שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 19,832 בתים ,  20:52, 24 באפריל 2019
{{חודש אלול}}
 [[תמונה:תקיעת שופר.jpg|left|thumb|250px|תקיעת שופר בחודש אלול. ציור: [[זלמן קליינמן]]]]
'''חודש אלול''' הוא החודש השנים עשר לפי הספירה מחודש [[תשרי]] והחודש השישי מחודש [[ניסן]].
בחסידות חב"ד נחשב עשרים ותשעת ימי חודש אלול כחודש בו הם ימים בהם "נמצא המלך בשדה" כשהכוונה היא שזהו חודש מיוחד המסוגל לעשית תשובה ותהקרבות לקב- [[הקדוש ברוך הוא]] קרוב לכל [[יהודי]] ומתגלה אליו באופן אישי על ידי הארת [[י"ה (מה שאין כן חודש תשריג מידות הרחמים]], ובימים אלו מתכוננים ל[[ראש השנה]], בו נמצא המלך בהיכלו)[[עשרת ימי תשובה]] ו[[יום הכיפורים]].
==מעלת החודש ועניינו=====המלך בשדה===ב{{ערך מורחב|ערך=[[לקוטי תורההמלך בשדה]] ל}}[[אדמו"ר הזקן]] מביא אדמומשל ב[[לקוטי תורה]] הממחיש את אופן התגלותם של [[י"ג מידות הרחמים]] בחודש אלול. וזה לשונו: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=..הנה נודע שבאלול הוא זמן התגלות [[י"ר הזקן ג מדות הרחמים]], ולהבין זה כי למה הם ימות החול ואינם יום טוב... ובודאי יש הפרש גדול בין [[משליום הכיפורים]] למשמעות החודשובין אלול. המשל מספר אך הנה יובן על מלך שיצא לשדה, אשר אז רשאים ויכולים פי משל למלך שקודם בואו לעיר יוצאין אנשי העיר לקראתו ומקבלין פניו ב[[שדה]] ואז רשאין כל בני העיר מי שרוצה לצאת להקביל את פניו והמלך הוא מקבל את כולם בסבר פנים יפות ומראה פנים שוחקות לכולם. ובלכתו העירה הרי הם הולכים אחריו. ואחר כך בבואו להיכל מלכותו אין נכנסים כי אם ברשות ואף גם זאת המובחרים שבעם ויחידי סגולה. וכך הענין על דרך משל בחודש אלול יוצאין להקביל אור פניו יתברך בשדה.. |מקור=לקוטי תורה פרשת ראה לב, ב.}}משל זה מבאר את מעלתו של חודש אלול כחודש שה' קרוב לכל יהודי ב[[אתערותא דלעילא]], ו[[שלוש עשרה מידות הרחמים]] מתגלים לכל אחד, לא משנה מה שאין כן כאשר מצבו, גם אם הוא נמצא המלך בארמון מלכותוב"שדה" - מקום שאינו של קדושה בגלוי, אשר אז רק יחידי סגולה יכולים לראות את פניווכאשר יהודי יודע זאת - הוא מתעורר ב[[אתערותא דלתתא]] וחוזר ב[[תשובה]] לקראת [[ראש השנה]] ו[[יום הכיפורים]].
בנמשל ===חודש אלול הרחמים===ב[[ספר המנהגים]] מובא: {{ציטוטון|הוא חודש הרחמים שבו מאירות [[שלוש עשרה מדות הרחמים]]. החודש הזה הוא חודש הרחמים, אשר בו המלך - הקב"ה - יוצא לשדהנפתחים שערי רחמים לכל הבא לגשת אל הקודש לעבודת הבורא ברוך הוא בתשובה תפילה ותורה. החודש הזה הוא האחרון משנה החולפת ועוברת מההווה אל העבר, אשר אז כולם יכולים להקביל את פניו והוא מראה פנים שוחקות לכולםחודש של חשבון הנפש לחשוב ולהתבונן במה עברה עליו השנה, להתחרט על הלא טוב בחרטה גמורה, ולקבל על עצמו להיות זהיר על להבא בקיום המצות בהידור, לשקוד בתורה ותפילה ולהתרגל במדות טובות. החודש הזה הוא חודש ההכנה, לקראת השנה החדשה הבאה עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה בגשמיות וברוחניות}}.
בריבוי [[מאמרים]] של [[רבותינו נשיאנו]] הם מבארים את המשל הנ"ל ומדייקים בו בכל מילה ואות.
==רמזים בשמו של החודש==
ריבוי [[ראשי תיבות]] הובאו על שם החודש "אלול". המפורסם שבהם הוא: "'''א'''ני '''ל'''דודי '''ו'''דודי '''ל'''י". ראשי תיבות אלו מרמזים על סדר העבודה. גם על ראשי תיבות אלו ישנם ריבוי מאמרים המבארים את עניינו.
