הבדלים בין גרסאות בדף "הוי"ה (שם)"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
(עריכה)
שורה 1: שורה 1:
 
{{שמות}}
 
{{שמות}}
ידוע ההפרש32 בין שם הוי' לשאר השמות שאין נמחקים33, דז' השמות שאין נמחקים הם בהכלים, שם א-ל בחסד ושם אלקים בגבורה, אבל שם הוי' הוא בהאור. ומ"מ, הרי גם שם הוי' שהוהאורות הוא שם בלבד, וכמו כן יש חילוקים בהנקודות דשם הוי', שזהו"ע של התחלקות וציור בהאור
+
שם '''הוי"ה''' הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שנקרא תמיד בשם זה, ולא רק כשמתלבש במידה פרטית מסויימת. ענינו הוא שבניגוד לשאר שבע שמות שאינם נמחקים שהם ב[[כלים]], ששם [[א"ל]] הוא ב[[חסד]], ושם [[אלהי"ם]] הוא ב[[גבורה]], שם הוי"ה הוא באור שמתלבש בכל מידה. כמו כן שם הוי"ה הוא בבחינת השם של הכלי של מידת ה[[תפארת]].
 +
 
 +
==ענינו==
 +
שם הוי"ה הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שנקרא הוא בשם זה לא רק בהתלבשותו במידה מסוימת, אלא תמיד נקרא בשם זה. וענינו הוא שהוא בבחינת השם של ה[[אורות]]. ששאר שבע שמות שאינם נמחקים הם בבחינת הכלים, ששם [[א"ל]] הוא במידת ה[[חסד]], ושם [[אלהי"ם]] הוא ב[[גבורה]]. אבל שם הויהוא השם של ה[[אורות]].
 +
 
 +
כמו כן שם הוי"ה הוא השם של הכלים של ספירת ה[[תפארת]]. שספירת התפארת היא מידתו של [[יעקב]] המבריח מן הקצה אל הקצה, שנמשך בו אורות גבוהים שהם בבחינת שם הוי"ה, ועל ידי כך מתמצע ומתחבר בין ספירות ה[[חסד]] וה[[גבורה]].
 +
 
 +
==ביחס לשם אלהי"ם==
 +
שם הוי"ה ושם [[אלהי"ם]] הם בבחינת חסד ודין. נאמר "שמש ומגן הוי"ה אלהי"ם" ששם אלהי"ם הוא בבחינת מגן ונרתיק המסתיר ומכסה על אור שם הוי"ה. לכן ספירת ה[[מלכות]] היא בבחינת שם [[אלהי"ם]] לעומת [[תפארת]] שהיא בבחינת שם הוי"ה.
 +
 
 +
==מילויי שם הוי"ה==
 +
שם הוי"ה מתמלא בארבע אופנים שונים ליצור ארבע שמות שונים: [[שם ע"ב]] שהוא שם הוי"ה במילוי יודי"ן, [[שם ס"ג]] שהוא שם הוי"ה במילוי כזה: יו"ד ה"י וא"ו ה"י, [[שם מ"ה]] שהוא שם הוי"ה במילוי אלפין, [[שם ב"ן]] שהוא שם הוי"ה במילוי ההי"ן.
 +
 
 +
==צירופי שם הוי"ה==
 +
לשם הוי"ה יש שנים עשר צירופים שונים, שהם אופנים שונים בהם מסודרים האותיות של שם הוי"ה. שנים עשר צירופים אלו הם כנגד שנים עשר החודשים, ובכל חודש מאיר צירוף אחר של שם הוי"ה.
 +
 
 +
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]

גרסה מ־02:30, 14 בספטמבר 2009

שמותיו של הקב"ה
7 שמות שאינם נמחקים
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י
מילויים לשם הוי"ה
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן
שמות נוספים
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה
כינויים
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום

שם הוי"ה הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שנקרא תמיד בשם זה, ולא רק כשמתלבש במידה פרטית מסויימת. ענינו הוא שבניגוד לשאר שבע שמות שאינם נמחקים שהם בכלים, ששם א"ל הוא בחסד, ושם אלהי"ם הוא בגבורה, שם הוי"ה הוא באור שמתלבש בכל מידה. כמו כן שם הוי"ה הוא בבחינת השם של הכלי של מידת התפארת.

ענינו

שם הוי"ה הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שנקרא הוא בשם זה לא רק בהתלבשותו במידה מסוימת, אלא תמיד נקרא בשם זה. וענינו הוא שהוא בבחינת השם של האורות. ששאר שבע שמות שאינם נמחקים הם בבחינת הכלים, ששם א"ל הוא במידת החסד, ושם אלהי"ם הוא בגבורה. אבל שם הוי"ה הוא השם של האורות.

כמו כן שם הוי"ה הוא השם של הכלים של ספירת התפארת. שספירת התפארת היא מידתו של יעקב המבריח מן הקצה אל הקצה, שנמשך בו אורות גבוהים שהם בבחינת שם הוי"ה, ועל ידי כך מתמצע ומתחבר בין ספירות החסד והגבורה.

ביחס לשם אלהי"ם

שם הוי"ה ושם אלהי"ם הם בבחינת חסד ודין. נאמר "שמש ומגן הוי"ה אלהי"ם" ששם אלהי"ם הוא בבחינת מגן ונרתיק המסתיר ומכסה על אור שם הוי"ה. לכן ספירת המלכות היא בבחינת שם אלהי"ם לעומת תפארת שהיא בבחינת שם הוי"ה.

מילויי שם הוי"ה

שם הוי"ה מתמלא בארבע אופנים שונים ליצור ארבע שמות שונים: שם ע"ב שהוא שם הוי"ה במילוי יודי"ן, שם ס"ג שהוא שם הוי"ה במילוי כזה: יו"ד ה"י וא"ו ה"י, שם מ"ה שהוא שם הוי"ה במילוי אלפין, שם ב"ן שהוא שם הוי"ה במילוי ההי"ן.

צירופי שם הוי"ה

לשם הוי"ה יש שנים עשר צירופים שונים, שהם אופנים שונים בהם מסודרים האותיות של שם הוי"ה. שנים עשר צירופים אלו הם כנגד שנים עשר החודשים, ובכל חודש מאיר צירוף אחר של שם הוי"ה.