שיחה:בית שמש

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

חובה שמישהו יערוך את הערך מן המסד ועד הטפחות. הערך במתכונתו הנוכחית לא יכול להישאר כך. חסיד חב"ד* אידישעפדיה

לרפאל צבי הרטמן, בבקשה לקרוא את הכללים, עזרה וכדו', וגם לקרוא הרבה ערכים שנכתבו או תוקנו על ידי חב"דפדים ותיקים כמו חסיד ויואל. כך תלמד את הכללים כיצד לכתוב. ולהלן כמה טיפים שיסייעו לך להבין את מערך הכתיבה והתיקונים כאן:
  • מפעם לפעם עליך להיכנס לדף "שינויים אחרונים" כך תידע במה עסוקים החב"דפדים.
  • מאידך עליך להתעדכן מה קורה בדף "התרומות שלי", שם תראה מה התעדכן בדפים שכתבת/שינית
  • כדאי מפעם לפעם, להיכנס ל"דפים מיוחדים" ושם לבדוק דפים פופלריים ואחרים, בכדי לדעת את מצב הרוח של חב"דפדיה
  • וכאשר לא יודעים משהו, אפשר לברר אצל הותיקים או המפעילים.פיני 01:43, 15 יוני 2009 (EDT)

הערה שקיבלתי, מי שיודע אנא לסייע[עריכה]

1. בית הכנסת 'משכן מנחם' בראשות הרב צדוק, לא קיים כבר מספר חודשים, וגם כשהתקיים זה היה לתקופה לא משמעותית. --שיעשיחה י"ז באב ה'תשע"ג 07:43, 24 ביולי 2013 (UTC)

פשוט מחקתי. • שנוזעל - שיחה • י"ז באב ה'תשע"ג 19:11, 24 ביולי 2013 (UTC)

בחירות תשע"ט[עריכה]

להתראות, מה זה נוגע לכאן? • שף ויתיבקאנפרענץ רום 11:32, 30 במאי 2019 (IST)