{{ערך מורחב|ערך=[[אני לדודי ודודי לי]]}}
ראשי תיבות נוספים של החודש, הרומזים לעבודה הנדרשת בו, מובאים בשיחות הרבי:
שלושה מהם רומזים לשלושת העמודים עליהם העולם עומד:
'''תורה''': הוספה והתחזקות בלימוד התורה בחודש אלול, נרמזים בפסוק{{הערת שוליים|שמות כא,יג}}: "'''א'''נה '''ל'''ידו '''ו'''שמתי '''ל'''ך". פסוק זה מדבר על [[ערי מקלט ]] ורומז על התורה שכן היא מגינה על האדם מפני יצר הרע, כנאמר{{הערת שוליים|בבלי, מכות י,א}} "דברי תורה קולטין". '''תפילה''': התפילה ענינה הוא קשר וחיבור של האדם (אני) עם הבורא (דודי), היא נרמזת בפסוק{{הערת שוליים|שיר השירים ו, ג}}: "'''א'''ני '''ל'''דודי '''ו'''דודי '''ל'''י". '''צדקה''': העמוד השלישי הוא גמילות-חסדים, יש להרבות ב[[צדקה]] מראש חודש אלול, דבר זה נרמז בפסוק{{הערת שוליים|מגילת אסתר ט, כב}}: "'''א'''יש '''ל'''רעהו '''ו'''מתנות '''ל'''אביונים". ראשי התיבות החמישי שמביא הרבי הוא: '''גאולה'''. זו נרמזת בפסוק "'''א'''שירה '''ל'''ה' '''ו'''יאמרו '''ל'''אמר"{{הערת שוליים|שמות טו, א}}.הגאולה היא מטרת קיום התורה והמצוות ותכליתם. יתירה מכך, הגאולה היא גם חלק מעבודת הבורא כעת, שכן האמונה בביאת המשיח והצפייה לבואו היא מעיקרי הדת. עוד מסביר הרבי שעל היהודי לעבוד את הבורא מתוך תחושת גאולה אישית מכל הדברים המפריעים ומבלבלים אותו. יהודי צריך להתייצב בתחושה של גאולה - שהוא בן-חורין לעבוד את אלוקים, ושאין שום ממשות בכל ההפרעות למיניהן. חסידים מוסיפים אף ר"ת בנושא '''אהבת ישראל''': "'''א'''ני '''ל'''ו '''ו'''הוא '''ל'''י". [[קובץ:שופר אלול.jpg|שמאל|ממוזער|350px|מבצע שופר בחודש אלול]] ==הנהגות ומנהגי החודש=====איחולי "כתיבה וחתימה טובה"===יש להשתדל לברך (ולהתברך) איש את רעהו ואשה את רעותה, וכן הטף, ילד לחבירו וילדה לחברתה, לכל אחד ואחד בפרטיות ולכלל ישראל, בברכת "כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה", הן בעל-פה, פנים אל פנים, והן בכתב, כמובא באחרונים אשר ברכתו של איש ישראל, ובפרט בעת רצון, חודש הרחמים, כשהמלך בשדה כו' ומראה פנים שוחקות לכולם וממלא בקשותיהם כו' - מוסיפה בברכתו של [[הקב"ה]] למלא משאלותיהם של כל אחד ואחד מישראל, בכל המצטרך להם, בגשמיות וברוחניות גם יחד{{הערה|משיחת ב' דר"ח אלול [[תשמ"ח]].}}.  נוהגין כשכותב אדם לחבירו איגרת שלומים מן ראש-חודש אלול עד יום-הכיפורים, רומז לו בתחילתו או בסופו, שהוא מעתיר עליו שיזכה בימי הדין הבאים לטובה, להיות נכתב ונחתם בספר חיים טובים{{הערה|מטה-אפרים, תקפא אות ט. מובא במכתב הרבי, [[לקוטי-שיחות]] כד, עמ' 642/}}.  הרבי נהג לאחל בסופי המכתבים "כתיבה וחתימה טובה", והחל בכך מא' דראש-חודש אלול (וכאמור{{הערה|שיחת ליל א' דר"ח אלול [[תשמ"ו]].}} שיש להקדים את הברכה כבר מהיום הראשון של ראש- החודש). אך נמצא גם מכתב מערב ר"ח אלול שמאחל כך{{הערה|[[אגרות-קודש]], טו, עמ' שסט/}}. ופעם גם מצינו איחולי "כתיבה וחתימה טובה" במכתב מיום ה' מנחם-אב{{הערה|שם, ג, עמ' שסב/}}. בערך בימי ח"י אלול החל הרבי לאחל "כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה", "כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בגשמיות ורוחניות". בין כסה לעשור איחל: "חתימה וגמר חתימה טובה". בין יום-הכיפורים לסוכות איחל בדרך-כלל: "גוט יום-טוב", אך מצינו גם שבמוצאי יוהכ"פ מאחל: "חתימה וגמר חתימה טובה"{{הערה|שם, כא, עמ' רלג.