שיחה:אליעזר שלמה שיק

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

התקבל במייל האתר:

א. תיקון טעות, בשם הערך, כתבתם את שמו של מורנו שיחי' בשם אברהם שלמה שיק, ושמו הנכון הוא אליעזר שלמה שיק, כמו שמובא בפנים הערך... ב. נכון ביותר, שהקשר שלו לחב"ד הוא עמוק ביותר, וכפי ששמעתי ממנו בעצמי, שהוא מניח את ספרי התניא בכל מקום שהוא יכול להמצא, כמו במטבח, בסטנדר בביהמ"ד, בחדר לימודו על שולחנו ועוד, ומנה חמשה מקומות, שם יש ספרי תניא מונחים בקביעות. ג. בספרייתו העצומה, יש את כל ספרי חב"ד ממש, כל מה ששייך שיהיה, כל מה שנדפס אי פעם, ומתעדכן בכל פעם שיוצא משהו חדש. זה לא רק בספריה, הוא לומד ספרי חב"ד בקביעות, וראיתי מכתב שכותב להרב יודייקין ובו מכנה את הרבי רש"ב - מרן מוהרש"ב זי"ע. ד. היו לו כמה פגישות עם הרבי, אחת מהן, אני יודע, שהבטיח למדפיס ספריו לפני כמה עשרות שנים, שאת הספר הראשון יניח בידו של הרבי, המדפיס היה יהודי זקן עם שותפו - חסידי חב"ד עוד מתקופת הריי"צ, ואמנם, עם המונית נסע ישר לרבי... ה. זכורני לפני הרבה שנים, כאשר התיישב ביבנאל, אחד התלמידים שלו ר' אבנר סלמה שלח מכתב לרבי, וקיבל מכתב מהרבי - ובה מכונה יבנאל - עיר חדשה... כשההדגש שם, במרומז, על העדנה שהיתה ליבנאל, בהתיישבות הברסלבית שם, שהחל מכנים אותה "עיר ברסלב", או אז, זכורני, שהרב שיק הקריא את המכתב של הרבי ברבים, בעת עריכת שולחנו, נדמה לי שזה היה במוצאי שבת, ואם כן, צריך שתהיה תמונה מזה. ו. אני הקטן, קבלתי ממנו הוראה ללמוד בכל יום 3 פרקים רמב"ם כהוראת הרבי, וכמו כן, דבר ההוראה של הרבי נדפסה בספרי שיחותיו. ז. סיפר לי אחד הצעירים שהיה משמש אותו בעת שכתב את ספרו שפת הנחל - פירוש על הליקוטי מוהר"ן, שביקשו להביא מהספרים אור התורה להרבי הצמח צדק, עיין שם, וקיבל השראה או ציטוטים לכתיבתו. ח. זכורני כמה כאב לו שהיו מדברים בשנה מסויימת על ידי פלוניים כנגד הרבי, ופעם ראיתי איך גוער באחד ומתרץ דברים שהיו קשים לו על הרבי. ט. בברסלב השתרבבו שיחות של שקר כנגד חב"ד במרומז, הוא לוחם נגדן שנים רבות, ופרסם בעל פה ובכתב שזה שקר, ומבליט את השיחות הידועות שרבינו ז"ל אהב את אדה"ז וכן להיפך. י. פעם שמעתי אותו אומר על האדמו"ר האמצעי שהוא בחינת בן מלך שהיה מאבנים טובות, שסיפר רבי נחמן בספוריו, תוך כדי הסבר, שהוא בנו של אדה"ז שהוא מלא מאלוקות ממש, ופיו מלא שבח ותהלה לספריו ושיטתו בחסידות. יא. ידוע לי שהרב שיק היה מבלה שעות על גבי שעות בציונו של הרבי הריי"צ, ובאחת הפעמים פגש שם את הרבי, וכמובן, יצא מיד מפני כבודו, אך זכה לדבר עמו כמה מלין קדישין... אבל זה דבר ידוע ומפורסם דבקותו העצומה ברבי הריי"צ, ופעם היתה תקופה, שהיה מבאר כל שבוע שיחה מהרבי הריי"צ... אקוה שזה יעזור לכם, ואולי אשלח לכם עוד דברים.

עד כאן. מהמייל. --שיעשיחה י"א באב ה'תשע"ד 15:26, 7 באוגוסט 2014 (UTC)
מלבד שינוי השם, לא הכנסתי את המידע הנ"ל, מכיון שאין בו אסמכתאות... --שיעשיחה י"א באב ה'תשע"ד 19:11, 7 באוגוסט 2014 (UTC)

פרק קורות חייו[עריכה]

מי שיש לו גישה לויקי מוזמן להעתיק. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"א באב ה'תשע"ד, למניינם 16:46, 7 באוגוסט 2014 (UTC)

ביוגרפיה[עריכה]

מועתק מויקיפדיה, למי שיש זמן ורצון להתאים לחב"דפדיה תבוא עליו הברכה.

