שיחה:סעודת אחשוורוש

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

תאריכי הגלות והסעודה[עריכה]

בסדר הדורות חלק א (132).) מובא כי סעודת אחשוורוש היתה בשנת ג'שצ"ה, ועפ"י המבואר במסכת מגילה (יא, ב) לפי חישובו עברו אז שבעים שנה מתחילת גלות בבל, ולפי"ז גלות בבל היתה בשנת ג'תכד

אולם עפ"י מה שכתוב שם (סדר הדורות) שחורבן הבית היה בשנת ג'של"ח כידוע, ושמנה עשרה שנה קודם היה מלכות נבוכדנצר שהוא בשנת ג'ש"כ (כמבואר שם בגמ'), ואחרי שמונה שנים ממנה היה תחילת הגלות (כמבואר שם בגמ') א"כ תחילת הגלות היתה בג' שכ"ז (כ"ה גם בסדר הדורות) א"כ אינו שביעים שנה. אשמח להבהרות ממי שיודע.--הנחה - שיחה 10:40, 1 במרץ 2016 (UTC)

אינני זוכר כרגע במדוייק, אבל יש אגרת של הרבי הקודם (לרבנית חי' מושקא - נדפס באג"ק חט"ו), שאומרת שהנס היה בג'ת"ה או משהו כזה. כך או כך, 1. בניין הבית השני ג'ת"ח. 2. אני חושב שזה חשבון מגלות החרש והמסגר.. •  מתעקשים  •  ועידת ליובאוויטש 02:56, 2 במרץ 2016 (UTC)
אם בנין בית שני הוא בג'ת"ח הרי ארבעה עשרה שנה קודם בג'שצ"ד מלך אחשוורוש, שלש שנים אחרי זה הוא ג'שצ"ז היתה הסעודה וא"כ הוא שבעים שנה לגלות החרש והמסגר שהיתה בג'שכ"ז אבל כאמור זמן הסעודה כתוב במקורות הנ"ל באופן אחר, גם המקור שהבאת בשם הרבי הריי"צ היא כנ"ל (דא"ג, כמדומה לי שאין לקחת את הכתוב באגרת הנ"ל כשיטת הרבי בענין שהרי כללות הכוונה של הרבי שם הוא לא לציין מספרים ותאריכים ודבריו שם הם בהסתמך על הכתוב בסדר הדורות יוסיפון וכיו"ב כמצויין בהערות של המו"ל).--הנחה - שיחה 10:04, 2 במרץ 2016 (UTC)
תגובה מאוחרת: קושיא מעיקרא ליתא, שהרי בסוף אותו עמוד בגמרא מבאר רבא "שנים מקוטעות הוו" - והיינו (ע"פ רש"י) שנבלעה שנה אחת במלכות נבוכדנצר ואויל מרודך, ועוד שנה במלכות כורש ודריוש. כך ששבעים שנה שנמלאו לגלות אינם מלאות, כי אם לפי שנות המלכים. ולכן שנת ג'שצ"ה היא שבעים שנה (לפי המלכים) משנת ג'שכ"ז - שאז היתה גלות יהויכין כמבואר בסה"ד שם. ובנין הבית השני הוא במלאות שבעים שנה לשנת ג'של"ח - גלות צדקיה והחורבן כמבואר בגמ'. אלא שבאמת צריך להבין למה חישב אחשורוש שנים מקוטעות, וזו שאלה בגמרא שם שמן הסתם יש לה התייחסות במפרשים... וצ"ע. • קרייזי אבאוט משיחבואו נרקוד ביחד! 03:03, 17 במרץ 2016 (UTC)