הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:כתית למאור/ארגז חול"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 2: שורה 2:
  
 
==אחד==
 
==אחד==
*[[אחד]] - מורה על אחדות ה' שנמצא לבדו - שונה מ[[יחיד]], כיון שיש בו התכללות (וראה גם [[אין עוד מלבדו]]).
+
המספר '''אחד''' מורה על האחדות, היינו שאין מציאות שניה המחולקת. והיא אחדות מושלמת ופשוטה (היינו שאיננה מורכבת מב' דברים).
 +
 
 +
האחד בשונה מ[[יחיד]] מורה על כך שאפילו שכבר נברא העולם, עדיין הקב"ה אחד כפי שהיה קודם שנברא.
 +
 
 +
{{ערך מורחב|ערכים=[[אחדות ה']], [[אחדות פשוטה]], [[אין עוד מלבדו]] ו[[הוי' הוא האלקים]]}}
  
 
==שתיים==
 
==שתיים==

גרסה מ־11:51, 9 באפריל 2013

בתורת החסידות מבוארים משמעויות של מספרים שונים.

אחד

המספר אחד מורה על האחדות, היינו שאין מציאות שניה המחולקת. והיא אחדות מושלמת ופשוטה (היינו שאיננה מורכבת מב' דברים).

האחד בשונה מיחיד מורה על כך שאפילו שכבר נברא העולם, עדיין הקב"ה אחד כפי שהיה קודם שנברא.

Postscript-viewer-shaded.png ערכים מורחבים – אחדות ה', אחדות פשוטה, אין עוד מלבדו והוי' הוא האלקים

שתיים

  • שתיים - מורה על חלוקה, ישנה מציאות נפרדת.

שלוש

  • שלוש - מורה על התכללות של הכל, אחדות אמיתית. וכן ענין של חזקה - תוקף.

ארבע

  • ארבע - כסא עומד על ארבע רגליים, מורה על יציבות יותר משלוש (כיסא של שלוש רגליים). ארבע יסודות.

חמש

  • חמש - היד החמישית לפרעה דאתפריעו מיניה כל נהורין, היסוד היולי. בן חמש למקרא.

שש

  • שש - שישה מידות, ששת ימי בראשית. ירידה לעולם. פעמיים חזקה.

שבע

  • שבע - שבת, מורה על יציאה מהעולם ועליה למעלה. אך בגדרי הטבע.

שמונה

  • שמונה - למעלה מהטבע, המילה בשמיני. שני אופנים: אז, וזא. השמיני שלאחרי ושנכלל (דבר מלכות שמיני ועוד).

תשע

  • תשע - שלוש פעמים חזקה, הספירות כשלעצמן, ללא ירידה לעולם (מלכות).

עשר

  • עשר - שלימות הפרצוף, העשירי יהיה קודש, כללות העולם - סדר ההשתלשלות (עשר ולא תשע עשר ולא אחד עשרה). בן עשר למשנה.

אחד עשרה

  • אחד עשרה - למעלה מהעולם - סדר ההשתלשלות, המספר של הקליפה, הלבונה היא הסממן הי"א, י"א בניסן הולדת הרבי י"א שבט חודש הי"א.

שתיים עשרה

שלוש עשרה

  • שלוש עשרה - מידות שהתורה נדרשת, מידות הרחמים, עלים בשושנה. בגימטריה אחד.

ארבע עשרה

  • ארבע עשרה - "די" - ענינו של עני. מילוי המלכות וסדר ההשתלשלות.

חמש עשרה

  • חמש עשרה - "י-ה", עשיר, גילוי של למעלה מסדר ההשתלשלות גורם לבנינה של המדינה החריבה - מלכות. בן חמש עשרה לגמרא.

שש עשרה

שבע עשרה

בגימטריה "טוב".

שמונה עשרה

בגימטריה "חי".

תשע עשרה

עשרים

כ"ף הוא ראשי תיבות כתר, והמילה עשרים היא בגימטריה כתר. בן עשרים לרדוף ולמכור בנכסי אביו.

עשרים ואחד

אך טוב לישראל.

עשרים ושתיים

בך יברך ישראל.

עשרים ושלוש

עשרים וארבע

כתבי הקודש. "כד" ותמלא כדה ותעל - בכ"ד ספרים.

עשרים וחמש

כה - נבואת שאר הנביאים.

עשרים ושש

בגימטריה שם הוי'.

עשרים ושבע

זך - מורה על בירור וזיכוך העולם (ובפרט בדור השביעי שבו יצרפו ויזככו רבים..).

עשרים ושמונה

כח.

עשרים ותשע

שלושים

מספר הימים בחודש מלא. שלושים יום קודם החג צריך להתחיל לעסוק בהלכות החג.

שלושים ואחת

גימטריא שם א-ל.

שלושים ושניים

ל"ב נתיבות חכמה.

שלושים ושלוש

גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך. ל"ג בעומר.

שלושים ושש

ל"ו צדיקים נסתרים.

שלושים ותשע

ט"ל אורות טלך. ל"ט אבות מלאכות.

ארבעים ושניים

שם מ"ב, שם הוי' במילוי אל"פים.

ארבעים ותשע

מ"ט שערי בינה. מ"ט ימי העומר. שלימות בירור המידות.

חמישים

שער הנו"ן (חמישים שערי בינה).


שישים

מבטל כל מיני רע.

שבעים

שלימות בירור המידות.

מאה

מורה על הכתר, שלימות של עשר פעמים עשר. סיום בירור המידות ולכן בן מאה כאילו מת ועבר מן העולם.