פתיחת התפריט הראשי

הוספת חומרעריכה

למשתמש:חסיד - יוצר הערך.

לפניך חומר על הסטיפלר. ברור את המתאים:

בתקופה בה התפלל ר' זלמן לייב אסטולין בבית הכנסת של הרה"ג ר' יעקב ישראל קנייבסקי, המכונה 'הסטייפעלער', נוכח הסטייפעלער לעמוד על גדולתו בתורה, והיה מחבבו ומקרבו ביותר. לא פעם היה ניגש אליו אחר התפילה לדבר עימו בלימוד. בכלל, כשהיה ר' זלמן לייב ניגש אל הסטייפעלער, היה האחרון נעמד לכבודו, והיו מתווכחים מי ישב ראשון. כך כיבדו זה את זה.

שניהם היו משוחחים בקביעות בדברי תורה - מספרים מכריו - הר"ר יעקב ישראל קנייבסקי נהנה מאוד מחברתו, וביניהם נוצרה קביעות בלימוד. מדי כמה ימים היו מעלים סוגיות שונות שהיו דנים בהן בלהט.

אף את בר-המצוה של בנו ר' דוד אליהו, כיבד הסטייפעלער בנוכחותו, ואף העניק לחתן הבר-מצווה דורון דרשה".

פעם, כשהיה הסטייפעלער עטור עדיין בטלית ותפילין", סיפר ר' זלמן לייב, "התאספו סביבי כמה מהאברכים וביקשו לשמוע דברי תורה. היה זה בשבוע של פרשת ויקרא, ואמרתי להם מהספרים הקדושים את הנאמר על המילים המסיימות את הפרשה "לאשמה בה", שהם ראשי תיבות של המילים "לא-ל אשר שבת מכל המעשים ביום השביעי", ומלמד שכששומרים את השבת, נמחלים ה"לאשמה בה" החטאים (ראה שבת קיח, ב - "כל השומר שבת אחת כהלכתה נמחלים לו עוונותיו"). השתדלתי לדבר בקול נמוך, שכן ידעתי שהסטייפעלער אינו מחבב "ווערטלעך" שאינם מיוסדים על הש"ס ופוסקים. אך דווקא בפעם זו הוא שמע ממקומו על המדובר, ניגש אלי ובקשני לשוב ולומר את הראשי תיבות. בלא אפשרות להשתמט חזרתי באוזניו על הדברים. כששמע זאת, הודה לי מאוד ואמר לי "שימחת אותי בדברים אלו, מאחר שזמן רב הטרידני כיצד פרשת ויקרא מסתיימת במילים "לאשמה בה", היפך הכלל שמסיימים בטוב; אך כעת תירצת על קושייתי, שאין זה מדבר על אשמה אלא להיפך על שמירת השבת"...

בנו הרה"ג ר' חיים קנייבסקי שליט"א, אף הוא שוחח עמו פעמים רבות ומרוב התרשמות מאישיותו, שלח את בניו שילמדו אצל הר"ר זלמן לייב בזמני ההפסקות שלהם. הוא אף הגיע לנחמו כאשר ישב שבעה לאחר פטירת זוגתו הרבנית רייזל ע"ה.

תודה. כבר נמצא אצלי בארגז החולי שלי.   --בהצלחה, חסיד חב"ד - שוחחו עימי!


מקורותעריכה

השתדלתי לתקן. פיני 21:06, 14 במרץ 2010 (UTC)
לחסיד, מחקת כמה ציטטות, וברצוני להבין:

"ורוב רבני ארץ ישראל אשר הגנו על השיעורים שהיו נהוגים בכל העולם בכל הדורות". לדעתך רוב העולם נוהג כחזו"א? "החזו"א בפלפוליו בנושא השיעורים, לא בחל מלזלזל בפסקי אדמוה"ז, ועל כך לא מחל לו הגר"ח נאה כפי שמעידים זקני ירושלים" זה לא נכון?פיני 21:57, 14 במרץ 2010 (UTC)