נולד בישראל וגדל בירושלים, בנם של הרב מנחם זאב ומלכה שיק, שעלו לארץ ישראל מהונגריה בתחילת מלחמת העולם השנייה. בילדותו למד בתלמוד תורה "עץ חיים". לאחר מכן עבר יחד עם משפחתו לארצות הברית. למד בישיבתו של האדמו"ר מקאשוי ולאחר מכן למד במשך חמש שנים בישיבת תפארת ירושלים של הרב משה פיינשטיין.

בחורף תשי"ז, בהיותו כבן 16, הוא נתקל לראשונה בספר "משיבת נפש" שלוקט על ידי הרב אלתר מטעפליק מכתביהם של רבי נחמן מברסלב ורבי נתן מברסלב, ומאז התקרב לחסידות ברסלב.

בשבט תשכ"ב נישא לבת רבי אשר ישעיה הלוי רוטנברג, האדמו"ר מקאסאן. את חופתו ערך הרב משה פיינשטיין.

שנתיים לאחר נישואיו החלו להגיע אליו בחורי ישיבות ואברכים על מנת ללמוד אצלו, ובמקביל החל להתכתב עם מתייעצים רבים שפנו אליו מארצות הברית, מאנגליה ומישראל. מכתבים אלו לוקטו בהמשך לסדרת ספריו המרכזית - שו"ת "אשר בנחל" המונה כמאה ועשרים כרכים. אחד מתלמידיו הדפיס את קובץ המכתבים הראשון ללא ידיעתו וקיבץ אותם לחוברת בשם "נועם אשר בנחל". מאוחר יותר שונה שם הסדרה לשמה הנוכחי, כאשר בשם הסדרה רמוזים ראשי התיבות של שמו - רבי אליעזר שלמה.

בשנת תשל"ג החל להדפיס גם ספרי חיזוק שכתב בעצמו. הראשונים שהודפסו היו "קריאת שמע שעל המיטה" עם פירוש וספר "ארך אפיים". הוא מדפיס ומפיץ גם את ספרי רבי נחמן בכמויות גדולות ובמחירי קרן.

הרב שיק סייע בהקמת בית מדרש של חסידי ברסלב בשדרה ה-16 בשכונת בורו פארק, והוא מסר שם שיעור שבועי.

בשנת תשכ"ו (1966) נסע בפעם הראשונה לקברו של רבי נחמן באומן. בנסיעתו עבר דרך ארץ ישראל ונפגש לראשונה עם חסידי ברסלב חשובים כמו הרב שמואל הורוביץ והרב לוי יצחק בנדר.

בראש השנה תשל"ו השתתף הרב שיק בקיבוץ חסידי ברסלב ב"שול" (בית המדרש) בירושלים, שם מסר שיעור בראש השנה.

החל משנות השבעים יצאו נגדו מנהיגי ברסלב בירושלים (בראשות הרב לוי יצחק בנדר והרב שמואל הורביץ), וכתבו על ספריו "שאין רוח חכמים נוחה מהם". בקרב שאר חסידי ברסלב כתיבתו נחשבת "מדומיינת" ונטען שהוא ממלא פערים בידע הקיים ללא מקורות הערה|צבי מרק, מגילת סתרים, החזון המשיחי הסודי של ר' נחמן מברסלב, רמת גן תשס"ז, עמ' 221. מנדל פייקאז כתב שהוא מושפע מספרות המחקר ומכניס לכתביו דברי חוקרים מבלי לציין זאת.

בתחילת שנת תשל"ז הקים בית מדרש עצמאי בשדרה התשיעית בבורו פארק, בשם "היכל הקודש – חסידי ברסלב". בין מקורביו אז היו גם רבי יצחק מאיר מורגנשטרן, הרב חיים קרמר, הרב ניסן דוד קיוואק, הרב אליהו גודלבסקי ועוד.

החל משנת תש"מ נהג להגיע מספר פעמים בשנה לישראל לבקר את חסידיו בירושלים, בני ברק, טבריה ובעיקר בצפת - שם הקים את בית מדרשו לפני שהגיע ליבנאל.

בשנת תשמ"ו (1986) התיישב הרב שיק עם קבוצה מחסידיו ביבנאל שבגליל התחתון. במקום, שהפך למרכז קהילתו, מתגוררות כ-400 משפחות של חסידיו. לקהילה ישנם ישיבות, כוללים, בית מדרש ובית תבשיל. בשנת תשע"ב (2012) חנכו ביבנאל את בית הכנסת הגדול של חסידי ברסלב. לרב שיק מאות תלמידים נוספים בישראל. בתי מדרש של חסידיו קיימים בירושלים, בני ברק, אשדוד, בת ים, נתיבות, תל אביב, באר שבע ועוד.

