הבדלים בין גרסאות בדף "ראש מתיבתא"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
'''ראש מתיבתא''' (נקרא בקיצור בראשי תיבות '''[[ר"מ]]''') הוא תוארו של [[רב]] המלמד ב[[ישיבה]]. במקורה, שימשה המילה כתיאור תפקיד ראש הישיבה (ב[[ארמית]]: ריש מתיבתא) אולם בדורות האחרונים היא הפכה למושג מקביל לכל מלמד [[גמרא]] בישיבה (מקביל לתואר זה משמש ה[[משפיע]] כמוסר שיעור ב[[חסידות]]).
+
'''ראש מתיבתא''' (נקרא בקיצור בראשי תיבות '''[[ר"מ]]''') הוא תוארו של [[רב]] המלמד ב[[ישיבה]]. במקורה, שימשה המילה כתיאור תפקיד ראש הישיבה (ב[[ארמית]]: ריש מתיבתא) אולם בדורות האחרונים היא הפכה למושג מקביל לכל מלמד בישיבה (מקביל לתואר זה משמש ה[[משפיע]] כמוסר שיעור ב[[חסידות]]).
 +
 
 +
במקורה שימשה המילה כ[[ראשי תיבות]] של "ריש מתיבתא" (ב[[ארמית]]: [[ראש ישיבה]]), אולם בדורות האחרונים היא הפכה למושג בעל משמעות עצמאית. כינוי נוסף למי שמלמד בישיבה הוא "מגיד שיעור" בנושאים תורניים שונים על בסיס קבוע באותה מסגרת.
  
 
שעות הלימוד של ר"מ הם השעות העיקריות התופסות את רוב היום של התלמידים. לעיתים משמש הר"מ גם כ[[משיב]] בזמני החזרה על השיעורים.
 
שעות הלימוד של ר"מ הם השעות העיקריות התופסות את רוב היום של התלמידים. לעיתים משמש הר"מ גם כ[[משיב]] בזמני החזרה על השיעורים.

גרסה מ־23:05, 15 באוקטובר 2015

ראש מתיבתא (נקרא בקיצור בראשי תיבות ר"מ) הוא תוארו של רב המלמד בישיבה. במקורה, שימשה המילה כתיאור תפקיד ראש הישיבה (בארמית: ריש מתיבתא) אולם בדורות האחרונים היא הפכה למושג מקביל לכל מלמד בישיבה (מקביל לתואר זה משמש המשפיע כמוסר שיעור בחסידות).

במקורה שימשה המילה כראשי תיבות של "ריש מתיבתא" (בארמית: ראש ישיבה), אולם בדורות האחרונים היא הפכה למושג בעל משמעות עצמאית. כינוי נוסף למי שמלמד בישיבה הוא "מגיד שיעור" בנושאים תורניים שונים על בסיס קבוע באותה מסגרת.

שעות הלימוד של ר"מ הם השעות העיקריות התופסות את רוב היום של התלמידים. לעיתים משמש הר"מ גם כמשיב בזמני החזרה על השיעורים.

מערך השיעור

בישיבה קטנה הר"מ מוסר שיעור על הגמרא והמפרשים מתוך הגמרא ולפי מהלך הגמרא. להבנת שיעור מסוג זה אין צורך ממשי להכנה מוקדמת של הסוגיה הנלמדת. לעומת זאת בישיבה גדולה השיעור נמסר כפלפול על הנושא הנלמד ורובו מתנהל מחוץ לדף הגמרא, כך שתלמיד שאינו בקיא בסוגיא, אינו מסוגל להבין את מהלכי השיעור.

ראו גם