הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:הנחה/נושאים שונים"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 12: שורה 12:
  
 
=היולי=
 
=היולי=
;הגדרה
+
====הגדרה====
 
'''היולי'''  הוא מונח ביוונית (או בלשון הקודש - לדעת הרמב"ן - '''תהו''') המתייחס למציאות של כל דבר כפי שהוא במציאותו הבסיסית והראשונית כמציאות מופשטת מכל ציור ואיזשהו הגדרה. בהתייחסות להמשכה של [[כח ופועל]] '''כח היולי העצמי''' הוא הכח כפי שהוא כלול בשרשו ומקורו בדרגת התכללות הנעלית והנעלמה ביותר. בהתאם לכך, כל דרגה בכח שמצד פשיטותה נמשכים ממנה כוחות רבים שונים ומגוונים, נקראת '''כח היולי''' ביחס לכוחות אלו (אף שאינה פשוטה בתכלית).
 
'''היולי'''  הוא מונח ביוונית (או בלשון הקודש - לדעת הרמב"ן - '''תהו''') המתייחס למציאות של כל דבר כפי שהוא במציאותו הבסיסית והראשונית כמציאות מופשטת מכל ציור ואיזשהו הגדרה. בהתייחסות להמשכה של [[כח ופועל]] '''כח היולי העצמי''' הוא הכח כפי שהוא כלול בשרשו ומקורו בדרגת התכללות הנעלית והנעלמה ביותר. בהתאם לכך, כל דרגה בכח שמצד פשיטותה נמשכים ממנה כוחות רבים שונים ומגוונים, נקראת '''כח היולי''' ביחס לכוחות אלו (אף שאינה פשוטה בתכלית).
  
שורה 19: שורה 19:
 
וכן הוא גם בכוחות הנמשכים ממקורם שמציאותם מתחלת בעת היותם מצוירים בציור כח מסוים ופרטי (וכל עוד אין הגדרה ברורה למהות הכח, לא יתכן לומר כי ישנו כח) אלא שלכל כח ה[[עלול]] ישנו הדרגה בה הוא כלול בעצם מקורו - ה[[עילה]] ובה הוא כח פשוט לגמרי מציורי הכח הפרטי והוא כחומר ראשון לכל מיני הכוחות שיומשכו ממנו.
 
וכן הוא גם בכוחות הנמשכים ממקורם שמציאותם מתחלת בעת היותם מצוירים בציור כח מסוים ופרטי (וכל עוד אין הגדרה ברורה למהות הכח, לא יתכן לומר כי ישנו כח) אלא שלכל כח ה[[עלול]] ישנו הדרגה בה הוא כלול בעצם מקורו - ה[[עילה]] ובה הוא כח פשוט לגמרי מציורי הכח הפרטי והוא כחומר ראשון לכל מיני הכוחות שיומשכו ממנו.
 
   
 
   
;מאפיינים
+
====מאפיינים====
 +
ראה בכל להלן תער"ב חלק ב' עמוד תרנו.
 
*כלול
 
*כלול
 
*פשוט
 
*פשוט
שורה 26: שורה 27:
 
*אינו מציאות
 
*אינו מציאות
  
;דוגמאות
+
====דוגמאות====
 
*עשר ספירות הגנוזות
 
*עשר ספירות הגנוזות
 
*עקודים
 
*עקודים
 
*כתר
 
*כתר
 
*חכמה דאצילות (ספרי המגיד)
 
*חכמה דאצילות (ספרי המגיד)
*עולם הבריאה
+
*עולם הבריאה, חומר היולי
*חומר היולי
+
:*רמב"ן בראשית, רמב"ם יסודי התורה פ"ג? (גולם אחד) ספורנו בראשית?
;משלים
+
:*פדה בשלום רנ"ט, תער"ב חלק א' שלב, חלק ג עמוד א'שפט.
 +
====משלים====
 
*כוחות הכלולים בנפש
 
*כוחות הכלולים בנפש
 
*כח השכל
 
*כח השכל

גרסה מ־08:57, 23 במאי 2017

עצמות

שייכותו להתהוות העולמות

התהוות היש דבי"ע היא רק בכח העצמות ש"הוא לבדו בכחו ויכולתו להוות יש מאין ואפס המוחלט"[1] אלא שכח זה אינו מהווה ישיר מן העצמות אלא באמצעות אור אין סוף שאור מעין המאור ועל ידי ספירת המלכות.

