הבדלים בין גרסאות בדף "פסק הדין שהרבי הוא מלך המשיח"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(5 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
[[תמונה:הפסק דין.JPG|left|thumb|250px|פסק הדין כי [[הרבי]] הוא [[מלך המשיח]] חתום על ידי מאות רבנים]]
 
[[תמונה:הפסק דין.JPG|left|thumb|250px|פסק הדין כי [[הרבי]] הוא [[מלך המשיח]] חתום על ידי מאות רבנים]]
'''פסק דין שהרבי מלך המשיח''' הוא פסק דין על פי ה[[הלכה]] שנכתב ונחתם על ידי רבני זמננו בכמה מהדורות, ועליו חתומים מאות רבנים מכל הזרמים. פסק הדין קובע כי על פי ההלכה [[הרבי כמלך המשיח|הרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח]] ועליו להתגלות ו[[הגאולה האמיתית והשלימה|לגאול את ישראל]]. מטרת הפסק היא לזרז ולפעול בעולם את התגלותו של [[הרבי]] לעין כל כ[[מלך המשיח]], לאור דבריו של הרבי בהזדמנויות שונות על כוחם הגדול של פסקי דין הלכתיים, המחייבים כביכול את [[בית דין של מעלה]].
+
'''פסק דין שהרבי מלך המשיח''' הוא פסק דין על פי ה[[הלכה]] שנכתב ונחתם על ידי רבני זמננו בכמה מהדורות ובנימוקים הלכתיים שונים, ועליו חתומים מאות רבנים מכל הזרמים. פסק הדין קובע כי על פי ההלכה [[הרבי כמלך המשיח|הרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח]] ועליו להתגלות ו[[הגאולה האמיתית והשלימה|לגאול את ישראל]]. מטרת הפסק היא לזרז ולפעול בעולם את התגלותו של [[הרבי]] לעין כל כ[[מלך המשיח]], לאור דבריו של הרבי בהזדמנויות שונות על כוחם הגדול של פסקי דין הלכתיים, המחייבים כביכול את [[בית דין של מעלה]].
  
 
==היסטוריה==
 
==היסטוריה==
שורה 42: שורה 42:
  
 
====הפסק הרביעי====
 
====הפסק הרביעי====
בחודש [[תשרי]] [[תשנ"ח]] התארגנו מספר רבנים ב[[ארץ הקודש]] וניסחו את פסק הדין מחדש, בנוסח זה:
+
בחודש [[תשרי]] [[תשנ"ח]] כתב הרב [[גדליה אקסלרוד]] פסק דין חדש. בניגוד לפסקי הדין הקודמים, המבוססים על [[הלכות מלך המשיח]], מבוסס פסק דין זה על 'דין נביא' החל על [[הרבי]]:
  
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=[[הרבי|כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש]] בשיחת קודש פרשת שופטים ה'[[תנש"א]] קובע קביעה הלכה למעשה שיש לדורנו זה [[נביא]] וחייבים לשמוע בקולו וכפי שנפסק ב[[רמב"ם]] הלכות יסודי התורה פרק ז.
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=[[הרבי|כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש]] בשיחת קודש פרשת שופטים ה'[[תנש"א]] קובע קביעה הלכה למעשה שיש לדורנו זה [[נביא]] וחייבים לשמוע בקולו וכפי שנפסק ב[[רמב"ם]] הלכות יסודי התורה פרק ז.
שורה 80: שורה 80:
  
 
==רבנים שחתמו על פסק הדין==
 
==רבנים שחתמו על פסק הדין==
 +
 +
ראו גם [[:קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח]]
 +
 
הרשימה להלן הינה רשימה חלקית על פי סדר האל"ף-בי"ת:
 
הרשימה להלן הינה רשימה חלקית על פי סדר האל"ף-בי"ת:
  
שורה 120: שורה 123:
 
*הרב [[משה אשכנזי]]
 
*הרב [[משה אשכנזי]]
 
*הרב [[עזריאל זעליג אשכנזי]]  
 
*הרב [[עזריאל זעליג אשכנזי]]  
*הרב יוסף באגד  
+
*הרב [[יוסף באגד]]
 
*הרב [[שמואל פסח בוגומילסקי]]  
 
