הבדלים בין גרסאות בדף "לבושים צואים"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
מ (החלפת טקסט – "<ref>" ב־"{{הערה|")
שורה 1: שורה 1:
'''לבושים הצואים''' (או: '''[[בגד|בגדים]] הצואים''') הם תענוגי ה[[עולם הזה]] שה[[אדם]] מושקע בהם<ref>[[ליקוטי אמרים]] פרק ט'.}}. וכל [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]] אשר אינו לה', הן שהוא מ[[סטרא אחרא]] והן שרק אינו לה'. הנם נקראים לבושים מפני שהאדם מוקף בהם מכל צדדיו, כמו [[לבוש]], [[בגד]], הלבושים הצואים הם גם כוחות ה[[טומאה]] וה[[קליפה]] שנוצרו על ידי [[עבירה|מעשיו הרעים]] של האדם, ומקיפים אותו אף הם מכל צדדיו, כלבוש אחד <ref>[[תניא|אגרת התשובה]] פרק ח'.}}.  
+
'''לבושים הצואים''' (או: '''[[בגד|בגדים]] הצואים''') הם תענוגי ה[[עולם הזה]] שה[[אדם]] מושקע בהם{{הערה|[[ליקוטי אמרים]] פרק ט'.}}. וכל [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]] אשר אינו לה', הן שהוא מ[[סטרא אחרא]] והן שרק אינו לה'. הנם נקראים לבושים מפני שהאדם מוקף בהם מכל צדדיו, כמו [[לבוש]], [[בגד]], הלבושים הצואים הם גם כוחות ה[[טומאה]] וה[[קליפה]] שנוצרו על ידי [[עבירה|מעשיו הרעים]] של האדם, ומקיפים אותו אף הם מכל צדדיו, כלבוש אחד {{הערה|[[תניא|אגרת התשובה]] פרק ח'.}}.  
  
 
כאשר האדם [[אהבה|אוהב]] את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים.
 
כאשר האדם [[אהבה|אוהב]] את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים.
  
כיוון שהלבושים הצואים מקיפים את האדם מכל צדדיו, הם מונעים את התקשרות האדם עם [[עצמות ומהות|הקדוש ברוך הוא]], כיוון שרק כאשר האדם מופשט מענייני העולם הזה ותענוגיו וממעשיו הרעים, יכול הוא להתייחד עם [[הקדוש ברוך הוא]]. אך כאשר הוא מלובש בענייני העולם הזה, נותרים [[אני|הוא]] והקדוש ברוך כביכול כשני מציאויות נפרדות, ר"ל<ref>[[לקוטי תורה]] [[פרשת מטות]], [[ד"ה]] ואישה כי תדור פרק ג'.}}.
+
כיוון שהלבושים הצואים מקיפים את האדם מכל צדדיו, הם מונעים את התקשרות האדם עם [[עצמות ומהות|הקדוש ברוך הוא]], כיוון שרק כאשר האדם מופשט מענייני העולם הזה ותענוגיו וממעשיו הרעים, יכול הוא להתייחד עם [[הקדוש ברוך הוא]]. אך כאשר הוא מלובש בענייני העולם הזה, נותרים [[אני|הוא]] והקדוש ברוך כביכול כשני מציאויות נפרדות, ר"ל{{הערה|[[לקוטי תורה]] [[פרשת מטות]], [[ד"ה]] ואישה כי תדור פרק ג'.}}.
  
הלבושים הצואים מכונים גם [[עורלת הלב]] <ref>[[אגרת הקודש]] פרק ד'}}, כשם שערלה מכסה על הברית, כך הלבושים הצואים מכסים על [[נשמה|נשמת אדם]] - חלק אלוק-ה ממעל ממש. וכאשר מסיר האדם את הלבושים הצואים מהלב, הרי פעולה זו נקראת בשם [[מילה]] - [[מילת הלב]].
+
הלבושים הצואים מכונים גם [[עורלת הלב]] {{הערה|[[אגרת הקודש]] פרק ד'}}, כשם שערלה מכסה על הברית, כך הלבושים הצואים מכסים על [[נשמה|נשמת אדם]] - חלק אלוק-ה ממעל ממש. וכאשר מסיר האדם את הלבושים הצואים מהלב, הרי פעולה זו נקראת בשם [[מילה]] - [[מילת הלב]].
  
 
==מקור המושג==
 
==מקור המושג==
  
מקור המושג הוא בחזון [[זכריה הנביא]] על [[יהושע כהן גדול]] <ref>זכריה, פרק ג' פסוק ד'}}: "''הסירו ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו''".
+
מקור המושג הוא בחזון [[זכריה הנביא]] על [[יהושע כהן גדול]] {{הערה|זכריה, פרק ג' פסוק ד'}}: "''הסירו ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו''".
  
 
ביאורים רבים נאמרו ב[[חסידות]] על חזון זה ועל פרטיו.
 
