הבדלים בין גרסאות בדף "המשכן"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "עצמותו " ב־"עצמותו ")
(10 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
{{פירוש נוסף|נוכחי=אוהל מועד - המשכן|אחר=משמעויות אחרות ב'אוהל'|ראו=[[אוהל|אוהל - פירושונים]]}}
 
{{פירוש נוסף|נוכחי=אוהל מועד - המשכן|אחר=משמעויות אחרות ב'אוהל'|ראו=[[אוהל|אוהל - פירושונים]]}}
 +
[[קובץ:דגם המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|דגם בגודל כמעט טבעי של המשכן, בסמוך לעיר [[אריאל]]]]
 
[[קובץ:המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המשכן]]
 
[[קובץ:המשכן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המשכן]]
ציוה ה' בתורתו: "[[ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם]]", והיינו, שפנימיות הכונה של הקב"ה בבריאת העולמות - שנתאוה להיות לו ית' [[דירה בתחתונים]], בא לידי פועל בעיקר - על ידי המקדש, שבו השראת השכינה.
+
'''המשכן''' הוא כינוי למקום המיוחד להשראת ה"שכינה", על ידי יחוד מקום למשכן ארון העדות ולהקרבת הקרבנות באותה תקופה בה המשכן קיים, לעיתים המשכן נע ונד יחד עם עם ישראל ממקום למקום, כמו בתקופת שהותם במדבר.
 
+
==בתורת החסידות==
 +
ציוה ה' בתורתו: "[[ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם]]", והיינו, שפנימיות הכונה של [[הקב"ה]] בבריאת העולמות - שנתאוה להיות לו יתברך [[דירה בתחתונים]], בא לידי פועל בעיקר - על ידי המקדש, שבו השראת השכינה.
 
ואמרו רז"ל: "בתוכו" לא נאמר אלא "בתוכם" - בתוך כל אחד ואחד מישראל, הוה אומר, שמהמשכן נמשכת השכינה לכל ישראל.
 
ואמרו רז"ל: "בתוכו" לא נאמר אלא "בתוכם" - בתוך כל אחד ואחד מישראל, הוה אומר, שמהמשכן נמשכת השכינה לכל ישראל.
  
שורה 11: שורה 13:
 
בעזרה עמד המזבח החיצון שעליו הקריבו קרבנות. בקודש עמד המזבח הפנימי שעליו הקטירו קטורת. בקודש הקדשים עמד [[ארון הברית]] שבו הלוחות - תורה.
 
בעזרה עמד המזבח החיצון שעליו הקריבו קרבנות. בקודש עמד המזבח הפנימי שעליו הקטירו קטורת. בקודש הקדשים עמד [[ארון הברית]] שבו הלוחות - תורה.
  
עיקר השראת השכינה והתגלות [[עצמותו]] ית' במקדש - היתה בקודש הקדשים במקום הארון, ולכן נראה בו הנס ש"[[מקום הארון אינו מן המדה]]" - "[[נמנע הנמנעות]]".
+
עיקר השראת השכינה והתגלות [[עצמותו]] יתברך במקדש - היתה בקודש הקדשים במקום הארון, ולכן נראה בו הנס ש"[[מקום הארון אינו מן המדה]]" - "[[נמנע הנמנעות]]".
  
 
בסוף ימי ה[[בית ראשון]], גנז המלך יאשיהו את ארון הברית במערות ומחילות שמתחת הר הבית, כדי שלא יפול ביד אויב, ומאז - וגם בימי [[בית שני]], לא היה הארון בקודש הקדשים.  
 
בסוף ימי ה[[בית ראשון]], גנז המלך יאשיהו את ארון הברית במערות ומחילות שמתחת הר הבית, כדי שלא יפול ביד אויב, ומאז - וגם בימי [[בית שני]], לא היה הארון בקודש הקדשים.  
  
עשית דירה לו ית' בתחתונים על ידי המקדש היא בשלושה שלבים:
+
עשית דירה לו יתברך בתחתונים על ידי המקדש היא בשלושה שלבים:
 
*אהל מועד.
 
*אהל מועד.
 
*משכן שילה.
 
*משכן שילה.
שורה 26: שורה 28:
 
אבל מכל מקום עדיין אין זה מבטא את שלימות ענין ה[[דירה בתחתונים]], שהרי בעיקרו - עשוי המשכן מעורות וצמר - סוג ה[[חי]], ומעצי שיטים - סוג ה[[צומח]], שהם הסוגים העליונים שב[[נברא|נבראים]].
 
אבל מכל מקום עדיין אין זה מבטא את שלימות ענין ה[[דירה בתחתונים]], שהרי בעיקרו - עשוי המשכן מעורות וצמר - סוג ה[[חי]], ומעצי שיטים - סוג ה[[צומח]], שהם הסוגים העליונים שב[[נברא|נבראים]].
  