מאד נכון. אלא ש-לא קשור לערך על הסטייפלר אלא: לאברהם חיים נאה/שיעורים/אברהם ישעיהו קרליץ. נקודה.   --בהצלחה, חסיד חב"ד - שוחחו עימי!
ומה בדבר הציטוט הראשון. סימן שאלה. --בהצלחה! חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 06:20, 15 במרץ 2010 (UTC)
לחסיד - כתבת: "עם זאת, יש מבני משפחתו[7] הטוענים כי קריאה זו לא הייתה על דעתו" וכמקור - נכדו הרב ברים. היכן אמר זאת? פיני 07:52, 15 במרץ 2010 (UTC)
שמעתי מפיו.   --בהצלחה, חסיד חב"ד - שוחחו עימי!
הכחשת הנכד בפני "חב"דפד", קצת חלשה לעומת חתימה במודעה שפורסמה בפומבי. פיני 21:40, 15 במרץ 2010 (UTC)
א. אולי הגיע הזמן לכתוב כאן את השקפת התורה. על פי תורתינו הקדושה, וכנפסק על ידי הכהן הגדול החפץ חיים, כאשר שומעים לשון הרע על תלמיד חכם, חובה לדונו לכף זכות גם אם על פי מראה קשה להאמין בכך.

הסיבה לכך היא פשוטה וברורה: התורה אינה מכחישה את המציאות ואת הסברא, אלא הסיבה שהתורה מצווה לדון אותו לכף זכות, היא מפני שעל פי סברת התורה שנתן הקב"ה, אז רחוק הדבר מלהאמין שתלמיד חכם יעשה דבר נגד רצון השי"ת, ולכן יותר מסתבר לומר שהשמועה על עבירה שעשה ח"ו אינה אמת, מאשר לומר שאכן תלמיד חכם שתורתו וחכמתו שלו ית' ברבבו - יעשה דבר רע.

ואצלינו בחב"ד כידוע, אין מושג של סברות עצמיות כלל - נגד התורה! וכן אנו רואים מהגמרא "בכדי חנטהו" וכו' איך יכול להיות שיעקב אבינו לא מת, הרי חנטוהו, ומתרצת הגמרא: מקרא אני דורש. ומכאן אנו למדים: שכל הקושיות מכח סברות חזקות ככל שיהיו, אינם תופסים מקום כאשר יש פסוק בתורה, מוטב לומר שמציאות דחוקה ואינה מובנת, מאשר לומר שהפסוק קשה ואינו מובן (כמו שאומרים השוטים עפ"ל).

לכן מלכתחילה הגישה כלפי אדם כמו הסטייפלר, שעמל בתורה יומם ולילה, וחכמתו הנפלאה בתורה ניכרת מתוך ספריו, גם צדקתו והתבטלותו לחסידות ידועים, וכל דבר שלילי שאמרו עליו אינו נאמן על פי התורה, עד שיהיו שני עדים כשרים.

ב. ובפרט שידוע שהיה חרש בסוף ימיו, ואמרו וחתמו הרבה דברים משמו, ודווקא המעשים שאנשים בעצמם ראו ושמעו מפיו היו בתכלית ההיפוך למחלוקת נגד חב"ד - כמוזכר בגוף הערך. --ראשית ואחרית שלום - סוכת (שיחת) שלום 23:18, 15 במרץ 2010 (UTC)

החרשות שלו גרמה לאנשי בליעל פורקי עול לנצלו, נעבאך. זהו ג"כ ביאור הנכד לעניין (אגב, איני בטוח שאכן הי' זה ברים, אנסה לברר אצל עוד שהיו באותו מעמד). ועם כל הצער זהו גם הביאור שלי למקרה שמופיע ברמז בשיחה:הרבנית נחמה דינה, ואכמ"ל, וד"ל וגל.   --בהצלחה, חסיד חב"ד - שוחחו עימי!

לעריכה?עריכה

מדוע? מתי אבוא ואראה פני אבינו מלכינו?, חסיד חב"ד - שוחחו עימי!

