שופט

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־01:17, 13 במרץ 2014 מאת שלום (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – " ." ב־".")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

"ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה"[1] הינו אחד מיעודי הגאולה.

היעוד

  • בזמן הגאולה יחזרו להיות שופטים ויועצים בעם ישראל.

השופט

כלומר, בזמן הגלות אין דיינים סמוכים, וגם אם ישנם אין הם יכולים לדון בדיני נפשות. לפיך ישנו היעוד שלעת"ל יחזרו המשפטים, וכפי שכותב הרמב"ם [2] ש"המלך המשיח עתיד לעמוד... וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם מקריבין קרבנות ועושין שמטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה". דהיינו חזרת כל הדיני תורה.

היועץ

היועצים הם אלו שיסייעו לבני ישראל לבצע את הפס"ד באמצעות עצה טוב וכן לבאר ולהסביר את פסק הדין עד שיתקבל על דעת המחוייב בדין.

בחסידות [3]

  • ענין השוטר בזמן הזה הוא לסייע לשופט, שאם השופט פוסק דין, צריך את השוטר - בעלי מקל ורצועה שיכריחו את בעל הדין לקבל את הדין,

ולכן בגאולה כאשר לא תיהיה מציאות של רע, לא יהיה צורך בשוטר מכיון שכל האנשים יקיימו מעצמם את ההוראות, ולכן כתוב בפסוק "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה" ללא שוטרים מכיון שלא יהיה צורך בשוטרים. (מה שאין כן בזמן הגלות שכתוב "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך")[4].

שוטרים למעליותא

  • מכיון שכל עניני התורה הם ניצחיים, לכן גם לעתיד לבא יהיה את ענין השוטרים אבל הם יהיו רק למעליותא,

כלומר- שתפקידם יהיה להודיע לבני ישראל על מציאותו של השופט בכדי לסייע לבני ישראל, כגון יישור הדררכים לעדי ראיה דקידוש החודש[דרוש מקור: שיחת ש"פ שופטים הערה מס' ?].

הערות שוליים

  1. ישעי' א, כו'
  2. הלכות מלך המשיח פי"א, ה"א.
  3. ש"פ שופטים, ז' אלול ה' תשנ"א
  4. דברים ט"ז, י"ח