ביאורים רבים נאמרו ב[[חסידות]] על חזון זה ועל פרטיו.
שורה 15: שורה 15:
 
===לעורר רצון ואהבה בקרבו להידבק בה'===
 
===לעורר רצון ואהבה בקרבו להידבק בה'===
  
אחת הדרכים להסיר את הלבושים מעליו, היא לעורר את ה[[אהבת ה'|אהבה לה']] בתשוקה וצמאון להידבק בה', וממילא תחפוץ [[נפש|נפשו]] לפשוט את הלבושים הללו, המפריעים לה להידבק בהשי"ת, כאמור. וכאשר תתעורר ב[[נפש|נפשו]] אהבה זו ורצון זה, יגרום לו הרצון לפשוט הלבושים הצואים ללא התחשבות במניעות והסתרים<ref> על פי קטע מ[[לקוטי תורה]], [[ד"ה]] "אדם כי יקריב"}}.
+
אחת הדרכים להסיר את הלבושים מעליו, היא לעורר את ה[[אהבת ה'|אהבה לה']] בתשוקה וצמאון להידבק בה', וממילא תחפוץ [[נפש|נפשו]] לפשוט את הלבושים הללו, המפריעים לה להידבק בהשי"ת, כאמור. וכאשר תתעורר ב[[נפש|נפשו]] אהבה זו ורצון זה, יגרום לו הרצון לפשוט הלבושים הצואים ללא התחשבות במניעות והסתרים{{הערה| על פי קטע מ[[לקוטי תורה]], [[ד"ה]] "אדם כי יקריב"}}.
  
כמו כן, כאשר יעורר כל-כך רצון בליבו, עד ש - כלשון [[אדמו"ר הזקן]] ב[[לקוטי תורה]] - "חייו אינם חיים", ממשיכים לו מלמעלה חיים חן וחסד היישר מ[[אין סוף]] ברוך הוא, ומסייעים לו מלמעלה לפשוט לבושים צואים אלו <ref>[[לקוטי תורה]], דרושים ל[[ראש השנה]], דף ס"א עמ' ג', [[פלח הרימון]], ד"ה וספרתם לכם, דף ש"ט}}.
+
כמו כן, כאשר יעורר כל-כך רצון בליבו, עד ש - כלשון [[אדמו"ר הזקן]] ב[[לקוטי תורה]] - "חייו אינם חיים", ממשיכים לו מלמעלה חיים חן וחסד היישר מ[[אין סוף]] ברוך הוא, ומסייעים לו מלמעלה לפשוט לבושים צואים אלו {{הערה|[[לקוטי תורה]], דרושים ל[[ראש השנה]], דף ס"א עמ' ג', [[פלח הרימון]], ד"ה וספרתם לכם, דף ש"ט}}.
  
 
===התמרמרות על גלות ה[[שכינה]] שבתוכו===
 
===התמרמרות על גלות ה[[שכינה]] שבתוכו===
  
העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו [[רחמים]] ו[[מרירות]] על [[גלות]] ה[[שכינה]] - גלות [[ניצוץ אלוקות|הניצוץ האלוקי]] המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל-ידי-זה שיעורר [[רחמים]] ו[[מרירות|יתמרמר]] יסור ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו והניצוץ האלוקי שבו יתגלה לעין כל <ref>[[תורה אור]], [[פרשת ויחי]], דף נ"א עמ' א'}}.
+
העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו [[רחמים]] ו[[מרירות]] על [[גלות]] ה[[שכינה]] - גלות [[ניצוץ אלוקות|הניצוץ האלוקי]] המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל-ידי-זה שיעורר [[רחמים]] ו[[מרירות|יתמרמר]] יסור ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו והניצוץ האלוקי שבו יתגלה לעין כל {{הערה|[[תורה אור]], [[פרשת ויחי]], דף נ"א עמ' א'}}.
  
 
==הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא==
 
==הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא==
 
{{ערך מורחב|נהר דינור|להשלים=כן}}
 
{{ערך מורחב|נהר דינור|להשלים=כן}}
כיוון שהלבושים הצואים מלפפים ומקיפים את [[נפש]] האדם מכל צדדיה, קשה מאד להפשיט אותם. אמנם, כאשר מגיע האדם להיכנס [[גן עדן התחתון]], והרי אינו יכול להיכנס עם הלבושים הצואים, על כן הוא נאלץ לטבול ב[[נהר דינור]], ואז - על ידי הטבילה - יורדים מ[[נשמה|נשמתו]] כל ה[[בגד|בגדים]] הצואים, והוא יכול להיכנס ל[[גן עדן]]<ref>[[שערי אורה]], שער ה[[חג החנוכה|חנוכה]], דף ז' עמ' א'}}.
+
כיוון שהלבושים הצואים מלפפים ומקיפים את [[נפש]] האדם מכל צדדיה, קשה מאד להפשיט אותם. אמנם, כאשר מגיע האדם להיכנס [[גן עדן התחתון]], והרי אינו יכול להיכנס עם הלבושים הצואים, על כן הוא נאלץ לטבול ב[[נהר דינור]], ואז - על ידי הטבילה - יורדים מ[[נשמה|נשמתו]] כל ה[[בגד|בגדים]] הצואים, והוא יכול להיכנס ל[[גן עדן]]{{הערה|[[שערי אורה]], שער ה[[חג החנוכה|חנוכה]], דף ז' עמ' א'}}.
  
