצינו כי הם חששו להן? 3. האם נכון לומר כי גישת חב"ד חציונות דומה לגישת סאטמר?

תודה מראש, אריאל ביגל - שיחה 22:13, 4 באפריל 2012 (IDT)

היסטוריה של התנועה

האם יש צורך בהיסטוריה של התנועה או פרטים נוספים? Shneor - שיחה 09:55, 22 באפריל 2012 (IDT)

הנהגת הרבי

ישנה עדויות שהרבי לה הרשה לכתוב מדינת ישראל על המכתבים גם לא ישראל לבד רק באנגלית (שמעתי פעם מר ליבל גרונר)

כמו"כ ישנו המכתב הידוע בקשר לאי אמירתו "מדינת ישראל".

כמו"כ יש מכתב המודפס באגרות בקשר למושג "מורשת ישראל" שיכולה להטעות שתוכנה לכאורה על דרך ביאורו של הרבי הרש"ב בקונטרס ומעיין.

דרך אגב, לא ברור מדוע בחר העורך שלא להכניס את תוכן ביאורו של הרבי הרש"ב לבעיתיות הנוראה שבציונות.--הנחה - שיחה 12:44, 5 בדצמבר 2014 (UTC)

השמר לך פן תשכח את ה' אלוקיך

שלום וברכה, יש דבר שראיתי באתר והרגשתי מחוייב להגיב עליו מעניין "הוכח תוכיח את עמיתך".

הציונות לא מתייחסת לתורה הקדושה בעדיפות משנית , למעט חילוניים שהם מתייחסים לתורת משה בעדיפות משנית אם בכלל.

לעומת זאת, יש את הציונים הדתיים שמתייחסים לתורה כדרך חיים שאין לחלוק עליה ומה שתגיד תורתנו הקדושה כך נעשה .

והדבר שנאמר באתר שהציונים מתייחסים לתורה בעדיפות משנית, אם הוא כולל גם את הציונים הדתיים הוא עוון:

1. "השמר לך פן תשכח את ה' אלקיך"

2. "לפני עיוור לא תתן מכשול "

3. "השמר בנגע הצרעת לשמור מאד ולעשות"

4. "לא תשא שמע שוא"

5. "לא תחללו את שם קדשי"

6. "לא תהיה אחרי רבים לרעות"

7. "לא תשא עליו חטא"

8. "זכור את את אשר עשה ה' אלוקיך למרים..."

9. "בצדק תשפוט עמיתך"

10. "את ה' אלוקיך תירא"

11. "מדבר שקר תרחק"

כל אלו כוללים: הוצאת שם רע, רכילות. וכגודל השומעים כך הוא גודל העוונות הגדולים הנ"ל, בנוסף לכך נכנסים עוונות אחרים של כמה מארורי התורה.

וכל זה אצל חסידות חב"ד שמנסים באמת למצוא את דברי התורה הקדושה, ובגלל אי שימת לב נכשלים בעוונות חמורים אלו. עלו והצליחו!!!

ואין לחשוב שאין לציונים ביסוס בתורה, גם מצד שלוש השבועות ולהכל יש תשובות. ועוד הרבה מגדולי ישראל תמכו בציונות, יש כאלה שהתנגדו, ורובם לא הביעו דעה, כדברי רבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק שאמר שמי שטוען אחרת הוא כזבן ושקרן.

באהבה רבה ובציפייה לחזות בגאולה השלמה במהרה בימינו אמן. אלחי כוכב!!! (95.86.114.13 18:56, 21 בדצמבר 2019 (UTC))

גם ילדי טהרן חשבו שלציונות הדתית (ה"מזרחי") יש אינטרס עליון של שמירת התורה והמצוות... • כתית למאורבית הבד 21:44, כ"ג בכסלו, ה'תש"ף (21 בדצמ' למניינם), ימות המשיח

אני חושב שיש בלבול קטן, יש את תנועת ה"מזרחי" שהם דתיים לאומיים גם כן, ושומרים את התורה בקפידה רבה, אך ישנם כאלה שבהחלט מתייחסים לתורה לא כדרך חיינו אבל גם כדבר חשוב,

לעומת זאת יש את הזרם המכונה חרד"ל(חרדי לאומי) שהם כולם שומרי תורה ומצוות כפי שהוזכר בתחילת ההערה, וזרם זה שהתחיל מהרב אברהם יצחק הכהן קוק מתנגד לפעמים לרעיונות תנועת ה"מזרחי" מאז ועד היום.

