הבדלים בין גרסאות בדף "מוח שליט על הלב"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
 
[[קובץ:מח שליט על הלב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|'מח שליט על הלב'. איור מאת יחיאל אופנר]]
 
[[קובץ:מח שליט על הלב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|'מח שליט על הלב'. איור מאת יחיאל אופנר]]
'''מח שליט על הלב''' פירושו שה[[שכל]] שולט על ה[[מידות]] שב[[לב]], כלומר שדחף לעשיית מעשיו של האדם אינם המידות, אלא השכל הקר. פעולה זו הינה טבעית מצד [[נפש]] האדם, אשר אצלו השכל הוא השולט, (ולא כמו [[בהמה]] אשר אצלה שולטות המידות).
+
'''מח שליט על הלב'''{{הערה|1=מושג זה מוזר לראשונה בתניא פרק י"ב, מבוסס על מה שכתוב ב[[זוהר]] ברעיה מהימנה בפרשת פנחס.}} פירושו שה[[שכל]] שולט על ה[[מידות]] שב[[לב]], כלומר שדחף לעשיית מעשיו של האדם אינם המידות, אלא השכל הקר. פעולה זו הינה טבעית מצד [[נפש]] האדם, אשר אצלו השכל הוא השולט, (ולא כמו [[בהמה]] אשר אצלה שולטות המידות).
 
 
 
[[מוח]] הוא מקום ומשכן הנפש האלקית{{הערה|1=תניא פרק י"א.}}.
 
[[מוח]] הוא מקום ומשכן הנפש האלקית{{הערה|1=תניא פרק י"א.}}.
  

גרסה מ־13:06, 12 ביולי 2017

'מח שליט על הלב'. איור מאת יחיאל אופנר

מח שליט על הלב[1] פירושו שהשכל שולט על המידות שבלב, כלומר שדחף לעשיית מעשיו של האדם אינם המידות, אלא השכל הקר. פעולה זו הינה טבעית מצד נפש האדם, אשר אצלו השכל הוא השולט, (ולא כמו בהמה אשר אצלה שולטות המידות). מוח הוא מקום ומשכן הנפש האלקית[2].

גוף האדם בנוי משלוש מערכות מרכזיות: מח, לב, כבד.

על פי החסידות המח מסמל את המוחין של האדם כלומר את שכלו, ואלו הלב מסמל את המידות של האדם.

החסיד ר' משה מייזליש אמר: "הרבי (אדמו"ר הזקן) לימד אותנו שהאלף של חסידות היא, להשתמש בטבעיות בעבודה. וראשית העבודה היא להשתמש בטבע הכחות (שבנפש), כמו למשל הטבע של מוח שליט על הלב.

ואפילו רשעים שהם ברשות לבם, אם יעשו תשובה נכונה הרי יחזור אצלם הטבע, שהמוח שליט על הלב בתולדתו.[3]

ר' משה מייזליש אמר שדרך עבודה זו הצילה את חייו כפשוטו. הדבר היה בזמן מלחמת נפוליון. אדמו"ר הזקן שלח את ר' משה שהיה מוכשר מאד ודובר כמה שפות, לרגל לטובת הרוסים. היותו מוכשר גרמה לו להיכנס לתוך החדרים הפנימים, מהם מנהלים את המלחמה, שם היו הצרפתים צריכים את עזרתו. באחת הפעמים בה שהה ר' משה בחדרים אלו נכנס נפוליון לחדר, וכשראה את ר' משה שם, פנה אליו בצעקה 'אתה מרגל', והניח את ידו על ליבו של ר' משה כדי לבדוק את פעימות ליבו. ר' משה, שהרגיל את עצמו שהמח שליט על הלב לא התפעל מצעקות אלו, והשיב לנפוליון שאינו מרגל, כך הצילה דרך עבודה זו, את חייו של ר' משה.

הערות שוליים

  1. מושג זה מוזר לראשונה בתניא פרק י"ב, מבוסס על מה שכתוב בזוהר ברעיה מהימנה בפרשת פנחס.
  2. תניא פרק י"א.
  3. תניא.