הבדלים בין גרסאות בדף "שופט"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(גדר השופט והיועץ)
שורה 1: שורה 1:
 
+
'''"ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה"'''{{הערה|ישעי' א, כו'}} הינו אחד מיעודי הגאולה.
 
 
'''"ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה"'''  
 
 
 
אחד מיעודי הגאולה{{הערה|ישעי' א, כו'}}.
 
  
 
== היעוד ==
 
== היעוד ==
* בזמן בגאולה יחזרו להיות שופטים ושוטרים בעם ישראל.
+
* בזמן בגאולה יחזרו להיות שופטים ויועצים בעם ישראל.
 +
===השופט===
 +
כלומר, בזמן הגלות אין דיינים סמוכים, וגם אם ישנם אין הם יכולים לדון בדיני נפשות. לפיך ישנו היעוד שלעת"ל יחזרו המשפטים, וכפי שכותב הרמב"ם {{הערה|הלכות מלך המשיח פי"א, ה"א.}} ש"המלך המשיח עתיד לעמוד . . . וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם מקריבין קרבנות ועושין שמטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה". דהיינו חזרת כל הדיני תורה.
 +
===היועץ===
 +
היועצים הם אלו שיסייעו לבני ישראל לבצע את הפס"ד באמצעות עצה טוב וכן לבאר ולהסביר את פסק הדין עד שיתקבל על דעת המחוייב בדין.
  
 
== בחסידות {{הערה|ש"פ שופטים, ז' אלול ה' תשנ"א}}==
 
== בחסידות {{הערה|ש"פ שופטים, ז' אלול ה' תשנ"א}}==
* ענין השוטר בזמן הזה הוא לסייע לשופט, שאם השופט פוסק דין, צריך את השוטר- בעלי מקל ורצועה שיכריחו את בעל הדין לקבל את הדין,
+
* ענין השוטר בזמן הזה הוא לסייע לשופט, שאם השופט פוסק דין, צריך את השוטר - בעלי מקל ורצועה שיכריחו את בעל הדין לקבל את הדין,
ולכן בגאולה כאשר לא תיהיה מציאות של רע, לא יהיה צורך בשוטר מכיון שכל האנשים יקימו מעצמם את ההוראות,
+
 
 +
ולכן בגאולה כאשר לא תיהיה מציאות של רע, לא יהיה צורך בשוטר מכיון שכל האנשים יקיימו מעצמם את ההוראות,
 
ולכן כתוב בפסוק "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה" ללא שוטרים מכיון שלא יהיה צורך בשוטרים.
 
ולכן כתוב בפסוק "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה" ללא שוטרים מכיון שלא יהיה צורך בשוטרים.
(מה שאין כן בזמן הגלות שכתוב "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך"){{הערה|3דברים ט"ז,י"ח}}.
+
(מה שאין כן בזמן הגלות שכתוב "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך"){{הערה|דברים ט"ז,י"ח}}.
  
 
== שוטרים למעליותא==
 
== שוטרים למעליותא==
 
* מכיון שכל עניני התורה הם ניצחיים, לכן גם לעתיד לבא יהיה את ענין השוטרים אבל הם יהיו רק למעליותא,
 
* מכיון שכל עניני התורה הם ניצחיים, לכן גם לעתיד לבא יהיה את ענין השוטרים אבל הם יהיו רק למעליותא,
כלומר- שתפקידם יהיה להודיע לבני ישראל על מציאותו של השופט בכדי לסיע לבני ישראל, כגון יישור הדררכים לעדי ראיה דקידוש החודש.
+
כלומר- שתפקידם יהיה להודיע לבני ישראל על מציאותו של השופט בכדי לסייע לבני ישראל, כגון יישור הדררכים לעדי ראיה דקידוש החודש{{מקור|שיחת ש"פ שופטים הערה מס' ?}}.
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
  
 
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
 
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]

גרסה מ־12:53, 3 באפריל 2013

"ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה"[1] הינו אחד מיעודי הגאולה.

היעוד

  • בזמן בגאולה יחזרו להיות שופטים ויועצים בעם ישראל.

השופט

כלומר, בזמן הגלות אין דיינים סמוכים, וגם אם ישנם אין הם יכולים לדון בדיני נפשות. לפיך ישנו היעוד שלעת"ל יחזרו המשפטים, וכפי שכותב הרמב"ם [2] ש"המלך המשיח עתיד לעמוד . . . וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם מקריבין קרבנות ועושין שמטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה". דהיינו חזרת כל הדיני תורה.

היועץ

היועצים הם אלו שיסייעו לבני ישראל לבצע את הפס"ד באמצעות עצה טוב וכן לבאר ולהסביר את פסק הדין עד שיתקבל על דעת המחוייב בדין.

בחסידות [3]

  • ענין השוטר בזמן הזה הוא לסייע לשופט, שאם השופט פוסק דין, צריך את השוטר - בעלי מקל ורצועה שיכריחו את בעל הדין לקבל את הדין,

ולכן בגאולה כאשר לא תיהיה מציאות של רע, לא יהיה צורך בשוטר מכיון שכל האנשים יקיימו מעצמם את ההוראות, ולכן כתוב בפסוק "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה" ללא שוטרים מכיון שלא יהיה צורך בשוטרים. (מה שאין כן בזמן הגלות שכתוב "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך")[4].

שוטרים למעליותא

  • מכיון שכל עניני התורה הם ניצחיים, לכן גם לעתיד לבא יהיה את ענין השוטרים אבל הם יהיו רק למעליותא,

כלומר- שתפקידם יהיה להודיע לבני ישראל על מציאותו של השופט בכדי לסייע לבני ישראל, כגון יישור הדררכים לעדי ראיה דקידוש החודש[דרוש מקור: שיחת ש"פ שופטים הערה מס' ?].

הערות שוליים

  1. ישעי' א, כו'
  2. הלכות מלך המשיח פי"א, ה"א.
  3. ש"פ שופטים, ז' אלול ה' תשנ"א
  4. דברים ט"ז,י"ח