אכן מוזר. --ענוים, הגיע זמן גאולתכם! היום ט"ו באייר ה'תש"ע שָׁלוֹם - סוּכַּת (שיחת) שָׁלוֹם 14:05, 29 באפריל 2010 (UTC)
הסיבה האמתית היא שחששתי מביטוים שגוים, ונתלתי בחוסר מושלמות הערך מבחי' לשונית. באם נראה לכם שתכני הערך הם בסדר, ניתן להסיר את התבנית. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 14:19, 29 באפריל 2010 (UTC)
האם תוכל להסביר את דבריך ולו במילה? --ענוים, הגיע זמן גאולתכם! היום ט"ו באייר ה'תש"ע שָׁלוֹם - סוּכַּת (שיחת) שָׁלוֹם 14:22, 29 באפריל 2010 (UTC)
א. כאן תוכל לראות בעיית ניסוח שתיקנתי ויש עוד רבים כאלה. ב. סיבת הצבת התבנית הייתה בעיקר מחשש לביטויים רגישים ופוגעניים. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 14:25, 29 באפריל 2010 (UTC)
הערך נכתב מתוך 'להיכה בין הטיפות', ולענ"ד אין ניסוחים שכאלה. מתי אבוא ואראה פני אבינו מלכינו?, חסיד חב"ד - שוחחו עימי!
גם לי נראה כך. אגב, אני שמח לראותך דואג על כבודם של גדולי התורה. אשמח אם תעבור על הערך שעל גיסו החזון איש, ותראה שהחשש לכבודו של הסטייפלר, הינו כאין וכאפס לעומת הדברים שנכתבו על החזון איש. יש לדעת שלא כל בקורת שהרבי אמר ביחידות בחריפות על החזון איש, ראוי לציטוט ולפרסום מלא. --ענוים, הגיע זמן גאולתכם! היום ט"ו באייר ה'תש"ע שָׁלוֹם - סוּכַּת (שיחת) שָׁלוֹם 14:32, 29 באפריל 2010 (UTC)
אכן, כל דבר נאמר לגופו ולא כל אמירה היא עובדה אנציקלופדית. באם יש הסכמה לגבי "אוירת" הערך, ניתן להסיר את התבנית. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 14:47, 29 באפריל 2010 (UTC)
מצידי יש הסכמה. משיח נאו! חסיד חב"ד - שוחחו עימי! - היום ט"ו באייר ה'תש"ע מקבלים פני מלכינו!
הערך נכתב לכאורה באופן היותר מכובד שיכול להיות. עכשיו צריכים לטפל בערך על החזון איש. אשמח אם תעבור קצת על הערך (למרות עיסוקיך הרבים עד מאוד....) --ענוים, הגיע זמן גאולתכם! היום ט"ו באייר ה'תש"ע שָׁלוֹם - סוּכַּת (שיחת) שָׁלוֹם 14:49, 29 באפריל 2010 (UTC)
אשתדל. אני עובד בסדר חשיבות יורד. כרגע אני עסוק בערכים אדמו"ר הזקן ובעקבותיו ספר התניא. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 14:57, 29 באפריל 2010 (UTC)
אתה רציני? סדר יורד? היה כאן מי שטען שהחזו"א נחשב מה"ראשונים". טוב כנראה שבכל אופן אתה חושב שהוא קצת פחות מאדמוה"ז. פיני · (טובת הזולת) 15:01, 29 באפריל 2010 (UTC)
די לליצנות. אדה"ז היה בדרגא של נביא ותנא (כמאמר הקדושת לוי). והחזון איש, לפי עדותם של גדולי דורו, ג"כ היה בדרגה גבוהה ביותר. בגירסא הראשונה של הערך עליו תוכל לראות הדמיה שלו לראשונים ע"י גדולים.
ומה עם הערכה לאדם שלמד תורה ביראת שמים כל ימיו ביגיעה בלתי מושגת כלל??
בקשר לעזרתו של חיים, צריכים לייצר עוד כמה 'חיים נהר', וחסל. --ענוים, הגיע זמן גאולתכם! היום ט"ו באייר ה'תש"ע שָׁלוֹם - סוּכַּת (שיחת) שָׁלוֹם 15:04, 29 באפריל 2010 (UTC)
אכן. תוכל ליצור בעצמך ע"י קריאת ההנחיות הרבות בויקיפדיה העברית. קישורים בארכיון אולם הדיונים. --חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 15:09, 29 באפריל 2010 (UTC)

משובעריכה

הסיפור המובא בהערת שוליים מס' 1 מספר תולדותיהם של צדיקים, מובא בספר הביוגרפי על הרב קנייבסקי, שכחתי את שמו, שי"ל ע"י בני משפחתו. כמו"כ ידוע שהיה גם הולך לשולחנותיהם של אדמורי"ם. את הגאון מטשעבין הוא העריץ באופן נפלא ביותר, ובעת חליו כתב בכתב ידו מודעה להתפלל על "שר התורה" ותלה אותה בבית הכנסת שלו ("לדרמן"). 185.24.207.249 02:49, 9 בנובמבר 2017 (UTC)