 
==לקריאה נוספת==
 
==לקריאה נוספת==

גרסה מ־00:48, 8 בפברואר 2017

לבושים הצואים (או: בגדים הצואים) הם תענוגי העולם הזה שהאדם מושקע בהם[1]. וכל מחשבה דיבור ומעשה אשר אינו לה', הן שהוא מסטרא אחרא והן שרק אינו לה'. הנם נקראים לבושים מפני שהאדם מוקף בהם מכל צדדיו, כמו לבוש, בגד, הלבושים הצואים הם גם כוחות הטומאה והקליפה שנוצרו על ידי מעשיו הרעים של האדם, ומקיפים אותו אף הם מכל צדדיו, כלבוש אחד [2].

כאשר האדם אוהב את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים.

כיוון שהלבושים הצואים מקיפים את האדם מכל צדדיו, הם מונעים את התקשרות האדם עם הקדוש ברוך הוא, כיוון שרק כאשר האדם מופשט מענייני העולם הזה ותענוגיו וממעשיו הרעים, יכול הוא להתייחד עם הקדוש ברוך הוא. אך כאשר הוא מלובש בענייני העולם הזה, נותרים הוא והקדוש ברוך כביכול כשני מציאויות נפרדות, ר"ל[3].

הלבושים הצואים מכונים גם עורלת הלב [4], כשם שערלה מכסה על הברית, כך הלבושים הצואים מכסים על נשמת אדם - חלק אלוק-ה ממעל ממש. וכאשר מסיר האדם את הלבושים הצואים מהלב, הרי פעולה זו נקראת בשם מילה - מילת הלב.

מקור המושג

מקור המושג הוא בחזון זכריה הנביא על יהושע כהן גדול [5]: "הסירו הבגדים הצואים מעליו".

ביאורים רבים נאמרו בחסידות על חזון זה ועל פרטיו.

לעורר רצון ואהבה בקרבו להידבק בה'

אחת הדרכים להסיר את הלבושים מעליו, היא לעורר את האהבה לה' בתשוקה וצמאון להידבק בה', וממילא תחפוץ נפשו לפשוט את הלבושים הללו, המפריעים לה להידבק בהשי"ת, כאמור. וכאשר תתעורר בנפשו אהבה זו ורצון זה, יגרום לו הרצון לפשוט הלבושים הצואים ללא התחשבות במניעות והסתרים[6].

כמו כן, כאשר יעורר כל-כך רצון בליבו, עד ש - כלשון אדמו"ר הזקן בלקוטי תורה - "חייו אינם חיים", ממשיכים לו מלמעלה חיים חן וחסד היישר מאין סוף ברוך הוא, ומסייעים לו מלמעלה לפשוט לבושים צואים אלו [7].

התמרמרות על גלות השכינה שבתוכו

העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו רחמים ומרירות על גלות השכינה - גלות הניצוץ האלוקי המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל-ידי-זה שיעורר רחמים ויתמרמר יסור הבגדים הצואים מעליו והניצוץ האלוקי שבו יתגלה לעין כל [8].

הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – נהר דינור

כיוון שהלבושים הצואים מלפפים ומקיפים את נפש האדם מכל צדדיה, קשה מאד להפשיט אותם. אמנם, כאשר מגיע האדם להיכנס גן עדן התחתון, והרי אינו יכול להיכנס עם הלבושים הצואים, על כן הוא נאלץ לטבול בנהר דינור, ואז - על ידי הטבילה - יורדים מנשמתו כל הבגדים הצואים, והוא יכול להיכנס לגן עדן[9].

לקריאה נוספת

הסרת הלבושים הצואים בעולם הזה, דרך מצוותיך לאדמו"ר הצמח צדק, מצוות תגלחת המצורע.

מקורות

  1. ליקוטי אמרים פרק ט'.
  2. אגרת התשובה פרק ח'.
  3. לקוטי תורה פרשת מטות, ד"ה ואישה כי תדור פרק ג'.
  4. אגרת הקודש פרק ד'
  5. זכריה, פרק ג' פסוק ד'
  6. על פי קטע מלקוטי תורה, ד"ה "אדם כי יקריב"
  7. לקוטי תורה, דרושים לראש השנה, דף ס"א עמ' ג', פלח הרימון, ד"ה וספרתם לכם, דף ש"ט
  8. תורה אור, פרשת ויחי, דף נ"א עמ' א'
  9. שערי אורה, שער החנוכה, דף ז' עמ' א'