משתמש:קרייזי אבאוט משיח/ירידה צורך עליה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
< משתמש:קרייזי אבאוט משיח
גרסה מ־12:22, 29 בינואר 2016 מאת קרייזי אבאוט משיח (שיחה | תרומות) (יצירת טיוטה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ירידה צורך עליה[1] הוא הסבר המובא פעמים רבות בחסידות בהקשרים שונים, על מנת לבאר שגם הענינים הנראים לעינינו כירידה ולא טוב, מטרתם האמיתית היא עליה וטוב. ועליה זו שמגיעה לאחר הירידה, גדולה בהרבה מאשר העילוי שלולא הירידה.

מכיון שמצד הקב"ה שהוא טוב צריכים להיות רק עליות, ומכיוון שכוונתו בבריאה היא להגיע לעליה, מוכרח להיות שבאמת כל ענין בעולם הוא עליה, וכן שמאז בריאת העולם העולם הולך ומתעלה להגיע לתכליתו.

בנשמה

בנוגע לירידת הנשמה למטה, שלפני ירידתה היתה במעמד ומצב נעלה ביותר (מחשבתו ית', תחת כסא הכבוד) ולאחר מכן ירדה להתלבש בגוף ובמאסר העולם הזה הגשמי – מבואר שעל ידי זה הנשמה מתעלית לדרגה נעלית יותר מקודם ירידתה. ובזה גופא כמה מעלות:

  • העובדה שהנשמה נשארת באותו תוקף כמו קודם ירידתה למטה וגם בהעלם העולם היא נשארת קשורה לקב"ה, ובכך מתגלה עד כמה עמוק הקשר שלה עם הקב"ה שאינו מוגבל ואינו תלוי דווקא במצב של גילוי.
  • העובדה שהנשמה מתעסקת עם עניני העולם ומבררת אותם על ידי לימוד התורה וקיום המצוות.
  • העובדה שהנשמה מתעסקת עם נפש הבהמית עניני הרשות ומבררת אותם ובכך משלימה את הכוונה האלוקית שלמעלה מכל טעם ודעת - "נתאווה הקב"ה להיות לו ית' דירה בתחתונים".

מעלות אלו שנפעלות על ידי הנשמה הם עליה גדולה הן בעולם, היינו שמתגלה בעולם הענין של דירה בתחתונים שהוא נעלה יותר משורש הנשמה מצ"ע; והן בנשמה, שגם היא מתעלית (ע"י הדירה בתחתונים) למעלה יותר משרשה מצ"ע. והוא מה שמתווסף בה מעלת בעל תשובה שלמעלה מצדיק.

[2]

בחטא

כאשר יהודי חוטא הרי בגלוי הוא מתנתק מהקב"ה וזו ירידה גדולה, אמנם בפנימיות העובדה שהקב"ה איפשר מציאות של חטא מוכיחה שישנה עליה שניתן להגיע אליה דווקא על ידו – התשובה שמהפכת זדונות לזכויות. וזו המטרה האמיתית של הירידה בחטא ("עלילה נתלה בו").

[3]

בייסורים

(שייך לנדו"ד?) כאשר מגיעים ליהודי ייסורים וצרות הנראים כירידה, הרי יש בהם טוב פנימי – וכיון שטוב זה הוא נעלה כ"כ, אינו יכול להגיע באופן הרגיל (עלמא דאתגליא) אלא באופן שנראה כרע (עלמא דאתכסיא).

[4]

במיתה

כאשר יהודי ל"ע נפטר ונשמתו עוזבת את הגוף, ענין זה נראה כירידה גדולה. אמנם, ככל ירידה, הרי תכליתה ומטרתה היא העליה – חידוש החיות ביתר שאת. הן ע"י "מה זרעו בחיים אף הוא בחיים", והן ובעיקר בכך שנשמתו תחזור לגוף בחיים נצחיים – בגאולה האמיתית והשלימה.

אמנם יש להתאבל ע"פ תורה, אך יש להתייגע ולהיות במדרגה שיוכל לראות גם בשעת האבל העליה והטוב שבזה.

[5]

בגלות

ירידת הגלות שהיא ירידה עצומה והעלם והסתר על אלוקות, היא באמת עליה ובה מתגלים האורות העליונים של הגאולה. ומכיוון שהעליה היא גדולה ונעלית כל כך שלמעלה מהתגלות בעולם, לכן כפי שזה משתלשל בעולם נראית הגלות כירידה.

אמנם זוהי עבודתו של יהודי לגלות בגלות את כוונתה האמיתית איך שבפנימיותה היא בשביל (ועד חלק מ)הגאולה.

[6]

בתקופתנו

דווקא כשנמצאים לאחרי סיום העבודה וכו', ישנו כח גדול יותר לגלות איך שבפנימיות מלכתחילה כל הירידה בגלות היתה ענין של גאולה, ולראות בכל הירידות שהיו את מטרתם האמיתית – הגאולה.

[7]

הערות שוליים

  1. במקור (מכות ז, ב. רמב"ם הלכות רוצח פרק ו' הלכה יב) מופיע כפרט בדין רוצח בשגגה, שאם הרג כאשר הניף את הגרזן בירידה, הרי אם ירידה זו היא לצורך עליה – תנופה – אין הרוצח חייב גלות כדין הורג בדרך עליה.
  2. לעיין: ד"ה ושבתי בשלום ל"ח ובלקו"ש חט"ו ויצא עליו, ד"ה ויאמר לו יהונתן תשכ"ח, ד"ה ברוך הגומל תשמ"ג? ד"מ אחרי קדושים תנש"א. ולחפש כמובן עוד...
  3. לעיין: לקו"ש ח"ו לך לך. ד"מ כי תשא תשנ"ב. ועוד...
  4. לעיין: בתניא – פכ"ו, סי' י"א וכ"ב. ועוד...
  5. לעיין: שיחת י"ט אייר תשי"ב. ד"מ וארא תשנ"ב – רמ"י העכט. ולחפש עוד...
  6. לעיין: ד"ה ונחה עליו תשכ"ה. ד"מ תזריע מצורע, אחרי קדושים תנש"א. ויחי, שמות תשנ"ב. ועוד.
  7. לעיין: ד"מ ויחי, שמות, כ"ב שבט? תשא תשנ"ב. ועוד, לעיין עוד...