יבנה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יבנה
בית חב"ד יבנה.jpg
חזית מרכז חב"ד יבנה מרכז
עיר יבנה
מדינה ארץ ישראל
משפיע הקהילה הרב שלום דובער לסקר
מוסדות 3 גני חב"ד, מקווה חב"ד, בית תבשיל, 3 מרכזי חב"ד גדולים, בית ספר לבנות
מספר בתי חב"ד 9
ראו גם
אישים ביבנה
השליח הרב יוסף יצחק לרר
מרכז חב"ד יבנה מערב הכולל בתוכו את מרכז החסד
פנים בית כנסת חב"ד יבנה

העיר יבנה היא עיר שקיימת כבר מימי בית שני[1] וחודשה מעולים מאירופה בשנת תש"ט, בשנת תשמ"ו היא הוכרה כעיר. היא שוכנת במרחק 15 קילומטר מים התיכון וגובלת בצפון ברחובות ובדרום באשדוד, נכון לשנת תש"פ מונה העיר 55,000 תושבים ותחום השיפוט של העיר הוא 18,000 דונם.

היסטוריה[עריכה]

יבנה כתובה פעמים רבות בתורה, ובתקופת דוד המלך הייתה חלק מפלישתים[2] ואף בסמוך ליבנה כיום אתרים ארכיאולוגים רבים ובהם נמצאים מידי תקופה ממצאים היסטורים נדירים מימי בית שני ומתקופות היסטוריות נוספות.

בין היתר הייתה העיר מעורבת מאוד בקרב החשמונאים נגד הרומאים ולקראת סוף ימי בית שני היא הייתה עיר מעורבת ורוב תושביה היו יהודים.

חכמי יבנה[עריכה]

תחילת ההיסטוריה של העיר הייתה כשרבן יוחנן בן זכאי ביקש מאספסיינוס שלושה דברים, אחד מהם: "תן לי יבנה וחכמיה", וכעבור זמן קצר נבנתה העיר יבנה ורבן יוחנן עבר אליה ביחד עם תלמידיו מירושלים ואף חידש בה את הסנהדרין ואת מוסד הנשיאים לאחר חורבן בית המקדש, פעולה זו נעשתה כדי להמשיך את החיים ברוח היהדות גם לאחר חורבן בית המקדש ואכן יבנה הייתה למטרופולין של תורה והעיר תפסה מקום מרכזי בהמשך קיומו של העם היהודי ותורת ישראל ורוב מוסדות התורה שכנו בה.

הסנהדרין ישבה ביבנה כשבעים שנה. רבן יוחנן בן זכאי היה נשיאה הראשון, ורבן גמליאל אחריו. לאחר המרד שביצע בר כוכבא עברה הסנהדרין צפונה, לאושא, ויבנה ירדה מגדולתה.

ולאחר מכן העיר הפכה למעורבת בין יהודים וערבים ונכבשה לאחר מכן על ידי המוסלמים ועל ידי הצלבנים ובהמשך אפ על-ידי צלאח אדין וטען כי לא מצא בה יהודים כשכבש את העיר.

יבנה החדשה[עריכה]

בחשוון תש"ט זמן קצר לאחר הקמת מדינת ישראל הגיעו ראשוני העולים מרומניה ומבולגריה, לאחריהם התיישבו בה עולים מצפון אפריקה, תימן, איראן ועולים רבים ונוספים ממדינות שונות באירופה. בשנת תשנ"א הגיעו עולים רבים מברית המועצות ומאתיופיה.

העיר נחשבת כיום כעיר שרוב תושביה צעירים והיא מוגדרת כעיר עם זיהום אוויר ירוד ונחשבת כנקייה ביחס לערים אחרות והיא ונחשבת כמבוקשת בידי צעירים רבים.

בנוסף, לעיר תוכנית פיתוח ייסודית הכוללת הכפלת מספר התושבים והקמת מוסדות ויחידות דיור חדשות ורבות.

