הבדלים בין גרסאות בדף "ניגון ארבע בבות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id" ב־"http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל �)
(28 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:אלף.jpg|left|thumb|250px|תווי ה[[ניגון]] 'ארבע בבות' מ[[ספר הניגונים]]]]
+
[[תמונה:ארבע בבות.jpg|left|thumb|250px|תווי ה[[ניגון]] 'ארבע בבות' מ[[ספר הניגונים]]]]
'''ארבע בבות''' (במקור ב[[אידיש]]: '''דער ניגון פון פיר פאַלען'''. מכונה גם '''ניגון [[אדמו"ר הזקן]]''' ולפעמים גם '''ניגונו של הרב''') הוא ה[[ניגון]] החשוב והעמוק מבין ניגוני [[חסידות חב"ד]]. את הניגון חיבר אדמו"ר הזקן בהיותו אצל רבו, [[המגיד ממעזריטש]] ולאחר התמנותו ל[[רבי]] שיפרו.  
+
'''ארבע בבות''' (במקור ב[[אידיש]]: '''דער ניגון פון פיר פאַלען'''. מכונה גם '''ניגון [[אדמו"ר הזקן]]''' ולפעמים גם '''ניגונו של הרב''') הוא ה[[ניגון]] החשוב והעמוק מבין ניגוני [[חסידות חב"ד]]. את הניגון חיבר [[אדמו"ר הזקן]] בהיותו אצל רבו, [[המגיד ממעזריטש]] ולאחר התמנותו ל[[רבי]] שיפרו.  
  
לניגון ארבעה 'בתים' המכונים בבות, המקבילים לארבעת ה[[עולם|עולמות]] ה[[רוחני]]ים; [[אצילות]], [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשיה]]. כל תנועות הניגון מכוונות לעניינים רוחניים ולכן נזהרים חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים שמחה מיוחדים<REF> [[אגרות קודש מוהריי"צ]], ג, עמ' שפב, מחודש [[סיון]] [[תרצ"ה]].</REF>.  
+
לניגון ארבעה 'בתים' המכונים בבות, המקבילים לארבעת ה[[עולם|עולמות]] ה[[רוחני]]ים; [[אצילות]], [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשיה]]. כל תנועות הניגון מכוונות לעניינים רוחניים ולכן נזהרים חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים שמחה מיוחדים{{הערה|1= [[אגרות קודש מוהריי"צ]], ג, עמ' שפב, מחודש [[סיון]] [[תרצ"ה]].}}.  
  
ניגון זה הוא ניגון ראשון ב[[ספר הניגונים]].
+
ניגון זה הוא הניגון הראשון ב[[ספר הניגונים]].
  
 
==משמעות הניגון==
 
==משמעות הניגון==
הניגון בנוי בסדר של עליה מלמטה למעלה. על דרך ה[[תפילה]] שפותחת ב[[ברוך שאמר]], ממשיכה ב[[פסוקי דזמרה]], ברכות [[קריאת שמע]], קריאת שמע ומסיימת ב[[שמונה עשרה]]. כל קטע מהניגון פועל פעולה פרטית, בדרך [[פנימי]]ת או בדרך [[מקיף]]. בניגון זה ריכז אדמו"ר הזקן את שיטתו ב[[חסידות]] ודרך ה[[עבודה]] של חסיד חב"ד. כל אחד מארבעת קטעי הניגון מקביל למספר עניינים<REF>מתוך מכתב [[אדמו"ר הריי"צ]] מט"ו [[כסליו]] [[תר"צ]], בשם [[אדמו"ר הרש"ב]] משיחה [[י"ט כסליו]] [[תרס"ג]]. מובא גם בקובץ [[התמים]] חוברת ה'.</REF>:
+
הניגון בנוי בסדר של עליה מלמטה למעלה. על דרך ה[[תפילה]] שפותחת ב[[ברוך שאמר]], ממשיכה ב[[פסוקי דזמרה]], ברכות [[קריאת שמע]], [[קריאת שמע]] ומסיימת ב[[שמונה עשרה]]. כל קטע מהניגון פועל פעולה פרטית, בדרך [[פנימי]]ת או בדרך [[מקיף]]. בניגון זה ריכז [[אדמו"ר הזקן]] את שיטתו ב[[חסידות]] ודרך ה[[עבודה]] של חסיד חב"ד. כל אחד מארבעת קטעי הניגון מקביל למספר עניינים{{הערה|1=מתוך מכתב [[אדמו"ר הריי"צ]] מט"ו [[כסליו]] [[תר"צ]], בשם [[אדמו"ר הרש"ב]] משיחה [[י"ט כסליו]] [[תרס"ג]]. מובא גם בקובץ [[התמים]] חוברת ה'.}}:
*[[עולמות|עולם]] [[רוחני]].
+
*[[עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה|עולם רוחני]].
*[[אותיות|אות]] מ[[שם הוי']].
+
*[[אותיות|אות]] מ[[שם הויה]].
 