היש מקום להוסיף את דבריו על הגולם?עריכה

ראיתי שהסטייפלער כותב שהמהר"ל יצר את הגולם והשאלה האם להכניס לערך בהיות שזה דיי נדיר ולא כ"כ מוכר שיהודי בסדר גודל של הסטייפלער (בעיני העולם כמובן..) יאמר כך כשרבים מזלזלים במסורת חב"ד בנושא--חייל של המלך - שיחה, 16:34, כ"ז באייר, ה'תש"ף 16:34, 21 במאי 2020 (IST)

אם יש מקור מוסמך לדעתי כן. --מה עם ההתגלות? - שיחה, 20:18, א' בחשוון, ה'תשפ"א 20:18, 19 באוקטובר 2020 (UTC)

אנציקלופדי?עריכה

חב"דפדים פעילים ‎‏ ‏ הערה 21. מה הפתרון? אולי פשוט לכתוב את שמו ו'לסתום את האף' (או יותר נכון המקלדת)? אגב, למה אין עליו ערך? מחשש היפך האנציקלופדיות והגזמות/השחתות? צוברענגען משיח - שיחה  •  כבר תרמת? 13:37, י' באדר ב', ה'תשפ"ד.

צוברענגען משיח למה שיהיה על בן אדם רשע (שכל מה שהוא עשה זה להשמיץ את הרבי) ערך? מחכה לתשובה. -חב"ד בדרך לגאולה - שיחה, 18:55, ג' באדר א', ה'תשפ"ד 18:55, 12 בפברואר 2024 (UTC)
שיחה:אליעזר מנחם שך. בברכה, יוסף בן מלמד ~ יחי המלך המשיח! ~ (14:18, י' באדר ב', ה'תשפ"ד)
תמים של הרבי האבסורד גדל כשאתה משתמש במשתמש 'תמים של הרבי' וחותם בחתימה של 'חב"ד בדרך לגאולה'. מה הצורך בכפילות המשתמשים? ליוסף בן מלמד, תודה על ההפנייה לדיון. צוברענגען משיח - שיחה  •  כבר תרמת? 14:20, י' באדר ב', ה'תשפ"ד.
יוסף בן מלמד מה אפשר לעשות עם ההערה? צוברענגען משיח - שיחה  •  כבר תרמת? 14:21, י' באדר ב', ה'תשפ"ד.
צוברענגען משיח חב"ד בדרך לגאולה זה אני ותמים של הרבי זה אחי מה היה עדיף שנשתמש באותו שם משתמש?. בברכה. חב"ד בדרך לגאולה - שיחה, 18:55, ג' באדר א', ה'תשפ"ד 18:55, 12 בפברואר 2024 (UTC)
צוברענגען משיח כפשוט, אין להזכיר את שמו. לדעתי כדאי למחוק את הערה 21 ולא לכתוב במשבצת כלום. בברכה, יוסף בן מלמד ~ יחי המלך המשיח! ~ (16:45, י' באדר ב', ה'תשפ"ד)
חב"ד בדרך לגאולה אם אתם שתי אנשים שונים איך יצרתם את אותם ערכים? --משתמש: ברכת הגאולה מרגיש מגושם? תלמד גאומ"ש! 18:50, 20 במרץ 2024 (UTC)
ברכת הגאולה כי היינו ביחד באותו שם משתמש ואז התפצלנו לשני משתמשים ואת הערכים שהוא יצר הוא העביר לעצמו. בברכה. חב"ד בדרך לגאולה - שיחה, 18:55, ג' באדר א', ה'תשפ"ד 18:55, 12 בפברואר 2024 (UTC)
חב"ד בדרך לגאולה אויב אזוי, תמחק אתה מדף המשתמש שלך את הערכים שהוא יצר, אין הרבה היגיון בשני משתמשים עם רשימות זהות בדף המשתמש... --משתמש: ברכת הגאולה מרגיש מגושם? תלמד גאומ"ש! 00:29, 21 במרץ 2024 (UTC)
חזרה לדף "יעקב ישראל קנייבסקי".