הבדלים בין גרסאות בדף "אלברט איינשטיין"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(40 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אלברט איינשטיין''' ([[תרל"ט]] - [[תשט"ו]]) הינו מדען ופיזקאי יהודי, שהמציא את [[תורת היחסות]]
 
 
[[קובץ:Einstein 1933.jpg|ממוזער|אלברט איינשטיין]]
 
[[קובץ:Einstein 1933.jpg|ממוזער|אלברט איינשטיין]]
==תולדות חייו==
+
'''אלברט איינשטיין''' ([[י"ט באדר]] [[תרל"ט]] - [[כ"ו בניסן]] [[תשט"ו]]) היה פיזיקאי יהודי זוכה פרס נובל לפיזיקה, ומגדולי המדענים בהיסטוריה.
נולד בשנת [[תרל"ט]] ב[[גרמניה]] למשפחה יהודית, בילדותו שמר [[תורה]] ו[[מצוות]] אולם בעקבות ההתבוללות שהיית במקום הוא ירד מהדת, בגיל 16 הוא נכנס ללמוד ב[[גימנסיה]].
+
== תולדות חיים ==
 +
נולד ב[[י"ט באדר]] [[תרל"ט]] ב[[גרמניה]] למשפחה יהודית. למד בבית ספר נוצרי, אך בבגרותו למד יהדות מפי מורה פרטי, ושמר מעט מצוות{{הערה|אלברט איינשטיין ויהדותו, עמ' 32, מתוך גיליון 270 של דף לתרבות יהודית, סיוון התשס"ו. בהוצאת משרד החינוך התרבות והספורט, האגף לתרבות תורנית}}. בהמשך עזב את שמירת המסורת שלו, והחל ללמוד מדע. בגיל 16 נכנס ללמוד ב[[גימנסיה]].
  
בשנת [[תרס"ה]] התחיל לפרסם מאמרים וחידושים רבים שלו על ה[[מדע]], בשנת [[תרע"ה]] פרסם את [[תורת היחסות הכללית]].
+
בשנת [[תרס"ה]] התפרסמו מאמריו המדעיים המרכזיים הראשונים ביניהם תורת היחסות הפרטית.
  
בשנת [[תרצ"ב]] הוא היגר ל[[ארצות הברית]], עם פרוץ [[מלחמת עולם השנייה]] שלח מכתב לנשיא [[ארצות הברית]] [[רוזוולט]] בו מפציר בו להקים פצצה גרעינית.
+
בשנת [[תרע"ה]] פרסם את תורת היחסות הכללית.
  
מת בשנת [[תשט"ו]].
+
בשנת [[תרפ"ג]] זכה בפרס נובל לפיזיקה.
  
===השקפתו על היהדות===
+
בשנת [[תרצ"ב]] היגר ל[[ארצות הברית]]. עם פרוץ [[מלחמת עולם השנייה]] שלח מכתב לנשיא [[ארצות הברית]] [[רוזוולט]] בו הוא מביע את חששו מפני ניסיון גרמני לבנות פצצה אטומית. המכתב היה הגורם המכריע לפתיחת פרויקט מנהטן, שהסתיים בהטלת פצצות האטום על הירושימה ונגאסקי, ואיינשטיין היה מעורב בו.
על אף היותו רחוק מהיהדות הוא היה התייחס רבות על [[אלוקים]], ולדעת רבים הוא אף היה יהודי מאמין.
+
 
 +
נפטר ב[[כ"ו בניסן]] [[תשט"ו]].
 +
 
 +
=== דעתו על היהדות והאמונה ===
 +
על אף היותו רחוק מהיהדות, האמין איינשטיין בקיומו של אלוקים. ובהיותו נפלא מהנבראים ואי יכולת הנבראים להשיגו.
  
 
במכתב משנת [[תרפ"ט]], הוא תיאר את אמונתו באלוקים כך:
 