*דרגה ב[[נשמה]].
 
*דרגה ב[[נשמה]].
 
*[[אור]] [[אלוקי]].
 
*[[אור]] [[אלוקי]].
שורה 23: שורה 23:
 
|'''שלישית''' || [[בריאה]] || [[ה"א (עילאה)]] || [[נשמה]] || [[סובב כל עלמין]] || בבא זו פועלת רוממות הנפש. אמנם היא מגיע אחרי בבא מרירה בתוקף, מכל מקום כאן עיקר ההרגש הוא - רוממות והשתפכות הנפש.
 
|'''שלישית''' || [[בריאה]] || [[ה"א (עילאה)]] || [[נשמה]] || [[סובב כל עלמין]] || בבא זו פועלת רוממות הנפש. אמנם היא מגיע אחרי בבא מרירה בתוקף, מכל מקום כאן עיקר ההרגש הוא - רוממות והשתפכות הנפש.
 
|-
 
|-
|'''רביעית''' || [[אצילות]] || [[יו"ד]] || [[חיה (יחידה)]] || [[עצמות]] || בבא זו מכוונת כנגד עולם האצילות שמרומם משלושת העולמות שתחתיו. למרות שבבא זו מגיעה בסדר והדרגה אחרי שלושת קודמיו, בכל זאת מובדל הוא בעצם מהותו מהבבא השלישית ושלפניה. מעלתו באה לידי בביטוי בפעולתו הפרטית שפועל - עלימות הנפש. אין זה רוממות, אלא עליצות. בבא זו שכלל אדמור הזקן לאחר התמנותו לרבי.
+
|'''רביעית''' || [[אצילות]] || [[יו"ד]] || [[חיה (יחידה)]] || [[עצמות]] || בבא זו מכוונת כנגד [[עולם האצילות]] שמרומם משלושת העולמות שתחתיו. למרות שבבא זו מגיעה בסדר והדרגה אחרי שלושת קודמיו, בכל זאת מובדל הוא בעצם מהותו מהבבא השלישית ושלפניה. מעלתו באה לידי בביטוי בפעולתו הפרטית שפועל - עליצות הנפש. אין זה רוממות, אלא עליצות. בבא זו שכלל אדמו"ר הזקן לאחר התמנותו לרבי.
 
|}
 
|}
  
 
==זמנים בהם מנגנים את הניגון==
 
==זמנים בהם מנגנים את הניגון==
בשל משמעותו הרוחנית העמוקה, נזהרים חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים שמחה מיוחדים<REF> [[אגרות קודש מוהריי"צ]], ג, עמ' שפב, מחודש [[סיון]] [[תרצ"ה]].</REF>. מקובל בשם ה[[צמח צדק]], שבימות החול (מלבד הזמנים האמורים), נגינתו עלולה לעורר קיטרוגים ח"ו<ref>ספר הניגונים כרך א' עמוד ל (משיחת הרבי הריי"צ).</ref>.
+
בשל משמעותו הרוחנית העמוקה, נזהרים חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים שמחה מיוחדים{{הערה|1= [[אגרות קודש מוהריי"צ]], ג, עמ' שפב, מחודש [[סיון]] [[תרצ"ה]].}}. מקובל בשם ה[[צמח צדק]], שבימות החול (מלבד הזמנים האמורים), נגינתו עלולה לעורר קיטרוגים ח"ו{{הערה|[[ספר הניגונים]] כרך א' עמוד ל (משיחת הרבי הריי"צ).}}.
  
