כבוד ה'

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־01:01, 15 באפריל 2013 מאת כתית למאור (שיחה | תרומות) (יצירה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בבריאת העולם, לא היה הקב"ה יכול (כביכול) לברוא את העולם ללא צמצום, ולכן ע"י ספירת המלכות ובכח הא"ס צומצם האור עד שיכל להמשך ולברוא את העולם.

בספירת המלכות שממשיכה חיות ובוראת את העולם ישנם כמה דרגות, כשאחת מהן היא כבוד.

וזה מה שנאמר גם "ברוך כבוד הוי' ממקומו".

ענינו

הכבוד הוא אחד מתוארי המלכות, כמ"ש "הדר כבוד מלכותו" וכן בעוד פסוקים, כשם שהמלכות היא באופן שווה על כל תושבי הארץ, כך הכבוד הוא בחינת מקיף על כל העולמות שתחתיו.

מבואר שענין כבוד המלכות הוא בתפארת שהיא עיקר ז"א, ובה הוא גילוי שם הוי', וכשהיא נעשית כתרה של המלכות, אזי הוא כבוד הוי'.

וזאת מכיון ש"הוא ענין הרצון שבמדות שבלב לבחי' המלוכה שהרצון הבא בגילוי למדת המלוכה נק' כתר מלכות".

במקום הכבוד ישנם ב' אופנים: כבוד עילאה וכבוד תתאה.

כבוד עילאה

בכבוד העליון מבוארים כמה אופנים בנוגע למקומו:

כתר

משה רבינו התפלל "הראיני נא את כבודך", וכתוב במסכת אבות ש"אין כבוד אלא תורה". שזהו ענין ל"ב נתיבות חכמה. שמשה רבינו רצה לראות את פנימיות החכמה שהיא הכתר (פנימיות אבא פנימיות עתיק).

מלכות דא"ס

ומובא ששרשו הוא במלכות דא"ס. וזוהי הסיבה שהאופנים מרעישים בקול רעש גדול באמירתם "ברוך כבוד ה' לעולם", היא מפני עוצם קדושה זו, שממשיכים ממקום קדוש כזה - מאור א"ס ב"ה שלמעלה מגדר עלמין להחיות העולמות.

כבוד תתאה

הכבוד התחתון הוא מלכות דאצילות, שהיא יורדת לבי"ע להוות את העולמות. ונקרא "כבוד נברא", כיון שהוא מקור לבריאת עולם הבריאה.

וזה מ"ש "למען יזמרך כבוד ולא ידום", ומבואר בזוהר ש"נהורה תתאה קארי תדירא לנהורה עילאה", כלומר, שהכבוד התחתון קורא וממשיך תמיד מהכבוד העליון ולא שכיך לעלמין, ואינו מפסיק, שצריך כל הזמן להמשיך חיות.

והיינו, שממשיך את אור אבא שיתגלה מהעלמו בהיכל אמא לז"א ומלכות.

מלכות דיצירה

במקומות אחרים מבואר: שהכבוד התחתון הוא "מלכות דעלום היצירה", וזאת כיון שדוקא בעולם היצירה שייך מושג של שיר משא"כ למעלה ממנו במקומות שמאירים החג"ת.

כן בק"ש אומרים "ברוך שם כבוד מלכותו", כשה"כבוד" הוא השני מבין דרגות המלכות, והוא קאי על גן עדן התחתון, אשר כידוע שוכן בעולם היצירה.

לעתיד לבוא

לעתיד לבוא נאמר "ונגלה כבוד הוי'".

ומבואר על כך: שלעתיד לבוא יתגלה אור הסובב כל עלמין למטה איך שהוא למעלה.

וזאת כיון שלעתיד לבוא יוצא הקב"ה חמה מנרתיקה, שלא יהיו שום צמצומים על שם הוי'.

ולכן תתגלה מלכות דא"ס, ועד לעצמותו ית'.