הבדלים בין גרסאות בדף "פורטל:גאולה ומשיח"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(32 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פורטל|צבע=#ffaaaa|פורטל=גאולה ומשיח|תוכן=
+
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|<big>פורטל {{שם הדף}}</big>|{{שם הדף המלא}}/מבוא}}
תורת החסידות, אשר הינה הפנימיות של אותה תורה שליוותה את עם ישראל במשך כל הדורות, התגלתה דווקא בדורות האחרונים. הטעם העיקרי לעובדה זו נעוץ בהתקרבות לגאולה. נאמר "טועמיה חיים זכו", כשם שבערב-[[שבת]] טועמים ממאכלי השבת, כך בדורות אלו יש ללמוד פנימיות התורה, כטעימה מהגאולה השלימה. כן מנהיגותם של נשיאי החסידות היא הארה ממלכות בית דוד שתחזור על ידי ה[[מלך המשיח]].
+
{{{{שם הדף המלא}}/מבוא}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
תורת החסידות המבארת את הנושא של [[אחדות ה']], מגלה כי מהותה של ה[[גאולה]] היא שאז תתגלה אחדות זו בעולם, והתגלות זו היא היא תכלית כל הבריאה ונתינת התורה, ובלשונה: "[[דירה בתחתונים]]" (גם בנגלה דתורה מרומזת התגלות זו, כמבואר ברמב"ם שאז יהיה "[[ומלאה הארץ דעה את ה']]"). זוהי הסיבה לכך שהדרך העיקרית להביא את גילויו של משיח הוא על ידי הפצת מעיינות החסידות, כמענתו עצמו למחולל החסידות על שאלתו "אימתי קאתי מר? – לכשיפוצו מעיינותיך חוצה"!
+
<div style="float:right; width:60%;"> <!-- צד ימין -->
  
כל הנושאים הקשורים לגאולה ומלך המשיח מקבלים בהירות חדשה בתורת החסידות. זוהי הסיבה שדוקא תורת ונשיאי החסידות הם שגילו את הזיקה של חיי התורה ומצוות לצפיה והשתוקקות תמידית לגאולה (אף שצפיה זו מתבקשת גם בפשטות שהרי בזמן הגלות נבצר מהיהודי לקיים את רוב מצוות התורה, והגאולה תביא עמה שלימות חסרת תקדים בתורה ומצוותיה), כיון שדוקא הבנת מהות ה[[תורה]] ו[[מצוות]] – אחדות ה', היא המעוררת צפיה זו בלב היהודי.
+
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|מלך המשיח|{{שם הדף המלא}}/מלך המשיח}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/מלך המשיח}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
התאולוגיה האמורה באה לידי ביטוי אצל נשיאי החסידות, אשר הכמיהה לגאולה חדורה היתה בכל עצמותם ובלטה בהנהגתם, ובמיוחד בדורות האחרונים, החל מ[[אדמו"ר הרש"ב]] שהקים את ישיבת "[[תומכי תמימים]]" ועורר [[שיחה|בשיחותיו]] שתלמידי הישיבה הם "[[חיילי בית דוד]]" הלוחמים כנגד המחרפים את עקבות המשיח. התעוררות זו התחזקה על ידי בנו [[אדמו"ר הריי"צ]], במיוחד בתקופת השואה שהיוותה – לפי דבריו – "חבלי משיח".
+
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|תמונה נבחרת|{{שם הדף המלא}}/תמונה נבחרת}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/תמונה נבחרת}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
[[נשיא דורנו]], השביעי לשושלת נשיאי חב"ד, הודיע עם קבלת נשיאותו כי דורנו הוא [[בשורת הגאולה|הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה]], הוא – המלך המשיח.
+
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|ימות המשיח|{{שם הדף המלא}}/ימות המשיח}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/ימות המשיח}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
מכך מובן שהגאולה אינה ענין נוסף על מציאותו והנהגתו אלא שזורה כחוט השני בכל פרט מהם.
+
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|התנוצצות הגאולה|{{שם הדף המלא}}/התנוצצות הגאולה}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/התנוצצות הגאולה}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
  
בשנים האחרונות דיבר בנושא זה ללא הרף, והודיע כי עבודת הגלות הסתיימה ומה שנשאר הוא רק להתכונן לקבל פני משיח תיכף ומיד ממש. ועודד את ההכרזה של קבלת מלכותו:
+
</div>
[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]].
 
