הבדלים בין גרסאות בדף "ז"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "מאותיות הא"ב" ב־"מאותיות לשון הקודש")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
(←‏ענינה: מחקתי הקישור. אין קשר בין הערך מגן דוד לספר בשם זה.)
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{אותיות}}
+
{{אות|
האות '''ז''' היא האות השביעית מאותיות [[לשון הקודש]].
+
|תמונה=[[קובץ:זיין.jpg|150px|מרכז]]}}
 +
האות '''ז''' היא האות השביעית מאותיות הא"ב.
 +
==צורתה==
 +
כתב אדמו"ר הזקן{{הערה|שו"ע הרב או"ח סימן לו}} ז - צריך ליזהר שלא תהא רגלה ארוכה שלא יתדמה ל[[נו"ן]] פשוטה ותפסל על ידי קריאת התינוק. וראשה צריך להיות עובר מב' צדדין שלא תדמה לוי"ו ויהיה מרובע על פי הסוד.
 
==ענינה==
 
==ענינה==
  
בספר מגן דוד - אות ז מבואר כי אות ז רומזת ב[נצח]] היא חסד תחתון כי זו שביעית לאותיות וזו שביעית לאצילות מלמעלה למטה, והיא מלשון כלי זי"ן המנצח במלחמות, ועל כן הוראתה במדת הנצח והוא רמז למטה האלהי"ם אשר ביד משה אשר נעשו בו כל האותות והמופתים בשנוי הטבעים ונצוח המערכות כי בו. פירוש - כי מנצח [[משה רבינו]] כל שרי מעלה.  
+
בספר מגן דוד{{הערה|אות ז}} מבואר כי אות ז רומזת ב[[נצח]], שהיא בבחינת [[חסד]] תחתון (כלומר בבחינת מידת החסד כשמונים את מספר המידות מלמטה למעלה), כי זו שביעית לאותיות וזו שביעית לאצילות מלמעלה למטה, והיא מלשון כלי זי"ן המנצח במלחמות, ועל כן הוראתה במדת הנצח, והוא רמז ל[[מטה האלהי"ם]] אשר ביד [[משה]], אשר נעשו בו כל האותות והמופתים בשנוי ה[[טבע]]יים ונצוח המערכות, שהוא נצוח כל שרי מעלה.  
  
וכן צורת הז כצורת מטה בראש עבה, והיה משה רבינו מכוין דרך מדת הנצח וממשיך אליה כח וחוזק ממה שלמעלה ממנה ומיד היה משדד כל המערכות ומנצח כל הכחות והשרים ועל כן אז"ל כי מדת מרע"ה היא הנצח כי דרך הנצח יעלה לראות. לשון השגה כמו ולבי ראה. במלך הגדול שהוא התפארת ומשם נבואתו וזו היא אספקלריא המאירה דכתיב ושמי ה' לא נודעתי להם, וזו היא עיקר ההבדל שיש בין נבואת משה רבינו ע"ה לנבואת שאר הנביאים וזהו מה שאמר הקב"ה אם יהיה נביאכם וגו' במראה אליו וגו' לא כן עבדי משה וגו' פה אל פה אדבר בו וגו'.
+
וכן צורת הז הוא כצורת מטה בראש עבה (כדרך מקל הכאה שראשו עבה יותר מגופו), והיה משה רבינו מכוין דרך מדת הנצח וממשיך אליה כח וחוזק ממה שלמעלה ממנה, ומיד היה משדד כל המערכות ומנצח כל הכחות והשרים ועל כן אמרו ז"ל כי מדת מרע"ה היא הנצח כי דרך הנצח יעלה [[ראיה|לראות]] - לשון השגה כמו ולבי ראה - במלך הגדול שהוא ה[[זעיר אנפין]], ומשם נבואתו וזו היא אספקלריא המאירה דכתיב ושמי ה' לא נודעתי להם, וזו היא עיקר ההבדל שיש בין [[נבואה|נבואת]] משה רבינו ע"ה לנבואת שאר הנביאים, וזהו מה שאמר הקב"ה אם יהיה נביאכם וגו' במראה אליו וגו' לא כן עבדי משה וגו' פה אל פה אדבר בו וגו'.
 +
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:אותיות]]
 
[[קטגוריה:אותיות]]

גרסה מ־09:30, 24 במרץ 2020

האות ז
זיין.jpg
אותיות האל"ף בי"ת
א ב ג ד ה ו
ז ח ט י כ ל
מ נ ס ע פ צ
  ק ר ש ת  
אותיות סופיות
ך ם ן ף ץ  
נקודות
אָ אַ אֵ אֶ אְ
  וׂ אֻ וּ אִ
נוטריקון - חילופי אותיות
אתב"ש · אלב"מ · אכב"י ·
רל"א שערים · גימטריא · כתב מזוזה
סוגי אותיות
אתוון רברבין · אתוון זעירין · תגים
המחשבה · הדיבור · החקיקה · הכתיבה
רשימו · אש שחורה · אש לבנה

האות ז היא האות השביעית מאותיות הא"ב.

צורתה

כתב אדמו"ר הזקן[1] ז - צריך ליזהר שלא תהא רגלה ארוכה שלא יתדמה לנו"ן פשוטה ותפסל על ידי קריאת התינוק. וראשה צריך להיות עובר מב' צדדין שלא תדמה לוי"ו ויהיה מרובע על פי הסוד.

ענינה

בספר מגן דוד[2] מבואר כי אות ז רומזת בנצח, שהיא בבחינת חסד תחתון (כלומר בבחינת מידת החסד כשמונים את מספר המידות מלמטה למעלה), כי זו שביעית לאותיות וזו שביעית לאצילות מלמעלה למטה, והיא מלשון כלי זי"ן המנצח במלחמות, ועל כן הוראתה במדת הנצח, והוא רמז למטה האלהי"ם אשר ביד משה, אשר נעשו בו כל האותות והמופתים בשנוי הטבעיים ונצוח המערכות, שהוא נצוח כל שרי מעלה.

וכן צורת הז הוא כצורת מטה בראש עבה (כדרך מקל הכאה שראשו עבה יותר מגופו), והיה משה רבינו מכוין דרך מדת הנצח וממשיך אליה כח וחוזק ממה שלמעלה ממנה, ומיד היה משדד כל המערכות ומנצח כל הכחות והשרים ועל כן אמרו ז"ל כי מדת מרע"ה היא הנצח כי דרך הנצח יעלה לראות - לשון השגה כמו ולבי ראה - במלך הגדול שהוא הזעיר אנפין, ומשם נבואתו וזו היא אספקלריא המאירה דכתיב ושמי ה' לא נודעתי להם, וזו היא עיקר ההבדל שיש בין נבואת משה רבינו ע"ה לנבואת שאר הנביאים, וזהו מה שאמר הקב"ה אם יהיה נביאכם וגו' במראה אליו וגו' לא כן עבדי משה וגו' פה אל פה אדבר בו וגו'.

הערות שוליים

  1. שו"ע הרב או"ח סימן לו
  2. אות ז