לאו דווקא שנוגע. יש ערכים נוספים על ערים עיירות ומדינות שנותנים סקירה קצרה ולא ממצה על העיר, נתונים כמו גודל האוכלוסיה, מיקום, ומקור שם העיר, בדיוק כמו שבערך על איסר זלמן מלצר, לדגומא, מן הראוי לכתוב גם את תולדות חייו ופרטים ביוגרפיים נוספים, מלבד ההקשר החב"די. מה שכתבתי מנסה להצביע על המהפך שעברה העיר מעיר מסורתית שרוב תושביה לא שומרים תורה ומצוות, לעיר שהרוב המוחלט והדומיננטי נמנה על חוגי השומרי תומ"צ. להתראות - שיחה, 19:20, כ"ז באייר, ה'תשע"ט 19:20, 1 ביוני 2019 (IST)
להתראות, אני מפחד לכתוב את הדברים הבאים, שכן כח ההסברה שלי חלש. אצלנו היהודים (להבדיל מאצל החרדים) אין כזה דבר "עיר שומרת תורה ומצוות", כל יהודי שומר חלק מהמצוות ועובר על רובם, וכל יהודי צריך לשאוף לשמור את כולם. "בני ברק" אינה שומרת תומ"צ יותר מתל אביב, ואדרבה, על ב"ב הרבי אמר שמי שלא מקשיב לו שילך לשם...הרעיון "עיר חרדית" הוא רעיון שזר ליהדות.
תוקידידס, אם אתה יכול לעזור לי להסביר, בבקשה... • שף ויתיבקאנפרענץ רום 07:35, 2 ביוני 2019 (IST)
אני מסכים עם להתראות שצריך להוסיף פרטי מידע מינימליים מלבד הקשר החב"די, אך אני גם מסכים עם שף ויתיב עם העובדה שהפרט של הבחירות מיותר כאן בהחלט. ובאותו עניין, לדעתי עדיף לשנות את שם הערך לקהילת חב"ד בית שמש, אין טעם לכתוב על העיר (ועל ראש העיר שלה) זה פשוט לא אמור לעניין את הקורא החב"די (ואם זה בכל זאת מעניין אותו שיסתכל בויקיפדיה)... תוקידידס - שיחה, 11:13, כ"ח באייר, ה'תשע"ט 11:13, 2 ביוני 2019 (IST)
שף ויתיב, קראתי והבנתי. באמצע לעכל. נכתב ע"י להתראות ששכח לחתום את שמו. 11:38, 2 ביוני 2019 (IST)
עיר שומרת תומ"צ היינו עיר שתושביה מחוייבים לשמירת תומ"צ (גם אם לא הולך להם באופן מלא), כמו בני ברק, ועיר שלא, היא שתושביה אינם מחוייבים, וין מקום להיתממות המחוכמת של "עובר על רובם", כי השאלה היא למה הוא מחוייב, ולכן, כמו שאמרה הרבנית מאטיל X, קראון הייטס איז ניט קיין א פרימע שכונה... -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
שף ויתיב, באם מחיקת הקטע היא מפני שהוא לא נכון אז נראה לי שיש לך טעות: א. זה שהרבי התבטא כך על בני ברק זה לא אומר שהיא פחות חרדית מתל אביב! אלא שיש בה (אולי את אותו) חסרון וודאי לא הכוונה שבתל אביב שומרים יותר תומ"צ (ומגוחך בככל בהו"א). ב. לומר שכיום "אין כזה דבר "עיר שומרת תורה ומצוות", כל יהודי שומר חלק מהמצוות ועובר על רובם" - זו היא טעות דמוכח, שהרי זה שהוא לא מקיים את כל התומ"צ לא הופך אותו "עובר על רובם" וכן א"א לקרוא לו בגלל זה "אינו שומר תומ"צ", ובמיוחד "אצלנו היהודים (להבדיל מאצל החרדים)" - בחב"ד, אין נהוג לזלזל ביהודי ולומר שהוא אינו מקיים תומ"צ גם באם הוא עושה עבירות וזאת לאור דברי הרבי לדוגמא כאן (עמ' 2) רואים שלדברי הרבי אדם שלכאורה לא מי יודע מה מקיים תומ"צ אלא להיפך וכך הרבי קורא לו.
תוקידידס, באם מחיקת הקטע היא מפני שאינו קשור לחבדפדיה אז: א. אין קשר בין דבריך למה שאמר שף ויתיב (שטען שהוא פשוט לא נכון). ב. אני לא מתנגד לשינוי שם הערך. ג. בקשר למה שכתבת ש"אין טעם לכתוב על העיר (ועל ראש העיר שלה) זה פשוט לא אמור לעניין את הקורא החב"די" אז בהחלט יש טעם וצורך להרחיב בקצרה על רקע העיר וזאת מפני שחב"דפדיה אינה נועדה (רק) לקורא החב"די אלא לכל מי שרק ירצה ללמוד והכיר מקרוב יותר את חב"ד וע"כ אל לנו לשלוח אותו לויקיפדיה (אא"כ הוא לא מחפש כלל דברים הקשורים לחב"ד) כ"א לתת לו מידע למה שצריך על חב"ד ובקצרה גם על העיר כדי שיחפש כאן גם בפעם הבאה והיה זה שכרנו. - חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 13:43, 2 ביוני 2019 (IST)
להתראות, ייתכן שיש בעיה כלשהי בחתימתך, זאת אינה הפעם הראשונה שמופיעה בה רק התאריך ללא כל שם.
אהבתי את דברי האנונימי. "עיר שומרת תומ"צ היינו עיר שתושביה מחוייבים לשמירת תומ"צ". עפ"ז כל עיר שרובה ישראל צריך לקרוא לה "עיר שומרת תומ"צ".
אגב אנונימי, איני מיתמם והבנתי היטב את הנקודה שלך; אך הנקודה שלך ורוחה זרה עד מאוד ליהדות בכלל ולשיטת רבינו בפרט.
חלוקת קונטרסים, הקטע מיותר בגלל שהוא מיותר. זה שהוא לא נכון הוא מלבד זאת. ההבדל שכתבת בין הערים הוא הבדל בכמות ולא באיכות.
דבריך אודות "שומרי תורה ומצוות", באם תדייק היטב תראה שרוחם זהה לנקודה שאני כתבתי. רק היות שאני מקו הגבורה כתבתי באופן שאני כתבתי, והם הם הדברים.
"כדי שיחפש כאן גם בפעם הבאה והיה זה שכרנו", בשביל זה צריך רפורמה שתהפוך את כל אתרינו על פניו... • שף ויתיבקאנפרענץ רום 14:07, 2 ביוני 2019 (IST)
חלוקת קונטרסים, היות והתייחסת בדבריך למה שכתבתי ש"אין טעם לכתוב על העיר (ועל ראש העיר שלה) זה פשוט לא אמור לעניין את הקורא החב"די", ועל זה הגבת ש"חב"דפדיה אינה נועדה (רק) לקורא החב"די אלא לכל מי שרק ירצה ללמוד והכיר מקרוב יותר את חב"ד" - ועל זה אציין את הידוע מפי כ"ק אדמו"ר נ"ע [1] "ווער איז מאסקווא? זאלקא מיט ברוך שלום'ן". ומובן בפשטות שכדי להכיר מקרוב יותר את חב"ד לא נדרש לדעת שראש העיר שלה הוא סרגיי סוביאנין, וק"ל וד"ל ואין להאריך בדבר הפשוט, ולא באתי לעקור דברי הראשונים ולעקם דברי האחרונים אלא רק ליישר את הדרך הישרה, כפי שהיא מצטיירת ברוחי ובדעתי, והרוצה לקבל יקבל. תוקידידס - שיחה, 15:08, כ"ח באייר, ה'תשע"ט 15:08, 2 ביוני 2019 (IST)
שף ויתיב, כתבתי שבבני ברק שומרים תומ"צ יותר בכמות ובאיכות.
כתבת "אין כזה דבר "עיר שומרת תורה ומצוות", כל יהודי שומר חלק מהמצוות ועובר על רובם, וכל יהודי צריך לשאוף לשמור את כולם" - אינו זהה למה שכתבתי שיש עיר ששומרת תומ"צ (ולא כי היא מחוייבת בכך כדברי האנונימי אלא) כי כך הוא לפי שיטתו של הרבי הנ"ל.
לגבי מה שכתבת ש"בשביל זה צריך רפורמה שתהפוך את כל אתרינו על פניו" - לכן לא אמרתי עכשיו להעתיק בויקיפדיה בהוספת קטעים חב"דיים אלא להוסיף גם קטעים שלא קשורים ישירות לחב"ד בכדי שתהיה הנאה מהקריאה גם לאחד לא חב"די, וזה נועד גם לתוקידידס, שנינו מסכימים שחב"דפדיה נועדה בשביל האנשים שמחוץ לחב"ד והדברים שכתובים בה צריכים להיכתב בצורה תקינה ומהנה שיהיה קל ונח לקורא לקרוא בחב"דפדיה (במילים אחרות: יש את הסיבה שחב"דפדיה נועדה בששבילו ויש את סגנון הכתיבה בחב"דפדיה שהם שני דברים אחרים). - חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 18:58, 2 ביוני 2019 (IST)

