שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 9 בתים ,  06:29, 2 באפריל 2014
מ
החלפת טקסט – "שעי"ז " ב־"שעל ידי זה "
הרעיון של אבוה דשמואל הלך והשתכלל במרוצת הדורות, ובמקום לשים מפץ בתוך הנהר נהגו בכל מקום שהתאפשר לבנות מבנה סמוך למעין או לנהר, את מי המעין או הנהר היו מַטִים לתוכו באמצעות חפירה תת קרקעית, והטבילה התבצעה בבור שהיה בתוך המבנה ושלתוכו זרמו המים (וממנו המשיכו החוצה – בדומה למקוה [[האריז"ל]] ב[[צפת]]).
כאשר המים באו ממעיין לא היה כל חשש לגבי כשרות המקוה, אך כאשר המים באו מנהר, חזרה שאלה למקומה – האם מותר לטבול בהם לכתחילה גם בחורף, כאשר "רבו הנוטפים על הזוחלים". בנושא זה דנו האחרונים, ודעת הצמח צדק <REF>ראה ב[[שו"ת צמח צדק|שו"ת]] יו"ד סימן קסז ו- שלו, וב[[צמח צדק על הש"ס|חידושיו על הש"ס]] קעא - קעב.</REF> {{ציטוטון|דחופר בצד הנהר הוא דלא חשוב מעיין... כיון שרק שטח מועט מהארץ מפסיק בין הנהר לחלל החפירה... אבל כשהמים של הנהר עוברים דרך שטח רב מקרקע ועפר הארץ, בענין שעי"ז שעל ידי זה הם נצללים ומזדככים כדרך כל מי מעיין ה"ל מעיין... ומ"מ לעניין איסור דאורייתא צריך עיון אם לסמוך בזה להקל}}.
בכל אופן, כך היו בנויים רוב המקוואות בעבר – אם ליד נהר או ליד מעיין, ורק במקומות מועטים, בהם לא היו מעיינות כלל, נאלצו לטבול במי-גשם (שאינם מתחלפים ונסרחים).
39,916

עריכות

תפריט ניווט