}}
 
{|
 
|}
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="center"
 
|-
 
! style="background-color: #ffaaaa;" | קטגוריות
 
|-
 
| align="center" |
 
  
 +
<div style="float:left; width:39%"> <!-- צד שמאל -->
  
'''[[:קטגוריה:גאולה ומשיח|גאולה ומשיח]]''': [[:קטגוריה: גאולה ומשיח בזמן הגלות |גלות ומשיח בזמן הגלות]] • [[:קטגוריה:נושאים בגאולה ומשיח‏|נושאים בגאולה ומשיח]] • [[:קטגוריה:פרסום גאולה ומשיח|פרסום גאולה ומשיח‏]] •‏ [[קטגוריה:פרסום גאולה ומשיח‏|פרסום גאולה ומשיח‏]] • [[:קטגוריה:הר הבית|הר הבית]] • [[:קטגוריה:ימות המשיח|ימות המשיח]] • [[:קטגוריה:הרבי כמלך המשיח|הרבי כמלך המשיח]]
+
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|ציטוט נבחר|{{שם הדף המלא}}/ציטוט נבחר}}
|}
+
{{{{שם הדף המלא}}/ציטוט נבחר}}
{|
+
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
|}
 
{{פורטלים|צבע רקע=#E4DB77}}
 
__NOTOC__ __NOEDITSECTION__
 
  
[[קטגוריה:פורטלים|גאולה]]
+
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|ערך נבחר|{{שם הדף המלא}}/ערך נבחר}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/ערך נבחר}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 +
 
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|הידעת?|{{שם הדף המלא}}/הידעת?}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/הידעת?}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 +
 
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|ערכים מובחרים|{{שם הדף המלא}}/ערכים מובחרים}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/ערכים מובחרים}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 +
 
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|ספרות בגאולה ומשיח|{{שם הדף המלא}}/ספרות בגאולה ומשיח}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/ספרות בגאולה ומשיח}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 +
 
 +
</div>
 +
 
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|בית המקדש השלישי|{{שם הדף המלא}}/בית המקדש השלישי}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/בית המקדש השלישי}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 +
 
 +
<div style="float:right; width:50%;"> <!-- צד ימין -->
 +
 
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|גלות|{{שם הדף המלא}}/גלות}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/גלות}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 +
 
 +
</div>
 +
 
 +
<div style="float:left; width:49%"> <!-- צד שמאל -->
 +
 
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|תאריכים היסטוריים|{{שם הדף המלא}}/תאריכים היסטוריים בקשר לגאולה}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/תאריכים היסטוריים בקשר לגאולה}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 +
 
 +
</div>
 +
</div>
 +
 
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת עליונה|קדימה, לעבודה!|{{שם הדף המלא}}/קדימה, לעבודה!}}
 +
{{{{שם הדף המלא}}/קדימה, לעבודה!}}
 +
{{פורטל:גאולה ומשיח/מסגרת מעוצבת תחתונה}}
 +
 
 +
__NOTOC__
 +
__NOEDITSECTION__
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[קטגוריה:פורטלים|גאולה ומשיח]]

גרסה מ־17:29, 7 במרץ 2017

הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)

הגאולה העתידה היא אחת מעיקרי האמונה היהודית, שיבוא זמן בו ישוב עם ישראל לארצו ויעבוד את השם בשלימות, ואז ישרור השלום ויתגלה כבודו של ה' בעולם כולו. הנבואה אודותיה נאמרה ונשנתה ריבוי פעמים בתורה בנביאים ובכתובים. תיאורו של הגואל ושל תקופת הגאולה והתרחשויותיה תוארו על ידי הנביאים, והתבארו בהרחבה על ידי חכמי ישראל במשך הדורות. ועדיין אמרו על חלקם של פרטי הדברים (כגון, עת ביאת אליהו) - "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו".

הציפיה לגאולה היא חלק מהאמונה בבואו. על האדם לעורר עצמו לצפות ולבקש את ביאת המשיח, בנין המקדש וקיבוצם של ישראל. בנוסח התפילה נקבעה התפילה והבקשה לגאולה עשרות פעמים, עקב היותה מהחשובים ביותר בצרכי היהודי המתפלל.