*הרב [[שמואל פסח בוגומילסקי]]  
 
*הרב דוד רפאל באנון  
 
*הרב דוד רפאל באנון  
שורה 129: שורה 132:
 
*הרב [[יונתן בורוכוב]]
 
*הרב [[יונתן בורוכוב]]
 
*הרב מאיר בורנשטיין
 
*הרב מאיר בורנשטיין
*הרב יעקב יצחק בידרמן
+
*הרב [[יעקב יצחק בידרמן]]
 
*הרב יוסף חיים ביטון  
 
*הרב יוסף חיים ביטון  
 
*הרב שמעון ביטון  
 
*הרב שמעון ביטון  
שורה 165: שורה 168:
 
*הרב [[זכריה גורי]]
 
*הרב [[זכריה גורי]]
 
*הרב אריאל גורן  
 
*הרב אריאל גורן  
*הרב משה גורקוב  
+
*הרב [[משה גורקוב]]
 
*הרב [[ירוחם פישל ג'ייקובס]]  
 
*הרב [[ירוחם פישל ג'ייקובס]]  
 
*הרב [[יוסף גינזבורג]]  
 
*הרב [[יוסף גינזבורג]]  
שורה 182: שורה 185:
 
*הרב אליהו דהן  
 
*הרב אליהו דהן  
 
*הרב דוד דהברעסער  
 
*הרב דוד דהברעסער  
*הרב אליעזר דוברבסקי  
+
*הרב אליעזר ליפמן דוברבסקי  
 
*הרב אריה לייב דודאביץ'  
 
*הרב אריה לייב דודאביץ'  
 
*הרב עקיבא אליהו דיוויק  
 
*הרב עקיבא אליהו דיוויק  
שורה 192: שורה 195:
 
*הרב [[משה הויכברג]]  
 
*הרב [[משה הויכברג]]  
 
*הרב אריה לייב היינץ  
 
*הרב אריה לייב היינץ  
*הרב ישעיה הכהן  
+
*הרב [[ישעיה אלעזר הכהן]]
 
*הרב [[ישראל הלפרין]]  
 
*הרב [[ישראל הלפרין]]  
 
*הרב [[יצחק הנדל]]  
 
*הרב [[יצחק הנדל]]  
 
*הרב [[ישראל יוסף הנדל]]  
 
*הרב [[ישראל יוסף הנדל]]  
 
*הרב [[יהושע העכט]]  
 
*הרב [[יהושע העכט]]  
*הרב [[יצחק הכט]]
+
*הרב יצחק הכט
 
*הרב שגיא הר שפר  
 
*הרב שגיא הר שפר  
 
*הרב [[אברהם הרוניין]]  
 
*הרב [[אברהם הרוניין]]  
שורה 203: שורה 206:
 
*הרב [[פנחס לייבוש הרצל]]  
 
*הרב [[פנחס לייבוש הרצל]]  
 
*הרב [[ישראל הרשקוביץ]]  
 
*הרב [[ישראל הרשקוביץ]]  
*הרב נועם וגנר
+
*הרב [[נועם ווגנר]]
*הרב [[יוסף יצחק ווילשאנסקי]]  
+
*הרב [[יוסף יצחק וילשאנסקי]]  
*הרב [[מנחם מענדל ווילשאנסקי]]  
+
*הרב [[מנחם מענדל וילשאנסקי]]  
*הרב [[רפאל ווילשאנסקי]]
+
*הרב [[רפאל וילשאנסקי]]
 
*הרב משה ווינר  
 
*הרב משה ווינר  
 
*הרב [[משה יעקב ווייס]]  
 
*הרב [[משה יעקב ווייס]]  
שורה 219: שורה 222:
 
*הרב מכלוף ועקנין  
 
*הרב מכלוף ועקנין  
 
*הרב מנשה זכריהו  
 
*הרב מנשה זכריהו  
*הרב יוסף יצחק זלצמן  
+
*הרב [[יוסף יצחק זלצמן]]
 
*הרב אשר זמל  
 
*הרב אשר זמל  
 
*הרב יצחק חביב  
 
*הרב יצחק חביב  
שורה 231: שורה 234:
 
*הרב [[דוד חנזין]]  
 
*הרב [[דוד חנזין]]  
 