}}.  ===אמירת "לדוד ה' אורי"===מראש חודש אלול, עד אחר הושענא רבה - אחר שיר-של-יום, ובמנחה קודם עלינו - '''אומרים מזמור "לדוד ה' אורי.'''{{הערה|[[סידור אדמו"ר הזקן]].}} אם מתפלל במנין שבו נוהגים לומר "לדוד אורי" אחרי "עלינו", יאמר "עלינו" עם הציבור ואחר-כך "לדוד אורי"{{הערה|על-פי [[אגרות קודש אדמו"ר שליט"א]], חי"ט, עמ' תל.}}.  ל[[מנהגי חב"ד|מנהגינו]] מתחילין לומר "לדוד ה' אורי" ביום הראשון של ראש-[[חודש אלול]]{{הערה|[[ספר המנהגים]]. '[[היום יום]] עמ' פג. וכן הוא במנהגי קארלין וקוידנוב}} אמנם העולם ברובו מתחיל לומר ביום השני{{הערת שוליים|[[קיצור שולחן ערוך]] סימן קכ"ח סעי' ב'.}}. אמירת הקדיש שאחר "לדוד אורי" עולה גם לשיר-של-יום, וכן במנחה הקדיש שאחר עלינו עולה גם לקאפיטל "לדוד אורי" - "וכן שמעתי מהרב ר' [[הלל מפאריטש]] שכן צריך לנהוג" כי שיטת אדמו"ר בסידורו לבל הרבות בקדישים, רק מה שתיקנו הקדמונים{{הערה|[[שער הכולל]] יא, כט. ספר המנהגים, עמ' 17.}}. ===הוספה באמירת תהילים===מא' אלול (היום השני של ראש-חודש אלול) עד יום-הכיפורים אומרים בכל יום שלושה מזמורי [[תהילים]] לפי הסדר: ביום א' אלול - פרקים א, ב, ג. ב' אלול - ד, ה, ו וכו'. וביום-הכיפורים - שלושים ושישה מזמורים: קודם כל נדרי - קטו עד קכג. קודם ה[[שינה]] קכד עד קלב. אחר מוסף - קלג עד קמא. אחר נעילה - קמב עד קנ{{הערה|[[ספר המנהגים]].}}.  מי שלא התחיל מיום שני דראש-חודש, יתחיל באותו יום שהוא עומד בו, ואת אשר החסיר ישלים, אבל לא יותר משלשה מזמורים בכל יום{{הערה|[[קובץ מכתבים]], שם. וב'היום יום' שם, בהשמטת המשפט האחרון "אבל לא יותר" וכו'.}}. נוהגין - וכן נהג הרבי (בערב יום-הכיפורים ועוד) - לומר את שלושת המזמורים בציבור, אחר שיעור התהלים היומי, לפני קדיש-יתום.
'''תפילה''': התפילה ענינה הוא קשר וחיבור של האדם לבד מתקנה זו - בחודש אלול מרבים באמירת תהלים. [[אדמו"ר הרש"ב]] אמר, שבחודש זה היא העונה (אני"דער סעזאן") עם הבורא (דודי), היא נרמזת בפסוקשל אמירת תהלים{{הערת שולייםהערה|שיר השירים ושמועות-וסיפורים, א,געמ' צז}}: "'''א'''ני '''ל'''דודי '''ו'''דודי '''ל'''י".
צדקה: העמוד השלישי הוא גמילות===תקיעות===במשך היום הראשון דראש-חסדים, יש להרבות בצדקה מראש חודש אלולתוקעין להתלמד, דבר זה נרמז בפסוקומתחילין לתקוע אחר התפילה ביום השני דראש חודש. [עניינה של ה"תקיעה להתלמד" שביום הראשון - ומעלתה על התקיעה שבשאר הימים - נתבארו{{הערת שולייםהערה|מגילת אסתר ט,כבבשיחת א' דר"ח אלול [[תשמ"ב]].}}: שהוא כענין ה"'''א'''יש '''ל'''רעהו '''ו'''מתנות '''ל'''אביוניםתקיעה אחת"דיום-הכיפורים]{{הערה|ספר המנהגים.}}.
ראשי התיבות החמישי שמביא הרבי הוא: '''גאולה'''. זו נרמזת בפסוק התקיעות דחודש אלול - תשר"ת תש"'''א'''שירה '''ל'''ה' '''ו'''יאמרו '''ל'''אמרת תר"ת{{הערת שולייםהערה|שמות טו,אספר המנהגים.}}.הגאולה היא מטרת קיום התורה והמצוות ותכליתם. יתירה מכך, הגאולה היא גם חלק מעבודת הבורא כעת, שכן האמונה בביאת המשיח והצפייה לבואו היא מעיקרי הדת . עוד מסביר הרבי שעל היהודי לעבוד את הבורא מתוך תחושת גאולה אישית מכל הדברים המפריעים ומבלבלים אותו. יהודי צריך להתייצב בתחושה של גאולה - שהוא בן-חורין לעבוד את אלוקים, ושאין שום ממשות בכל ההפרעות למיניהן.
