הבדלים בין גרסאות בדף "יצר הטוב"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(5 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה|חסר לשון אנציקלופדית}}
+
'''יצר הטוב''' הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', וב[[חסידות]] מכונה לפעמים היצר הטוב כ[[נפש אלוקית]].
'''יצר הטוב''' הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', ב[[חסידות]] מכונה לפעמים היצר הטוב כ[[נפש אלוקית]].
 
  
 
==מקור השם==
 
==מקור השם==
ב[[תורה]] לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, "יצר לב אדם רע מנעוריו"
+
ב[[תורה]] לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, אך במדרש מוזכר ש{{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווה]], ובספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר: {{ציטוטון|אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב}}.
  
במדרש מוזכר ש {{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווה]], בספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר ש{{ציטוטון|אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב}}
+
כמ כן, [[הרמב"ם]] בספרו כותב:
 
+
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'|מקור=[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/c7-2.htm#1 חלק ג פרק כב], בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)}}
[[הרמב"ם]] בספרו מזכיר כך:
 
 
 
{{ציטוטון| ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'}}{{הערה|[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/c7-2.htm#1 חלק ג פרק כב], בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)}}
 
  
 
==מלחמת היצר==
 
==מלחמת היצר==
ב[[ספר התניא]] מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי נפשות. לבני ישראל, לפי מ[[אדמו"ר הזקן]], יש שתי נפשות, אחת נפש בהמית והשנייה היא הנפש האלוקית. והיצר הרע מקורו בנפש הבהמית. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוח, ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, ב[[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלב], אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות}}.
+
ב[[ספר התניא]] מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי [[נפש|נפשות]]. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת [[נפש בהמית]] והשנייה היא ה[[נפש אלוקית]]. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על ה[[מחשבה]] וה[[מוח]], ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, ב[[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלב], אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות.}}.
  
ישנו את הסיפור המפורסם שבזמן [[מלחמת נפוליון]], אז הגיע החסיד ר' [[משה מייזליש]] לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט [[מוח שליט על הלב]], וכך לא הצליח [[נפוליון]] לגלות שהוא מרגל.
+
כמו כן מסופר, כי בזמן [[מלחמת נפוליון]], הגיע החסיד ר' [[משה מייזליש]] לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט [[מוח שליט על הלב]], וכך לא הצליח [[נפוליון]] לגלות שהוא מרגל.
  
ב[[תניא]] גם מוזכר אודות המשל של ה[[עיר קטנה]], שכמו שיש עיר קטנה שרבים עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין [[היצר הרע]], מי ישלוט על הגוף והנשמה.
+
ב[[תניא]] גם מוזכר אודות המשל של ה[[עיר קטנה]], שכמו שיש עיר קטנה ש[[מלחמה|נלחמים]] עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין [[היצר הרע]], מי ישלוט על הגוף והנשמה.
  
 
{{אדם}}
 
{{אדם}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
 
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה אחרונה מ־06:29, 14 באוגוסט 2023

יצר הטוב הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', ובחסידות מכונה לפעמים היצר הטוב כנפש אלוקית.

מקור השם[עריכה]

בתורה לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, אך במדרש מוזכר ש"שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.", וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע בבר מצווה, ובספר אבות דרבי נתן מוזכר: "אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב".

כמ כן, הרמב"ם בספרו כותב:

ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'

חלק ג פרק כב, בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)

מלחמת היצר[עריכה]

בספר התניא מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי נפשות. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת נפש בהמית והשנייה היא הנפש אלוקית. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוח, ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, בחסידות חב"ד ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל[1].

כמו כן מסופר, כי בזמן מלחמת נפוליון, הגיע החסיד ר' משה מייזליש לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט מוח שליט על הלב, וכך לא הצליח נפוליון לגלות שהוא מרגל.

בתניא גם מוזכר אודות המשל של העיר קטנה, שכמו שיש עיר קטנה שנלחמים עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין היצר הרע, מי ישלוט על הגוף והנשמה.

הערות שוליים

  1. מוח שליט על הלב, אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות.