הבדלים בין גרסאות בדף "לב"
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:חסידות" ב־"קטגוריה:תורת החסידות") |
|||
(11 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
− | |||
ה'''לב''' הינו אחד האברים המרכזיים שחיות [[גוף]] האדם תלויה בהם. בחסידות נתבאר כי בלב מתגלים [[ל"ב נתיבות חכמה]] כפי שמאירים ב[[ספירת הבינה]] שהתגלותה הוא כידוע בלב כמו שנאמר בזוהר הקדוש "בינה - ליבא". | ה'''לב''' הינו אחד האברים המרכזיים שחיות [[גוף]] האדם תלויה בהם. בחסידות נתבאר כי בלב מתגלים [[ל"ב נתיבות חכמה]] כפי שמאירים ב[[ספירת הבינה]] שהתגלותה הוא כידוע בלב כמו שנאמר בזוהר הקדוש "בינה - ליבא". | ||
==מוח שליט על הלב== | ==מוח שליט על הלב== | ||
− | {{ערך מורחב|ערך=[[ | + | {{ערך מורחב|ערך=[[מוח שליט על הלב]]}} |
[[קובץ:מח שליט על הלב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|'מח שליט על הלב'. איור מאת יחיאל אופנר]] | [[קובץ:מח שליט על הלב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|'מח שליט על הלב'. איור מאת יחיאל אופנר]] | ||
מח שליט על הלב פירושו שה[[שכל]] שולט על ה[[מידות]] כלומר שדחף לעשיית מעשיו של האדם אינם המידות, אלא השכל הקר. פעולה זו הינה טבעית מצד [[נפש]] האדם, אשר אצלו השכל הוא השולט, (ולא כמו [[בהמה]] אשר אצלה שולטות המידות). | מח שליט על הלב פירושו שה[[שכל]] שולט על ה[[מידות]] כלומר שדחף לעשיית מעשיו של האדם אינם המידות, אלא השכל הקר. פעולה זו הינה טבעית מצד [[נפש]] האדם, אשר אצלו השכל הוא השולט, (ולא כמו [[בהמה]] אשר אצלה שולטות המידות). | ||
− | [[מוח]] הוא מקום ומשכן הנפש האלקית{{הערה|1=תניא פרק י"א.}}. | + | ה[[מוח]] הוא מקום ומשכן הנפש האלקית{{הערה|1=תניא פרק י"א.}}. ב[[תורת החסידות]] מהווה הלב מרכז ה[[מידות]] שב[[נפש]] האדם, ומכיון שתכלית האדם הוא להיות [[מוח שליט על הלב]], ישנם בחסידות מאמרים רבים הסובבים סביב נקודה זו. |
− | |||
− | |||
− | ב[[תורת החסידות]] מהווה הלב מרכז ה[[מידות]] שב[[נפש]] האדם, ומכיון שתכלית האדם הוא להיות [[מוח שליט על הלב]], ישנם בחסידות מאמרים רבים הסובבים סביב נקודה זו. | ||
==פנימיות וחיצוניות== | ==פנימיות וחיצוניות== | ||
− | בלב ישנם שני רבדים: פנימיות הלב וחיצוניות הלב. | + | בלב ישנם שני רבדים: פנימיות הלב וחיצוניות הלב. בכל אחד מהרבדים שייך שיהיה [[טמטום הלב]]. |
− | |||
− | בכל אחד מהרבדים שייך שיהיה [[טמטום הלב]]. | ||
− | [[עבודת האדם]] היא לעורר את המידות שבלב לאהוב ולירא את הקדוש ברוך הוא, וזאת על ידי [[התבוננות]] ב[[מוחין]] ובאמצעות זאת שליטה על הלב על ידי ה[[מוח]]. | + | [[עבודת האדם]] היא לעורר את המידות שבלב לאהוב ולירא את הקדוש ברוך הוא, וזאת על ידי [[התבוננות]] ב[[מוחין]] ובאמצעות זאת שליטה על הלב על ידי ה[[מוח]]. אם הולכים בדרך המל"ך (דהיינו: [[מוח]], [[לב]], [[כבד]]) - אזי אצל האדם זה עובד כמו אדם, תחילה ב[[מוחין]] ואז זה מוליד [[מידות]]. אבל אם האדם בוחר להתנהג כפי [[בהמה]] - אזי הוא למ"ך (דהיינו: [[לב]], [[מוח]], כבד) שמה שהלב מחליט זה מה שהמוח מסכים{{הערה|מאמרי אדמו"ר הצמח צדק תרי"ד הוספות ע' רט}}. |
==חללי הלב== | ==חללי הלב== | ||
שורה 25: | שורה 19: | ||
*חלל ימני. | *חלל ימני. | ||
− | בחלל השמאלי מרוכז רוב הדם בלב והוא מסמל את מיקום ה[[נפש הבהמית]] של האדם{{ | + | בחלל השמאלי מרוכז רוב הדם בלב והוא מסמל את מיקום ה[[נפש הבהמית]] של האדם{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק ט']]}}. מחלל זה מתפשטים כל חשקות ה[[יצר הרע]] למוח ומשם לכל הגוף. |