אולם עם התגלותה של תורת החסידות, נוספה בהירות חדשה בכל הנושאים הקשורים לגאולה. הסיבה לכך היא שהתגלותה של החסידות אף היא חלק מהתגלות אור הגאולה, שלכן בתורת נשיאי החסידות הדגישו את הזיקה של התורה והמצוות לגאולה בכלל, וכן לציפיה וההשתוקקות התמידית לגאולה.

התאולוגיה האמורה באה לידי ביטוי אצל נשיאי החסידות, אשר הכמיהה לגאולה חדרה בכל עצמותם ובלטה בהנהגתם; אך במיוחד בדורות האחרונים - החל מאדמו"ר הרש"ב שהקים את ישיבת "תומכי תמימים" ועורר בשיחותיו שתלמידי הישיבה הם "חיילי בית דוד" הלוחמים כנגד המחרפים את עקבות המשיח. התעוררות זו התחזקה על ידי בנו אדמו"ר הריי"צ, במיוחד בתקופת השואה שהיוותה – לפי דבריו – "חבלי משיח". נשיא דורנו, השביעי לשושלת נשיאי חב"ד, הודיע עם קבלת נשיאותו כי דורנו הוא הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה, והסיק מכך שהגאולה אינה ענין נוסף על מציאות הדור והנהגתו אלא שזורה כחוט השני בכל פרט מהם.

בשנים האחרונות דיבר הרבי שליט"א מלך המשיח בנושא זה ללא הרף, והודיע כי עבודת הגלות הסתיימה, ונשאר רק לקבל פני משיח בפועל ממש.

כמו כן עודד במסירות נפש במשך למעלה משנה ברציפות את ההכרזה של קבלת מלכותו: יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.

המלך המשיח עתיד למלוך על ישראל בסוף הגלות ולהכריחם על קיום המצוות. הוא ילחם מלחמות ה' כמלחמת עמלק וינצח את כל האומות שסביבו. לאחר מכן יבנה את הבית מקדש ואז יקבץ את נדחי ישראל מכל מקומות גלותם.

מלך המשיח יהיה גם מלך וגם רב. השפעתו על ישראל והאומות יהיה הן באופן של התנשאות ורוממות והן השפעה פנימית שמשיח ילמד תורה את כל ישראל. בהשפעתו של מלך המשיח יתקיימו כל יעודי הגאולה, שבאותו הזמן לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד והדעת האלוקית תהיה מושפעת הרבה עד שמלאה הארץ דעה את ה'.

מלך המשיח יביא במלכותו את השלימות המלאה בקיום התורה והמצוות שבימיו יקיימו את כל המצוות שחסרו בזמן הגלות ויתירה מכך שבמצוות עצמם יביאו לשלמות נוספת (כמצוות ערי מקלט).

מלך המשיח יתחיל את תהליך הגאולה, כמו שפוסק הרמב"ם וכותב את תחילת תהליך הגאולה "יעמוד מלך מבית דוד . ." - מלך המשיח.

בית המקדש.jpg
הדמיה של בית המקדש השני בתוך הר הבית.

ימות המשיח הוא שם כללי לתקופת בואו של המלך המשיח באחרית הימים. בתקופה זו תחזור המלכות לישראל, יבנה את בית המקדש בירושלים, ויהיו כל היהודים על אדמתם בארץ ישראל ויחזיר את מלכות דוד. באותה התקופה יחזרו כל הדינים והמצוות שהיו בטלים בזמן הגלות ואף יתווסף בחלקם שלימות מיוחדת .

בתורת החסידות מוסבר שקיום המצוות בתקופה זו תהיה בתכלית השלמות, המשכת אור קדושה אלוקית שעל ידם תהיה בדרגה נעלית יותר מקיומם בזמן הגלות. ואף מציאות העולם באותה התקופה תהיה בדרגה נעלית ביותר משום שבאותה התקופה יאיר אור אלוקי נעלה עד שלא יהיה כלל מציאות רע בנשמות ישראל ובעולם בכלל.