==ויש לומר שזהו כנגד עשר כחות הנפש. שמזה מובן, שגם התשובה דאלול, אף שבעיקר היא רק הזזה כללית, שייכת היא מכל מקום לכל הכחות{{הערה|[[פורטל:ימי חב"ד|ימי חב"דלקוטי-שיחות]]==, ב. עמ' 446 ושם ט', עמ' 131.}}. ===אירועים===*ביום [[א' באלול]] בדיקת [[תקפ"בתפילין]] - רבי [[ברוך (בן אדמו"ר האמצעי)מזוזה|ברוךומזוזות]], בן [[אדמו===בספר "ר האמצעי]], התחתן.*ביום [[ה' באלול]] [[תקלמטה אפרים"ז]] - של רבי אפרים זלמן מרגליות מובא בנוגע לחודש אלול: {{ציטוטון|אנשי מעשה נוהגין שבחודש הזה מפשפשים בדקדוקי מצווה להיות בודק ובוחן [[מנחם מענדל מויטעבסקתפילין]] הגיע לומזוזות שלהם}}{{הערה|1=[[ארץ הקודש]]http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38909&st=&pgnum=9 מטה אפרים סימן תקפא, יחד עם קבוצה של שלוש מאות [[חסיד]]ים שהתיישבו ב[[צפת]סעיף י].}}.*ביום על יסוד הנהגה זו עורר הרבי בשנת [[י' באלול]] [[תקנתשל"חד]] - נפתח התיק הפלילי נגד בהמשך ל[[רבינו הזקןמבצע מזוזה]]. הגנרל-פרוקורור מגיש שכל אחד ישתדל לבדוק את המלשינות אל הקיסרהתפילין והמזוזות שבביתו בימי חודש אלול, אף אם נקנו מסופר ירא שמים ונכתבו בהידור.*ביום [[יהרבי אף הוסיף {{ציטוטון|שעל ידי זה יתוסף בברכת ה' באלול]] [[תרנבכלל, ובפרט בברכת כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה. וכדאי ונכון ביותר, שכל אחד ואחד ישתדל לפרסם זה - נוסף על הקיום בעצמו - בכל מקום שידו מגעת, בכל מקום ומקום, לכל אחינו בני-ישראל שליט]] - הרב [[משה הורנשטיין (חתן אדמו}}{{הערה|משיחת ב' דר"ר המהרח אלול תשמ"ש)ח.}}.  הרבי הבהיר{{הערה|משה הורנשטיין]] נישא למרת 1=ראו [[חיה מושקא הורנשטיין (בת אדמו"ר המהר"ש)|חיה מושקא הורנשטיין]http://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3413906 לקט קטעי וידאו עם הוראות הרבי לבדיקת התפילין והמזוזות בחודש אלול].}}, שלמרות שמצד הדין הבדיקה צריכה להיעשות רק פעם בשלוש וחצי שנים, בת הרי {{ציטוטון|בשעה שיש איזה צורך בתוספת ברכה מלמעלה על דרך כבחודש אלול אזי נעשה מיד מנהג טוב לבדוק המזוזות והתפילין}}{{הערה|1=[[אדמו"ר המהר"ש]]http://www.sichos.com/5772/lahak/12-01.*ביום [[יpdf שיחת כ"א באלול]] ף [[תרל"המנחם אב]] - [[אדמותשל"ר הרש"ב]] נישא למרת [[שטערנא שרה שניאורסון (אשת אדמו"ר הרש"ב)|שטערנא שרה שניאורסון]ד].}}, ובפרט, שבשונה מדורות עברו שהכל נעשה בכשרות ובהידור, היום ישנו חשש גדול יותר שהתפילין נעשו שלא בהידור, נכדה של [[אדמו"ר הצמח צדק]]והם עלולות להיפסל.*ביום ===הפטרת [[י"ב באלול]] [[תרפ"טראש חודש]] ===כשחל ראש- [[אדמוחודש בשבת, מפטירין "ר הרייהשמים כסאי"צ]] הגיע לביקור ב[[ארצות הברית]].*ביום [[יואז מוסיפין בסוף הפטורת שבת פרשת תצא "ג באלול]] [[תרנעניה סוערה"ז]] וגו' עד גמירא. כשחל ראש- [[אדמוחודש באחד בשבת, מפטירין "ר הרייעניה סוערה"צ]] נישא למרת [[נחמה דינה שניאורסון (אשת אדמוומוסיפין פסוק ראשון ואחרון של הפטורת "ר הריימחר חודש"צ){{הערה|נחמה דינה שניאורסון[[ספר המנהגים]]. }}.  *ביום ===[[י"ניגון ד באלול' בבות]] [[תש"ב]] - מרת [[חיה מושקא הורנשטיין (בת אדמו"ר המהר"ש)|חיה מושקא הורנשטיין]], בתו === זקיני נזהרו שלא לנגן את ניגונו של [[אדמו"ר המהר"שהזקן]]אלא בזמנים מיוחדים בלבד: ראש השנה, הובלה לחודש אלול וכו'כבשנים' במחנה ההשמדה טרבלינקה.