אם יהיה אדם בעולם כולו גדול ככל שיהיה שיגיד שמרן הרב קוק זצ"ל לא התייחס לתורה כדרך חיינו וכתורת אמת הוא הינו טיפש וחצוף, ואותו דבר לגבי בנו רבנו הרב צבי יהודה זצ"ל וכן הלאה .(95.86.121.85 17:56, 25 בדצמבר 2019 (UTC))

הטענה שהציונות מייחס למפעל הציוני חשיבות רבה יותר מאשר לתורה היא עובדה. אמנם היא לא כוללת את כל הזרמים בציונות הדתית, אבל בהחלט את רובם המכריע. דוגמא מוחשית לדבר ניתן לראות בגירוש מגוש קטיף, שם עמדה מחד שמירה על דברי התורה, קרי - מחאה ללא פשרות נגד מסירת אף שעל מארץ ישראל, ככתוב בשולחן ערוך, ומנגד - שמירה על ממלכיותה של המדינה. הציונות הדתית, ככלל, בחרה באפשרות השניה. ניתן להמשיך פה בדוגמאות אין ספור לדבר. יעקב בן שמואל - שיחה, 00:46, כ"ח בכסלו, ה'תש"ף 00:46, 26 בדצמבר 2019 (UTC)

הטענה שהציונים מתייחסים למפעל הציוני יותר מהתורה היא לא רלוונטית ,מכיוון שטענת הציונים בעניין היא: שהציונות מסתדרת עם התורה והיא תחילת גאולתינו ואז ממילא בהתיחסותה למפעל הציוני היא מתייחסת לתורה ולגאולה. ודאי שיש דברים רבים שהמפעל הציוני לא מתחשב בתורה, ובאלו המקרים רבים מהציונות הדתית מוחים ומתנגדים לדבר, לדוגמה קמה מפלגה בשם מפלגת "נעם" שמנסה בכל מחיר להילחם בדברים הנוגדים את התורה. הדוגמה שהבאתם לגבי פינוי גוש קטיף היא לא פשוטה בדיוק כמו שתארתם ואיך שהבאתם בפשטות את שני הצדדים, ואז מקור מה"שולחן ערוך". אלא אנסה להסביר כל שלב ושלב. ברגע שעלה הרעיון הנורא של גירוש גוש קטיף מיד התנגדו לכך רבנים רבים מהציונות הדתית כמו למשל הרב אברהם שפירא, הרב מרדכי אליהו, הרב צבי טאו,הרב דב ליאור, הרב דרוקמן ועוד רבים. לאחר שהתקבלה ההחלטה, והתכנונים של הגירוש החלו, הודיע הרב צבי טאו שיום לפני הפינוי יש לצאת מהיישובים בכדי למנוע שנאת חינם בעם ישראל. לימים רואים אנו עד כמה הוא צדק ושנאת החינם גברה. כך שלענין זה לא היתה שום סתירה עם דברי השו"ע. אין לשכוח שספר ה"שולחן ערוך " הוא הנהגת הפרט ולעניין גוש קטיף אין כל כך מקום להביאו שהרי אנו נתונים בסוגיית הכלל, אך יש מקומות שגם הוא יהיה מקור חזק להוכחות וראיות.(213.151.53.232 18:13, 1 בינואר 2020 (UTC))

איפה לשבץ?

אני תמה היכן לשבץ את המקרים בהם הרבי ביאר את הריחוק של חב"ד מאביזרייהו דציונות מפני אילוצים שונים ולא מחמת התנגדות אידיאולוגית. כרגע שמתי את זה בפיסקא 'בדרכי נועם' אך זו בעצם פרשנות שהרבי אכן מתנגד אידיואלוגית לכך אך כשאפשר להסביר מסיבות אחרות הקלות יותר לעיכול משתמש בהם. אשמח לחוו"ד המשתמשים--חייל של המלך - שיחה, 18:51, ה' באייר, ה'תש"ף 18:51, 29 באפריל 2020 (IST)

יישר כח על ההרחבה. חשוב מאוד לדעת מזה. בעיני הצדק אתך, ושם מקומו. אמנם התפלאתי מאוד למה כמקור כתבת "מכתב המזכירות" שאיש לא יוכל למצאו, ולא קישרת לאינפו. -- קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 19:31, ה' באייר ה'תש"ף

שאלה מהותית

מדוע אתם לא נענים לבקשה ולביקורת שהובאה במשוב על הערך"השמר לך פן תשכח את ה' אלוקיך" ? נ.ב. לפחות תענו תשובה109.186.70.86 15:35, 15 ביוני 2020 (IST)