בנבואות הנביאים ובדברי חז"ל מוזכרים מאורעות רבים שיארעו בתקופה זו (כמו בשורת הגאולה על ידי אליהו הנביא, מלחמת גוג ומגוג ועוד.) והכן בתקופה זו יהיו שלבים רבים, אולם בכללות תתחלק אותה התקופה לשני תקופות: תקופה הא' בה לא יהי שינוי בטבע העולם ורק תהיה בתכלית שלימותה ותקופה הב' בה יהי שינויים בטבע הבריאה עד לשינוי המרכזי תחיית המתים בה יגיע העולם לתכלית שלימותו.

התנוצצות הגאולה החלה מיד עם חורבן הבית שמדי יום מתגלים ניצוצי גאולה חדשים על ידי עבודת היהודי בתורה ותפילה.

500px-Decorative text divider 3.svg.png

תורת החסידות אף היא התנוצצות הגאולה כחלק מהתגלות פנימיות התורה שהתגלתה בעיקר בדורות האחרונים לפי שהיא מעין תורתו של משיח. ועם ההתקרבות לגאולה מתגלה מענייניה בזמן הגלות שלכן עיקר הגילוי החל בבוקרו של יום השישי באמצע האלף השישי שהוא ערב שבת סמוך לבוא הגאולה.

מיסודותיה של החסידות לבאר את אחדותו של ה' בהבנה והשגה. שבזה היא מגלה בעצם את מהותה של הגאולה, שעניינה גילוי מציאותו של ה' בעולם והשלמת מטרת בריאת העולם לעשותו דירה לה'.

500px-Decorative text divider 3.svg.png

טעימה מהגאולה בדורנו ניסים ונפלאות המתרחשים בעולם בעקבות פעולותיו של מלך המשיח בעולם. שעל זה הכריז הרבי בדורנו שהוא 'דור האחרון של הגלות והראשון לגאולה' והצביע על פעולתיו הרבים של המשיח המתרחשים בעולם.

אין מה לחכות יותר כיון שכבר סיימו כל עניני העבודה, וכבר עשו תשובה, ואין הדבר תלוי אלא בביאת משיח עצמו!

משיחת הרבי עם הרב מרדכי אליהו בביקורו ב-770, ו' בחשוון ה'תשנ"ב
ערך מומלץ (קטן).png

ימות המשיח הוא שם כללי לתקופת בואו של המלך המשיח באחרית הימים. בתקופה זו תחזור המלכות לישראל, יבנה את בית המקדש בירושלים, ויהיו כל היהודים על אדמתם בארץ ישראל ויחזיר את מלכות דוד. באותה התקופה יחזרו כל הדינים והמצוות שהיו בטלים בזמן הגלות ואף יתווסף בחלקם שלימות מיוחדת.

בתורת החסידות מוסבר שקיום המצוות בתקופה זו תהיה בתכלית השלמות, המשכת אור קדושה אלוקית שעל ידם תהיה בדרגה נעלית יותר מקיומם בזמן הגלות. אף מציאות העולם באותה התקופה תהיה בדרגה נעלית ביותר משום שבאותה התקופה יאיר אור אלוקי נעלה עד שלא יהיה כלל מציאות רע בנשמות ישראל ובעולם בכלל.

בנבואות הנביאים ובדברי חז"ל מוזכרים מאורעות רבים שיארעו בתקופה זו (כמו בשורת הגאולה על ידי אליהו הנביא, מלחמת גוג ומגוג ועוד.) והכן בתקופה זו יהיו שלבים רבים, אולם בכללות תתחלק אותה התקופה לשני תקופות: תקופה הא' בה לא יהי שינוי בטבע העולם ורק תהיה בתכלית שלימותה ותקופה הב' בה יהי שינויים בטבע הבריאה עד לשינוי המרכזי תחיית המתים בה יגיע העולם לתכלית שלימותו.

הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)

האמונה במשיח הוא העיקר הי"ב משלשה עשר עיקרים שמנה הרמב"ם שעניינה להאמין ולחכות לגאולה השלימה שתהיה על ידי משיח. האמונה במשיח מיוסדת על מקורות רבים בתורה שלכן קבע הרמב"ם שמי שלא מאמין בה הרי הוא 'כופר' בתורה כולה, משום שהיא מעוגנת בריבוי פסוקים בתורה ובדברי הנביאים, ותוכנה היא האמונה בנצחיות התורה.