*ביום {{הערה|משיחת [[ט"ו באלולפורים]] [[תרנתרפ"זח]] - [[אדמו.}}. בליובאוויטש היו מנגנים את "ר הרשהניגון הגדול"ב]] הודיע על יסוד ישיבת [[חב"דשל רבינו הזקן]] בשם "רק בזמנים קבועים.. וכן בראש חודש אלול{{הערה|[[תומכי תמימיםלקוטי דיבורים]]", עמ' 204. היה זה בסעודת החתונתה של אך ב'ליקוטי רשימות' שבראש ספר-הניגונים, עמ' כד, נעתק מאותו מקור: וכן בחודש אלול בשעת התפילה (כשמתפללים ב[[אדמו"ר הריי"ציחידות]]באריכות).}}.  *ביום ידוע בשם [[יאדמו"ז באלולר הצמח-צדק]] [[תק"ג]] - נישאו הוריו , שאת ניגונו של [[אדמו"ר הזקן]]בעל ארבע הבבות, אין מנגנים אלא בזמנים ידועים, ר' [[ישראל ברוך פוזנרכגון חודש אלול, ימי הסליחות המעוררים לתשובה...{{הערה|ישראל ברוך]] ומרת ספר השיחות [[רבקה (אם אדמותש"ר הזקן)|רבקהא]] פוזנרעמ' 85.}} *ביום [===נישואין===בחודש אלול עושים החופה בכל ימי החודש [י"ז באלול]גם במחציתו השניה] , כיון שהוא חודש הרחמים{{הערה|[[תשמ"חספר המנהגים]] - עמ' 76.}}.  בחודש אלול שעה טובה ומוצלחת ל[[הרבינישואין]] הניח את אבן הפינה להרחבת בית המדרש במשך כל החודש, כי חודש ה[[770רחמים]]ורצון (כימים ראשונים) הוא, ומזלו בתולה.*ביום [[יוכמובא באחרונים{{הערה|אגרות-קודש אדמו"ר מה"מ ח באלול]] [[תפ"ד]] כ, עמ' דש.}}.  על-דבר קביעת עת חתונה בחודש אלול - על-פי מנהג ישראל בכמה וכמה מקומות... מסוגל אלול לזה ביתר שאת - ועד שאפילו בחצי השני דהחודש קובעים{{הערה|שם, כב, עמ' שיג- השיד.}}.  === סליחות ==={{ערך מורחב|סליחות}}ב[[נביאחודש אלול]] נהוג לומר סליחות בכל תפוצות ישראל, כחלק מעבודת התשובה. מנהגנו לומר הסליחות בשבוע של [[אחיה השילוניראש השנה]] התגלה לראשונה אל או בשבוע שלפניו - ודלא כמו שכתוב ב[[הבעל שם טובלקוטי תורה]]{{הערה|דברים יד, בהיותו בן עשרים ושש שניםא.}}: "ולכן אומרים סליחות וי"ג מדות מראש חודש אלול ואילך"{{הערה|לקוטי שיחות, ט, עמ' 458, והחל ללמדו וכמה כת"י של מאמר זה בלקוטי תורהגורסים: "ולכן יש נוהגים לומר סליחות מראש חודש" - לקוטי שיחות, שם, עמ' 311.}}. *ביום סדר הסליחות לקודם [[י"ח באלולראש השנה]] - שהורה [[תצאדמו"ר הריי"דצ]] - הוא מתאים לסדר במחזור 'כל בו', ולמנהג [[הבעל שם טובליטא]]רייסין זאמוט, בהיותו בן שלושים ושש, הצטווה על ידי בשינויים קלים{{הערה|'ליקוט טעמים ומקורות' לסליחות.}}.  ===הנהגת תלמידי ישיבות [[אחיה השילוניתומכי תמימים]] להתגלות בעולם.=== *ביום בשני ימי [[י"ח באלולראש חודש אלול|ראש-החודש]] מסדר ה[[תקע"ג]] משגיח|מנהל- [[אדמו"ר האמצעירוחני]] נסע מאת סדר לימוד ה[[קרמנצ'וגחסידות]] וקבע מקום מושבו בחודש אלול, כי ב[[ליובאוויטשחודש אלול]]מוסיפים זמן ללימוד חסידות וכן לתפילה במתינות.*ביום בשני הלילות דראש-חודש [[י"ט באלול]] [[ת"שפארבריינגען|מתוועדים]] - ומדברים ביחוד בדבר הנהגת [[אדמו"ר הריי"צחודש אלול]] נכנס להתגורר ב-ותשרי, הן בענייני לימוד החסידות, הן באופן התפילה בהתעוררות והן בהטבת המידות, לא רק בהכרח ביעור המידות הרעות אלא בהכרח לקנות מידות ולהדר בענייני [[770יראת שמים]].*ביום במשך [[כ"א באלול]] [[תרצ"טחודש אלול]] מרבים ללמוד מאמרי חסידות, ולא הלימוד עיקר כי- אם העבודה בחשבון הנפש, קודם [[אדמו"ר הריי"צ]] נסע ל[[ריגאקריאת שמע שעל המיטה]], בעקבות פרוץ מלחמת העולם השנייה (הוא נשאר שם עד קודם ה[[כ"ד באדרשינה]] וקודם [[ת"שתפילת שחרית]]), ותפילה בהתעוררות.