ואף על פי שגם עפר המשכן ([[דומם]]) הוא חלק מהמשכן, וכפי המובן גם מהציווי - "ומן העפר אשר יהיה בקרקע המשכן יקח הכהן וגו'" - דבר המוכיח שגם בעפר הדומם של המשכן ישנה קדושה וסגולה רוחנית, אבל מכל מקום זה רק החלק הטפל שבמשכן, ואילו עיקרו של המשכן היה מסוג הצומח והחי.
+
ואף על פי שגם עפר המשכן ([[דומם]]) הוא חלק מהמשכן, וכפי המובן גם מהציווי - "ומן העפר אשר יהיה בקרקע המשכן יקח הכהן וגו'" - דבר המוכיח שגם בעפר ה[[דומם]] של המשכן ישנה קדושה וסגולה רוחנית, אבל מכל מקום זה רק החלק הטפל שבמשכן, ואילו עיקרו של המשכן היה מסוג ה[[צומח]] והחי.
  
דבר נוסף בענין אהל מועד - היותו דירת ארעי ולא קבע, וכמ"ש "ואהיה מתהלך באהל", שאף על פי שבשעה שהוקם המשכן היתה בו השכינה אפילו בעפר המשכן, וכנ"ל, אך מכל מקום משפורק המשכן -בנסוע המחנה- לא נשארה קדושה בקרקע זו, והרי היא ככל המדבר הגדול והנורא כו'.
+
דבר נוסף בענין אהל מועד - היותו דירת ארעי ולא קבע, וכמו שכתב "ואהיה מתהלך באהל", שאף על פי שבשעה שהוקם המשכן היתה בו השכינה אפילו בעפר המשכן, וכנ"ל, אך מכל מקום משפורק המשכן -בנסוע המחנה- לא נשארה קדושה בקרקע זו, והרי היא ככל המדבר הגדול והנורא כו'.
  
 
ומזה הראיה, שבמשכן עדיין לא חדרה השכינה לפנימיות ועצם החומר.
 
ומזה הראיה, שבמשכן עדיין לא חדרה השכינה לפנימיות ועצם החומר.
שורה 34: שורה 36:
 
משכן שילה היה שלב מתקדם בעשיית הדירה בתחתונים, שקירותיו היו בנויים מאבנים - דומם, אף על פי שגגו היה עדיין מיריעות מסוג החי.
 
משכן שילה היה שלב מתקדם בעשיית הדירה בתחתונים, שקירותיו היו בנויים מאבנים - דומם, אף על פי שגגו היה עדיין מיריעות מסוג החי.
  
בית המקדש היוה את שלימות הכונה להיות לו ית' דירה בתחתונים, שמלבד היותו כולו מאבנים (דומם) הנה השכינה וגילוי [[אור אין סוף]] ב"ה חדר לתוך פנימיות ועצם החומר - דירה ממש בתחתונים ממש, באופן שהשכינה לא זזה לנצח - ממקום המקדש בהר הבית.
+
בית המקדש היוה את שלימות הכונה להיות לו יתברך דירה בתחתונים, שמלבד היותו כולו מאבנים (דומם) הנה השכינה וגילוי [[אור אין סוף]] ברוך הוא חדר לתוך פנימיות ועצם החומר - דירה ממש בתחתונים ממש, באופן שהשכינה לא זזה לנצח - ממקום המקדש בהר הבית.
  
כי אף על פי שארון הברית שבו ועל-ידו שורה השכינה במקדש - נגנז כנ"ל, מכל מקום, מאחר שמקום הגניזה הוא בהר הבית מתחת לקודש הקדשים, לא זזה השכינה ממקומה במקדש.
+
כי אף על פי שארון הברית שבו ועל-ידו שורה השכינה במקדש - נגנז כנ"ל, מכל מקום, מאחר שמקום הגניזה הוא ב[[הר הבית]] מתחת לקודש הקדשים, לא זזה השכינה ממקומה במקדש.
  
 
אפילו בזמן הזה כאשר אומות העולם מקיימים שם בית עבודה זרה ושעירים ירקדו שם רח"ל, בכל זאת נשאר המקום בקדושתו, ואין בכחם של רשעי האומות לסלק ח"ו את הקדושה מהר הבית.
 
אפילו בזמן הזה כאשר אומות העולם מקיימים שם בית עבודה זרה ושעירים ירקדו שם רח"ל, בכל זאת נשאר המקום בקדושתו, ואין בכחם של רשעי האומות לסלק ח"ו את הקדושה מהר הבית.
שורה 49: שורה 51:
 
{{סגל}}
 
{{סגל}}
 
{{בית המקדש}}
 
{{בית המקדש}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
+
[[קטגוריה:בית המקדש]]
 +
[[קטגוריה:חומש שמות]]

גרסה מ־15:03, 25 ביולי 2017

דגם בגודל כמעט טבעי של המשכן, בסמוך לעיר אריאל
המשכן

המשכן הוא כינוי למקום המיוחד להשראת ה"שכינה", על ידי יחוד מקום למשכן ארון העדות ולהקרבת הקרבנות באותה תקופה בה המשכן קיים, לעיתים המשכן נע ונד יחד עם עם ישראל ממקום למקום, כמו בתקופת שהותם במדבר.