ספרייה.jpg
תרשים בית המקדש השלישי.png

בית המקדש השלישי, הוא בית המקדש אשר יבנה בגאולה. בית זה דומה בדוגמתו לבתים הראשונים אך יהיו בו שינויים רבים, תבניתו ניתנה בנבואה לנביא יחזקאל. בית זה יהיה ניצחי.

בבית המקדש השלישי יהיו חידושים רבים, ומהם:

עליה לרגל: יעלו אליו כל שבת וראש חודש (בשונה מבתי מקדש הקודמים אליהם עלו רק ג' פעמים בשנה) כמו שנאמר: "והיה מידי חודש בחודשו ומידי שבת בשבתו יבוא כל בשר להתשחוות לפני אמר ה'".

חומרי בניה: חלק מבניינו יהיה מברזל, (בשונה מהבתים הקודמים בהם נאסר השימוש בברזל בבנית הבית).

תוספות בניה: כל הבתי כנסת לעתיד יהיו מחוברים לבית המקדש השלישי, בגמרא למדו זאת קל וחומר מכך שבשעת מתן תורה הגיעו הרים מסוים על מנת שיקבלו עליהם את התורה, כל שכן במתן תורה דלעתיד תורה חדשה מאתי תצא שיבואו כל הבתי כנסת ויתחברו לבית המקדש.

גודל: גודל העזרות וכן שטח הר הבית המגודר סביב בית המקדש יגדלו מאוד: כקילומטר וחצי אורך ורוחב סביב הר הבית לעומת 250 מטר בבית השני (פי 36!), וכ162 על 164 מטר עזרת נשים לעומת כ67 מטר בבית השני.

שינויים במבנים סביב: בבית המקדש השלישי עזרת הנשים מקיפה את העזרה הפנימית (עזרת ישראל והכהנים בה ממוקם המזבח בין היתר)במקום להיות כחצר נוספת במזרחה כאשר שער ניקנור מחבר ביניהם - כמו שהיה בבית המקדש השני.


גלות הוא כינוי למצב של מישהו שנאלץ לעזוב את מקומו הטבעי והרגיל. בדרך כלל השימוש במושג זה הוא על מצבם של בני ישראל בזמנים בהם הם אינם יושבים על אדמתם - ארץ ישראל, ונתונים תחת שעבוד האומות; וכן כשבית המקדש אינו בנוי. מבין הגלויות חמורה במיוחד הגלות הנוכחית והאחרונה, שהתארכה יותר מכל הגלויות.

תורת החסידות שמה את הדגש על משמעותה הפנימית והעיקרית של הגלות - הגלות הרוחנית, גלות השכינה - כאשר האור האלוקי אינו גלוי אלא נמצא בהסתר. בהתאם לכך, מתבארת עבודת בני ישראל בגלות כשליחות עליונה לברר את הניצוצות ולגלות את האור האלוקי שוב ביתר שאת. כאשר עבודה זו מושלמת, מגיעה עת הגאולה האמיתית והשלימה - אז יתגלה אור ה' בעולם בשלימות.

בשיחותיו מבאר הרבי פעמים רבות, מהיבטים שונים, עד כמה מצב הגלות הינו מופרך ועד כמה הכרחי סיומו המיידי בגאולה האמיתית והשלימה.