בין הזמנים המתאימים לניגון ד' בבות: [[שלושה רגלים]], [[פורים]]<REF>[[ספר השיחות]] [[תרפ"ח]], עמ' 12.</REF>, [[י"ט כסלו]], [[י"ב תמוז]], חודש אלול, ימי הסליחות<REF> [[ספר השיחות]] [[תש"א]] עמ' 85 - 86.</REF> וכן בשעת הובלת החתן לחופה ובסיבובי הכלה סביב החתן. אדמו"ר הרש"ב התבטא ש[[י"ט כסלו]] הוא ראש השנה לניגון ארבע בבות. כמו כן מנגנים בשמחות ברית מילה, בר מצוה, ובסעודת החתונה.
+
בין הזמנים המתאימים לניגון ד' בבות: [[שלושה רגלים]], [[פורים]]{{הערה|1=[[ספר השיחות]] [[תרפ"ח]], עמ' 12.}}, [[י"ט כסלו]], [[י"ב תמוז]], חודש אלול, ימי הסליחות{{הערה|1= [[ספר השיחות]] [[תש"א]] עמ' 85 - 86.}} וכן בשעת הובלת החתן לחופה ובסיבובי הכלה סביב החתן. [[אדמו"ר הרש"ב]] התבטא ש[[י"ט כסלו]] הוא ראש השנה לניגון ארבע בבות. כמו כן מנגנים בשמחות ברית מילה, בר מצוה, ובסעודת החתונה.
  
 
קודם הניגון ארבע בבות, מקובל לנגן [[ניגון הכנה לד' בבות]], ניגון עתיק, אשר היה חביב על [[הרבי הרש"ב]].
 
קודם הניגון ארבע בבות, מקובל לנגן [[ניגון הכנה לד' בבות]], ניגון עתיק, אשר היה חביב על [[הרבי הרש"ב]].
 +
 +
ב[[התוועדות|התוועדיות]] שהיה הרבי עורך, היה הרבי עצמו מורה מתי לנגן את ניגון ההכנה, אותו היה מתחיל ה[[חוזר]] הרב [[יואל כהן]], כשלקראת סוף ניגון ההכנה היה הרבי מסמן באצבעות ידו את מספר הפעמים שברצונו שיחזרו על הבבא הרביעית{{הערה|1=[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/2815197 הרבי מסמן לחזור על ההבבא הרביעית שלוש פעמים (0:15)]}}.
  
 
==מסגולות הניגון==
 
==מסגולות הניגון==
הרבי המהר"ש: "בעת שמנגנים נגונו של הרבי הזקן זהו זמן המוכשר לתשובה, מפני שאז עת רצון למעלה".
+
[[הרבי המהר"ש]]: "בעת שמנגנים נגונו של הרבי הזקן זהו זמן המוכשר לתשובה, מפני שאז עת רצון למעלה".{{ש}}
אדמו"ר הרש"ב: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימית זהו זמן המוכשר לתשובה והתקשרות; וכשמנגנים את הניגון בטהרת הלב, אחר תרומת הדשן נכונה בתיקון חצות לאחר קריאת שמע שעל המיטה באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק, אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים."
+
[[אדמו"ר הרש"ב]]: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימית זהו זמן המוכשר לתשובה והתקשרות; וכשמנגנים את הניגון בטהרת הלב, אחר תרומת הדשן נכונה ב[[תיקון חצות]], לאחר [[קריאת שמע שעל המיטה]] באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק, אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים."{{ש}}
אדמו"ר הריי"צ: "בידינו הבטחה שכאשר ינגנו את הניגון מתי שיהיה והיכן שיהיה, ישמע זאת [[רבי שניאור זלמן מליאדי|הרבי (אדמו"ר הזקן)]] וירגיש, באיזה מדריגות גבוהות שרק יהיה. אלא שזה תלוי בהכנות המקבל"<ref>ראה[[ספר השיחות]] תש"ז עמוד 101.</ref>. עוד אמר [[אדמו"ר הריי"צ]]: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימי זהו זמן המוכשר ל[[תשובה]] ו[[התקשרות]] וכשמנגנים את הניגון עם טהרת ה[[לב]], אחר תרומת הדשן נכונה ב[[תיקון חצות]] לאחר [[קריאת שמע שעל המיטה]] באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים"{{מקור}}.
+
[[אדמו"ר הריי"צ]]: "בידינו הבטחה שכאשר ינגנו את הניגון מתי שיהיה והיכן שיהיה, ישמע זאת [[רבי שניאור זלמן מליאדי|הרבי (אדמו"ר הזקן)]] וירגיש, באיזה מדריגות גבוהות שרק יהיה. אלא שזה תלוי בהכנות המקבל"{{הערה|ראה[[ספר השיחות]] תש"ז עמוד 101.}}. עוד אמר [[אדמו"ר הריי"צ]]: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימי זהו זמן המוכשר ל[[תשובה]] ו[[התקשרות]] וכשמנגנים את הניגון עם טהרת ה[[לב]], אחר תרומת הדשן נכונה ב[[תיקון חצות]] לאחר [[קריאת שמע שעל המיטה]] באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים"{{מקור}}.
  