במכתב משנת [[תרפ"ט]], הוא תיאר את אמונתו באלוקים כך:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=איני אתאיסט. איני יודע האם אני יכול להגדיר עצמי כפנתאיסט. הבעיה הכרוכה בכך עצומה מידי עבור מוחותינו המוגבלים. האם יורשה לי להשיב במשל? השכל האנושי, מאומן ככל שיהיה, אינו יכול לתפוס את היקום. אנו בעמדה של ילד קטן, הנכנס לספרייה ענקית שקירותיה מכוסים עד התקרה בספרים בשפות שונות רבות. הילד יודע שבהכרח מישהו כתב את הספרים הללו. הוא אינו יודע מי או כיצד. הוא אינו מבין את השפות שבהן הם כתובים. הילד מבחין בתוכנית ברורה בסידור הספרים - סדר מיסתורי, שאת טבעו אינו יכול להבין, אלא בקושי לחשוד בו. זוהי, לפי הנראה לי, גישתו של השכל האנושי, ולו הדגול והמתורבת ביותר, כלפי אלוקים. אנו רואים יקום מסודר באופן נפלא, הפועל לפי חוקים מסוימים, אבל אנו בקושי מבינים אותם. מוחותינו המוגבלים אינם מסוגלים לתפוש את הכוח המיסתורי שמניע את צבירי הכוכבים.|מקור=הריאיון פורסם באנגלית בשנת 1930 בספרו של ג'ורג' סילבסטר וירק(אנ') "Glimpses of the Great". לפי ציטוט באתר Pantheism.com}}
+
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=איני אתאיסט{{הערה|לא מאמין באלוקים כלל, רח"ל}}. איני יודע האם אני יכול להגדיר עצמי כפנתאיסט{{הערה|מאמין שאלוקים כפוף לטבע, רח"ל}}. הבעיה הכרוכה בכך עצומה מידי עבור מוחותינו המוגבלים. האם יורשה לי להשיב במשל? השכל האנושי, מאומן ככל שיהיה, אינו יכול לתפוס את היקום. אנו בעמדה של ילד קטן, הנכנס לספרייה ענקית שקירותיה מכוסים עד התקרה בספרים בשפות שונות רבות. הילד יודע שבהכרח מישהו כתב את הספרים הללו. הוא אינו יודע מי או כיצד. הוא אינו מבין את השפות שבהן הם כתובים. הילד מבחין בתוכנית ברורה בסידור הספרים - סדר מיסתורי, שאת טבעו אינו יכול להבין, אלא בקושי לחשוד בו. זוהי, לפי הנראה לי, גישתו של השכל האנושי, ולו הדגול והמתורבת ביותר, כלפי אלוקים. אנו רואים יקום מסודר באופן נפלא, הפועל לפי חוקים מסוימים, אבל אנו בקושי מבינים אותם. מוחותינו המוגבלים אינם מסוגלים לתפוש את הכוח המיסתורי שמניע את צבירי הכוכבים.|מקור=המכתב פורסם באנגלית בשנת 1930 בספרו של ג'ורג' סילבסטר וירק(אנ') "Glimpses of the Great". לפי ציטוט באתר Pantheism.com}}
 
+
איינשטיין מסביר, שאי אפשר לומר שאלוקים גם הוא כפוף לטבע, רח"ל. מכיון שאף אחד אינו יכול לתפוס את כל מהלכי טבע היקום, ומוכרח שיש מעליהם כוח עליון, בלתי ניתן לתפיסה.
==קשריו עם [[הרבי]]==
 
באחת הפעמים הגיע איינשטיין לפגישה עם פרופסורים מסוימים בעניין פצצת אטום, בין הפרופסורים היה קרוב משפחתו של [[הרבי]] שהביא עמו את [[הרבי]], [[הרבי]] שהגיע למקום נאם בגרמנית אודות העניין של פצצת אטום והסביר איך זה אפשר להבין את עניין [[אחדות ה']], איינשטיין ששמע על כך אמר עכשיו הוא הבין את העניין של [[אחדות ה']] לראשונה.{{הערה|[[כפר חב"ד (שבועון)]],גיליון 1215}}.
 
  
סיפור נוסף דומה מסופר שבשנת [[תש"ד]] פגש [[הרבי]] את איינשטיין, והוא הסביר לו אודות [[אחדות ה']] ובתגובה ענה לו איינשטיין:{{ציטוטון|כעת מבין שכל מה שקורה בעולם הוא בהשגחה פרטית וששום דבר אינו קורה במקרה}}{{הערה|[[כפר חב"ד (שבועון)]], גיליון 1224}}.
+
== עם הרבי ==
 +
יש מי שאומר,{{הערה|הוטלו ספיקות בסיפור זה, על גרסאותיו. ראו להלן}} כי פעם אחת הגיע איינשטיין לועידה עם מספר פרופסורים. במקום נכח מאבטח בשם תנחום לוין, שהיה מגיע הרבה לרבי הריי"צ ב-770, ואף הכיר את הרבי, שהיה קרוב משפחתו, מכיון שאמו של לוין הייתה מצאצאיו של [[הרב"ש]] בן הצמח צדק. לוין סיפר שהרבי, שכנראה הוזמן עקב ניסיונו בהנדסת חשמל, הגיע למקום ושוחח עם איינשטיין. לוין סיפר שהרבי הסביר לו את עניין ה[[צמצום]]{{הערה|לגרסא אחרת, את עניין [[אחדות ה']]}} ולבסוף איינשטין הגיב בהתפעלות, שכעת הוא מבין את עניין 'מלוא כל הארץ כבודו'{{הערה|לגרסא האחרת, את עניין אחדות ה'}}{{הערה|[https://col.org.il/news/12391 מתי איינשטיין הבין מהי אחדות ה'?] {{col}}}}{{הערה|[https://col.org.il/news/12411 הרבי ואיינשטיין: פרטים נוספים על הפגישה ביניהם]}}.
  