בית המקדש.jpg
  • ב'תפ"ח - בלעם מתנבא על מלך המשיח אראנו ולא עתה אשורנו ולא קרוב
  • ג'תתכ"ח - בתשעה באב חורבן בית המקדש השני על ידי הרומאים.
  • ג'תת"פ - כיבוש העיר ביתר וסיום מרד בר כוכבא[1] אותו חשבו כמה מהתנאים למלך המשיח.[2]
  • ג'תתקמ"ז - שנת הקץ לשיטת רבי עקיבא.
  • ד'רכ"ח - שנת קץ לשיטת רבי חנינא.
  • ד'רל"א - שנת קץ לשיטת החולקים על רבי חנינא.
  • ד'רצ"א - שנת קץ לשיטת מגילה שנמצאה בגנזי רומי.
  • ד'ר"נ - שנת קץ לשיטת אליהו הנביא
  • ד'תתכ"ח- השנה עליה כתב מהרח"ו כי מעתה-והלך, נגמר זמן הגלות, ועל-ידי תשובה נביא את המשיח
  • ד'תתקע"ו - שנת קץ לשיטת הרמב"ם, בזמן זה חיו בעולם הרמב"ן והראב"ד רבי יהודה החסיד ועוד מגדולי הראשונים המקובלים שעניינם לגלות פנימיות התורה כהכנה לגאולה.
  • ה'קי"ח - שנת הקץ לשיטת רש"י, הרמב"ן ורבינו בחיי
  • ה'קס"ג - שנת הקץ לשיטת הרב סעדיה גאון
  • ה'רכ"ח - שנת קץ לשיטת דעת רבותינו בגמרא סנהדרין
  • ה'רל"ח - שנת הקץ לדעת רבי שמלאי.
  • ה'רצ"ד - שנת הקץ לשיטת אברבנאל בספרו מעייני הישועה. (בשנה זו נולד האריז"ל)
  • ה'של"ג - התחיל תקופה חדשה בגילוי פנימיות התורה על ידי תלמידי האריז"ל והוא תחילת אשמורה השלישית של ליל שישי לפני עלות יום השישי (שעל זמן זה אמרו חז"ל (ברכות) ש'תינוק יונק') ואז החלה התגלות אלקות על ידי תלמידיו. (ולכן אז פסקו השמדות).[3]
  • ה'ת"ח - שנת הקץ לשיטת רבי שמעון בר יוחאי. (וכך כתב גם בספר עמק המלך)
  • ה'ת"ע - שנת הקץ לשיטת בעל ה'מגלה עמוקות'.
  • ה'ת"ק - שנת הקץ לשיטת האור החיים. בשנה זו היה העלות השחר לפי החשבון של אלף שנים ליממה ולכן אז התחיל עיקר גילוי תלמידי הבעש"ט ותורתו.[3]
  • ה'תק"ז - בראש השנה עלה הבעש"ט להיכל משיח ושמע ממנו את התשובה לשאלתו "אמתי קאתי מר?" "לכשיפוצו מעינותך חוצה".[4]
  • ה'תק"נ - הוא שנת הנץ החמה לפי החשבון של אלף שנים ליממה ובשנה זו היה עיקר גילוי האדמו"ר הזקן שעוררו את נשמות ישראל ואפילו הנשמות הנמוכות ועררום בענייני קריאת שמע - אחדות ה' שמתחיל בנץ עד שלש שעות.[3]
  • ה'תק"ע - שנת הקץ לשיטת החתם סופר.
  • ה'ת"ר - שנה שעליה נאמר בספר הזהר שבה יפתחו מעיינות החכמה לכנוס לאלף השביעי, ומשנים אלו התגלה תורת החסידות והתגלו בעולם פיתוחים טכנולוגיים כהכנה לגאולה.[5]
  • ה'תר"ח - הוא שנת קץ על פי דבריהם של גדולי ישראל[6] ובשנה זו הודפס ספרו של אדמו"ר הזקן הליקוטי תורה דבר שהיווה שלב נוסף בגילוי פנימיות התורה כהכנה לגילוי תורתו של משיח[7].
  • ה'תרכ"ו - סוף שלש שעות מזמן עלות השחר לפי החשבון של אלף שנים ליממה. ונכנסו לשעה הרביעית שהיא זמן תפילה.[3]
  • ה'תרנ"א - סיום שלש שעות מנץ החמה ואז התחילו הצרות והגירוש מרוסיה.[3]
  • ה'תרס"ו - שנת הקץ לשיטת ר' יהודה לייב הכהן. סוף ארבע שעות לפי החשבון של אלף שנה ליממה[3] - ואז היה גילוי המשך תרס"ו שבו התגלו מנפלאות התורה מעין תורתו של משיח.[דרוש מקור]
  • ה'תרע"ב - "התחילה תקופה חדשה בהתרחבות תורת החסידות" ושלב נוסף בקיום הכנה של "יפוצו מעיינותיך חוצה" באמירת המשך תער"ב שעל ידי זה "קאתי מלכא משיחא".[8]
  • ה'תרפ"ט - אמר הרבי הריי"צ שנמצאים בסיום העבודה ונשאר רק לצחצח את הכפתורים.
  • ה'ת"ש - שנת הקץ לשיטת דון יוסף אבן יחייא. בשנה זו הגיע הרבי הריי"צ לארה"ב - לחצי כדור התחתון על מנת לדור והגיע אור פנימיות התורה גם לשם.[דרוש מקור: בשיחות הרבי שזה שלב בביאת המשיח]
  • ה'תש"א - שנת הקץ לפי דברי התולדות יעקב יוסף. בשנה זו הגיע הרבי לארצות הברית, ובכך התקדם עוד שלב בהמשכת השכינה בתחתונים [9].
  • ה' תש"ב - בשנים אלו הכריז הרבי הריי"צ על שנות קץ בפרסום הסיסמה "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה"
  • ה'תש"ח - בשנה זו ניתנה הזכות לעם-ישראל להראות כי הוא מוכן לגאולה[10]
  • ה'תשי"א - בי' שבט קיבל הרבי את הנשיאות באמירת מאמר. במאמר אמר הרבי שנמצאים אנו בדור השביעי שהוא הדור האחרון של הגלות והראשון לגאולה בו העבודה לסיים ולהשלים את הדירה לה' בתחתונים.[11]
  • ה'תשכ"א - בעת סעודת מוצאי יום כיפור ביקש הרבי שהרבנים יפסקו שמשיח יבוא. [12]
  • ה'תש"ל - בי' שבט סיימו בהוראת הרבי לכתוב את ספר תורה לקבלת פני משיח.
  • ה'תשל"ו - שנת הקץ לדברי האריז"ל.
  • ה'תשמ"ז - בשנה זו [13] יצא הרבי בקריאה: "עמדו הכן כולכם לקבלת פני משיח צדקנו". באותה שנה בשבת פרשת שמות אמר הרבי לראשונה ש"סיימו לצחצח את הכפתורים".
  • ה'תש"נ - בשנה זו עבר חצות של יום השישי לפי החשבון של אלף שנה ליממה ונמצאים בערב שבת לאחרי חצות, משנה זו הלך הרבי עם בגדי שבת בימי השבוע.
  • ה'תנש"א - שנה זו היא שנת התגלותו של משיח [14] בשנה זו התגלה בעולם הגשמי פעולות של משיח בניסים ונפלאות ("אראנו נפלאות") במלחמת המפרץ בנפילת מסך הברזל והגיע זמן הגאולה - בשנה זו עורר הרבי על תוספת לימוד ענייני גאולה ומשיח ועל עבודה מחודשת לחיות משיח.
  • ה'תשנ"ב - העולם כבר מוכן ומשיח נמצא בהתגלות והעבודה והשליחות עתה הוא רק 'לקבל' פני משיח צדקנו ו'כל ימי חייך להביא ימות המשיח' - להחדיר ולהביא את 'ימות המשיח' בתוך 'ימי חייך'.
  • ה'תשנ"ג - בי' שבט נערך סאטלייט בו עודד הרבי את שירת ה'יחי' לעיני מצלמות הטלוויזיה, ונתן בכך אישור פומבי לפעולות החסידים לפרסם את זהותו כמלך המשיח.