*הרב שמריהו חריטונוב  
 
*הרב שמריהו חריטונוב  
*הרב [[דב טברדוביץ']]  
+
*הרב [[דב טברדוביץ]]  
 
*הרב שלמה טובים  
 
*הרב שלמה טובים  
*הרב [[אליעזר טורין]]  
+
*הרב [[אלעזר טורין]]  
 
*הרב [[צבי אלימלך טורנהיים מלוקווע]]  
 
*הרב [[צבי אלימלך טורנהיים מלוקווע]]  
 
*הרב יוסף טייב  
 
*הרב יוסף טייב  
שורה 259: שורה 262:
 
*הרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]]  
 
*הרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]]  
 
*הרב שלמה לוי  
 
*הרב שלמה לוי  
*הרב בערל לויטין  
+
*הרב [[שלום דובער לויטין]]
 
*הרב משה לוין  
 
*הרב משה לוין  
 
*הרב [[שלמה דובער פנחס לזר]]
 
*הרב [[שלמה דובער פנחס לזר]]
 
*הרב יחייא לחיאני  
 
*הרב יחייא לחיאני  
*הרב אלכסנדר ליברוב  
+
*הרב אלכסנדר סנדר ליברוב  
 
*הרב [[שניאור זלמן ליברוב]]  
 
*הרב [[שניאור זלמן ליברוב]]  
 
*הרב זבולון ליברמן  
 
*הרב זבולון ליברמן  
שורה 272: שורה 275:
 
*הרב יצחק מאיר ליפשיץ  
 
*הרב יצחק מאיר ליפשיץ  
 
*הרב [[חיים יצחק אייזיק לנדא]]
 
*הרב [[חיים יצחק אייזיק לנדא]]
*הרב מאיר מאירי  
+
*הרב [[מאיר מאירי]]
 
*הרב [[יהודה קלמן מארלו]]  
 
*הרב [[יהודה קלמן מארלו]]  
 
*הרב אברהם חיים מזרחי  
 
*הרב אברהם חיים מזרחי  
שורה 296: שורה 299:
 
*הרב פרץ ניסים  
 
*הרב פרץ ניסים  
 
*הרב יוסף יצחק נפרסטק  
 
*הרב יוסף יצחק נפרסטק  
*הרב חיים נפתלין  
+
*הרב [[חיים נפתלין]]
 
*הרב יוסף יצחק נקי  
 
*הרב יוסף יצחק נקי  
 
*הרב מנחם מענדל סבג  
 
*הרב מנחם מענדל סבג  
שורה 348: שורה 351:
 
*הרב אלכסנדר מענדל קרליבך  
 
*הרב אלכסנדר מענדל קרליבך  
 
*הרב מרדכי אברהם ראדאל  
 
*הרב מרדכי אברהם ראדאל  
*הרב יעקב מנחם רבינוביץ מביאלא  
+
*הרב [[חסידות ביאלא#החסידות כיום|יעקב מנחם רבינוביץ]] מביאלא  
 
*הרב ליאור רוזנבוים  
 
*הרב ליאור רוזנבוים  
*הרב יוסף חיים רוזנבלט  
+
*הרב [[יוסף חיים רוזנבלט]]
*הרב שאול רוזנבלט  
+
*הרב [[שאול רוזנבלט]]
 
*הרב [[אהרן רוזנפלד]] מפינסק קרלין  
 
*הרב [[אהרן רוזנפלד]] מפינסק קרלין  
 
*הרב יצחק רויטמן  
 
*הרב יצחק רויטמן  
שורה 389: שורה 392:
 
*'''[https://chabad.info/moshiach/10-%d7%a2%d7%95%d7%91%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%9c-%d7%a4%d7%a1%d7%a7-%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%92%d7%90%d7%95%d7%9c%d7%94-%d7%95%d7%9e%d7%9c%d7%9a-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%99%d7%97/ 10 עובדות על פסקי הדין על הגאולה ומלך המשיח]''', בתוך [[שבועון בית משיח]] פרשת ויחי ה'תש"פ
 
*'''[https://chabad.info/moshiach/10-%d7%a2%d7%95%d7%91%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%9c-%d7%a4%d7%a1%d7%a7-%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%92%d7%90%d7%95%d7%9c%d7%94-%d7%95%d7%9e%d7%9c%d7%9a-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%99%d7%97/ 10 עובדות על פסקי הדין על הגאולה ומלך המשיח]''', בתוך [[שבועון בית משיח]] פרשת ויחי ה'תש"פ
  
