מרדכי פייטלסון

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף מרדכי מליעפלי)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

הרב החסיד מרדכי פייטלסון מכונה על שם עירו ר' מרדכי מליעפלי.

התקרב לחסידות על ידי החסיד הרב אברהם בירך מסמיליאן, והפך לאחד מחסידיו הראשונים והחשובים של אדמו"ר הזקן. מסופר כי לחתונה של אחד מילדיו שהתקיימה במקום מגוריו בליעפלי הגיע אדמו"ר הזקן עם בניו, נכדו אדמו"ר הצמח צדק וקבוצה גדולה מחשובי החסידים.

הוא היה גביר גדול והיה ממונה מטעם המדינה לספק מזון לחיילי צבא רוסיה וכן לסוסים של חיל הפרשים. במסגרת תפקידו זה היה נמצא לעיתים קרובות בעיר הבירה פטרבורג והיה מקורב לשרים בכירים בממשל.

שלושה סוגי חסידים[עריכה]

אדמו"ר הזקן אמר פעם שיש לו שלושה סוגי חסידים: אחד הוא חסיד מצד קמצנות, השני מצד גסות והשלישי הוא חסיד באמת. החסיד מצד גסות היה ר' מרדכי ליעפלער.

הכוונה בזה כפי הנראה היא כפי שכתב הרבי מלך המשיח לרב שמואל חפר: "... שמעתי ממו"ח אדמו"ר אודות חסידו של אדמו"ר הזקן ר' מרדכי ליעפלער שהיה מנצח את היצר בטענה, שאיך אפשרי שישמע לפיתויו והכל יודעים שהוא עשיר ויש לו מהלכים בבית המלכים, בבית המלוכה האדירה כרוסיה בימים ההם, ולכל לראש - שהנהו חסידו של רבנו הזקן".

עצה זו להנצל מהיצר הרע הצליחה ביותר, עד כי זכה להגיע למדרגת הבינוני על פי התניא.

בהיות אדמו"ר הזקן במאסר, היה זה החסיד ר' מרדכי שהעביר באמצעות שר בית הסוהר אוכל כשר למהדרין לרבי. הוא גם היה זה שקיבל את הפתק אותו השאיר אדמו"ר הזקן בצלחת ממנו הבין כי הרבי חי ונמצא בבית האסורים. ימים ספורים לפני י"ט כסליו תקנ"ט, נודע לו כי אדמו"ר הזקן הולך להשתחרר.

בשעות אחר הצהרים של י"ט כסלו, הגיע השחרור המיוחל בעת שאדמו"ר הזקן קרא את הפסוק פדה בשלום נפשי. לשאלה להיכן הוא חפץ להגיע? השיב שהוא מעונין להגיע לאכסניה של ר' מרדכי ליעפלי.

נציג היהודים[עריכה]

בשנת תקע"ח פקד הקיסר אלכסנדר על היהודים לבחור שלושה נציגים אשר ישבו בעיר המלוכה פטרבורג בכדי להביא לפני הממשלה את ענייני הכלל של היהודים. באסיפה שהתקיימה בעיר וילנא בערב ראש חודש אלול תקע"ח, הוחלט לבחור שלושה נציגים שיהיו בעיר הבירה פטרבורג וייצגו את היהודים בפני הקיסר. שלושה נבחרו להיות במקום מגוריהם ומשם לייצג את יהודי האיזור בו הם מתגוררים. בין השלושה האחרונים שנחשבו סגנים של הנציגים בפטרבורג נבחר ר' מרדכי, בתפקיד זה כיהן עד שנת תקפ"ה אז נתבטל כל הענין.