הבדלים בין גרסאות בדף "מנהג"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
 
ה'''מנהג''' הינו כינוי כללי למעשים שהתפשטו והתקבלו בקרב תפוצות ישראל, למרות שאין בהם חיוב הלכתי מן התורה. לחלק מהמנהגים ישנם מקורות קדומים ביותר עוד מזמן הגמרא, וחלקם הולכים ומתחדשים בכל תקופה ותקופה.
 
ה'''מנהג''' הינו כינוי כללי למעשים שהתפשטו והתקבלו בקרב תפוצות ישראל, למרות שאין בהם חיוב הלכתי מן התורה. לחלק מהמנהגים ישנם מקורות קדומים ביותר עוד מזמן הגמרא, וחלקם הולכים ומתחדשים בכל תקופה ותקופה.
  
בעקבות גלויות עם ישראל, ישנם מנהגים רבים המשתנים מקהילה לקהילה, וההכוונה התורנית היא שכל אחד ינהג במנהגי אבותיו. היחס למנהגים הוא מקודש ביותר, וספרים רבים בספרות ההלכתית מוקדשים לחקר המנהגים, לתיעודם, ולהפצתם.
+
בעקבות גלויות עם ישראל, ישנם מנהגים רבים המשתנים מקהילה לקהילה, וההכוונה התורנית היא שכל אחד ינהג במנהגי אבותיו{{הערה|כלשון הפסוק בספר משלי (פרק ח פסוק י): "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אימך".}}. היחס למנהגים הוא מקודש ביותר, וספרים רבים בספרות ההלכתית מוקדשים לחקר המנהגים, לתיעודם, ולהפצתם.
  
 
מטרת המנהגים שונה בהתאם לנסיבות, חלקם נועדו לחזק הלכה מסויימת וחלקם נועדו להדגיש את החשיבות, ולהוסיף נופך ומשמעות לציון הגעתו של ילד לגיל בו מתחייב במצוות וכדומה.
 
מטרת המנהגים שונה בהתאם לנסיבות, חלקם נועדו לחזק הלכה מסויימת וחלקם נועדו להדגיש את החשיבות, ולהוסיף נופך ומשמעות לציון הגעתו של ילד לגיל בו מתחייב במצוות וכדומה.
  
 
==היחס למנהגים בתורה חב"ד==
 
==היחס למנהגים בתורה חב"ד==
 +
המקור הראשון שדן בפירוש בחשיבותם של מנהגי ישראל, הם דברי התוספות במסכת מנחות: '''{{ציטוטון|מנהג ישראל תורה היא}}'''{{הערה|תלמוד בבלי מסכת מנחות דף כ' עמוד ב. משפט זה התפשט בתפוצות ישראל והועתק רבות בספרות התורנית, אדמו"ר הזקן מזכיר משפט זה בשולחן ערוך שכתב במספר מקומות: או"ח סו"ס קפ. סתל"ב סי"א. סתצ"ד סט"ז.}}.
 +
 
בחסידות חב"ד זכה המנהג למקום של כבוד, ורבותינו נשיאינו התייחסו אליו בחרדת קודש.
 
בחסידות חב"ד זכה המנהג למקום של כבוד, ורבותינו נשיאינו התייחסו אליו בחרדת קודש.
  
 
באופן מיוחד, הרבי מדגיש את החשיבות שיש לייחס למנהגי ישראל בתחום ה[[חינוך]], שיש להקדים ולחנך את הילד על יסודות המנהג מכיוון שיש במנהג אמירה חינוכית ברורה לילד, המציבה את היחס הקדוש למנהגי ישראל בראש סולם הערכים שלו{{הערה|1=[[לקוטי שיחות]] חלק א' עמ' 244. השיחה עובדה בכמה בימות, ביניהם בעלון [http://likras.org/files/15711_15323.pdf ביאורי הגדה] של [[מכון אור החסידות]] עמ' 4 {{PDF}}}}.
 