 +
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
 
 
 
{{ערך חסר}}
 
{{ערך חסר}}
 
[[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]]
 
[[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]]
 
[[קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח|*]]
 
[[קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח|*]]

גרסה מ־22:27, 27 במאי 2020

פסק הדין כי הרבי הוא מלך המשיח חתום על ידי מאות רבנים

פסק דין שהרבי מלך המשיח הוא פסק דין על פי ההלכה שנכתב ונחתם על ידי רבני זמננו בכמה מהדורות ובנימוקים הלכתיים שונים, ועליו חתומים מאות רבנים מכל הזרמים. פסק הדין קובע כי על פי ההלכה הרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח ועליו להתגלות ולגאול את ישראל. מטרת הפסק היא לזרז ולפעול בעולם את התגלותו של הרבי לעין כל כמלך המשיח, לאור דבריו של הרבי בהזדמנויות שונות על כוחם הגדול של פסקי דין הלכתיים, המחייבים כביכול את בית דין של מעלה.

היסטוריה

הפסק הראשון

פסק הדין הראשון שהוגש לרבי, אותו כתב הרב אשכנזי

בכ"ח ניסן תשנ"א, נשא הרבי שיחה נדירה שבה הטיל הרבי את האחריות להבאת הגאולה על החסידים. בסיום השיחה אמר הרבי: "אני את שלי עשיתי, ומכאן ולהבא עשו כל אשר ביכולתכם להביא בפועל את משיח צדקנו". הדברים חוללו סערה בקרב החסידים ויצרו גל של יוזמות שנועדו לסייע להבאת המשיח. במוצאי שבת ל' ניסן התכנסו חסידי חב"ד לאסיפה דחופה בכפר חב"ד. במהלך האסיפה הועלתה הצעה על ידי הרב שמואל פרומר, לערוך פסק דין מהרבנים שהרבי הוא משיח.

באותו ערב, רבה של כפר חב"ד הרב מרדכי אשכנזי, כתב את הנוסח המלא של פסק הדין:

מוצאי שבת קודש פרשת טהרה ל' דחודש הגאולה - ניסן שהוא א' דראש חודש אייר שנת נפלאות אראנו

אלפי שנים נמצאים בני ישראל בגלות מפוזרים ומפורדים בין העמים וכבר סבלו צרות, רחמנא ליצלן, לא עלינו, במידה ויתר מן המידה וכלו כל הקיצים ועיניהם כלות ומצפות לבוא הגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו,

בחסדי ה' יתברך, זכה דורנו דור השביעי לרגעים האחרונים של הגלות, מעיינות החסידות הופצו חוצה והגיעו לכל פינה ופינה בעולם על ידי עבודתו של הרבי במשך למעלה מארבעים שנה,

מאות אלפי בני ובנות ישראל אנשים נשים וטף מאמינים באמונה שלימה אשר רק הרבי בכוחו לגאול את עם ישראל מן הגלות הנוראה והוא הוא גואל אחרון,

בזמן זה אשר לאחר שנתקיימו דבריו של הרבי בקשר לשנת ניסים ואחר כך נפלאות אראנו בכל העולם כולו, באנו בזה בפסק דין ברור שהגיע זמן הגאולה אשר בו יתגלה הרבי תיכף ומיד כמלך המשיח ותתגלה מלכותו בכל העולם כולו וללא שום מניעות ועיכובים ובפועל ממש למטה מעשרה טפחים נאו מיד ממש ממש ממש

בהמשך לכך טסו לניו יורק, לחצר הרבי, הרב דוד נחשון ור' אבי טאוב - על מנת להגיש לרבי את פסק הדין. ביום ב' אייר בבוקר הגיעו לניו יורק, ובו ביום נוספו ארבע חתימות חדשות לפסק: של הרב יוסף אברהם הלר חבר בית דין צדק קראון הייטס, הרב גרשון מענדל גרליק רבה של מילאנו, הרב לוי ביסטריצקי רבה של צפת, והרב גדליה אקסלרוד אב בית הדין בחיפה.