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── חלוקת קונטרסים, מבלי להיכנס בנכונות או אי נכונות אבחנתו המעניינת של שף ויתיב בעניין האם שייך לשון שמירת תומ"צ על "עיר", ועוד יש לעיין בזה. אך מה שכתבת "בבני ברק שומרים תומ"צ יותר בכמות ובאיכות" לימדונו חז"ל שלא לשקול במצוותיה של תורה, ומי אתה שתקבע שמצוותיהם של הדרים במקום פלוני רצויות יותר לפני הקב"ה, ואיני מוכיחך מתוך דברי רבינו הזקן בתניא בעניין זה (פרק ל), אלא פשוט - מי שמך לקבוע כזאת?

ולעניין התייחסותך לדבריי, לא הצלחתי להבין האם כוונתך שצריך להביא אך ורק את המידע המועיל, כפי שהסכמתי אני בהתחלה "אני מסכים עם להתראות שצריך להוסיף פרטי מידע מינימליים מלבד הקשר החב"די". ואם לדעתך צריך להוסיף עוד פרטים שאינם מוסיפים (כמו הקטע המדובר ע"ד הבחירות) יהי לך אשר לך ואין לי ויכוח עמך. תוקידידס - שיחה, 20:01, כ"ח באייר, ה'תשע"ט 20:01, 2 ביוני 2019 (IST)