העצמות עצמו אם כי עליו נאמר "כי ממך הכל"[דרוש מקור] הוא עצמו למעלה לגמרי מגדר מקור ושורש אפילו באופן הכי דק לבריאה ולהתהוות, ושורש הראשון לכל העולמות הוא מאור אין סוף שהוא הארה בלבד ממנו ואין ערוך אליו כלל.

בהכרח לכך שהוא מופשט מכל גדר הבריאה אפי באופן הכי דק ישנם בחסידות כמה ביאורים:

היולי

הגדרה

היולי הוא מונח ביוונית (או בלשון הקודש - לדעת הרמב"ן - תהו) המתייחס למציאות של כל דבר כפי שהוא במציאותו הבסיסית והראשונית כמציאות מופשטת מכל ציור ואיזשהו הגדרה. בהתייחסות להמשכה של כח ופועל כח היולי העצמי הוא הכח כפי שהוא כלול בשרשו ומקורו בדרגת התכללות הנעלית והנעלמה ביותר. בהתאם לכך, כל דרגה בכח שמצד פשיטותה נמשכים ממנה כוחות רבים שונים ומגוונים, נקראת כח היולי ביחס לכוחות אלו (אף שאינה פשוטה בתכלית).

היולי הוא ה"חומר הראשון" של כל דבר שאינו מצויר בשום צורה, ולכן אינו במציאות ממשית היות ולא יתכן המצאות של חומר ללא צורה,[דרוש מקור: לכאורה כתוב בפירוש ברמב"ן חומר דק וכו' ועוד] אם זאת מציאותו קיימת ככח ובסיס לכל מיני אופני הצורות שיציירו חומר וכח זה ויבואו למציאות גלויה.[דרוש מקור]

וכן הוא גם בכוחות הנמשכים ממקורם שמציאותם מתחלת בעת היותם מצוירים בציור כח מסוים ופרטי (וכל עוד אין הגדרה ברורה למהות הכח, לא יתכן לומר כי ישנו כח) אלא שלכל כח העלול ישנו הדרגה בה הוא כלול בעצם מקורו - העילה ובה הוא כח פשוט לגמרי מציורי הכח הפרטי והוא כחומר ראשון לכל מיני הכוחות שיומשכו ממנו.

מאפיינים

ראה בכל להלן תער"ב חלק ב' עמוד תרנו.

  • כלול
  • פשוט
  • אינו כמו כלל ופרט (שבועות עטר"ת)
  • אמנם עכ"פ היולי לדבר (כי עמך ס"ו?) וראה בשבועות רנ"ט שלכן עצמות מושלל מהיולי ג"כ.
  • אינו מציאות

דוגמאות

  • עשר ספירות הגנוזות
  • עקודים
  • כתר
  • חכמה דאצילות (ספרי המגיד)
  • עולם הבריאה, חומר היולי
  • רמב"ן בראשית, רמב"ם יסודי התורה פ"ג? (גולם אחד) ספורנו בראשית?
  • פדה בשלום רנ"ט, תער"ב חלק א' שלב, חלק ג עמוד א'שפט.

משלים

  • כוחות הכלולים בנפש
  • כח השכל
  • כח התנועה
  • כח הצומח

מ"מ

  • רמב"ן בראשית
  • רנ"ט צאינה וראינה
  • עטר"ת שבעות המאמר הג' (ושם במאמר כמדומה לחג הפסח)
  • בהר בחוקותי נ"א בהערות.
  • תניא - אגרת הקודש סימן כ.