הבדלים בין גרסאות בדף "אור הסובב כל עלמין"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
מ
שורה 1: שורה 1:
אור הסובב כל עלמין הוא [[אור אין סוף]] הבלתי בעל גבול שלמעלה מ[[סדר ההתלשלות]].
+
אור הסובב כל עלמין הוא [[אור אין סוף]] הבלתי בעל גבול שלמעלה מ[[סדר ההשתלשלות]].
  
 
יש להזהר  מפני עיוות במחשבה - שלא ליחס תכונות גשמיות באלקות.
 
יש להזהר  מפני עיוות במחשבה - שלא ליחס תכונות גשמיות באלקות.

גרסה מ־21:26, 15 ביוני 2009

אור הסובב כל עלמין הוא אור אין סוף הבלתי בעל גבול שלמעלה מסדר ההשתלשלות.

יש להזהר מפני עיוות במחשבה - שלא ליחס תכונות גשמיות באלקות.

האור האלקי הסובב כל עלמין, אין זה שהוא סובב ומקיף מלמעלה - בבחינת מקום ח"ו. אדרבה, מפאת היותו אין סוף - בלי גבול, הרי לית אתר פנוי מיניה (אין מקום פנוי ממנו), ונמצא למטה כמו למעלה - גם בארץ הלזו הגשמית.

אך מכל מקום נקרא "אור הסובב", מפני שמהותו כל-כך גבוהה ערכית, והוא כל-כך רוחני ומופשט, שאף אחד אינו יכול להשיגו ולחוש בו, והוא סובב ומקיף את תחושת ה"מקבלים" והשגתם.

לפיכך יש לציין באור זה כמה פרטים:

א) אור הסובב אינו בא בהתלבשות בעולמות המוגבלים להיותו בלתי בעל גבול, והשפעתו בעולמות הוא בבחינת העלם. ב) העולמות המקבלים את האור אינם "כלים" לאור זה, כי מצד הגבלתם - אינם מסוגלים לקלוט את האור בפנימיותם - בהשגתם והרגשתם. ג) מכיון שאור הסובב אינו מותאם לפי ערך העולמות והנבראים, והמצאותו בהם היא רק בדרך "מקיף", לפיכך הוא נמצא בכל העולמות בשוה.

נמצא, שמחד - הוא נמצא בכל העולמות, ומאידך - אינו מתלבש ואינו מורגש באף אחד מהעולמות. ולפיכך אין חילוקי מדריגות באור הסובב, כמו באור הממלא כל עלמין.

ד) השפעתו בנבראים היא עצומה, כי עיקר ההתהוות, קיום וחיות הנבראים - הוא מאור הסובב כל עלמין הבלתי בעל גבול, כי רק הוא - שמציאותו מעצמותו ואין לו שום עילה וסיבה הקודמת לו ח"ו - בכוחו ויכולתו להוות יש מאין ואפס שקדם לו.

והיינו, שהתהוות הנבראים בדבר ה' (אור הממלא) - אפשרית רק מצד כח האין-סוף הפועל בו, בגלל היות ה"דבר ה'" נמשך (ע"י הצמצום) מן האור אין-סוף הסובב כל עלמין.

מקורות לעיון:

  • תניא פכ"ג, פמ"ו, פמ"ח, שעהיחוה"א פ"א, פ"ז אגה"ק יז', באתי לגני ה'שי"ת ס"א ואילך, באתי לגני תשי"ג ס"ג.
(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")


תבנית:לימוד