הבדלים בין גרסאות בדף "ביטול"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(22 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
+
'''ביטול''' הוא מושג יסודי ב[[עבודה]] וב[[משכיל|השכלה]], שענינו העדר ענין ה[[ישות]], והעדר תפיסת מקום.  
'''ביטול''' הוא מושג יסודי בעבודה ובהשכלה, שענינו העדר ענין ה[[ישות]], והעדר תפיסת מקום. הביטול נעשה על ידי הכרה והרגשה בענינים הגבוהים ממנו, עד שישותו אינה תופסת בעיניו מקום. ענינה הפנימי של [[ספירת החכמה]] הוא הביטול.
+
 
 +
==חשיבות הביטול==
 +
בחסידות מובא במקומו רבים כי ההקדמה לקבלת התורה והמצוות, היה הביטול של בני ישראל בהכרזת 'נעשה ונשמע', כאשר הם ביטלו את שכלם ומציאותם,והתחייבו לבצע את כל אשר יצוו עליהם.
 +
 
 +
בתורת החסידות ניתן למושג זה עומק נוסף, כחלק מהשיטה הכללית של תורת החסידות להחדיר בתודעת האדם את המציאות האלוקית המוחלטת, וההכרה בכך שאין שום מציאות אמיתית מלבדו והכל בטל אליו.
 +
 
 +
אצל חסידים ראו את ה[[גאווה]] וה[[ישות]] כדבר המאוס והאסור ביותר.
 +
 
 +
בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה{{הערה|ובכללות יותר - טהרת האשה לבעלה היא על ידי העפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461.}}.
 +
 
 +
== אופן הביטול ==
 +
 
 +
הביטול נעשה על ידי הכרה והרגשה בענינים הגבוהים ממנו, עד שישותו אינה תופסת בעיניו מקום. ענינה הפנימי של [[ספירת החכמה]] הוא הביטול.
 +
 
 
בכללות בביטול יש שתי דרגות: "ביטול היש" ו"ביטול במציאות". בכל דרגא מדרגות אלו, ישנם תתי מדרגות רבות.
 
בכללות בביטול יש שתי דרגות: "ביטול היש" ו"ביטול במציאות". בכל דרגא מדרגות אלו, ישנם תתי מדרגות רבות.
  
 
===ביטול היש===
 
===ביטול היש===
ביטול היש הוא התבטלות של בריאה לבורא, עד כדי חוסר רצון עצמי. התבטלות כזו שבה למתבטל אין שום רצון משלו. דוגמא לכך הוא ביטול ה[[אבות]] ל[[הקב"ה]], שמהות ביטול זה הוא כביטול המרכבה לרוכב, שם נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי.
+
ביטול היש היא התבטלות של נברא לבורא, עד כדי הפיכת רצונו העצמי שיהיה כרצונו של [[הקב"ה]], באופן שלמתבטל אין שום רצון משלו. דוגמה לכך היא ביטול ה[[אבות]] ל[[הקב"ה]], שמהות ביטול זה היא כביטול המרכבה לרוכב, שבה נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי; וכך גם אמר [[אברהם אבינו]] על עצמו ואני עפר ואפר, המורה על ביטול היש - "ונפשי כעפר לכל תהיה" - כעפר שהכל דורכים עליו, אם כי נשארת עדיין ישות מסוימת, שהיא מתבטלת כלפי [[הקב"ה]] - "יש מי שבטל".
  
 
===ביטול במציאות===
 
===ביטול במציאות===
ביטול במציאות היא דרגת ביטול שבה אין לבריאה שום תפיסת מקום אישית, היא לא מרגישה את עצמה ומתבטלת כליל לבורא. דוגמא שתורת החסידות מביאה היא אישיותו של [[משה רבינו]] שאמר להקב"ה: "ונחנו מה".
+
לעומת זאת ישנו הביטול במציאות, והיינו, שכלל אינו מציאות אפילו לא מציאות שבטלה, והוא כדגים שבים שכלל אינם נחשבים מציאות לעצמם{{הערת שוליים|וכך היא ההלכה לגבי מקוה, שהם נכללים בחשבון המ' סאה ואף עושים מקוה בעין הדג - זבחים כב, ב.}}. והיא דרגת ביטולו של [[משה רבינו]] שאמר: "ונחנו מה" - ביטול גמור מכל וכל, שהוא כלל לא נמצא במציאות.
 +
 