באופן מיוחד, הרבי מדגיש את החשיבות שיש לייחס למנהגי ישראל בתחום ה[[חינוך]], שיש להקדים ולחנך את הילד על יסודות המנהג מכיוון שיש במנהג אמירה חינוכית ברורה לילד, המציבה את היחס הקדוש למנהגי ישראל בראש סולם הערכים שלו{{הערה|1=[[לקוטי שיחות]] חלק א' עמ' 244. השיחה עובדה בכמה בימות, ביניהם בעלון [http://likras.org/files/15711_15323.pdf ביאורי הגדה] של [[מכון אור החסידות]] עמ' 4 {{PDF}}}}.
 +
 +
היחס לחשיבותם של המנהגים לא הצטמצם לתחום ההגות וההוראה בלבד, אלא היו מקרים בהם מסרו גדולי ישראל את נפשם בכדי למנוע מהגויים לפגוע במסורת המנהגים של עם ישראל, וב[[אסיפת הרבנים תר"ג|אסיפת הרבנים שהתקיימה בשנת תר"ג]] [[אדמו"ר הצמח צדק]] נאסר 21 פעמים ומסר את נפשו בפועל כדי למנוע חקיקה ממשלתית שתפריע לקיום ושמירת מנהגים אלו{{הערה|פרטי האסיפה מסופרים באריכות ב[[ספר התולדות]] של הצמח צדק, פרק יג.}}.
 +
 +
===היחס למנהגי חב"ד===
 +
בתוך המנהגים עצמם, רבותינו נשיאינו ייחסו חשיבות עצומה למנהגים שהונהגו על ידי נשיאי תורת החסידות, והתבטאו שהשמירה עליהם מוסיפה ביראת שמים, ובהיבטים מסויימים, חשובה אפילו יותר מאשר השמירה על גדרי ההלכה עצמה{{הערה|[[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)]] תרצ"ו-חורף ת"ש, עמוד 112.}}.
 +
 +
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר: {{ציטוטון|מנהגי ליובאוויטש מיוסדים לא רק על הלכה או על הידור מצווה, אלא גם על ענינים רוחניים הנוגעים בנפש. הם מעמידים את הלך הרוח הכללי של יהודי על בסיס של עבודה, שהוא ובני ביתו מוארים ברוח הטהרה שהמנהגים מביאים איתם}}{{הערה|קטע שיחה מתוך ספר השיחות בתרגום ללשון הקודש, תש"ב עמ' לב.}}.
 +
 +
החשיבות שניתנה למנהגי החסידים, הרחיקה לכת עד כדי מסירות נפש, מכיוון ש{{ציטוטון|עם  מנהגים אלו יקבלו היהודים את משיח צדקנו{{הערה|[[ספר המאמרים (אדמו"ר הריי"צ)]] תש"ט עמוד 171.}}.
  
 
==מקורות המנהגים==
 
==מקורות המנהגים==
שורה 16: שורה 27:
 
{{פסקה חסרה}}
 
{{פסקה חסרה}}
  
==מנהגים נפוצים==
+
 
*גזיזת שערות הראש בגיל שלוש שנים.
+
==סוגי מנהגים==
 +
;מנהגי יום-יום
 +
*כתיבת ברוך ה' (בראשי תיבות: ב"ה) בראש כל מכתב.
 +
 
 +
 
 +
;מאורעות ומועדים
 +
*'''תספורת / אפשערניש''' - גזיזת שערות הראש של הילד בגיל שלוש שנים.
 +
*'''[[מנהגי יום הולדת]]'''.
 +
*'''[[ליל ניטל]]''' - אי לימוד תורה בליל הולדתו של מייסד הנצרות.
 
{{פסקה חסרה}}
 
{{פסקה חסרה}}
  
שורה 33: שורה 52:
 
*הרב [[יהושע מונדשיין]], '''אוצר מנהגי חב"ד''', [[היכל מנחם]] תשנ"ו (2 כרכים).
 
*הרב [[יהושע מונדשיין]], '''אוצר מנהגי חב"ד''', [[היכל מנחם]] תשנ"ו (2 כרכים).
 