הערות שוליים

  1. ראה סדר הדורות.
  2. רמב"ם פרק יא מהלכות מלכים.
  3. 3.0 3.1 3.2 3.3 3.4 3.5 ספר המאמרים תרס"ג עמוד קמב.
  4. מכתב המודפס בספר כתר שם טוב בתחילתו.
  5. לקוטי שיחות חלק טו שיחה לפרשת נח.
  6. יעב"ץ, תורת הקנאות סח, ב.
  7. הסברו של אדמו"ר הצמח צדק, ראו בהרחבה ספר השיחות תורת שלום עמוד 237.
  8. ראה המשך תער"ב חלק ג הוספות עמוד יא ובהערות.
  9. שיחת יום כ"ח סיוון ה'תנש"א, וראה ערך הצלת הרבי והרבנית
  10. מה שלצערינו לא קרה. ראה בספר "בין אור לחושך"
  11. ספר המאמרים מלוקט חלק א עמוד ה.
  12. הרבנים בענוותנותם נמנעו אולם הרבי הצטער על כך ובחג הסוכות אמר בהמשך לכך שיכלו לחסוך את יום טוב שני של גלויות.- המלך במסיבו כרך א, נט -סא.
  13. שיחת ש"פ ויגש
  14. עפ"י דברי הילקוט שמעוני

Exquisite-kwrite.png

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
רשימת הערכים המבוקשים
*מלכות שבתפארת - הערך נורא דל, דורש עריכה והרחבה.