 
כשמנגנים ניגון זה אצל [[הרבי]] ב[[התוועדות|התוועדויות]], הוא מדגיש שינגנוהו במתינות גדולה וברצינות עמוקה. על הבבא הרביעית חוזרים, שלוש פעמים.
 
כשמנגנים ניגון זה אצל [[הרבי]] ב[[התוועדות|התוועדויות]], הוא מדגיש שינגנוהו במתינות גדולה וברצינות עמוקה. על הבבא הרביעית חוזרים, שלוש פעמים.
שורה 45: שורה 47:
 
==קישורים חיצונים==
 
==קישורים חיצונים==
 
;שמע
 
;שמע
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל זמנית)</span>=288 'ארבע בבות'] בקולו של [[הרבי]]{{שמע}}
+
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=288 'ארבע בבות'] בקולו של [[הרבי]]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל זמנית)</span>=420 'ארבע בבות' בעיבודו של ר' אלאור ולנר]{{שמע}}
+
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=420 'ארבע בבות' בעיבודו של ר' אלאור ולנר]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל זמנית)</span>=374 'ארבע בבות' בעיבודו של חנן בר סלע]{{שמע}}
+
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=374 'ארבע בבות' בעיבודו של חנן בר סלע]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל זמנית)</span>=1006 'ארבע בבות' בביצוע מקהלת "ניחח"]{{שמע}}
+
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=1006 'ארבע בבות' בביצוע מקהלת "ניחח"]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל זמנית)</span>=837 'ארבע בבות' מתוך "הניגונים המכוונים"]{{שמע}}
+
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=837 'ארבע בבות' מתוך "הניגונים המכוונים"]{{שמע}}
* [http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל זמנית)</span>=405 'ארבע בבות' מתוך "נעימות חב"ד"]{{שמע}}
+
* [http://www.old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=405 'ארבע בבות' מתוך "נעימות חב"ד"]{{שמע}}
 
* [http://www.770live.com/en770/nigunim/nigunPlay.asp?nigunId=Dovid_Hurwitz/001.rm&gif=001 'ארבע בבות' מפי ר' דוד הורביץ] {{שמע}}
 
* [http://www.770live.com/en770/nigunim/nigunPlay.asp?nigunId=Dovid_Hurwitz/001.rm&gif=001 'ארבע בבות' מפי ר' דוד הורביץ] {{שמע}}
  
 
;וידאו
 
;וידאו
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=48474 'ארבע בבות' בהתוועדות של הרבי (ו' תשרי תשמ"ד)]{{וידאו}}
+
*[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=48474 'ארבע בבות' ב[[התוועדות]] של הרבי (ו' [[תשרי]] תשמ"ד)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=58351 'ארבע בבות' בהתוועדות של הרבי (י"ט כסלו תשמ"ד)]{{וידאו}}
+
*[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=58351 'ארבע בבות' ב[[התוועדות]] של הרבי ([[י"ט כסלו - חג הגאולה|י"ט כסליו]] תשמ"ד)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=63858 'ארבע בבות' בביצוע להקה בניצוחו של ישראל לאם]{{וידאו}}
+
*[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=63858 'ארבע בבות' בביצוע להקה בניצוחו של ישראל לאם]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=52526 'ארבע בבות' בביצוע הזמר ר' שלומי גרטנר (שבט תש"ע)]{{וידאו}}
+
*[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=52526 'ארבע בבות' בביצוע הזמר ר' שלומי גרטנר (שבט תש"ע)]{{וידאו}}
 