*הרב [[מיכאל אהרון זליגסון]], '''לקט  הליכות ומנהגי שבת קודש''', ניו יורק תשנ"ו.
 
*הרב [[מיכאל אהרון זליגסון]], '''לקט  הליכות ומנהגי שבת קודש''', ניו יורק תשנ"ו.
*הרב [[טוביה בלוי]], '''על מנהגים ומקורותיהם''', [[חזק יוזמות חינוכיות]] [[תשע"ד]].
+
*הרב [[טוביה בלוי]], '''על מנהגים ומקורותיהם'''{{הערה|1=[http://www.shturem.net/uploadfile/pdf/bloymamar.pdf ההקדמה לספר] באתר [[שטורעם.נט]].}}, [[חזק יוזמות חינוכיות]] [[תשע"ד]].
 
*הרב [[שבתי יונה פרידמן]], '''בירורי מנהגים''', הוצאת המחבר תש"ע.
 
*הרב [[שבתי יונה פרידמן]], '''בירורי מנהגים''', הוצאת המחבר תש"ע.
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
*[[נחמה גרייזמן]], '''[http://www.chabad.co.il//?template=article&topic=260&article=2576 חשיבותו של המנהג בתורת ישראל]''' {{חב"ד בישראל}}
 
*[[נחמה גרייזמן]], '''[http://www.chabad.co.il//?template=article&topic=260&article=2576 חשיבותו של המנהג בתורת ישראל]''' {{חב"ד בישראל}}
* הרב ד"ר יצחק זאב כהנא, [http://www.daat.ac.il/daat/toshba/hayahas-2.htm היחס בין ההלכה והמינהג], [[אתר דעת]]
+
*הרב יצחק זאב כהנא, [http://www.daat.ac.il/daat/toshba/hayahas-2.htm היחס בין ההלכה והמינהג], [[אתר דעת]]
 +
*{{HebrewBooksPage|הרב [[יעקב הורביץ]]|'''מנהג ישראל תורה'''|30484|בתוך [[אהלי ליובאוויטש]] חלק א'|59}}
 +
 
 
[[קטגוריה:מנהגי חב"ד|*]]
 
[[קטגוריה:מנהגי חב"ד|*]]

גרסה מ־06:32, 16 בינואר 2014

המנהג הינו כינוי כללי למעשים שהתפשטו והתקבלו בקרב תפוצות ישראל, למרות שאין בהם חיוב הלכתי מן התורה. לחלק מהמנהגים ישנם מקורות קדומים ביותר עוד מזמן הגמרא, וחלקם הולכים ומתחדשים בכל תקופה ותקופה.

בעקבות גלויות עם ישראל, ישנם מנהגים רבים המשתנים מקהילה לקהילה, וההכוונה התורנית היא שכל אחד ינהג במנהגי אבותיו[1]. היחס למנהגים הוא מקודש ביותר, וספרים רבים בספרות ההלכתית מוקדשים לחקר המנהגים, לתיעודם, ולהפצתם.

מטרת המנהגים שונה בהתאם לנסיבות, חלקם נועדו לחזק הלכה מסויימת וחלקם נועדו להדגיש את החשיבות, ולהוסיף נופך ומשמעות לציון הגעתו של ילד לגיל בו מתחייב במצוות וכדומה.

היחס למנהגים בתורה חב"ד

המקור הראשון שדן בפירוש בחשיבותם של מנהגי ישראל, הם דברי התוספות במסכת מנחות: "מנהג ישראל תורה היא"[2].

בחסידות חב"ד זכה המנהג למקום של כבוד, ורבותינו נשיאינו התייחסו אליו בחרדת קודש.

באופן מיוחד, הרבי מדגיש את החשיבות שיש לייחס למנהגי ישראל בתחום החינוך, שיש להקדים ולחנך את הילד על יסודות המנהג מכיוון שיש במנהג אמירה חינוכית ברורה לילד, המציבה את היחס הקדוש למנהגי ישראל בראש סולם הערכים שלו[3].