הרב נחשון חיכה לרבי ליד המקווה[1], וכשהגיע הרבי הגיש לו את פסק הדין. הרבי הסתכל ואמר בחיוך: "ישר כח, ישר כח!" והכניס את המעטפות לכיס הסירטוק.

לאחר מכן נסעה משלחת להקריא את פסק הדין בקברו של הרבי הקודם ובקברה של אשתו של הרבי, הרבנית חיה מושקא. בהמשך הצטרפו הרב יהודה קלמן מארלאו והרב אברהם אזדאבא מבית הדין בקראון הייטס.

הפסק השני והשליחות לרוסיה

הקראת פסק הדין. מימין לשמאל: באלמא אטא, במז'יבוז', בליובאוויטש, ברוסטוב, בהאדיטש ובניעז'ין

במוצאי חג השבועות, התקיימה אסיפה של רבני חב"ד בעולם שהגיעו לניו יורק לחג, שם ניסחו מחדש את פסק הדין כפסק ההלכתי המבוסס על הלכות הרמב"ם. וכך נכתב בו בין היתר:

הרי ברור על פי דין תורת אמת שחל על הרבי הלכה זו ד"בחזקת שהוא משיח", שהרי נתקיימו בהרבי כל התנאים המנויים ברמב"ם הנ"ל

הרבנים גם חתמו על כתב מינוי לרב דוד נחשון ולר' אבי טאוב, שיסעו לקברי נשיאי חב"ד ברוסיה, להקריא שם את פסק הדין. ביום ראשון י"ג סיוון, במעמד חלוקת הדולרים, פנה הרבי מיוזמתו לר' אבי טאוב, הגיש לו דולר נוסף ואמר: "ברכה והצלחה, זה עבור הנסיעה". מיד למחרת ביום שני יצאה המשלחת למוסקבה, משם המשיכו לליובאוויטש והקריאו את פסק הדין על קברם של אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר המהר"ש. במהלך הימים הבאים ביקרו בקברם של אדמו"ר האמצעי בניעז'ין, הבעל שם טוב במז'יבוז', המגיד ממעזריטש באניפולי, אדמו"ר הזקן בהאדיטש, אדמו"ר הרש"ב ברוסטוב ועל קברו של אביו של הרבי, רבי לוי יצחק באלמא אטא[2]. ביום רביעי חזרה המשלחת ל-770[3].

ביום ההילולא של האריז"ל, בה' מנחם אב, עלו על קברו בצפת מנין חסידים והקריאו את נוסח פסק הדין. על דו"ח שהוכנס לרבי על כך, ענה: "ויהי רצון שיפעלו כל זה פעולתם וכו' והזמן גרמא וכו' אזכיר על הציון". בתשעה באב לקראת סיום הצום הוקרא הפסק במערת המכפלה, בקבר רחל ובכותל המערבי.

לאחר כ"ז אדר תשנ"ב, ביקשו שוב הרבנים מהרב נחשון ומטאוב לנסוע לקברי נשיאי חב"ד ברוסיה, על מנת להקריא את פסק הדין ולהתפלל לרפואתו של הרבי[4].

הפסק השלישי

האדמו"ר מפינסק קרלין וחסידיו מעיינים בפסק הדין בתומכי תמימים רמת אביב

הפסק השלישי נחתם על ידי חשובי הרבנים בראשות הרב פנחס הירשפרונג והוקרא על ידי הרב יצחק הנדל בי"א ניסן תשנ"ב. תוכן הפסק הוא שלרבי יש את הגדר ההלכתי של בחזקת משיח, וכיוון שכך, חלה עליו שבועת התורה "שלא יכבה נרו לעולם ועד", והוא יחיה בחיים נצחיים.

הפסק הרביעי

בחודש תשרי תשנ"ח כתב הרב גדליה אקסלרוד פסק דין חדש. בניגוד לפסקי הדין הקודמים, המבוססים על הלכות מלך המשיח, מבוסס פסק דין זה על 'דין נביא' החל על הרבי:

כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש בשיחת קודש פרשת שופטים ה'תנש"א קובע קביעה הלכה למעשה שיש לדורנו זה נביא וחייבים לשמוע בקולו וכפי שנפסק ברמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז.