קבוצה מתושבי יבנאל התנגדה להתיישבות הקהילה במושבה, אך במהלך השנים פחתה ההתנגדות.

בארצות הברית, מקום מגוריו של הרב שיק במהלך רוב השנה, קיים ריכוז נוסף של תלמידיו. מלבד בית מדרשו המרכזי בבורו פארק, הקימו תלמידיו בתי מדרש במונרו, במונסי ובוויליאמסבורג.

בשנת תשע"א (2011) הקימו חסידיו בוויליאמסבורג את "מרכז חסידי ברסלב" שבו שוכנים תלמוד תורה, בית ספר לבנות, בית מדרש, ישיבה ובית דפוס המדפיס את ספריו של רבי נחמן מברסלב ותלמידיו ואת מאות הספרים של הרב שיק.

סוף העתקה --שיעשיחה י"א באב ה'תשע"ד 19
37, 7 באוגוסט 2014 (UTC)

היי, היי, מה קורה פה[עריכה]

חברים מצחיקים שלי. אם זו אינציקלופדיה חב"דית אז רק לידע כללי. הבן אדם הזה נלחם במוסדות חב"ד בצורה לא נורמלית. חצי מהמלחמות שלו ביבנאל היו בגלל מלחמתו בחב"ד. אין מקומו בחב"דפדיה.

מקורות בבקשה. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים ד' באב ה'תשע"ה, למניינם 22:59, 20 ביולי 2015 (UTC)

זה לא בסדר שאתם כותבים עליו ערך.[עריכה]

ההשמצות שהיו כאן נמחקו.

תמחקו אותו ואת הערך שלו. -- נכתב ע"י אור אין סוף ששכח לחתום את שמו.

טעות בכתובת! השמצות על אנשים מקומם בפורומים אחרים באינטרנט, באתר של שאולזון וכיו"ב. את ההשמצות וההגדרות הפסיכיאטריות שלעיל כדאי אולי שמפעיל מערכת ימחוק וגם מהגרסאות.
לרב שיק - כמו לעוד אישים שעליהם ערך בחב"דפדיה - היו אמנם חיכוכים עם חסידות חב"ד, ולאידך היו גם צדדים חיוביים (כמתואר בפנים), ולכן הערך חשוב ולא יימחק. (אגב איך רצית שנמחק אותו?!...) • קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 22:13, ח' באייר, הקהל ה'תשע"ו
נכון מאוד. אגב, ידוע לי אישית כי אמנם היה תקופה בה הוא העביר ביקורת על הרבי, אך לאחר מכן חזר בו, והערצתו לרבי לא ידעה גבולות, וכמו שניתן לראות בערך. ועד כדי כך, שהסכים שיבואו לבית מדרשו ויכריזו יחי אדוננו. --שָׁלוֹם - חַסִידִִים מְשׂוֹחֲחִים ח' באייר ה'תשע"ו, למניינם 22:59, 16 במאי 2016 (UTC)

אני יודע ויש לי מקורות מוסמכים לכך ובמו עיני ראיתי איך שהוא מבזה ומשמיץ את רב הישוב ביבנאל (הרב סיני מאיר פרנקל) בהשמצות חמורות (ס"מ בעל ה3 אצבעות ועוד שאני כרגע לא זוכר ), הוא גם כתב בצוואתו(!) לבזות ולהשמיץ את רב הישוב, רק בגלל שרב הישוב נתן מבנים לבי"ס חב"ד ביבנאל, את הביזיון הרב שקיבל הרב מבני קהילתו של שיק אין לתאר. רון - שיחה --יחי המלך 18:26, 26 ביוני 2017 (UTC)

שקר וכזב, הרב שיק זצ"ל לא נלחם בהנ"ל משום שנתן העדפה לחב"ד, זה שקר גס ומחוצף, הוא לדאבוננו היה צריך להילחם על עיקרי הדת, כגון מקווה כשר, שחיטה, ערוב וכו' וכו', שוו בנפשכם: בארץ ישראל, לא לפני הרבה שנים! ושליח חב"ד במקום זכה לקירבה יתירה מהרב שיק זצ"ל.212.76.101.182 19:08, 31 ביולי 2017 (UTC)

מי שמדבר על שקרים, השליח זכה להשמצות, ובניו היו מגורשים ע"י חסידיו ממקומות כמו המקווה. ואם אתה רוצה תשאל את השליח בעצמו לאיזה קירוב הוא זכה, אוי לנו מקרובים שכאלה. (ואם אתה מתכוון לחדד אז הוא לא השליח, הוא עוזר השליח שנוסף לאחרונה.) ואני משער שאתה אחד מהצעירים שלא יודעים כלום על מה שארע, ומה שהם יודעים זה רק שנאה חסרת פשר לרב. --רון - בואו נדבר על זה , יחי המלך 18:52, 1 באוגוסט 2017 (UTC).