תוקידידס, את מה שהסקתי לגבי שמירת תומ"צ הבנתי את זה משיחתו של הרבי שליט"א מלך המשיח שהזכרתי קודם (עמ' 2) שאמנם הוא קורא לאותו אחד שומר תומ"צ אך כמובן הוא מקדים שם שזה אחד שמניח תפילין ומתפלל שלוש פעמים ביום... ומה שאני בא לומר פה, זה לא שבתל אביב כולם עושים עבירות (ח"ו) אלא שבבני ברק יש (יותר מ..) שמקיימים מצוות! ולא באתי לפרשן מי יותר רצוי לפני הקב"ה אלא מי טכנית יותר מקיים מצוות וכ"ז פשוט ואין על מה להתווכח, וא"כ פשוט ג"כ שעיר שיש בה רוב אנשים כאלו נקראת 'עיר שרובה שומרת תומ"צ'!
לגבי כתיבת ערכים, יש להביא לדעתי את כל העניינים החב"דיים וביחד עם זה - כמו שאמרת את 'הדברים המועילים' הלא חב"דיים, ובנוגע לענייננו, אם זה שעיר שומרת תומ"צ זה יועיל (וכמו שכתבנו - לא רק לחב"די) אז כדאי להכניס (כמובן 1. בקצרה, 2. רק מה שמתאים, 3. דברים שיועילו ויכניסו את המחפש לכאן גם בפעם הבאה). וכ"ז לענ"ד. - חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 21:38, 2 ביוני 2019 (IST)
חלוקת קונטרסים, בקראי דבריך לא יכלתי שלא להרהר בעצב שמא אכן צדקו דברי אותו אחד שאמר "נשתכחה תורת הבעל שם טוב". מה שהבאת מהשיחה לא רק שאינו קשור, אני מתקשה בכלל לראות איזה קשר אתה רואה בזה.
ולגוף טענתך, חב"דפדיה אינה ספר קריאה - היא אנציקלופדיה. אני בעד שדברים יכתבו באופן מושך את העין, אבל אני עוד יותר בעד שאתרינו לא יהפוך לבלוג. • שף ויתיבקאנפרענץ רום 02:08, 3 ביוני 2019 (IST)
בשיחה לא מדובר על יהודי מבני ברק... תוקידידס - שיחה, 04:16, כ"ט באייר, ה'תשע"ט 04:16, 3 ביוני 2019 (IST)
שף ויתיב, לא חשבתי שאצטרך להסביר את השיחה אבל אני מבין שכנראה טעיתי.
הרבי אומר שבין אלו שהיו בראש העלמת ילדי תימן היה אחד שומר תומ"צ! לפי טענתך הראשונה הוא לא נקרא שומר תומ"צ מאחר ש"כל יהודי שומר חלק מהמצוות ועובר על רובם" ועאכו"כ הוא, וע"כ הבאתי את דברי הרבי שהוא כן נקרא שומר תומ"צ ואף מפרט כמה מצוות שעושה, אם כדי להבין את הקשר הזה צריך 'להתקשות' אז על מה בכלל הדיון.
אני חושב שלא הבנת אותי נכון, לא אמרתי להפוך את חב"דפדיה לספר קריאה אבל אני חושב - בדומה למה שאמרת - שבאם ה"דברים יכתבו באופן מושך את העין" אז "אתרינו לא יהפוך לבלוג". - חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 11:17, 3 ביוני 2019 (IST)
חלוקת קונטרסים, אני מבין עברית ב"ה. ועדיין לא הבנתי את הקשר בין שני הענינים. ולדעתי אתה הוא המיתמם כאן. • שף ויתיבקאנפרענץ רום 03:03, 4 ביוני 2019 (IST)
שף ויתיב, חשבתי שמאחר ואתה תושב השכונה אז העברית שלך לא משהו... בכל אופן - לא שווה תגובה, ואם לא הבנת תחשוב ותבין או שתשאל מישהו שיסביר לך. - חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 10:44, 4 ביוני 2019 (IST)
חלוקת קונטרסים, במקרה של ילדי תימן נוגע מה האדם חושב על עצמו ומה הוא מחשיב את עצמו, שכן זה מגדיל את התמיהה. בכל מקרה אחר אין זה נוגע.
באם הינך מתקשה להבין, הינך מוזמן לגשת אלי ב-770 (אם אתה נמצא שם). • שף ויתיבקאנפרענץ רום 17:05, 4 ביוני 2019 (IST)
חלוקת קונטרסים, לא הצלחתי להבין מה אתה רוצה להוציא מהשיחה הנ"ל. סו"ס, לפי השיחה ברור שמדובר ביהודי שלא ירא ולא בוחל במעשים בזויים, ואתה רוצה להחשיבו ממחנה היראים?... בכל מקרה, הרבי מתייחס לחיים משה שפירא שהיה שר העלייה ושר הפנים בתקופה מסוימת בתחילת שנות הקמת המדינה, צריך לקחת את השיחה בפרופורציות, הרי ברור שלא הייתה חטיפה ולא נעליים, כך שצריך להתייחס במתינות יתירה כלפי הניסוחים החדים שבהנחה שלפנינו... תוקידידס - שיחה, 20:00, א' בסיוון, ה'תשע"ט 20:00, 4 ביוני 2019 (IST)
שף ויתיב, חוששני שאינך מודע כי מעבר להגדרה הפשוטה שבמילים "שומר תורה ומצוות" קיימת גם הגדרה סוציולוגית כזו, משכך, אכן ניתן לומר כי תושבי בני ברק הינם "חרדים". תוקידידס - שיחה, 20:02, א' בסיוון, ה'תשע"ט 20:02, 4 ביוני 2019 (IST)
תוקידידס, הגדרת את זה היטב. בשיחה מדובר ב"הגדרה הפשוטה" כלשונך, ואילו בערך מדובר על ההגדרה הסוציולוגית. ההגדרה הסוציולוגית לא אמורה לעניין אותנו כחב"דניקים, וזרה עד למאוד לרוח היהדות. • שף ויתיבקאנפרענץ רום 20:28, 4 ביוני 2019 (IST)
שף ויתיב, מה הביא אותך למסקנא שבענין אחר לא נוגע איך אדם מחשיב את עצמו, ויותר מזה - שהרבי מדבר רק במקרה כזה שזה מגדיל את התמיהה? - הקו 'הפשוט' של הרבי הוא שיהודי שמחשיב את עצמו כשומר תורה ומצוות וזה אכן מתבטא עליו הוא אכן נקרא שומר תומ"צ אף באם הוא שקוע בענייני עוה"ז ויכול לשכוח שיש בורא ומנהיג לעולם[2], וזה לא המקורות היחידים בו הרבי מביע את דעתו[3], ועיין בהערות.
כמו שאולי שמת לב החלפתי לפני כמה חודשים את תבנית:מקבל דולר לתבנית:שליח - מה שאומר שאני לא נמצא כעת ב770.
תוקידידס, יש הרבה אנשים שהרבי מתייחס אליהם ומהם גם כאלו שאינם שומרים תומ"צ לע"ע אבל לא על זה הדיון, הדיון הוא האם יהודי כאחד ממוצע שגר בבני ברק נחשב כשומר תומ"צ (ובמילא כלל העיר נקראת כשומרת תומ"צ), אני טוען שכן[4] ושף ויתיב טוען שלא וההבדל בינינו הוא שאין לו מקור מדברי הרבי וכד' אלא מסתמך על שכלו האישי.
וע"פ כהנ"ל אין לחלק בין סוציולוגי לפוציולוגי מאחר שהרבי מדבר 'בפשטות' וא"כ גם בערך אפשר לכתוב בפשטות. - חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 01:28, 5 ביוני 2019 (IST)
חלוקת קונטרסים. א) המקור שהבאת עכשיו הוא באותו סוג של המקור שהבאת מקודם, ועל כן אין זה מוסיף דבר. ב) יש לי יותר ממקור אחד בדברי הרבי, ובשונה ממך המקורות שלי כן קשורים לנושא. ג) הרבי מדבר בפשטות על זה שהשמש סובבת סביב כדור הארץ, אי אפשר ללמוד מזה אם הרבי סובר כשיטת הרמב"ם בתכונה או כשיטת הרא"ז. • שף ויתיבקאנפרענץ רום 02:52, 5 ביוני 2019 (IST)