וזה לשונו הקדוש: "... צריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהיה ה"שופטיך" וה"יועציך" ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל.. עד הנבואה העיקרית - הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא". עד-כאן-לשונו-הקדוש בשיחה הנ"ל.

בשיחת קודש פר' וירא ה'תשנ"ב אומר כבוד-קדושת אדמו"ר: … בימינו אלו נתבטלו כל המניעות והעיכובים כו', וכיון שכן, ישנה (לא רק המציאות דמשיח, אלא) גם ההתגלות דמשיח, ועכשיו צריכים רק לקבל פני משיח צדקנו בפועל ממש. עד-כאן-לשונו-הקדוש.

בשיחת קודש פר' משפטים ה'תשנ"ב אומר כבוד-קדושת אדמו"ר: "... וכן הפסק דין של הרבנים ומורי הוראה בישראל שהגיע זמן הגאולה, "יעמוד מלך מבית דוד וכו', בחזקת שהוא משיח", ועוד הוסיף על פסק-דין הנ"ל את המילים: ועד להמעמד ומצב ד"הרי זה משיח בודאי", ובשיחה זו רמז הרבי בצורה ברורה על היותו מלך המשיח.

הרינו קובעים בזה פסק הלכה על-פי דין תורתנו הקדושה - מבוסס על ההלכה שברמב"ם פרק ז' הלכות יסודי התורה הלכה א', פרק ט' הלכה ב' ופרק י' הלכה א' - שכבוד קדושת אדמו"ר מלך המשיח יש לו דין נביא ומפורש בשיחותיו הקדושות שמרמז על עצמו שהוא נביא ומובן משיחותיו הקדושות שהוא הוא המלך המשיח, וכן עודד שירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד", וכבר אמר לעיני כל ישראל ולעיני כל העולם דברים העתידים להיות ובאו דבריו ונתקיימו במילואם ב'מלחמת ששת הימים' וב'מלחמת המפרץ' ועוד ועוד.

ועל כן מחויבים אנו לשמוע לכל אשר יאמר לנו מגדר החיוב לשמוע לדברי הנביא, ובכלל זה - שהוא המלך המשיח ויתגלה אלינו מיד ממש

על הפסק חתומים מאות אדמו"רים, רבני ערים, שכונות וקהילות מכל החוגים והזרמים וכן רבני חב"ד מכל העולם. את החתימות אוסף הרב יצחק ליפש, ובמשך כל העת מצטרפים רבנים חדשים לפסק.

מסע הרבנים - תשע"ז

הרב שלמה זלמן לבקיבקר מקריא את פסק הדין בציונו של אדמו"ר הזקן בהאדיטש (טבת, תשע"ז)
תמונה משותפת של משלחת הרבנים

בשנת תשע"ז, לקראת כ"ד טבת - יום ההילולא של אדמו"ר הזקן - יצאה קבוצה של שניים עשר מרבני מכון הלכה חב"ד, למסע רשמי להשתטחות על אוהלי רבותינו נשיאינו. מטרת המסע הייתה הקראת פסק דין שהרבי מלך המשיח ובקשה להתגלותו - על ציוניהם של אדמו"ר הזקן ואדמו"ר האמצעי. במהלך המסע התדיינו הרבנים בסוגיות הלכתיות שונות ואף ביקרו אצל שלוחים והשתתפו במספר אירועים מיוחדים[5].

עם נחיתת הרבים בשדה התעופה, יצאו הרבנים להשתטחות על ציונו של אדמו"ר הזקן בהאדיטש. במהלך הנסיעה גיבשו הרבנים את הנוסח הסופי של פסק הדין, המבוסס על מקורות הלכתיים ושיחותיו של הרבי. לאחר ההחלטה והגהת נוסח פסק הדין, חתמו עליו כל הרבנים. משלחת הרבנים הגיעה לציונו של האדמו"ר הזקן בהאדיטש, שם הקריא נציג הרבנים, הרב שלמה זלמן לבקיבקר, מראשי הישיבה בצפת ומורה צדק, את פסק הדין:

