בני ישראל

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יחלך.jpg ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

נשמתם

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – נפש אלוקית

בנוסף לנפש הבהמית והטבעית שיש לכל בני האדם ישנה נפש נוספת אצל כל אחד מישראל. נפש זו שונה מהנפש של שאר הנבראים בזה שהיא נפש קדושה כלומר היא מקבלת חיותה מדרגות קדושות ומאיר בה ונרגש בה האור האלוקי.

כלומר, בעוד שלאומות העולם קיימת מערכת חיים (- הנחות שכליות רגשות והתנהגות) אחת שנובעת מנפשם הטבעית, ליהודי יש עוד נפש שממנה חיות לחיות חיים יהודיים (להשיג השגות אלוקיים להרגיש רגשות כלפיו ולקיים את מצוותיו) בנפש זו של היהודי מכיוון שהיא נמשכת מהקדושה לכן נרגש בה האור האלוקי וחייה הם חיים אלוקיים שלמעלה מהעולם.[1]

הדרגות שבה

שרשה

גופם ונפשם הבהמית

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – נפש הבהמית

הנהגה עמהם

הבחירה בהם

בנוסף לכל למעלותיהם של נשמות ישראל מצד עצמם יש בהם מעלה זו שהקב"ה בחר בהם. מעלה זו היא לפי שהבחירה מגיעה מהעצמות[דרושה הבהרה]

ענין זה התחיל במתן תורה[2][דרושה הבהרה]

בחירת הקב"ה בישראל היא בעיקר בגופם.[3] "הדומה בחומריותו לגופי אומות העולם"

גוף ונשמה - השפעתם זה על זה

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

בחירת העצמות היא מעלת הגוף על הנשמה,(היות ובנשמה יש מעלת עצמה, שהיא בדרגת בן וכדומה, מעלות אלו מעלימים על המעלה של בחירה לפי שנרגש בנשמה שטעם הבחירה הוא לא מצד הבוחר כי אם מצד המעלה שבה ודרגת הקשר הוא בדרגה באלוקות שיש תפיסה לעניין הבן אמנם הבחירה היא בעצמות ממש). אמנם מעלה זו מתגלית בגוף דווקא על ידי התלבשות הנשמה בגוף. לפי שמעלה זו שמצד הגוף לא ניכר כלל העניין אדרבה הגוף מצד עצמו אין בו שום מעלה והבחירה אינה ניכרת בה. ועניין זה מתגלה בגוף על ידי שהנשמה מתלבשת בה והיא מאירה בה את האור האלוקי.

זה שאור הנשמה מגלה בגוף את מעלת 'הבחירה' אף שלכאורה מעלת הנשמה היא מעלה של בן (ואם כן איך היא מגלה בגוף את הבחירה?) הוא משום שלאמתו של דבר גם העובדה שהנשמה היא בן היא מצד הבחירה, (שהרי העצמות אינו מוכרח בשום דבר ולא שייך לומר שישנו דרגה שבו ישנו תפיסת מקום לבן מצד עצמו ורק בדרגה גבוהה יותר אין תפיסה ודווקא שם שייך בחירה. אלא שהעצמות בחר בבחירתו החפשית שהנשמה תתפוס מקום אצלו כבן) ולכן כשמתגלה בגוף מעלת הבן מכיוון שהגוף עצמו אינו באופן של בן ("נדמה בחומריותו לגופי אומות העולם") שוב ניכר שגם מעלת הבן הוא מצד העצמות.

ויוצא שבהתלבשות הנשמה מתווסף גם בה על ידי זה, שאף שגם בנשמה יש מעלת הבחירה אמנם מצד זה שיש בה מעלת בן הרי מעלה זו (בחירה) היא בהעלם ודווקא על ידי ההתלבשות בגוף מתגלה שאמיתת מעלה היא הבחירה.[4]

בנים, עבדים, שלוחים

בנים

עבדים

שלוחים

שמותם

יהודים

אדם

יעקב, ישראל, ישורון

הערות שוליים

  1. ראה תניא פרק ב ופרק יח
  2. לקוטי שיחות חלק יז שיחה ליב סיוון
  3. תניא פרק מ"ט.
  4. שיחת שבת פרשת תולדות תשנ"ב.