הבדלים בין גרסאות בדף "חת"ם סופר"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:משה סופר.JPG|שמאל|ממוזער|250px|רבי משה סופר, מחבר הספר]]
+
[[קובץ:משה סופר.JPG|שמאל|ממוזער|150px|רבי משה סופר, מחבר הספר]]
[[קובץ:החתם סופר כפי שצייר ציירו של מלך אוסטריה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור מוסמך]]
+
[[קובץ:החתם סופר כפי שצייר ציירו של מלך אוסטריה.jpg|שמאל|ממוזער|150px|ציור מוסמך]]
[[קובץ:חתם סופר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שער הספר]]
+
[[קובץ:חתם סופר.jpg|שמאל|ממוזער|150px|שער הספר]]
 
'''חתם סופר''' הינו ספר שנתחבר על ידי רבי [[משה סופר]] בעל החתם סופר, שהיה ידוע כגדול חכמי הונגריה. הספר יצא לאור במהדורות רבות, וכיום הוא מופיע בשני הוצאות: "חתם סופר על התורה", ו"תורת משה על התורה".
 
'''חתם סופר''' הינו ספר שנתחבר על ידי רבי [[משה סופר]] בעל החתם סופר, שהיה ידוע כגדול חכמי הונגריה. הספר יצא לאור במהדורות רבות, וכיום הוא מופיע בשני הוצאות: "חתם סופר על התורה", ו"תורת משה על התורה".
  

גרסה מ־18:46, 26 בספטמבר 2016

רבי משה סופר, מחבר הספר
ציור מוסמך
שער הספר

חתם סופר הינו ספר שנתחבר על ידי רבי משה סופר בעל החתם סופר, שהיה ידוע כגדול חכמי הונגריה. הספר יצא לאור במהדורות רבות, וכיום הוא מופיע בשני הוצאות: "חתם סופר על התורה", ו"תורת משה על התורה".

החתם סופר היה תלמידו של רבי פנחס הורוביץ בעל ההפלאה שהיה מגדולי תלמידיו של המגיד ממעזריטש. משכך החתם סופר הושפע רבות מדרך החסידות. יחסו אל תלמידי הבעל שם טוב היה יחס של הערצה וביטול.

הספר וחסידות חב"ד

ציטוט דברי אדמו"ר הזקן

דרכו של החתם סופר בספרו דומה לדרכו של רבו רבי פנחס בעל ההפלאה, תלמיד המגיד ממעזריטש. רוב הספר עוסק בדרוש, אך יש בו קטעים רבים שהם דומים לדרך החסידות.

ספר זה הינו אחד מהספרים הראשונים שמצטטים את ספר התניא[1] בשמו, ועל פי הדברים שמצטט מהתניא בשם אדמו"ר הזקן, מסביר גם את הפסוק[2] וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר". וזה לשונו "יש לומר על פי מה שכתוב בספר ליקוטי אמרים שהאריך כי נפש החיוני אשר בקרב האדם כשהוא רע אז מושך אחר תאוותיו גם נשמת הישראלי חלק אלוה ממעל אשר בקרבו להמשיכו גם הוא אחר תאוות הגשמיות עיין שם. וזהו האספסוף אשר בקרב כל איש הוא מדותיו הרעות שבנש החיוני שלו התאוה תאוה עעצומה כל כך עד שישובו ויבכו גם בני ישראל רוצה לומר נשמת הישראלי אשר בקרב כל איש מהם".

יש הטוענים כי הדבר סייע לכך שספר התניא יתקבל בקרב יהודי הונגריה, וישנם אף המנסים להוכיח מכך, שאף שרבי משה סופר, בעל החתם סופר, לא נחשב רשמית כמשתייך לתנועת החסידות[3], למד את כל ספר התניא והיה בקיא בו, שהרי לא מסתבר שלמד קטע יחיד ואותו ציטט.

דברי הרבי על הספר

הרבי אמר כי בספרי החתם סופר, מובאים מאמרים חסידיים רבים, מכיון שהוא היה תלמיד מובהק של רבי נתן אדלר, ותלמידו המובהק של רבי פנחס הורביץ בעל ההפלאה מתלמידי המגיד ממזריטש[4].

הערות שוליים

  1. בפרשת בהעלותך ד"ה והאספסוף אשר בקרבו,
  2. במדבר יא, ד
  3. אם כי היה תלמידו של רבי פנחס הורביץ בעל ההפלאה.
  4. שיחות קודש תשי"א.