כ"ד טבת יום הילולא דכ"ק אדמו"ר הזקן ה'תשע"ז כאן האדיטש ליד הציון הקדוש. פסק דין!... ולכן פוסקים בזה על פי דין תורתנו הקדושה מבוסס על ההלכה ברמב"ם (פרק ז' הלכות יסודי תורה הלכה א' ובפרק ט' הלכה ב' ובפרק י' הלכה א' שכ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א הרי הוא נביא הדור והוא הוא המלך המשיח... ועל כן אנו מחויבים לשמוע לכל אשר יאמר לנו ויורנו בגדר החיוב לשמוע לקול נביא. ובכלל זה שהוא מלך המשיח... ולפי הוראת כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שהגיע זמן הגאולה, לכן אנו מבקשים שעתה תנשא מלכותו לעיני כל ממש תיכף ומיד בשלימות הגאולה נאו עכשיו.

התייחסויות הרבי

הרב יורם אברג'ל בביקורו ב-770, בו חתם על פסק הדין שהרבי הוא משיח

רעיון הפסק דין מתבסס על דברים שנשמעו מהרבי עצמו בעבר, אודות כוחם של פסקי דין מרבנים בכח התורה, במיוחד בנושא הגאולה. במוצאי יום כיפור תשכ"א בסעודה בדירת הרבי הריי"צ פנה הרבי לרבנים וביקש מהם להסכים שמשיח יבוא. אחד הרבנים ענה: "וכי אנו צריכים להסכים? מי אנו שנסכים? שהרבי יסכים!" פניו של הרבי הרצינו והוא לא הגיב, אך לאחר כמה ימים, בליל חג הסוכות, כשנשאל בקשר ליום טוב שני של גלויות - הגיב הרבי: "יום טוב שני של גליות? הרי יכולתם לחסוך זאת לגמרי!"[6]

כמו כן פנה לרבנים ואדמו"רים נוספים שיפסקו שהגיע זמן הגאולה[7], ובשנת תשמ"ז הגישו רבני חב"ד לרבי פסק דין כזה[8].

לאחר חתימתו של פסק הדין שהרבי הוא משיח, התייחס לכך הרבי בחורף תשנ"ב - לאחר חתימת הסכם לצמצום כלי הנשק בין רוסיה לארצות הברית - כאשר הסביר שהאירועים הם תוצאה מהתגלות מלך המשיח ופעולותיו, וייחס זאת לזכות פסק הדין:

רואים כבר (מעין ו) התחלת פעולתו של מלך המשיח על העמים.. שהחלטת והכרזת מנהיגי אומות העולם בערב שבת פרשת משפטים על דבר מעמד ומצב ד"וכתתו חרבותם לאתים", היא כתוצאה מהחלטת והכרזת "מלכי רבנן" ש"הנה זה (מלך המשיח) בא".. הפסק דין של הרבנים ומורי הוראה בישראל שהגיע זמן הגאולה, "יעמוד מלך מבית דוד וכו' בחזקת שהוא משיח" ועד להמעמד ומצב ד"הרי זה משיח בוודאי" - פסק דין מסיני שנמשך וחודר גם בגדרי העולם

שיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב

רבנים שחתמו על פסק הדין

ראו גם קטגוריה:רבנים שחתמו על הפסק דין שהרבי מלך המשיח

הרשימה להלן הינה רשימה חלקית על פי סדר האל"ף-בי"ת:


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ראו גם

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. בימים בהם הרבי נסע לאוהל, היה טובל לפני כן במקווה.
  2. לקריאת יומן המסע והשתלשלות הדברים בקובץ העובדות שמאחורי הפסק קובץ PDF
  3. הרב נחשון מספר שכאשר יצא הרבי מתפילת ערבית, עבר לידם ועשה בידו הקדושה תנועת עידוד והמשיך ללכת, ומיד הסתובב חזרה ועשה תנועה של תמיהה בידו - כאומר "כבר הספקתם?" - ומיד המשיך בתנועת עידוד חזקה לעברם.
  4. כתב המינוי
  5. מסע הרבנים ההיסטורי: רשמי מסע וגלריה מסכמת
  6. המלך במסיבו חלק א' ע' נט-סא.
  7. בי"ד של מקובלים פסק: הגיע זמן הגאולה סיפור פסק הדין של הרב מרדכי אליהו שהגיע זמן הגאולה.
  8. ראה קובץ דידן נצח, הוצאת ועד חיילי בית דוד, תשע"ב.
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.