*ביום ואיש את רעהו יעוררו בתיקון ה[[כ"א באלולמידות טובות|מידות]] ובהבטחת ההנהגה{{הערה|[[ת"ש]] - התקיימה חנוכת הבית לבניין [[770]], זאת לאחר שאדמו'תקנות' אדמו"ר הריי"צ נכנס להתגורר בבנין ב[[י"ט באלוללתלמידי ישיבות תומכי תמימים]] . [[ת"שהקריאה והקדושה]].*ביום , [[כ"ה באלולערב ראש חודש]] - [[יום השנהטבת]] של [[דובער שניאורסון (אח אדמו"ר שליטתש)|דובער שניאורסון]]}}.  אל תלמידי הישיבות: התלמידים שמוצאם מגזע החסידים, או אלו החפצים ללמוד תורת החסידות, אחיו של הנה בשני חדשים אלו [[הרביאלול]]ותשרי, יקבעו להם מועד וזמן מיוחד ללמוד תורת החסידות, שנפטר ב[[שואה]] ולא נודע יום פטירתווהלימוד יהיה שנים שלושה חברים יחדיו ילמדו מאמר אחד איזה פעמים. ביום זה נוהג הרבי לומר ולקבוע זמנים להתוועד לשוחח בענייני חסידות{{הערה|[[קדישאגרות-קודש מוהריי"צ]], ד, עמ' קלא}}.
*ביום הרבי הורה לתלמידי [[כ"ט אלול תקמ"טישיבות תומכי תמימים]], ללמוד בזמן זה את העניינים השייכים לאלול, כגון: [[דרך החיים]] {{הערה| ראה גם: {{ציטוטון|מספרי החסידות המתאימים לזמן זה ביחוד - נולד הוא כידוע ספר [[דרך החיים]] ל[[אדמו"ר הצמח צדקהאמצעי]]. אף שכנ"ל, וכלשון [[רבינו הזקן]] - לאביו בהקדמתו לספר ה[[שלום שכנא תניא]], הנה ראיה וקריאה בספרים אינה דומה לשמיעה מפה אל פה, כי אין שכל אדם זה מתפעל ומתעורר ממה שמתפעל ומתעורר שכל חבירו, עיי"ש. וכבר ידוע מרז"ל וקנה לך חבר}}. (אביו של הצמח צדק)[[אגרות-קודש]] ולאמו [[הרבנית דבורה לאה (ביתו של אדמו"ר הזקןמה"מ]], יא, עמ' ת)}}, [[שער התשובה]] ו[[שער התפילה]], בעיר [[ליאזנילקוטי תורה]]{{הערת שוליים|שכבר מפרשת דברים ואילך מדובר בלקוטי-תורה אודות ה[[תשובה] ונקרא מנחם מענדל על שם הרה"ק ר' ].}} [[מנחם מענדל מויטבסקעטרת ראש]]. הרבי הסביר, שהרי כל העניינים המתרחשים בבריאה צריכים להשתקף אצל תלמידי הישיבה בעניינם הם, שהוא התורה. וכשקרב חודש אלול, זמן "אורי וישעי" וזמן התשובה בעולם, צריך הדבר לבוא לידי ביטוי אצל התלמיד, בלימוד העניינים הללו{{הערה|לקוטי-שיחות, ב, עמ' 632}}.
===הרבי כותב, במכתב, שלמרות שכדברי רבינו הזקן, [[יום הולדתהמלך בשדה|נולדוהמלך נמצא בשדה]]===*ביום ומקבל את כולם בסבר פנים יפות וכו'{{הערה|[[י"ח באלוללקוטי תורה]] פרשת ראה, ד"ה אני לדודי}}, מובן וגם פשוט, שצריך להרבות בענייני תפילה תורה ומצות, וכסדר הכתוב "[[תנ"חאני לדודי]] " (בתחילה) "ודודי לי", ראשי- תיבות "אלול". וכמבואר בספרי [[הבעל שם טובקבלה]] - רבי ישראל, נולד לר' [[אליעזר (אב הבעל שם טוב)|אליעזרמוסר]] ומרת שרה. *ביום ו[[י"ח באלולחסידות]] . והסדר בזה בכלל, וכמובא באחרונים, שמרבים בתפילה ובתחנונים בערך שאר השנה{{הערה|עיין ברכי-יוסף, הובא במטה-אפרים סימן תקפא סעיף יא, באלף-למטה שם}}. וכן בלימוד התורה, מרבים בחלק השייך לעבודת השי"ת, ולהדר בקיום מצוותיה. ובספרי חב"ד הרי מיוחד לזה: [[תק"האגרת-התשובה]] - (חלק שלישי מספר ה[[אדמו"ר הזקןתניא]] נולד לרבי ), [[ישראל ברוך פוזנר|ישראל ברוךדרך החיים]] ומרת (לבנו, [[רבקה (אם אדמו"ר הזקןהאמצעי]])וכו'{{הערה|רבקה]] פוזנרשם, יט, עמ' תלב}}.