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2388 'ארבע בבות' בביצוע של הכנר דניאל אהביאל (סיוון תשע"א)]{{וידאו}}
 
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2388 'ארבע בבות' בביצוע של הכנר דניאל אהביאל (סיוון תשע"א)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54941 'ארבע בבות' מושר בחופת בית אלכסנדר (סיוון תש"ע)]{{וידאו}}
+
*[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54941 'ארבע בבות' מושר בחופת בית אלכסנדר (סיוון תש"ע)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=60544 'ארבע בבות' מושר אצל האדמו"ר מפשוורסק (שושן פורים תשע"א)]{{וידאו}}
+
*[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=60544 'ארבע בבות' מושר אצל האדמו"ר מפשוורסק (שושן פורים תשע"א)]{{וידאו}}
*[http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61589 'ארבע בבות' מושר בהדלקה במירון עם האדמו"ר מבויהן (ל"ג בעומר תשע"א)]{{וידאו}}
+
*[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=61589 'ארבע בבות' מושר בהדלקה במירון עם האדמו"ר מבויהן (ל"ג בעומר תשע"א)]{{וידאו}}
 
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2737 'ארבע בבות' בביצוע הפסנתרן אליה זאבאלי]{{וידאו}}
 
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2737 'ארבע בבות' בביצוע הפסנתרן אליה זאבאלי]{{וידאו}}
 
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2951 'ארבע בבות' בביצוע להקת 'המנגנים' בחופה ב-770, ניו יורק]{{וידאו}}
 
*[http://www.chabad.info/newvideo/video.php?id=2951 'ארבע בבות' בביצוע להקת 'המנגנים' בחופה ב-770, ניו יורק]{{וידאו}}
* [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id= 'ארבע בבות' בביצוע להקת 'ידידים' בחופה ב-770, ניו יורק] {{וידאו}}
+
* [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id= 'ארבע בבות' בביצוע להקת 'ידידים' בחופה ב-770, ניו יורק] {{וידאו}}
 
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=73087 'ארבע בבות' בביצוע הילד נחום אופנר] {{וידאו}}
 
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=73087 'ארבע בבות' בביצוע הילד נחום אופנר] {{וידאו}}
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76179 ד' בבות בחתונת הענק בבעלזא] {{וידאו}} יג סיון התשע"ג (22.05.2013)
+
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76179 ד' בבות בחתונת הענק בבעלזא] {{וידאו}} יג [[סיוון]] התשע"ג (22.05.2013)
 
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76659 להקה מקסיקנית מנגנת ד' בבות בחתונה חב"דית] {{וידאו}} טז תמוז התשע"ג (24.06.2013)
 
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=76659 להקה מקסיקנית מנגנת ד' בבות בחתונה חב"דית] {{וידאו}} טז תמוז התשע"ג (24.06.2013)
 
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79844 חיליק פראנק מבצע ארבע בבות] {{וידאו}} ט"ו שבט התשע"ד (16.01.2014)
 
* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=79844 חיליק פראנק מבצע ארבע בבות] {{וידאו}} ט"ו שבט התשע"ד (16.01.2014)
  
==מידע==
+
===מידע===
* הצ"צ אומר אודות הניגון "יראה כאילו בעל השמועה עומד כנגדו" [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/1/18/92&search=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA תורת מנחם – א' – שנת ה'שי"ת, משיחת יום ב' דחג השבועות ה'שי"ת, עמ' 92], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/5/13/126&search=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA תורת מנחם – ה' – שנת תשי"ב – חלק שני, שיחת ליל ב' דחג הפסח ה'תשי"ב, עמ' קכו], באתר ספריית חב"ד
+
* הצ"צ אומר אודות הניגון "יראה כאילו בעל השמועה עומד כנגדו" [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/1/18/92&search=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA תורת מנחם – א' – שנת ה'שי"ת, משיחת יום ב' ד[[חג השבועות]] ה'שי"ת, עמ' 92], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/5/13/126&search=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA תורת מנחם – ה' – שנת [[תשי"ב]] – חלק שני, שיחת ליל ב' דחג הפסח ה'תשי"ב, עמ' קכו], באתר ספריית חב"ד
 