היחס לחשיבותם של המנהגים לא הצטמצם לתחום ההגות וההוראה בלבד, אלא היו מקרים בהם מסרו גדולי ישראל את נפשם בכדי למנוע מהגויים לפגוע במסורת המנהגים של עם ישראל, ובאסיפת הרבנים שהתקיימה בשנת תר"ג אדמו"ר הצמח צדק נאסר 21 פעמים ומסר את נפשו בפועל כדי למנוע חקיקה ממשלתית שתפריע לקיום ושמירת מנהגים אלו[4].

היחס למנהגי חב"ד

בתוך המנהגים עצמם, רבותינו נשיאינו ייחסו חשיבות עצומה למנהגים שהונהגו על ידי נשיאי תורת החסידות, והתבטאו שהשמירה עליהם מוסיפה ביראת שמים, ובהיבטים מסויימים, חשובה אפילו יותר מאשר השמירה על גדרי ההלכה עצמה[5].

אדמו"ר הריי"צ אמר: "מנהגי ליובאוויטש מיוסדים לא רק על הלכה או על הידור מצווה, אלא גם על ענינים רוחניים הנוגעים בנפש. הם מעמידים את הלך הרוח הכללי של יהודי על בסיס של עבודה, שהוא ובני ביתו מוארים ברוח הטהרה שהמנהגים מביאים איתם"[6].

החשיבות שניתנה למנהגי החסידים, הרחיקה לכת עד כדי מסירות נפש, מכיוון ש{{ציטוטון|עם מנהגים אלו יקבלו היהודים את משיח צדקנו[7].

מקורות המנהגים

המנהגים מתחלקים לסוגי מקורות שונים, הקובעים את חשיבות השמירה על המנהגים:

  • מנהגי רבותינו נשיאינו - מנהגים שנשיאי חב"ד נהגו בהם ברבים ובפרסום.
  • ספר המנהגים - מנהגים המופיעים בספר המנהגים והוגהו על ידי הרבי.
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.


סוגי מנהגים

מנהגי יום-יום
  • כתיבת ברוך ה' (בראשי תיבות: ב"ה) בראש כל מכתב.


מאורעות ומועדים
  • תספורת / אפשערניש - גזיזת שערות הראש של הילד בגיל שלוש שנים.
  • מנהגי יום הולדת.
  • ליל ניטל - אי לימוד תורה בליל הולדתו של מייסד הנצרות.
פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

לקריאה נוספת

מנהגים כלליים

  • הרב אברהם יצחק שפרלינג-דנציג, טעמי המנהגים ומקורי הדינים, הוצאת אשכול תשכ"א.
  • הרב יהודה דוד אייזנשטיין, אוצר דינים ומנהגים, מסודרים לפי סדר השולחן ערוך.
  • הרב יוסף ליווי, מנהג ישראל תורה (6 חלקים).
  • הרב דניאל שפרבר, מנהגי ישראל, הוצאת מוסד הרב קוק (8 כרכים).
  • ספר מנהגים - טירנא.

מנהגי חב"ד

קישורים חיצוניים

  • כלשון הפסוק בספר משלי (פרק ח פסוק י): "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אימך".
  • תלמוד בבלי מסכת מנחות דף כ' עמוד ב. משפט זה התפשט בתפוצות ישראל והועתק רבות בספרות התורנית, אדמו"ר הזקן מזכיר משפט זה בשולחן ערוך שכתב במספר מקומות: או"ח סו"ס קפ. סתל"ב סי"א. סתצ"ד סט"ז.
  • לקוטי שיחות חלק א' עמ' 244. השיחה עובדה בכמה בימות, ביניהם בעלון ביאורי הגדה של מכון אור החסידות עמ' 4 קובץ PDF
  • פרטי האסיפה מסופרים באריכות בספר התולדות של הצמח צדק, פרק יג.
  • ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ) תרצ"ו-חורף ת"ש, עמוד 112.
  • קטע שיחה מתוך ספר השיחות בתרגום ללשון הקודש, תש"ב עמ' לב.
  • ספר המאמרים (אדמו"ר הריי"צ) תש"ט עמוד 171.
  • ההקדמה לספר באתר שטורעם.נט.