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── שף ויתיב, א) 1. אני הסברתי הרגע שגם מהמקור הקודם אני רואה כהוכחה. 2. המקור שהבאתי בהערה שתים וארבע - שונים מסוג המקור שהבאתי לפני כן שלפי טענתך הרבי אמר אותם רק בשביל יותר להתמיה (מגוחך) שהרי כאןhttps://www.chabadisraeli.info/templates/blog/post.asp?aid=1181108&PostID=18082&p=1 למשל הרי אדרבה באם הוא לא שומר תומ"צ הרי חידוש גדול יותר שיגרום לו זעזוע. ב) אם יש לך מקורות למה שלא תציג אותם??? ואדרבה מה פחות קשור לנושא מהערה ארבע שכל בר דעת מבין שמדובר על זה, על כך שבעיר בני ברק שומרים תומ"צ אומר הרבי "כיוון שכפי הכת[ו]בת דר הוא בבני-ברק, הידועה ומפורסמת בשמירת השבת קודש אשר בה, ובעניני ת[ורה] ומצ[וותיה] בכלל.."[5] וע"כ שבתל אביב לצערנו לא שומרים כ"כ תומ"צ לע"ע אומר הרבי "העובדה שתל-אביב איננה מקום תורה – מהווה סיבה דווקא שלא לעזוב את תל אביב!"[6] - מה פחות ברור מזה?? ג) לא הבנתי באיזה קשר הגיעה לכאן השמש הרי לא ע"ז היה הדיון, ואם כוונתך למקור של 'המדע והגאולה' אז כנראה שקראת את זה מהר מדי, תחזור לשם ותראה שדברי הרבי הם בקשר לכך שעוסק באנרגיית השמש והרבי אומר לו שילמד אותם מזה הוראה בעבודת ה', ובהזדמנות אחרת אומר לו הרבי ש"איש מדע יהודי חייב לדאוג לכך שיציגו אותו בראש ובראשונה כיהודי החי לפי התורה ומצוותיה, ורק אחרי זה – כמדען גדול; ולא בסדר ההפוך, חלילה, כמדען גדול שבמקרה הינו גם שומר תורה" - זה נאמר ללא כל קשר לשמש וא"כ לא הבנתי מאיפה הגיע ה'בפשטות' שהרבי מדבר ע"ז שהשמש סובבת סביב כדור הארץ. - חלוקת קונטרסים - שיחה - יחי המלך המשיח שליט"א 04:08, 5 ביוני 2019 (IST)

