הבדלים בין גרסאות בדף "אסדר לסעודתא"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(תבנית שבת)
שורה 5: שורה 5:
 
האריז"ל, רבי [[יצחק לוריא]], חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט:
 
האריז"ל, רבי [[יצחק לוריא]], חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט:
 
:{{ציטוט|מרכאות=לא|
 
:{{ציטוט|מרכאות=לא|
|תוכן='''א'''סדר לסעודתא, בצפרא דשבתא, ואזמין בה השתא, עתיקא קדישא.
+
|תוכן='''אֲ'''סַדֵּר לִסְעוּדָתָא. בְּצַפְרָא דְשַׁבַּתָּא. וְאַזְמִין בָּהּ הַשְׁתָּא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא:
  
'''נ'''הורי' ישרי בה, בקידושא רבא, ובחמרא טבא, דבי' תחדי נפשא.
+
'''נְ'''הוֹרֵיהּ יִשְׁרֵי בָהּ. בְּקִידוּשָׁא רַבָּא. וּבְחַמְרָא טָבָא. דְּבֵהּ תֶּחֱדֵי נַפְשָׁא:
  
'''י'''שדר לן שופרי', ונחזי ביקרי', ויחזי לן סתרי', דאיתאמר בלחישא.
+
'''יְ'''שַׁדֵּר לָן שׁוּפְרֵהּ. וְנֶחֱזֵי בִיקָרֵהּ. וְיַחֲזֵי לָן סִתְרֵהּ. דְּאִתְאַמַּר בִּלְחִישָׁא:
  
 +
'''יְ'''גַלֵּי לָן טַעֲמֵי. דְּבִתְרֵיסַר נַהֲמֵי. דְּאִינוּן אָת בִּשְׁמֵהּ. כְּפִילָא וּקְלִישָׁא:
  
'''י'''גלה לן טעמי, דבתריסר נהמי, דאינון את בשמי', כפילא וקלישא.
+
'''צְ'''רוֹרָא דִלְעֵילָא. דְּבֵהּ חַיֵּי כֹלָּא. וְיִתְרַבֵּי חֵילָא. וְתִיסַק עַד רֵישָׁא:
  
'''צ'''רורא דלעילא, דבי' חיי כולא, ויתרבי חילא, ותיסק עד רישא.
+
'''חֲ'''דוּ חַצְדֵּי [נ"א: מְחַצְדֵּי] חַקְלָא. בְּדִבּוּר וּבְקָלָא. וּמַלְלוּ מִלָּה. מְתִיקָא כְּדוּבְשָׁא:
  
'''ח'''דו חצדי חקלא, בדיבור ובקלא, ומלילו מלה, מתיקא כדובשא.
+
'''קֳ'''דָם רִבּוֹן עָלְמִין. בְּמִלִּין סְתִימִין. תְּגַלּוּן פִּתְגָמִין. וְתֵימְרוּן חִדּוּשָׁא:
  
'''ק'''דם רבון עלמין, במלין סתימין, תגלון פתגמין, ותימרון חידושא.
+
'''לְ'''עַטֵּר פְּתוֹרָא. בְּרָזָא יַקִּירָא. עֲמִיקָא וּטְמִירָא. וְלָאו מִילְּתָא אַוְשָׁא:
  
 +
'''וְ'''אִלֵּין מִלַּיָּא. יְהוֹן לִרְקִיעַיָּא. וְתַמָּן מָאן שַׁרְיָא. הֲלָא הַהוּא שִׁמְשָׁא:
  
'''ל'''עטר פתורא, ברזא יקירא, עמיקא וטמירא, ולאו מילתא אושא.
+
'''רְ'''בוּ יַתִּיר יַסְגֵּי. לְעֵילָא מִן דַּרְגֵּהּ. וְיִסַּב בַּת זוּגֵהּ. דַּהֲוַת פְּרִישָׁא:
  
'''ו'''אילין מליא, יהון לרקיעיא, ותמן מאן שריא, הלא ההוא שמשא.
+
'''תרגום'''
  
'''ר'''בו יתיר יסגי, לעילא מן דרגי', ויסב בת זוגי', דהות פרישא.}}
+
אערוך הסעודה בבוקר השבת, ואזמין בה עכשיו את העתיק הקדוש.  
  
