אזמר בשבחין
אזמר בשבחין הוא אחד מפיוטיו של האריז"ל המושר בליל שבת.
תוכן עניינים
מילות הפיוט[עריכה]
- אֲזַמֵּר בִּשְׁבָחִין, לְמֵיעַל גּוֹ פִּתְחִין, דְּבַחֲקַל תַּפּוּחִין, דְּאִנּוּן קַדִּישִׁין:
- נְזַמִּין לָהּ הַשְׁתָּא, בִּפְתוֹרָא חֲדַתָּא, וּבִמְנַרְתָּא טַבְתָּא, דְּנָהֳרָא עַל רֵישִׁין:
- יְמִינָא וּשְׂמָאלָא, וּבֵינַיְהוּ כַלָּה, בְּקִשּׁוּטִין אָזְלָא, וּמָאנִין וּלְבוּשִׁין:
- יְחַבֶּק לָהּ בַּעֲלָהּ, וּבִיְסוֹדָא דִּילָהּ, דְּעָבֵד נַיְחָא לָהּ, יְהֵא כַּתִּישׁ כַּתִּישִׁין:
- צְוָחִין אַף עַקְתִין, בְּטֵלִין וּשְׁבִיתִין, בְּרַם אַנְפִּין חֲדַתִּין, וְרוּחִין עִם נַפְשִׁין:
- חַדּוּ סַגִּי יֵיתֵי, וְעַל חֲדָא תַּרְתֵּי, נְהוֹרָא לָהּ יִמְטֵי, וּבֵרְכָאָן דִּנְפִישִׁין:
- קְרִיבוּ שׁוּשְׁבִינִין, עֲבִידוּ תִקּוּנִין, לְאַפָּשָׁא זִינִין, וְנוּנִין עִם רַחֲשִׁין:
- לְמֶעֶבַד נִשְׁמָתִין, וְרוּחִין חַדַתִּין, בְּתַרְתֵּין וּבִתְלָתִין, וּבִתְלָתָא שִׁבְשִׁין:
- וְעִטּוּרִין שַׁבְעִין לָהּ, וּמַלְכָּא דִּלְעֵלָּא, דְּיִתְעַטַּר כֹּלָּא, בְּקַדִּישׁ קַדִּישִׁין:
- רְשִׁימִין וּסְתִימִין, בְּגוֹ כָּל עָלְמִין, בְּרַם עֲתִּיק יוֹמִין, הֲלָא בַּטִּישׁ בַּטִּישִׁין:
- יְהֵא רַעֲוָא קַמֵּהּ, דְּתִשְׁרֵיהּ עַל עַמֵּהּ, דְּיִתְעַנַּג לִשְׁמֵהּ, בִּמְתִיקִין וְדוּבְשִׁין:
- אֲסַדֵּר לִדְרוֹמָא, מְנַרְתָּא דִּסְתִימָא, וְשֻׁלְחָן עִם נַהֲמָא, בִּצְפוֹנָא אָרְשִׁין:
- בּחַמְרָא גוֹ כַסָּא, וּמְדָאנֵי אָסָא, לְאָרוּס וַאֲרוּסָה, לְהַתְקָפָא חֲלָשִׁין:
- נַעֲבֵד לְהוֹן כִּתְרִין, בְּמִלִּין יַקִּירִין, בְּשַׁבְעִין עִטּוּרִין, דְּעַל גַּבֵּי חַמְשִׁין:
- שְׁכִינְתָּא תִּתְעַטָּר, בְּשִׁית נַהֲמֵי לִסְטָר, בְּוָוִין תִּתְקַטָּר[1], וְזִינִין דִּכְנִישִׁין:
- שְׁבִיתִין וּשְׁבִיקִין, מְסָאֳבִין דִּרְחִיקִין, חֲבִילִין דִּמְעִיקִין וְכָל זִינֵי חֲבוּשִׁין:
- לְמִבְצַע עַל רִפְתָּא, כְּזֵיתָא וּכְבֵיעָתָא, תְּרֵין יוּדִין נַקְטָא, סְתִימִין וּפְרִישִׁין:
- מְשַׁח זֵיתָא דַּכְיָא, דְּטָחֲנִין רֵחַיָא, וְנַגְדִּין נַחֲלַיָּא, בְּגַוָּהּ בִּלְחִישִׁין:
- הֲלָא נֵימָא רָזִין, וּמִלִּין דִּגְנִיזִין, דְּלֵיתֵיהוֹן מִתְחַזִּין, טְמִירִין וּכְבִישִׁין:
- אִתְעַטָּרַת כַּלָּה, בְּרָזִין דִּלְעֵלָּא, בְּגוֹ הַאי הִלּוּלָא, דְּעִירִין קַדִּישִׁין:
תרגום:
- אזמר בשבחים להכנס בפתחים, של שדה התפוחים, שהם קדושים.