במכתב לישיבה במוטריאל, כותב הרבי: {{ציטוטון|בטח נשמע גם בישיבתם [ב[[מונטריאול|מאנטרעאל]], אשר היתה כאן הצעתי שיוסיפו תלמידי הישיבה (והראשי-ישיבה וההנהלה לא כל-שכן), בלימוד עבודה'דיקע [[מאמר]]ים ביחוד בימים אלו [ימי אלול, ומה טוב אשר גם [במאנטרעאל] יעשו כזאת, ומה טוב אשר גם בשאר המקומות}}{{הערה|שם, כא, עמ' רכז}}.==ימי חב"ד=====אירועים===*[[א' באלול]] [[תקפ"ב]] - רבי [[ברוך (בן אדמו"ר האמצעי)|ברוך]], בנו של [[אדמו"ר האמצעי]], התחתן.*[[ה' באלול]] [[תקל"ז]] - רבי [[מנחם מענדל מויטעבסק]] הגיע ל[[ארץ הקודש]], יחד עם קבוצה של שלוש מאות [[חסיד]]ים שהתיישבו ב[[צפת]].*[[י' באלול]] [[תקנ"ח]] - נפתח התיק הפלילי נגד [[רבינו הזקן]]. הגנרל-פרוקורור הגיש את המלשינות אל הקיסר.*[[הסתלקותי' באלול]] [[תרנ"א]] - הרב [[משה הורנשטיין (חתן אדמו"ר המהר"ש)|משה הורנשטיין]] [[נישואין|נסתלקונשא]]===את מרת [[חיה מושקא הורנשטיין (בת אדמו"ר המהר"ש)|חיה מושקא הורנשטיין]], בתו של [[אדמו"ר המהר"ש]].*ביום [[י"א באלול]] [[תרצתרל"ה]] - [[אדמו"ר הרש"ב]] [[נישואין|נשא]] את מרת [[שטערנא שרה שניאורסון (אשת אדמו"ר הרש"ב)|שטערנא שרה שניאורסון]], נכדה של [[אדמו"ר הצמח צדק]].*[[י"ב באלול]] [[תרפ"ט]] - אדמו"ר הריי"צ הגיע לביקור ב[[ארצות הברית]].*[[י"ג באלול]] [[תרנ"ז]] - אדמו"ר הריי"צ [[נישואין|נשא]] את מרת [[נחמה דינה שניאורסון (אשת אדמו"ר הריי"צ)|נחמה דינה שניאורסון]]. *[[י"ד באלול]] [[תש"ב]] - מרת [[חיה מושקא הורנשטיין (בת אדמו"ר המהר"ש)|חיה מושקא הורנשטיין]], בתו של [[אדמו"ר המהר"ש]], הובלה ל'כבשנים' במחנה ההשמדה טרבלינקה.*[[טבאלול]] [[תרנ"ז]] - [[אדמו"ר הרש"ב]] הודיע על יסוד ישיבת [[חב"ד]] בשם "[[תומכי תמימים]]". בסעודת החתונה של [[אדמו"ר הריי"צ]].*[[י"ז באלול]] [[תק"ג]] - הרב ר' [[ישראל ברוך פוזנר|ישראל ברוך]] ומרת [[שניאור זלמן סלונים רבקה (נין אם אדמו"ר הזקן)|רבקה]] פוזנר, הוריו של [[אדמו"ר הזקן]], התחתנו.*[[י"ז באלול]] [[תשמ"ח]] - [[הרבי]] [[הנחת אבן הפינה|הניח את אבן הפינה]] להרחבת בית המדרש [[770]] ב[[ניו יורק]].*[[י"ח באלול]] [[תפ"ד]] - ה[[נביא]] [[אחיה השילוני]] התגלה לראשונה אל [[הבעל שם טוב]], בהיותו בן עשרים ושש שנים, והחל ללמדו תורה.*[[י"ח באלול]] [[תצ"ד]] - [[הבעל שם טוב]], בהיותו בן שלושים ושש, הצטווה על ידי [[אחיה השילוני]] להתגלות בעולם.*[[י"ח באלול]] [[תקע"ג]] - [[אדמו"ר האמצעי]] נסע מ[[קרמנצ'וג]] וקבע מקום מושבו ב[[ליובאוויטש]].*[[י"ט באלול]] [[ת"ש]] - אדמו"ר הריי"צ נכנס להתגורר ב-[[770]].*[[כ"א באלול]] [[ת"ש]] - התקיימה [[חנוכת הבית]] לבניין [[770]], זאת לאחר שאדמו"ר הריי"צ נכנס להתגורר בבנין ב[[י"ט באלול]] [[ת"ש]].*[[כ"ה באלול]] - [[יום השנה]] של [[דובער שניאורסון (אח אדמו"ר שליט"א)|שניאור זלמן סלוניםדובער שניאורסון]], נינו אחיו של [[הרבי]], שנרצח ב[[שואה]] ולא נודע יום פטירתו. ביום זה נוהג הרבי לומר [[קדיש]].