 +
==יין ושמן==
 +
ב[[לשכת בית השמנים]] שב[[בית המקדש]] היו בה [[יין]] ושמן. על פי [[תורת החסידות]] זה רומז על צירוף עניני ה[[יין]] הרומז על שמחה ועבודה בהתפעלות והתלהבות, ושמן - עבודה בביטול ובחשאי, שזהו ענינו של [[שמן]] זית שנמשך אחר התפילה בביטול ואינו מהבהב. למרות שהיו בה [[יין]] ושמן היא נקראת לשכת בית שמניא, כי עיקר ההדגשה היא ענין הביטול{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=6dc5f073-d00d-4254-8b27-3011c9b4e7a8&st=%D7%94%D7%9C%D7%9C+%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%9F&pgnum=226 חלק ד'].}}
 +
 
 +
== ראו גם ==
 +
*[[אתכפיא]]
 +
 
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
*''''[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=80&CategoryID=200 ביטול]''' באתר צעירי אגודת חב"ד
  
 
[[קטגוריה:עבודת ה']]
 
[[קטגוריה:עבודת ה']]
 
[[קטגוריה:נפש]]
 
[[קטגוריה:נפש]]
 +
[[קטגוריה:חסידות]]
 +
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־12:37, 17 במרץ 2017

ביטול הוא מושג יסודי בעבודה ובהשכלה, שענינו העדר ענין הישות, והעדר תפיסת מקום.

חשיבות הביטול

בחסידות מובא במקומו רבים כי ההקדמה לקבלת התורה והמצוות, היה הביטול של בני ישראל בהכרזת 'נעשה ונשמע', כאשר הם ביטלו את שכלם ומציאותם,והתחייבו לבצע את כל אשר יצוו עליהם.

בתורת החסידות ניתן למושג זה עומק נוסף, כחלק מהשיטה הכללית של תורת החסידות להחדיר בתודעת האדם את המציאות האלוקית המוחלטת, וההכרה בכך שאין שום מציאות אמיתית מלבדו והכל בטל אליו.

אצל חסידים ראו את הגאווה והישות כדבר המאוס והאסור ביותר.

בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה[1].

אופן הביטול

הביטול נעשה על ידי הכרה והרגשה בענינים הגבוהים ממנו, עד שישותו אינה תופסת בעיניו מקום. ענינה הפנימי של ספירת החכמה הוא הביטול.

בכללות בביטול יש שתי דרגות: "ביטול היש" ו"ביטול במציאות". בכל דרגא מדרגות אלו, ישנם תתי מדרגות רבות.

ביטול היש

ביטול היש היא התבטלות של נברא לבורא, עד כדי הפיכת רצונו העצמי שיהיה כרצונו של הקב"ה, באופן שלמתבטל אין שום רצון משלו. דוגמה לכך היא ביטול האבות להקב"ה, שמהות ביטול זה היא כביטול המרכבה לרוכב, שבה נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי; וכך גם אמר אברהם אבינו על עצמו ואני עפר ואפר, המורה על ביטול היש - "ונפשי כעפר לכל תהיה" - כעפר שהכל דורכים עליו, אם כי נשארת עדיין ישות מסוימת, שהיא מתבטלת כלפי הקב"ה - "יש מי שבטל".

ביטול במציאות

לעומת זאת ישנו הביטול במציאות, והיינו, שכלל אינו מציאות אפילו לא מציאות שבטלה, והוא כדגים שבים שכלל אינם נחשבים מציאות לעצמם[2]. והיא דרגת ביטולו של משה רבינו שאמר: "ונחנו מה" - ביטול גמור מכל וכל, שהוא כלל לא נמצא במציאות.

יין ושמן

בלשכת בית השמנים שבבית המקדש היו בה יין ושמן. על פי תורת החסידות זה רומז על צירוף עניני היין הרומז על שמחה ועבודה בהתפעלות והתלהבות, ושמן - עבודה בביטול ובחשאי, שזהו ענינו של שמן זית שנמשך אחר התפילה בביטול ואינו מהבהב. למרות שהיו בה יין ושמן היא נקראת לשכת בית שמניא, כי עיקר ההדגשה היא ענין הביטול[3]

ראו גם

קישורים חיצוניים

  • 'ביטול באתר צעירי אגודת חב"ד

הערות שוליים

  1. ובכללות יותר - טהרת האשה לבעלה היא על ידי העפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461.
  2. וכך היא ההלכה לגבי מקוה, שהם נכללים בחשבון המ' סאה ואף עושים מקוה בעין הדג - זבחים כב, ב.
  3. התוועדויות תשמ"ב חלק ד'.