בתורת החסידות

ציוה ה' בתורתו: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", והיינו, שפנימיות הכונה של הקב"ה בבריאת העולמות - שנתאוה להיות לו יתברך דירה בתחתונים, בא לידי פועל בעיקר - על ידי המקדש, שבו השראת השכינה. ואמרו רז"ל: "בתוכו" לא נאמר אלא "בתוכם" - בתוך כל אחד ואחד מישראל, הוה אומר, שמהמשכן נמשכת השכינה לכל ישראל.

ומכיון "שכל העולם כולו לא נברא אלא לצוות לזה" (לאדם), לפיכך על ידי המשכת השכינה מהמשכן לישראל, נמשכת השכינה גם לכל הבריאה כולה.

במקדש היו "שלושה דיורין", שהם: "עזרה", "קודש" ו"קודש הקדשים".

בעזרה עמד המזבח החיצון שעליו הקריבו קרבנות. בקודש עמד המזבח הפנימי שעליו הקטירו קטורת. בקודש הקדשים עמד ארון הברית שבו הלוחות - תורה.

עיקר השראת השכינה והתגלות עצמותו יתברך במקדש - היתה בקודש הקדשים במקום הארון, ולכן נראה בו הנס ש"מקום הארון אינו מן המדה" - "נמנע הנמנעות".

בסוף ימי הבית ראשון, גנז המלך יאשיהו את ארון הברית במערות ומחילות שמתחת הר הבית, כדי שלא יפול ביד אויב, ומאז - וגם בימי בית שני, לא היה הארון בקודש הקדשים.

עשית דירה לו יתברך בתחתונים על ידי המקדש היא בשלושה שלבים:

  • אהל מועד.
  • משכן שילה.
  • בית המקדש.

אף על פי שעל כל השלושה הנ"ל נאמר "ושכנתי בתוכם", מכל מקום יש הבדל גדול ביניהם.

אהל מועד הוא המקום שבו מתקיים השלב הראשון של המשכת והתגלות השכינה למטה, וכמו שכתוב: "ונועדתי לך שם", וכן הוא אומר: "ונעדתי שמה לבני ישראל" שהוא המקום שבו קובע ה' מועד כדי להוועד עם בני ישראל.

אבל מכל מקום עדיין אין זה מבטא את שלימות ענין הדירה בתחתונים, שהרי בעיקרו - עשוי המשכן מעורות וצמר - סוג החי, ומעצי שיטים - סוג הצומח, שהם הסוגים העליונים שבנבראים.

ואף על פי שגם עפר המשכן (דומם) הוא חלק מהמשכן, וכפי המובן גם מהציווי - "ומן העפר אשר יהיה בקרקע המשכן יקח הכהן וגו'" - דבר המוכיח שגם בעפר הדומם של המשכן ישנה קדושה וסגולה רוחנית, אבל מכל מקום זה רק החלק הטפל שבמשכן, ואילו עיקרו של המשכן היה מסוג הצומח והחי.

דבר נוסף בענין אהל מועד - היותו דירת ארעי ולא קבע, וכמו שכתב "ואהיה מתהלך באהל", שאף על פי שבשעה שהוקם המשכן היתה בו השכינה אפילו בעפר המשכן, וכנ"ל, אך מכל מקום משפורק המשכן -בנסוע המחנה- לא נשארה קדושה בקרקע זו, והרי היא ככל המדבר הגדול והנורא כו'.

ומזה הראיה, שבמשכן עדיין לא חדרה השכינה לפנימיות ועצם החומר.

משכן שילה היה שלב מתקדם בעשיית הדירה בתחתונים, שקירותיו היו בנויים מאבנים - דומם, אף על פי שגגו היה עדיין מיריעות מסוג החי.

בית המקדש היוה את שלימות הכונה להיות לו יתברך דירה בתחתונים, שמלבד היותו כולו מאבנים (דומם) הנה השכינה וגילוי אור אין סוף ברוך הוא חדר לתוך פנימיות ועצם החומר - דירה ממש בתחתונים ממש, באופן שהשכינה לא זזה לנצח - ממקום המקדש בהר הבית.

כי אף על פי שארון הברית שבו ועל-ידו שורה השכינה במקדש - נגנז כנ"ל, מכל מקום, מאחר שמקום הגניזה הוא בהר הבית מתחת לקודש הקדשים, לא זזה השכינה ממקומה במקדש.

אפילו בזמן הזה כאשר אומות העולם מקיימים שם בית עבודה זרה ושעירים ירקדו שם רח"ל, בכל זאת נשאר המקום בקדושתו, ואין בכחם של רשעי האומות לסלק ח"ו את הקדושה מהר הבית.

מקורות לעיון:

תורה אור מג. ג', לקוטי שיחות חלק ו' 18, חלק ח' 26, חלק ט' 62, חלק כ"ד ראה א.

אתרים חיצוניים

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")