מסכת יומא
מַסֶּכֶת יוֹמָא (או סדר יומא – סדר היום) היא המסכת החמישית בסדר מועד, ונמצאת במשנה, בתלמוד ובתוספתא. במסכת יומא ישנם שמונה פרקים ושמונים וששה וחצי דפים.
נושא המסכת הוא בעניני יום הכפורים, והנושאים המסתעפים הן: דיני כהן גדול וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת התמיד, ותרומת הדשן.
רב שרירא גאון היה קורא למסכת זו בשם כיפורים.
תוכן עניינים
ביאורי הרביעריכה
במסכת מבואר[1] על אחד האמוראים שהיה אומר לעצמו "דברי מוסר" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של ישות כו'. (ב) שאכן יכולים לשלול זאת.[2]
ביאורים נוספיםעריכה
- ב א. וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו. שערי המועדים עמ' שי (עמ' 297)
- ח ב. וכי לשכת פרהדרין הייתה, והלא לשכת בלווטי הייתה. התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1914 (עמ' 168)
- מט ב. נמנין ומושכין את ידיהן ממנו עד שישחט. שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רנח (ע' 246)
- נ א. נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את השבת כו' אפילו ביחיד. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 105 (עמ' 114)
- נא א. אתי בכנופיא. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 104 (עמ' 113) שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רמא (עמ' 229)
- נב א. ה' מקראות אין להם הכרע, ואחד מהם משוקדים, דמספקא לן אי קאי אגביעים או אכפתוריה ופרחיה. התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1916 (עמ' 170)
- נד א. ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. לקוטי שיחות חלק ב' עמ' 360 (עמ' 85)
- סז א. בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)
- ע א. ויום טוב היה עושה לאוהביו. לקוטי שיחות עמ' 106 (עמ' 119) שערי המועדים יוהכ"פ עמ' דש (עמ' 291)
- עד א. חצי שיעור, מחלוקת רבי יוחנן וריש לקיש. לקוטי שיחות חלק ז' עמ' 110 (עמ' 122)
- פב א. אמר רב קיים אברהם אבינו כל התורה כולה. לקוטי שיחות חל"ה עמ' 107)
- פה ב. בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה, יום הכפורים מכפר. לקוטי שיחות חלק ח' עמ' 165 (עמ' 178)
- פו א. שאל רבי מתיא בן חרש כו'. לקוטי שיחות חי"ז עמ' 194 (עמ' 207)
- פו ב. גדולה תשובה שדוחה את לא תעשה שבתורה. תורת מנחם חלק כ"ו עמ' 182 (עמ' 182)
- סיום המסכת. הרואה קרי ביום הכיפורים. לקוטי שיחות חי"ז עמ' 182 (עמ' 195)
ביאורי נשיאי חב"דעריכה
- אדמו"ר הצמח צדק, "מסכת יומא", צמח צדק על הש"ס, ברוקלין, תשנ"ה, עמודים 136-ע, באתר HebrewBooks
הערות שוליים
- ↑ דף פ"ו ב.
- ↑ התוועדויות תשמ"ב חלק ב' עמ' 1332.