כמו כן פגש איינשטיין את [[רבי יוסף רוזין]], והתבטא שאילו הרגצוב'ר היה לומד לימודי חול הוא היה שווה שני איינשטיינים.
+
החוקר החסידי הרב [[יהושע מונדשיין]] הטיל ספק באמיתות סיפור זה באחד מטוריו, ואף טען שהוא לא התרחש כלל{{הערה|1=[http://shturem.net/index.php?section=artdays&id=1101 הרבי, הרוגצ'ובי ו...איינשטיין, "סיפורים וגילגוליהם"] {{שטורעם}}}}. וכן היו עוד חסידים נוספים שהסתייגו מאמינות הסיפור.
  
החוקר [[יהושע מונדשיין]] עורר ספק אודות סיפורים אלו באחד מטוריו{{הערה|[http://shturem.net/index.php?section=artdays&id=1101 המדור "סיפורים וגילגוליהם"]}}.
+
=== הרבי ותורת היחסות ===
===תורת היחסות===
+
בשיחות ובמכתבים בהם התייחס הרבי לעניין הילוך השמש, הסביר הרבי שבעוד בעבר, כשהשיטה המקובלת הייתה שכדור הארץ מסתובב סביב [[השמש]] (שיטת קופרניקוס), ניסו המפרשים להתאים את דברי התורה בתירוצים דחוקים לשיטה, הרי כיום כשתורת היחסות, שקובעת שאי אפשר לדעת מי הוא העומד ומי הוא המסובב, היא המקובלת בעולם, אין צורך בכלל לנסות להמשיך להתאים את דברי התורה הפשוטים, לטענת החוקרים{{הערה|1=[[ליקוטי שיחות]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/30/14/1/260.htm?q=%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F חלק ל' עמוד 260]}}{{הערה|1=דברים אלו של הרבי מופיעים גם ב[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/7/1996.htm?q=%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F כרך ז' א'תתקצו]}}.
[[הרבי]] מזכיר {{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק ל' עמ' 260}} את תורת היחסות של איינשטיין, בנוגע לכך שאיך מסתדר שיטתה של ה[[תורה]] שה[[שמש]] מסתובב סביב [[כדור הארץ]], למרות שהמדענים סוברים ש[[כדור הארץ]] מסתובב סביב ה[[שמש]], [[הרבי]] מזכיר את תורת היחסות של איינשטיין שהוכיחה אי אפשר מבחינה מדעית לדעת כיצד עומד [[כדור הארץ]], ה[[כוכב]]ים וה[[שמש]]:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ידוע כמה נתלבטו איזה מגדולי ישראל איך להתאים פירושם הפשוט של הכתובים המורים על מהלך השמש והירח, והארץ לעולם עומדת, עם שיטת קופרניקוס שמשך זמן אמרו שזוהי האמת המוחלטת, עד שבאה שיטת היחסיות של איינשטיין והוכיחה (ומובן שזהו הוכחה לפי מצב הידיעה עתה) שמנקודת מבט המדע אי אפשר להוכיח בשום אופן, ביחס שבין הכוכבים והארץ, מי העומד ומי המסובב, ובמילא יתכן גם כן שהארץ עומדת והכוכבים סובבים אותה ואין כל צורך להוציא הכתובים מידי פשוטם ולעקמם על ידי קישוים ודיחוקים, וכן בנוגע לדברי רז"ל שיש להבינם כפשוטם.}}
 
  
באחת ממכתביו מזכיר [[הרבי]] שאין להתעסק בתורת היחסות, מפני שהיא עלולה להוביל למסקנות מוזרות לגבי [[ה']]{{הערה|וכן כפירה ב[[הקב"ה]]}}{{הערה|[[אגרות קודש]] ח"ב, רפז}}.
+
באחד ממכתביו אומר [[הרבי]] שהעוסקים בתורת היחסות טעו והסיקו "מסקנות מוזרות במאוד" בעניין ה[[זמן]]{{הערה|1=[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/2/283.htm?q=%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F חלק ב', אגרת רפג]}}.
  
