הבדלים בין גרסאות בדף "אברים (בגוף)"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ")
מ (החלפת טקסט – "על[-־]ידי" ב־"על ידי")
 
(6 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 6: שורה 6:
 
התלבשות זו של כוחות הנפש באברים היא - במדה מסויימת - ירידה והתגשמות ביחס למדת הפשטתם בהיותם כלולים בנפש - בטרם התלבשותם באברים המיוחדים להם. והתגשמות זו היא מימוש הכוחות שיתגלו לפעול בהתאם לענינם השנויים בהרכב הפיזיולוגי -"המזיגה"- שבין אבר לאבר, והתכונות שהטביע בהם הבורא, מאפשרים לכל כח מכוחות הנפש להתלבש באבר המתאים לו באופן ספיציפי, כגון:חוש הראיה בעין, חוש השמע באוזן, ה[[שכל]] במוח, הרגש בל] וכדומה.
 
התלבשות זו של כוחות הנפש באברים היא - במדה מסויימת - ירידה והתגשמות ביחס למדת הפשטתם בהיותם כלולים בנפש - בטרם התלבשותם באברים המיוחדים להם. והתגשמות זו היא מימוש הכוחות שיתגלו לפעול בהתאם לענינם השנויים בהרכב הפיזיולוגי -"המזיגה"- שבין אבר לאבר, והתכונות שהטביע בהם הבורא, מאפשרים לכל כח מכוחות הנפש להתלבש באבר המתאים לו באופן ספיציפי, כגון:חוש הראיה בעין, חוש השמע באוזן, ה[[שכל]] במוח, הרגש בל] וכדומה.
  
על אף היות האברים מחולקים זה מזה במזיגתם הטבעית (הרכבם הפיזיולגי) ותכונותיהם, הרי הם שותפים לתיפקודו הכללי של ה[[גוף]] בפעולותיו ועניניו השונים, ומאוחדים על-ידי מטרות אלו. בנוסף לזה קיימת גם אחדות פנימית במהות האברים, ולא רק שותפות בפעילות הגוף.
+
על אף היות האברים מחולקים זה מזה במזיגתם הטבעית (הרכבם הפיזיולגי) ותכונותיהם, הרי הם שותפים לתיפקודו הכללי של ה[[גוף]] בפעולותיו ועניניו השונים, ומאוחדים על ידי מטרות אלו. בנוסף לזה קיימת גם אחדות פנימית במהות האברים, ולא רק שותפות בפעילות הגוף.
  
 
מכיון שכל אבר מוגדר ומוגבל בענינו, נמצא הוא מחוסר במהותו, ונזקק לקבל שלימותו משאר האברים, היינו, "כולם צריכין זה לזה" ותורמים ומשלימים זה את זה. רק ההשלמה שבין האברים השונים והתרומה שכל אבר תורם ומשלים את חברו, מאפשרים לגוף לתפקד כראוי.
 
מכיון שכל אבר מוגדר ומוגבל בענינו, נמצא הוא מחוסר במהותו, ונזקק לקבל שלימותו משאר האברים, היינו, "כולם צריכין זה לזה" ותורמים ומשלימים זה את זה. רק ההשלמה שבין האברים השונים והתרומה שכל אבר תורם ומשלים את חברו, מאפשרים לגוף לתפקד כראוי.
שורה 12: שורה 12:
 
יתרה מזאת, לא זו בלבד ש"צריכין זה לזה", אלא שהם מאוחדים ומהוים מציאות אחת. והיינו, שהאברים הם למעשה אך ורק חלקים ממציאות שלימה אחת - היא הגוף. אין שום אבר מציאות מושלמת לעצמה. כלומר;אברי האדם הם חלקי מציאות אחת הנקראת "אדם".
 
יתרה מזאת, לא זו בלבד ש"צריכין זה לזה", אלא שהם מאוחדים ומהוים מציאות אחת. והיינו, שהאברים הם למעשה אך ורק חלקים ממציאות שלימה אחת - היא הגוף. אין שום אבר מציאות מושלמת לעצמה. כלומר;אברי האדם הם חלקי מציאות אחת הנקראת "אדם".
 
==דוגמאות בחסידות==
 
==דוגמאות בחסידות==
ב[[חסידות]] משתמשים באברי [[גוף]] האדם כמשל ל[[ספירות]] העליונות על פי הפסוק: {{ציטוטון|מבשרי אחזה אלוה}}.
+
ב[[חסידות]] משתמשים באברי [[גוף]] האדם כמשל ל[[ספירות]] העליונות על פי הפסוק: {{ציטוטון|[[מבשרי אחזה אלוה]]}}.
  
 
{{סגל}}
 
{{סגל}}
 +
{{אדם}}
  
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
+
[[קטגוריה:אברי הגוף]]

גרסה אחרונה מ־06:43, 6 בספטמבר 2020

אברים בגוף הם חלקי גוף חי (אדם או בעל חיים) שברא הקב"ה במתכונת ובמזיגה טבעית - המאפשרת התלבשות והתגלות חיים בהם.

מהותם[עריכה]

האברים הם גשמיים, ואילו כוחות הנפש הם רוחניים, האברים הם כלים המשמשים לכוחות הרוחניים של הנפש - להתגלות ולפעול.

התלבשות זו של כוחות הנפש באברים היא - במדה מסויימת - ירידה והתגשמות ביחס למדת הפשטתם בהיותם כלולים בנפש - בטרם התלבשותם באברים המיוחדים להם. והתגשמות זו היא מימוש הכוחות שיתגלו לפעול בהתאם לענינם השנויים בהרכב הפיזיולוגי -"המזיגה"- שבין אבר לאבר, והתכונות שהטביע בהם הבורא, מאפשרים לכל כח מכוחות הנפש להתלבש באבר המתאים לו באופן ספיציפי, כגון:חוש הראיה בעין, חוש השמע באוזן, השכל במוח, הרגש בל] וכדומה.

על אף היות האברים מחולקים זה מזה במזיגתם הטבעית (הרכבם הפיזיולגי) ותכונותיהם, הרי הם שותפים לתיפקודו הכללי של הגוף בפעולותיו ועניניו השונים, ומאוחדים על ידי מטרות אלו. בנוסף לזה קיימת גם אחדות פנימית במהות האברים, ולא רק שותפות בפעילות הגוף.

מכיון שכל אבר מוגדר ומוגבל בענינו, נמצא הוא מחוסר במהותו, ונזקק לקבל שלימותו משאר האברים, היינו, "כולם צריכין זה לזה" ותורמים ומשלימים זה את זה. רק ההשלמה שבין האברים השונים והתרומה שכל אבר תורם ומשלים את חברו, מאפשרים לגוף לתפקד כראוי.

יתרה מזאת, לא זו בלבד ש"צריכין זה לזה", אלא שהם מאוחדים ומהוים מציאות אחת. והיינו, שהאברים הם למעשה אך ורק חלקים ממציאות שלימה אחת - היא הגוף. אין שום אבר מציאות מושלמת לעצמה. כלומר;אברי האדם הם חלקי מציאות אחת הנקראת "אדם".

דוגמאות בחסידות[עריכה]

בחסידות משתמשים באברי גוף האדם כמשל לספירות העליונות על פי הפסוק: "מבשרי אחזה אלוה".

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")