* [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/16/5998&search=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA מתי מנגנים את הניגון], אגרות קודש, כרך טז, ה'תתקצח, באתר ספריית חב"ד
 
* [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/16/5998&search=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA מתי מנגנים את הניגון], אגרות קודש, כרך טז, ה'תתקצח, באתר ספריית חב"ד
 
* [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/chasidim/otzar/5/21/145&search=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA שירת הניגון בליל הסדר] אוצר מנהגי חב"ד, בהתקדש חג הפסח, "שלחן עורך", עמ' קמה, באתר ספריית חב"ד
 
* [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/chasidim/otzar/5/21/145&search=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA שירת הניגון בליל הסדר] אוצר מנהגי חב"ד, בהתקדש חג הפסח, "שלחן עורך", עמ' קמה, באתר ספריית חב"ד
 
+
*לב לייבמן, '''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2015/11/26/322821148702.html ניגון הניגונים לאדמו"ר הזקן]''' - סקירה אודות הניגון {{בית משיח}} מתוך הספר בהוצאות מכון 'נגינה לאור החסידות' בתוך [[שבועון בית משיח]]
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־14:21, 5 ביולי 2018

תווי הניגון 'ארבע בבות' מספר הניגונים

ארבע בבות (במקור באידיש: דער ניגון פון פיר פאַלען. מכונה גם ניגון אדמו"ר הזקן ולפעמים גם ניגונו של הרב) הוא הניגון החשוב והעמוק מבין ניגוני חסידות חב"ד. את הניגון חיבר אדמו"ר הזקן בהיותו אצל רבו, המגיד ממעזריטש ולאחר התמנותו לרבי שיפרו.

לניגון ארבעה 'בתים' המכונים בבות, המקבילים לארבעת העולמות הרוחניים; אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. כל תנועות הניגון מכוונות לעניינים רוחניים ולכן נזהרים חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים שמחה מיוחדים[1].

ניגון זה הוא הניגון הראשון בספר הניגונים.

משמעות הניגון

הניגון בנוי בסדר של עליה מלמטה למעלה. על דרך התפילה שפותחת בברוך שאמר, ממשיכה בפסוקי דזמרה, ברכות קריאת שמע, קריאת שמע ומסיימת בשמונה עשרה. כל קטע מהניגון פועל פעולה פרטית, בדרך פנימית או בדרך מקיף. בניגון זה ריכז אדמו"ר הזקן את שיטתו בחסידות ודרך העבודה של חסיד חב"ד. כל אחד מארבעת קטעי הניגון מקביל למספר עניינים[2]:


בבא בניגון עולם רוחני אות משם הוי' דרגה בנשמה אור אלוקי משמעות
ראשונה עשיה ה"א (תתאה) נפש ממלא כל עלמין בבא זו משמעה - העתקה והעמקה. תחילתה פועלת הזזה מהסביבה החולין. המשכה פועלת העמקה - להתבונן על מה צריך אותו ועל מה מציאותו בעולם.
שניה יצירה וא"ו רוח ממלא כל עלמין בבא זו יש לה שייכות לבבא שלפניה בכך שתחילתה בנימה של מרירות, אך מיד ממשיך בתקווה של עליה. תנועת המרירות לעומת התקווה והעליה הוא פועל יוצא של ההזזה והעמקה שבבא הראשונה.
שלישית בריאה ה"א (עילאה) נשמה סובב כל עלמין בבא זו פועלת רוממות הנפש. אמנם היא מגיע אחרי בבא מרירה בתוקף, מכל מקום כאן עיקר ההרגש הוא - רוממות והשתפכות הנפש.
רביעית אצילות יו"ד חיה (יחידה) עצמות בבא זו מכוונת כנגד עולם האצילות שמרומם משלושת העולמות שתחתיו. למרות שבבא זו מגיעה בסדר והדרגה אחרי שלושת קודמיו, בכל זאת מובדל הוא בעצם מהותו מהבבא השלישית ושלפניה. מעלתו באה לידי בביטוי בפעולתו הפרטית שפועל - עליצות הנפש. אין זה רוממות, אלא עליצות. בבא זו שכלל אדמו"ר הזקן לאחר התמנותו לרבי.