- נזמין אותה עתה בשולחן חדש ובמנורה טובה, שמאירה על ראשים.
- ימין ושמאל וביניהם כלה. בקישוטים יוצאת בבגדים ולבושים.
- יחבק אותה בעלה, וביסוד אשר לה, שעושה לה נחת, כתוש יכתוש.
- צעקות וגם צרות, בטילות ושובתות, רק פנים שמחות, ורוחות עם נפשות.
- שמחה רבה תבוא, פי שניים, ואור לה יגיע וברכות רבות.
- קרבו שושבינים, עשו תיקונים (לכלה), להרבות במזונות, ודגים עם עופות.
- לעשות נשמות ורוחות חדשות, בשנים ושלושים (דרכים), ובשלושה ענפים.
- ועטרות שבעים לה, והמלך העליון, שיתעטר הכל בקודש הקדשים.
- רשומים וסתומים בתוכה כל עולמות, רק עתיק יומין, הלא הכה יכה.
- יהי רצון לפניו, שישרה על עמו, שיתענג לשמו, בממתקים ודובשנים.
- אערוך בדרום מנורה הנעלמה, ושולחן עם לחם, בצפון אשכין.
- ביין בתוך הכוס ואגודת הדסים, לארוס וארוסה לחזק חלושים.
- נעשה להם כתרים במילים יקרות, בשבעים עיטורים, שעל גבי חמישים.
- השכינה תתעטר בששה לחמים לכל צד, בווים תתקשר, ובמיני (בשמים) צבורים.
- שובתים ונעזבים, הטמאים המרוחקים, המזיקים המעיקים, וכל מיני כשפים.
- לבצוע על הפת, כזית וכביצה, שני יו"דים לקוחה, סתומים ומפורשים.
- שמן זית זך, שטוחנים הריחים, ומושכים הנחלים בתוכה בלחישות.
- הלא נאמר סודות, ומלים הגנוזים, שאינם נראים, טמונים וכבושים.
- נתעטרה הכלה, בסודות של מעלה, בתוך הילולה זו של מלאכים קדושים.
הניגון[עריכה]
על המילים חובר ניגון שמיוחס לרבי הלל מפאריטש. הניגון מוכר גם בחסידויות אחרות בשינויים, ומושר לפעמים עם המילים "האטס גע'פועל'ט אלעס גוטס".
ניגון זה הוא ניגון מ"ח בספר הניגונים.
לחנים נוספים[עריכה]
מלבד הלחן המקובל שנכלל גם בספר הניגונים מקובלים בפי חסידי חב"ד מספר לחנים נוספים על הפיוט.
לחן אחד[2], השתמר מפיו של ר' זלמן טייבל שעל פי עדותו של ר' זלמן חאנין ר' זלמן טייבל שמע את הניגון בעירו דובריאנקה[3] וכן מחסידי חב"ד בניקולייב, והניגון היה חביב עליו מאוד ונהג לנגן אותו בהתלהבות, ועל פי ההשערה לחן זה מקורו בחסידי אדמו"ר האמצעי, ואולי אף קודם לכן[4].