חלוקת קונטרסים, אני מעריך שלא הבנת את המושג "סוציולוגיה" ולכן פירשת אותו כ"פוציולוגיה", אך פירושו בתרגום מלטינית הוא "תורת החברה". ובכן ישנן הגדרות חברתיות שלא דווקא עומד עם המצופה. נניח ייתכן אחד שנחשב מבחינה חברתית כחסיד, אך סו"ס ייתכן שבמעשיו ובעבודתו הוא רחוק מזה. כך שישנו פער בין השם החברתי לבין המעשה בפועל (ידועה שיחתו של הרבי בעניין הבוכרים, שהם יותר 'יראים' מהיראים במאה שערים). כאשר ההבחנה הזו ברורה מובן שרוב הציטטות שהבאת הינן חלשות מכדי להוות הוכחה לדבריך. הקטע מהאדמו"ר סדיגורא שאמנם עוסק ביהודי שהוא (כנראה) באמת יר"ש וכו', אך בהתייחס לבני ברק ות"א הרבי מתייחס ל"אווירה" המצויה בין תושביה - אני משער שגם שף ויתיב יסכים כי בבני ברק יש הרבה שהם באמת דתיים (פשוט מבחינה סטטיסטית הסבירות לכך גבוהה) - כלומר אין ספק שגם מקומו של אדם שהוא מקיים אורח חיים מלא של תומ"צ צריך להיות במקום שיהיה לו נוח לעשות זאת, ומבחינה סוציולוגית הסבירות נותנת שהכי נוח יהיה בבני ברק (כי אין שם תנועת רכבים בשבת וכו'), אך אין זה מעיד על העיר, בעיר עצמה אמנם יש סממנים חברתיים שמאפיינים חברה דתית, אך בהתייחס לתושבים זה בהחלט לא מוכרח. תוקידידס - שיחה, 05:32, ב' בסיוון, ה'תשע"ט 05:32, 5 ביוני 2019 (IST)
אני מציע לעצור את הדיון כאן. תחשבו על זה רגע. --יוסי ג - שיחה, 08:05, ב' בסיוון, ה'תשע"ט 08:05, 5 ביוני 2019 (IST)

הערות שוליים

  1. רפאל נחמן כהן, שמועות וסיפורים, תש"נ, עמ' 156.
  2. ע"פ עדותו של הרב לייבל גרונר בקישור הזהhttps://www.chabadisraeli.info/templates/blog/post.asp?aid=1181108&PostID=18082&p=1
  3. זאת לדוגמא בלקו"ש חל"ט עמ' 261, או מה שאמר הרבי לפרו' ברנובר בקטע 'המדע והגאולה'.
  4. ועיין בדברי הרבי בקטע לדמות העיר בני ברק שכותב שם על מענה הרבי לאדמו"ר מסדיגורא ששאל האם לעזוב את תל אביב והרבי ענה "העובדה שתל-אביב איננה מקום תורה.." וזהו לצד דברי הרבי על מעלותיה של בני ברק וכלשונו "כיוון שכפי הכת[ו]בת דר הוא בבני-ברק, הידועה ומפורסמת בשמירת השבת קודש אשר בה, ובעניני ת[ורה] ומצ[וותיה] בכלל...".
  5. אגרות קודש כרך יט ע' רסז.
  6. 'בצל החכמה' עמ' 89.