 +
אורו ישרה בה, בקידוש הגדול, ומהיין הטוב שבו תשמח הנפש.
 +
 +
ישלח לנו יופיו, ונראה ביקרו, ויראה לנו סודו, הנאמר בלחישה.
 +
 +
יגלה לנו הטעמים, שבשתים עשרה חלות, שהינם אות בשמו, כפולה וקלושה.
 +
 +
צרור של מעלה, שבו חיי הכל, ויתרבה הכוח, ותעלה עד הראש.
 +
 +
שמחו קוצרי שדה, בדיבור ובקול, והגידו מלה מתוקה כדבש.
 +
 +
לפני רבון עולמים, במילים סתומות, תגלו דברים, ותאמרו חידושים.
 +
 +
לעטר השולחן בסוד יקר, עמוק וטמון, ולא דבר מפורסם.
 +
 +
ואלה הדברים יהיו לרקיעים, ושם מי שורה? הלא השמש ההוא.
 +
 +
ירבה עוד ויוסיף למעלה מדרגתו, ויקח בת זוגו, שהיתה פרושה.}}
  
 
==ניגונים==
 
==ניגונים==

גרסה מ־07:00, 3 בינואר 2016

אסדר לסעודתא הוא פיוט שחיבר האריז"ל לסעודת יום השבת.

מילות הפיוט

האריז"ל, רבי יצחק לוריא, חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט:

אֲסַדֵּר לִסְעוּדָתָא. בְּצַפְרָא דְשַׁבַּתָּא. וְאַזְמִין בָּהּ הַשְׁתָּא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא:

נְהוֹרֵיהּ יִשְׁרֵי בָהּ. בְּקִידוּשָׁא רַבָּא. וּבְחַמְרָא טָבָא. דְּבֵהּ תֶּחֱדֵי נַפְשָׁא:

יְשַׁדֵּר לָן שׁוּפְרֵהּ. וְנֶחֱזֵי בִיקָרֵהּ. וְיַחֲזֵי לָן סִתְרֵהּ. דְּאִתְאַמַּר בִּלְחִישָׁא:

יְגַלֵּי לָן טַעֲמֵי. דְּבִתְרֵיסַר נַהֲמֵי. דְּאִינוּן אָת בִּשְׁמֵהּ. כְּפִילָא וּקְלִישָׁא:

צְרוֹרָא דִלְעֵילָא. דְּבֵהּ חַיֵּי כֹלָּא. וְיִתְרַבֵּי חֵילָא. וְתִיסַק עַד רֵישָׁא:

חֲדוּ חַצְדֵּי [נ"א: מְחַצְדֵּי] חַקְלָא. בְּדִבּוּר וּבְקָלָא. וּמַלְלוּ מִלָּה. מְתִיקָא כְּדוּבְשָׁא:

קֳדָם רִבּוֹן עָלְמִין. בְּמִלִּין סְתִימִין. תְּגַלּוּן פִּתְגָמִין. וְתֵימְרוּן חִדּוּשָׁא:

לְעַטֵּר פְּתוֹרָא. בְּרָזָא יַקִּירָא. עֲמִיקָא וּטְמִירָא. וְלָאו מִילְּתָא אַוְשָׁא:

וְאִלֵּין מִלַּיָּא. יְהוֹן לִרְקִיעַיָּא. וְתַמָּן מָאן שַׁרְיָא. הֲלָא הַהוּא שִׁמְשָׁא:

רְבוּ יַתִּיר יַסְגֵּי. לְעֵילָא מִן דַּרְגֵּהּ. וְיִסַּב בַּת זוּגֵהּ. דַּהֲוַת פְּרִישָׁא:

תרגום

אערוך הסעודה בבוקר השבת, ואזמין בה עכשיו את העתיק הקדוש.

אורו ישרה בה, בקידוש הגדול, ומהיין הטוב שבו תשמח הנפש.

ישלח לנו יופיו, ונראה ביקרו, ויראה לנו סודו, הנאמר בלחישה.

יגלה לנו הטעמים, שבשתים עשרה חלות, שהינם אות בשמו, כפולה וקלושה.

צרור של מעלה, שבו חיי הכל, ויתרבה הכוח, ותעלה עד הראש.

שמחו קוצרי שדה, בדיבור ובקול, והגידו מלה מתוקה כדבש.

לפני רבון עולמים, במילים סתומות, תגלו דברים, ותאמרו חידושים.

לעטר השולחן בסוד יקר, עמוק וטמון, ולא דבר מפורסם.

ואלה הדברים יהיו לרקיעים, ושם מי שורה? הלא השמש ההוא.

ירבה עוד ויוסיף למעלה מדרגתו, ויקח בת זוגו, שהיתה פרושה.

ניגונים

לניגון זה ישנה מנגינה שהיתה מקובלת בין חסידי חב"ד בעבר, ניגון זה הוא ניגון מ"ט בספר הניגונים.

בהתוועדות י"ד תמוז בשנת תשט"ז לימד הרבי ניגון על פיוט זה. ניגון זה הוא ניגון קפ"ט בספר הניגונים.

קישורים חיצונים

הניגון הישן

הניגון של הרבי