(לחן זה התגלגל גם מחוץ לחסידי חב"ד, והוא מוכר כשיר הישראלי 'במחרשתי' של אליקים צונזור).
לחן נוסף, מופיע בפרוייקט מסורת הניגונים של ר' דוד הורביץ[5] ואף שהוא היה מקובל במשפחות חב"דיות רבות, ככל הנראה מקורו אינו מחסידי חב"ד בדווקא.
נוסחאות שונות[עריכה]
לפיוט זה, כמו בשאר פיוטי האריז"ל לשבת, קיימות גרסאות שונות שנדפסו לאורך השנים בסידורים השונים. כך לדוגמא בסידור הבעל שם טוב פותח הפיוט במילים "אסדר בשבחין"[6].
קישורים חיצוניים[עריכה]
- ביצועים שונים של הניגון: היכל הנגינה • ר' דוד הורביץ • ר' אלאור ולנר • "ניחח" • חב"ד קלאסיק • ניצן-חן רזאל והאשכנזים • דיסק 'אזמר בשבחין'
- הונאת הניגון 'אזמר בשבחין'? • המוזיקאי החב"די עושה סדר
- לחן נוסף בפרוייקט מסורת הניגונים מפי ר' דוד הורביץ - להאזנה (מידע · עזרה)
שבת | ||
---|---|---|
קבלת שבת | ערב שבת · הכנה לשבת · בגדי שבת · נרות שבת · תוספת שבת · קבלת שבת · לכה דודי · קידוש · תפילות השבת | |
תפילות השבת | ערבית · שחרית · תפילת מוסף · מנחה | |
חלקי השבת | ליל ויום שבת · סעודה שלישית · רעווא דרעווין | |
בחינות שונות | חקל תפוחין קדישין · עתיקא קדישא · זעיר אנפין | |
מוצאי שבת | מוצאי שבת · הבדלה · ויתן לך · מלוה מלכה | |
פרטים נוספים | נשמה יתירה · סעודת שבת · שינה בשבת תענוג · שבת מברכים | |
זמירות שבת | שלום עליכם · אסדר לסעודתא · אסדר לסעודתא (מיוחס לבעל שם טוב) · לכה דודי · בני היכלא · אזמר בשבחין · ניגון דבקות שבת (אדמו"ר הזקן) · מנוחה ושמחה · ידיד נפש · מזמור לדוד ·לכה דודי מלמז' · אתקינו סעודתא · יצוה צור חסדו · יתגדל · א-ל אדון · ישמחו במלכותך | |
ניגונים למוצאי שבת: | אתקינו סעודתא · המבדיל · במוצאי יום מנוחה · אמר השם ליעקב (יענקל יענקל) · אמר השם ליעקב · אמר השם ליעקב יא טאטע יא | |
ספרים בנושא | מי טל · ביאור הלכות שבת · שבת כהלכה · הלכות שבת על דיני מוקצה ובורר |
מסורת הניגונים - ר' דוד הורביץ | |
---|---|
| |
(ניתן לראות את שם הניגון באמצעות ריחוף עם סמן העכבר על מספר הניגון) |
הערות שוליים
- ↑ נוסח אחר: בווין תתקטר, בשית נהמי לסטר
- ↑ הלחן בביצוע נדב בכר ואורן צור.
- ↑ מהמושבות שייסד אדמו"ר האמצעי.
- ↑ קיר הניגונים - אזמר בשבחן המיוחד, ר' זלמן טייבל.
- ↑ תחילת הקטגוריה 'זמנים שונים', ניגון 26 מהניגונים שלא נכללו בספר הניגונים.
- ↑ צילום הפיוט מתוך סידור הבעל שם טוב, בעמוד 133 מצד שמאל למטה.