זמנים בהם מנגנים את הניגון

בשל משמעותו הרוחנית העמוקה, נזהרים חסידי חב"ד לנגנו בדייקנות גדולה ורק במועדים וזמנים שמחה מיוחדים[3]. מקובל בשם הצמח צדק, שבימות החול (מלבד הזמנים האמורים), נגינתו עלולה לעורר קיטרוגים ח"ו[4].

בין הזמנים המתאימים לניגון ד' בבות: שלושה רגלים, פורים[5], י"ט כסלו, י"ב תמוז, חודש אלול, ימי הסליחות[6] וכן בשעת הובלת החתן לחופה ובסיבובי הכלה סביב החתן. אדמו"ר הרש"ב התבטא שי"ט כסלו הוא ראש השנה לניגון ארבע בבות. כמו כן מנגנים בשמחות ברית מילה, בר מצוה, ובסעודת החתונה.

קודם הניגון ארבע בבות, מקובל לנגן ניגון הכנה לד' בבות, ניגון עתיק, אשר היה חביב על הרבי הרש"ב.

בהתוועדיות שהיה הרבי עורך, היה הרבי עצמו מורה מתי לנגן את ניגון ההכנה, אותו היה מתחיל החוזר הרב יואל כהן, כשלקראת סוף ניגון ההכנה היה הרבי מסמן באצבעות ידו את מספר הפעמים שברצונו שיחזרו על הבבא הרביעית[7].

מסגולות הניגון

הרבי המהר"ש: "בעת שמנגנים נגונו של הרבי הזקן זהו זמן המוכשר לתשובה, מפני שאז עת רצון למעלה".
אדמו"ר הרש"ב: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימית זהו זמן המוכשר לתשובה והתקשרות; וכשמנגנים את הניגון בטהרת הלב, אחר תרומת הדשן נכונה בתיקון חצות, לאחר קריאת שמע שעל המיטה באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק, אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים."
אדמו"ר הריי"צ: "בידינו הבטחה שכאשר ינגנו את הניגון מתי שיהיה והיכן שיהיה, ישמע זאת הרבי (אדמו"ר הזקן) וירגיש, באיזה מדריגות גבוהות שרק יהיה. אלא שזה תלוי בהכנות המקבל"[8]. עוד אמר אדמו"ר הריי"צ: "כשמנגנים את הניגון בהתעוררות פנימי זהו זמן המוכשר לתשובה והתקשרות וכשמנגנים את הניגון עם טהרת הלב, אחר תרומת הדשן נכונה בתיקון חצות לאחר קריאת שמע שעל המיטה באמיתיות ואחר תפילה במאמץ עמוק אפשר לפעול ישועה פרטית בבנים וחיים"[דרוש מקור].

כשמנגנים ניגון זה אצל הרבי בהתוועדויות, הוא מדגיש שינגנוהו במתינות גדולה וברצינות עמוקה. על הבבא הרביעית חוזרים, שלוש פעמים.

ראו גם

קישורים חיצונים

שמע
וידאו

מידע

הערות שוליים

  1. אגרות קודש מוהריי"צ, ג, עמ' שפב, מחודש סיון תרצ"ה.
  2. מתוך מכתב אדמו"ר הריי"צ מט"ו כסליו תר"צ, בשם אדמו"ר הרש"ב משיחה י"ט כסליו תרס"ג. מובא גם בקובץ התמים חוברת ה'.
  3. אגרות קודש מוהריי"צ, ג, עמ' שפב, מחודש סיון תרצ"ה.
  4. ספר הניגונים כרך א' עמוד ל (משיחת הרבי הריי"צ).
  5. ספר השיחות תרפ"ח, עמ' 12.
  6. ספר השיחות תש"א עמ' 85 - 86.
  7. הרבי מסמן לחזור על ההבבא הרביעית שלוש פעמים (0:15)
  8. ראהספר השיחות תש"ז עמוד 101.