פתיחת התפריט הראשי

אגל"א הינו שם משמות הקודש היוצא מראשי תיבות; "אתה גיבור לעולם אדני", וענינו כהמשך הברכה; "מחיה מתים אתה".

שמותיו של הקב"ה
7 שמות שאינם נמחקים
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י
מילויים לשם הוי"ה
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן
שמות נוספים
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה
כינויים
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום

אופן א' בהסבר - תיקון הנפילהעריכה

בשבירת הכלים נפלו רפ"ח ניצוצות מעולם התוהו לבריאה - לקליפת נוגה - בחינת "מות", וקליפה זו נבראה על ידי אתה גיבור - מדת הגבורה והצמצום, ונשמות ישראל, מבררים ומעלים את הניצוצות אל הקדושה - על ידי שמשתמשים בעניני העולם לצורך עבודת ה', ומשתמשים במדת הגבורה לבטל את הצמצום ולהגביר את הגילוי האלקי בעולם, על ידי זה שמחילים על העולם את אדנותו - שם א-דני (שם המורה על מדת הגבורה). ובזה הוא מחיה מתים.

על פי זה תתפרש התפילה:

אתה גיבור - שעל ידי זה נגרמת השבירה - מות,

לעולם א - דני - החלת אדנות ה' על העולם,

מחיה מתים אתה - תיקון השבירה והנפילה.

אופן ב' בהסבר - גילוי המעלה והצורך בצמצום האור האלוקיעריכה

הסבר נוסף בהסברת פסוק זה הוא כך:

"אתה": בהתחלה אוא"ס האיר בגלוי בכל העולם ולכן אמר הכתוב אתה - בלשון נוכח המורה על גילוי - איך שאוא"ס האיר בגלוי בעולם שלכן אפרש להצביע ולומר 'אתה'. במצב זה אין אפשרות של עולמות משום שהעולמות הינם גבול וכשאוא"ס שהינו בלי גבול מאיר וממלא את כל החלל אין אפשרות לעצם מוגבל.

"גבור": כדי שתהיה התהוות העולמות הקב"ה צמצם את אוא"ס, הצמצום נעשה על ידי מדת הגבורה שעניינה צמצום,

"לעולם": לאחר הצמצום יכול להיות מצב של התהוות העולמות, המילה לעולם מסבירה את המילה גיבור ואת מטרת פעולת הצמצום - התהוות העולמות.

"אדנ-י": מכיוון שהמטרה בהתהוות העולמות היא דירה לקב"ה בעולמות ולא בעולמות כשלעצמם, המילה אדנ-י מבטאת את אדנותו ומלכותו של הקב"ה בעולמות, מצב זה יתקיים במלואו בגאולה האמיתית והשלימה בה העולם הגשמי יגלה את מציאותו האמתית ואת אחדות ה'.


(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")
  ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.