בחלל הימני שוכן ה[[יצר הטוב]] של האדם. החלל הזה הוא כלי לקבל את ה[[נפש האלוקית]] שעיקר משכנה הוא במוח. משם תתפשט הארת הנפש האלוקית לחלל השמאלי ומשם לכל הגוף. | בחלל הימני שוכן ה[[יצר הטוב]] של האדם. החלל הזה הוא כלי לקבל את ה[[נפש האלוקית]] שעיקר משכנה הוא במוח. משם תתפשט הארת הנפש האלוקית לחלל השמאלי ומשם לכל הגוף. | ||
+ | |||
+ | ==רעותא דלבא== | ||
+ | [[רצון]] הוא הכוח המניע את האדם, בחסידות נקרא רצון הלב בשם 'רעותא דליבא', 'רעותא דליבא' הוא רצון אמיתי העולה מפנימיות הלב. הוא יכול להתגלות כתוצאה מהתבוננות מעמיקה באלוקות או לצאת מנקודת [[עצם הנשמה]], אבל תמיד הוא יבטא השתוקקות אמיתית לדבקות ולפנימיות. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
− | [[קטגוריה: | + | {{אדם}} |
+ | [[קטגוריה:אברי הגוף]] | ||
[[קטגוריה:נפש]] | [[קטגוריה:נפש]] | ||
+ | [[קטגוריה:תורת החסידות]] |
גרסה מ־06:23, 21 באוקטובר 2020
הלב הינו אחד האברים המרכזיים שחיות גוף האדם תלויה בהם. בחסידות נתבאר כי בלב מתגלים ל"ב נתיבות חכמה כפי שמאירים בספירת הבינה שהתגלותה הוא כידוע בלב כמו שנאמר בזוהר הקדוש "בינה - ליבא".
מוח שליט על הלב
ערך מורחב – מוח שליט על הלב |
מח שליט על הלב פירושו שהשכל שולט על המידות כלומר שדחף לעשיית מעשיו של האדם אינם המידות, אלא השכל הקר. פעולה זו הינה טבעית מצד נפש האדם, אשר אצלו השכל הוא השולט, (ולא כמו בהמה אשר אצלה שולטות המידות).
המוח הוא מקום ומשכן הנפש האלקית[1]. בתורת החסידות מהווה הלב מרכז המידות שבנפש האדם, ומכיון שתכלית האדם הוא להיות מוח שליט על הלב, ישנם בחסידות מאמרים רבים הסובבים סביב נקודה זו.
פנימיות וחיצוניות
בלב ישנם שני רבדים: פנימיות הלב וחיצוניות הלב. בכל אחד מהרבדים שייך שיהיה טמטום הלב.
עבודת האדם היא לעורר את המידות שבלב לאהוב ולירא את הקדוש ברוך הוא, וזאת על ידי התבוננות במוחין ובאמצעות זאת שליטה על הלב על ידי המוח. אם הולכים בדרך המל"ך (דהיינו: מוח, לב, כבד) - אזי אצל האדם זה עובד כמו אדם, תחילה במוחין ואז זה מוליד מידות. אבל אם האדם בוחר להתנהג כפי בהמה - אזי הוא למ"ך (דהיינו: לב, מוח, כבד) שמה שהלב מחליט זה מה שהמוח מסכים[2].
חללי הלב
הלב מורכב משני חללים:
- חלל שמאלי
- חלל ימני.
בחלל השמאלי מרוכז רוב הדם בלב והוא מסמל את מיקום הנפש הבהמית של האדם[3]. מחלל זה מתפשטים כל חשקות היצר הרע למוח ומשם לכל הגוף.
בחלל הימני שוכן היצר הטוב של האדם. החלל הזה הוא כלי לקבל את הנפש האלוקית שעיקר משכנה הוא במוח. משם תתפשט הארת הנפש האלוקית לחלל השמאלי ומשם לכל הגוף.
רעותא דלבא
רצון הוא הכוח המניע את האדם, בחסידות נקרא רצון הלב בשם 'רעותא דליבא', 'רעותא דליבא' הוא רצון אמיתי העולה מפנימיות הלב. הוא יכול להתגלות כתוצאה מהתבוננות מעמיקה באלוקות או לצאת מנקודת עצם הנשמה, אבל תמיד הוא יבטא השתוקקות אמיתית לדבקות ולפנימיות.
הערות שוליים
- ↑ תניא פרק י"א.
- ↑ מאמרי אדמו"ר הצמח צדק תרי"ד הוספות ע' רט
- ↑ ליקוטי אמרים - פרק ט'
אדם | ||||
---|---|---|---|---|
תארים | אדם · איש · גבר · אנוש | |||
אברים (בגוף) | מוח · פנים · עין · אף · אוזן · פה · שיניים · שערות · זקן · מתנים · עורף · בשר · גידים · עצמות · עור · לב · כבד · רגל · ציפורניים | |||
חושים | ראייה · שמיעה · ריח · טעם · מישוש | |||
חלקי הנשמה | נפש · רוח · נשמה · חיה · יחידה · ראו גם: עצם הנשמה | |||
הנפשות | יצר הטוב · יצר הרע · נפש האלוקית · נפש הבהמית · נפש השכלית | |||
פרטים נוספים | אדם העליון · פני אדם · ירידת הנשמה לגוף · לא אדם · עולם קטן | |||
סוגי נפשות | זרע אדם · זרע בהמה |