*[[כ"ט באלול]] [[תקמ"ט]]{{הערת שוליים|כך לפי הגירסה שהוכרעה. ראה:[[אגרות קודש (אדמו"ר האמצעיהריי"צ)]] חלק ד' עמ' רמ"ח, שיחת י"ב [[ניסן]] [[ש"ת]], שיחת שביעי של פסח ש"ת, [[שלשלת היחס]] - שבתחילת [[היום יום]] - [[תש"ג]] ועוד. לפי גירסה אחרת היה זה בשנת [[תקמ"ח]]. ראה: יומן אדמו"ר הריי"צ מיום [[ט' בתמוז]] [[תרנ"ח]], [[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)]] חלק ב' עמ' קצ"ה, ושיחת [[אחרון של פסח]] [[תרצ"ה]]. גירסה נוספת אומרת שהיה זה בשנת [[תק"נ]] וראה בשיחת [[כ"ז בסיון]] [[תש"ד]].}} - [[אדמו"ר הצמח צדק]] נולד לר' [[שלום שכנא אלטשולר|שלום שכנא]] ומרת [[דבורה לאה (בת אדמו"ר הזקן)|דבורה לאה]]אלטשולר, נפטר ומנוחתו כבוד בעיר [[תל אביבליאזני]].
===[[יום הולדת|נולדו]]===*ביום [[י"ג אלול תרלח באלול]] [[תנ"וח]] - [[הבעל שם טוב]] - נפטר הרה"ק רנולד לר' [[יעקב ישראל מטשרקאסאליעזר (אב הבעל שם טוב)|אליעזר]] נומרת שרה. *[[י"ע חתנו של כח באלול]] [[תק"ק ה]] - [[אדמו"ר האמצעיהזקן]] ננולד לרבי [[ישראל ברוך פוזנר|ישראל ברוך]] ומרת [[רבקה (אם אדמו"ער הזקן)|רבקה]] פוזנר.
===[[פטירה|נפטרו]]===*[[י"א באלול]] [[תרצ"ו]] - הרב [[שניאור זלמן סלונים (נין אדמו"ר האמצעי)|שניאור זלמן סלונים]], נינו של [[אדמו"ר האמצעי]], מנוחתו כבוד בעיר [[תל אביב]].*[[י"ג באלול]] [[תרל"ו]] - ר' [[יעקב ישראל טברסקי]], חתנו של [[אדמו"ר האמצעי]], .*ביום [[כ"ג אלול באלול]] [[תרצ"ז]] - הסתלק רבי [[מאיר שלמה ינובסקי]] - , סבו של [[הרבי]] (אבאמו) ואב [[בית דין]] של [[ניקולייב]], סבו של .*[[כ"ד באלול]] [[הרביתשע"א]] (אם - הרב [[הרבנית חנהשלום דובער ליפשיץ]]), אשר נוהג לומר אחריו “קדיש” ביום זה; בכמה רב קהילת חב"ד ב[[רמת גן]] ומייסד ארגון [[התוועדות|התוועדויותיד לאחים]] אף דיבר אודותיו והסביר את משמעות שמותיו “מאיר” ו”שלמה”,.
== קישורים חיצונים ==
* [http://chabad.co.il/?template=topic&topic=148 רעיונות לחודש חודש אלול- הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - אתר [[{{חב"ד בישראל (אתר)|חב"ד בישראל]]}}* [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/56334_he_1.pdf אלול בליובאוויטש] [[שיחות ]] אודות חודש אלול בעיירה ב[[עיירה]] [[ליובאוויטש]] בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד|ועד חיילי בית דוד - 770]]. אלול, התש"ע- {{אינפו}}*'''[http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3033252 הרבי בחודש אלול]''' {{וידאו}} {{בית חבד}}*'''[http://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3413928 אלול עם הרבי]''' {{וידאו}} {{בית חבד}} בתוך מגזין הוידאו השבועי של [[jem]]*'''[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3413906 יש לבדוק את התפילין והמזוזות בחודש אלול]''' {{וידאו}}{{בית חבד}}
{{הערות שוליים|טורים=כן}}
{{חודשי השנה}}
[[קטגוריה:חודשי השנה]]
[[קטגוריה:ימי חב"ד - חודש אלול|*]]
29,704

עריכות

תפריט ניווט