פתיחת התפריט הראשי
ציונו של רבי יעקב יוסף (ימין)

הרב יעקב יוסף הכהן כ"ץ הידוע כרבי יעקב יוסף מפולנאה. הינו תלמידו המובהק של הבעל שם טוב ומחבר הספר החסידי הראשון שיצא בדפוס.

שנת ומקום לידתו של הרב יעקב יוסף אינם ידועות. לפני התקרבותו לבעש"ט שימש כרב ואב בית דין בשרהורוד שבפודוליה (אזור בדרום פולין של אז). בהשפעתו של רבי רבי יהודה אריה ליב ברבי יחיאל מיכל (המוכיח מפולנאה), תלמידו של הבעש"ט, הפך לחסיד, כתוצאה מכך בני עירו, ובראשם גובה המסים, גרשוהו ממשרתו. לפי האגדה הוא קילל בשל כך את העיר ואת משפחת גובה המסים, ומיד התרחשה בעיר שרפה, שכמעט כילתה בה הכל, ובני משפחתו של גובה המסים חלו מאוד ונטו למות. תושבי העיר ביקשו מהבעל שם טוב שיבטל את הגזרה, והוא ענה, שאין בכוחו לבטל את דברי ר' יעקב יוסף, אלא רק לרכך אותם קמעא, ולכן הוא קבע, שבכל דור יהיו נולדים בעיר אנשים נכים במשפחת גובה המסים, וכך היה. בין השנים תק"ח - תקי"ב שימש כאב בית הדין בראשקוב, מ-תקי"ב כיהן בנמירוב, משנת תק"ל, לאחר פטירת המוכיח מפולנאה, שימש כרב ובית אב הדין בפולנאה (הקהילה היהודית השנייה בגודלה בפודוליה).

באחד ממכתבי הבעש"ט שבגניזה החרסונית[1], הוא מתארו:

קדוש ונורא הוא, ונצמד לי כבן...

לאחר הסתלקות הבעש"ט בשנת תק"כ שימשו הרב יעקב יוסף והמגיד ממזריטש כראשי התנועה, כאשר המגיד שימש כמחליפו של הבעש"ט, והרב יעקב יוסף כמחבר הספרים ומקרב היהודים לחסידות.

ר' יעקב יוסף נפטר בכ"ד תשרי תקמ"ג.

אזכור תורתו בחסידות חב"דעריכה

שיטת לימודו בכלל דומה לשיטת הלימוד אותה הנהיגו רבותינו נשיאנו, בכך שלומד לעומק את פשט הדברים, אך מדייק ומדקדק בכל פרט. מלבד זאת, פעמים רבות מזכיר הרבי את אמרותיו, והעיקריים שבהם: על הפסוק "ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא" אומר שההסתר בגלות גם הוא מוסתר. הרבי מביא מבעל התולדות יעקב יוסף בפרשת תרומה את דברי הבעש"ט כי 'הזולת הוא הראי' וכשרואים רע בשני זה מגיע מאיתנו". כמו כן גם האגרת הידועה מהבעש"ט אגרת הגאולה (שעשה עליית נשמה בר"ה תק"ז ועלה גם להיכל המשיח ושאל אותו "אימתי קאתי מר" וענה לו "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה") - נדפסה לראשונה בספרו בן פורת יוסף.

ספריועריכה

בשמות כל ספריו מופיע בגלוי או ברמז שמו יוסף (צפנת פענח - שמו המצרי של יוסף, כתונת הפסים - בהקשרה אל יוסף).

רבי פנחס מקוריץ אמר על ספריו של רבי יעקב יוסף שהם תורה מגן עדן.

הערות שוליים

  1. מכתב קמ"ב.