כמו כן במכתב אחד כותב [[הרבי]] לפרופסור אחד שהוציא ספר על תורת היחסות של איינשטיין, הוא מסביר את שטיתה של תורת היחסות שעיקרה היא שזמן ומקום הינם משהו יחסי, כמו כן כתב [[הרבי]] שתורת היחסות הינה רק בגדר השערה ואינה יכולה לקבוע.
+
במכתב נוסף מעיר הרבי אשר תורת היחסות "אינה אלא השערה והשתדלות לבאר בדרך אפשר חלק מתופעות הטבע - אין כל הצדקה להכניס מושגים החלטים" ואין לקבלה כאמת מוחלטת ללא הסתייגות{{הערה|אג"ק חי"ב אגרת ד'רט,הובא גם בלקו"ש ח"ל עמ' 269}}, במכתב אחר מעיר על הסתירה מיניה וביה בקבלת שיטת '''היחסות''' כאמת '''מוחלטת'''{{הערה|אג"ק חט"ו ה'תמט}}.
  
==קישורים חיצוניים==
 
*[http://shturem.net/index.php?section=artdays&id=1101 הרבי ואיינשטיין]
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 +
{{מיון רגיל:איינשטיין, אלברט}}
 +
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשט"ו]]
 +
[[קטגוריה:פיזיקאים]]

גרסה מ־22:09, 24 ביוני 2021

אלברט איינשטיין

אלברט איינשטיין (י"ט באדר תרל"ט - כ"ו בניסן תשט"ו) היה פיזיקאי יהודי זוכה פרס נובל לפיזיקה, ומגדולי המדענים בהיסטוריה.

תולדות חיים

נולד בי"ט באדר תרל"ט בגרמניה למשפחה יהודית. למד בבית ספר נוצרי, אך בבגרותו למד יהדות מפי מורה פרטי, ושמר מעט מצוות[1]. בהמשך עזב את שמירת המסורת שלו, והחל ללמוד מדע. בגיל 16 נכנס ללמוד בגימנסיה.

בשנת תרס"ה התפרסמו מאמריו המדעיים המרכזיים הראשונים ביניהם תורת היחסות הפרטית.

בשנת תרע"ה פרסם את תורת היחסות הכללית.

בשנת תרפ"ג זכה בפרס נובל לפיזיקה.

בשנת תרצ"ב היגר לארצות הברית. עם פרוץ מלחמת עולם השנייה שלח מכתב לנשיא ארצות הברית רוזוולט בו הוא מביע את חששו מפני ניסיון גרמני לבנות פצצה אטומית. המכתב היה הגורם המכריע לפתיחת פרויקט מנהטן, שהסתיים בהטלת פצצות האטום על הירושימה ונגאסקי, ואיינשטיין היה מעורב בו.

נפטר בכ"ו בניסן תשט"ו.

דעתו על היהדות והאמונה

על אף היותו רחוק מהיהדות, האמין איינשטיין בקיומו של אלוקים. ובהיותו נפלא מהנבראים ואי יכולת הנבראים להשיגו.

במכתב משנת תרפ"ט, הוא תיאר את אמונתו באלוקים כך:

איני אתאיסט[2]. איני יודע האם אני יכול להגדיר עצמי כפנתאיסט[3]. הבעיה הכרוכה בכך עצומה מידי עבור מוחותינו המוגבלים. האם יורשה לי להשיב במשל? השכל האנושי, מאומן ככל שיהיה, אינו יכול לתפוס את היקום. אנו בעמדה של ילד קטן, הנכנס לספרייה ענקית שקירותיה מכוסים עד התקרה בספרים בשפות שונות רבות. הילד יודע שבהכרח מישהו כתב את הספרים הללו. הוא אינו יודע מי או כיצד. הוא אינו מבין את השפות שבהן הם כתובים. הילד מבחין בתוכנית ברורה בסידור הספרים - סדר מיסתורי, שאת טבעו אינו יכול להבין, אלא בקושי לחשוד בו. זוהי, לפי הנראה לי, גישתו של השכל האנושי, ולו הדגול והמתורבת ביותר, כלפי אלוקים. אנו רואים יקום מסודר באופן נפלא, הפועל לפי חוקים מסוימים, אבל אנו בקושי מבינים אותם. מוחותינו המוגבלים אינם מסוגלים לתפוש את הכוח המיסתורי שמניע את צבירי הכוכבים.

