עץ התניא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

Disambig RTL.svg.png המונח "עץ התניא" מפנה לכאן. אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו תבנית:עץ תניא/ליקוטי אמרים כללי.

סיכום ויזואלי של לקוטי אמרים בספר התניא

עץ התניא הוא סיכום ויזואלי של ספר התניא, הממחיש באמצעות תרשים את הרעיונות המרכזיים המבוארים בו, ומעניק מבט הסוקר בצורה בהירה את מבנה הספר.

היסטוריה[עריכה]

בשנת תשע"ז החל הרב מיכאל דורון לשגר סיכום יומי של נקודת התמצית והמסר העיקרי של שיעור התניא היומי, והקשר שלו לשיעורים הסמוכים אליו.

בשונה מסיכומים וביאורים אחרים שנועדו בעיקר לבאר ולסכם באופן שיטתי את התניא, סיכום זה נועד כהנחיה והכוונה בלבד, כשהוא נמנע מלעסוק בביאור השיעור היומי עצמו.

כחלק מפרוייקט זה, לקראת כל קבוצת פרקים התפרסם תקציר עם עיקרון דומה, המניח את הדגש על הרעיון המרכזי בקבוצת פרקים זו.

כהמשך לפרוייקט זה, ועל מנת לאפשר עיון והתבוננות ברעיונות המבוארים בספר התניא, הוכנסו הסיכומים אל תוך חב"דפדיה באופן המנגיש אותם לציבור, ומאפשר על אף הקיצור, להעמיק ולהרחיב במושגים שאוזכרו בקצרה בתוך הסיכומים, באמצעות קישורים פנימיים לערכי התוכן שבמרחבי חב"דפדיה.

שיאו של הפרוייקט, היה ביצירת עץ אינטרקטיבי, המציג בצורה ויזואלית מוחשית כיצד ספר התניא כולו מבוסס על הפסוק 'כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו' (כפי שמציין אדמו"ר הזקן בפתח הספר), כאשר החצי הראשון של ספר התניא מבאר את חציו הראשון של הפסוק, כיצד הדבר קרוב מאוד לכל יהודי, ואילו החצי השני מבאר כיצד מבטאים זאת בעולם המעשה, 'בפיך ובלבבך לעשותו'.

בשונה מפרוייקטים דומים דוגמת מפת התניא שמעניקים ביאור למהלך הספר וקשר הענינים המבוארים בו, ייחודיותו של פרוייקט זה, הוא בהענקת הבנה כוללת על מבנה הספר כולו, ועל סדר הדברים המבוארים בו.

בעץ הויזואלי שנבנה באתר, לחיצה על כל ריבוע פותחת את הסיכום תוכן שלו מתוך הפרוייקט.

בנוסף לעץ הויזואלי שבחב"דפדיה, יצאה לאור גירסה נוספת בעיצוב גרפיקה צבעוני ומושך, שהודפס כשלט במספר מקומות, התפרסם באתרים החב"דיים, ואף הודפס בגירסת סימניה.

הפרוייקט החל בשנת תשע"ז, וחלקו הראשון על 'לקוטי אמרים' הושלם בשנת תשע"ט. בנוסף, קיים עץ ויזואלי על שער היחוד והאמונה וכן סיכומים ותקצירים על כל ספר התניא, כולל אגרת התשובה ואגרת הקודש.

ראו גם[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]