המכתב פורסם באנגלית בשנת 1930 בספרו של ג'ורג' סילבסטר וירק(אנ') "Glimpses of the Great". לפי ציטוט באתר Pantheism.com

איינשטיין מסביר, שאי אפשר לומר שאלוקים גם הוא כפוף לטבע, רח"ל. מכיון שאף אחד אינו יכול לתפוס את כל מהלכי טבע היקום, ומוכרח שיש מעליהם כוח עליון, בלתי ניתן לתפיסה.

עם הרבי

יש מי שאומר,[4] כי פעם אחת הגיע איינשטיין לועידה עם מספר פרופסורים. במקום נכח מאבטח בשם תנחום לוין, שהיה מגיע הרבה לרבי הריי"צ ב-770, ואף הכיר את הרבי, שהיה קרוב משפחתו, מכיון שאמו של לוין הייתה מצאצאיו של הרב"ש בן הצמח צדק. לוין סיפר שהרבי, שכנראה הוזמן עקב ניסיונו בהנדסת חשמל, הגיע למקום ושוחח עם איינשטיין. לוין סיפר שהרבי הסביר לו את עניין הצמצום[5] ולבסוף איינשטין הגיב בהתפעלות, שכעת הוא מבין את עניין 'מלוא כל הארץ כבודו'[6][7][8].

החוקר החסידי הרב יהושע מונדשיין הטיל ספק באמיתות סיפור זה באחד מטוריו, ואף טען שהוא לא התרחש כלל[9]. וכן היו עוד חסידים נוספים שהסתייגו מאמינות הסיפור.

הרבי ותורת היחסות

בשיחות ובמכתבים בהם התייחס הרבי לעניין הילוך השמש, הסביר הרבי שבעוד בעבר, כשהשיטה המקובלת הייתה שכדור הארץ מסתובב סביב השמש (שיטת קופרניקוס), ניסו המפרשים להתאים את דברי התורה בתירוצים דחוקים לשיטה, הרי כיום כשתורת היחסות, שקובעת שאי אפשר לדעת מי הוא העומד ומי הוא המסובב, היא המקובלת בעולם, אין צורך בכלל לנסות להמשיך להתאים את דברי התורה הפשוטים, לטענת החוקרים[10][11].

באחד ממכתביו אומר הרבי שהעוסקים בתורת היחסות טעו והסיקו "מסקנות מוזרות במאוד" בעניין הזמן[12].

במכתב נוסף מעיר הרבי אשר תורת היחסות "אינה אלא השערה והשתדלות לבאר בדרך אפשר חלק מתופעות הטבע - אין כל הצדקה להכניס מושגים החלטים" ואין לקבלה כאמת מוחלטת ללא הסתייגות[13], במכתב אחר מעיר על הסתירה מיניה וביה בקבלת שיטת היחסות כאמת מוחלטת[14].

הערות שוליים

  1. אלברט איינשטיין ויהדותו, עמ' 32, מתוך גיליון 270 של דף לתרבות יהודית, סיוון התשס"ו. בהוצאת משרד החינוך התרבות והספורט, האגף לתרבות תורנית
  2. לא מאמין באלוקים כלל, רח"ל
  3. מאמין שאלוקים כפוף לטבע, רח"ל
  4. הוטלו ספיקות בסיפור זה, על גרסאותיו. ראו להלן
  5. לגרסא אחרת, את עניין אחדות ה'
  6. לגרסא האחרת, את עניין אחדות ה'
  7. מתי איינשטיין הבין מהי אחדות ה'? סי או אל סמליל.jpg
  8. הרבי ואיינשטיין: פרטים נוספים על הפגישה ביניהם
  9. הרבי, הרוגצ'ובי ו...איינשטיין, "סיפורים וגילגוליהם" קישור שטורעם
  10. ליקוטי שיחות חלק ל' עמוד 260
  11. דברים אלו של הרבי מופיעים גם באגרות קודש כרך ז' א'תתקצו
  12. אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א) חלק ב', אגרת רפג
  13. אג"ק חי"ב אגרת ד'רט,הובא גם בלקו"ש ח"ל עמ' 269
  14. אג"ק חט"ו ה'תמט