משנת תשנ"ט שימש כראש העיר מר צבי גוב-ארי עד שנפטר בשנת תשפ"ב.

היום מכהן כראש העיר מר רועי גבאי.

חב"ד בעיר[עריכה]

מרכז קהילתי בית חב"ד יבנה נוסד בשנת תשמ"ו על ידי הרב יוסף יצחק לרר ומשפחתו.

חז"ל אומרים "על שלושה דברים העולם עומד על התורה על העבודה (תפילה) ועל גמילות חסדים". בית חב"ד מתמקד בשלושת יסודות אלו: מרכז התורה "יבנה וחכמיה" הינו בית מדרש פתוח ויחודי, שהוקם על ידי בית חב"ד במטרה לאפשר לכל יהודי ללמוד תורה לפי הבנתו וידיעותיו מתוך פאר גשמי ורוחני.

3 מרכזי חב"ד פועלים בעיר וזוכים להצלחה רבה, "מפעלי החסד" של בית חב"ד תומכים בדרכים מגוונות במאות משפחות ברחבי העיר על ידי חלוקת סלי מזון שבועית, חודשית, ולפני החגים.

בנוסף, שליחי חב"ד נמצאים בקשרים טובים עם ראש העיר והוא עוזר רבות לפעילות חב"ד בעיר.

כיום פעילות חב"ד בעיר תחתהנהלתו כוללת רשת של מעון חב"ד, 4 בית כנסת חב"ד, 'חיי שרה' - מרכז החסד, חנות תשמישי קדושה 'מרכז התורה - יבנה וחכמיה', ועוד.

נכון לשנת תשפ"ב מתגוררות בעיר כ-42 משפחות חב"דיות.

מוסדות חב"ד בעיר[עריכה]

  • רשת גני חב"ד - בניהול הרב חננאל לרר.
  • מרכז חב"ד יבנה מרכז- בהנהלת הרב יוסף יצחק לרר.
  • מרכז חב"ד יבנה תדהר- בהנהלת הרב חיים שלום סגל.
  • מרכז חב"ד יבנה הירוקה - בהנהלת הרב אפי עידה.
  • מרכז חב"ד שכונת נאות שז"ר הרב מנחם נפתלין
  • מרכז התורה יבנה וחכמיה - בהנהלת הרב שלום לסקר.
  • בית הכנסת ובית המדרש חב"ד יבנה נאות שמיר - בהנהלת הרב ישראל לרר.
  • מרכז חסד - בהנהלת הרב חננאל לרר.
  • מקווה טהרה בשיטת בור על בור - שבזי 40 .
  • שליח חב"ד לנוער חב"ד הרב שניאור פרנקל.

בתי חב"ד נוספים בעיר[עריכה]

  • הרב אורי וילהלם - שכונת נווה אילן
  • הרב חיים שלום סגל - שכונת תדהר
  • הרב מנחם מענדל נפתלין - שכונת נאות שז"ר
  • הרב אליעזר חננאל לרר - מנהל פעילות ומנהל המוסדות
  • הרב אפרים עידה - שכונת נאות רבין
  • הרב ישראל לרר - שכונת נאות שמיר
  • הרב חיים שלום סגל - השכונה הירוקה

ראו גם[עריכה]

מבצע בית מלא ספרים (יבנה וחכמיה)

קישורים חיצוניים[עריכה]


יישובים בארץ ישראל
אופקים | אור יהודה | אור עקיבא | אילת | אלעד | אריאל | אשדוד | אשקלון | באר יעקב | באר שבע | בית שאן | בית שמש | ביתר עילית | בני ברק | בת ים | גבעת שמואל | גבעתיים | דימונה | הוד השרון | הרצליה | חדרה | חולון | חיפה | טבריה | טירת כרמל | יבנה | יהוד | יקנעם | ירושלים | כפר חב"ד | כפר יונה | כפר סבא | לוד | מגדל העמק | מודיעין | מודיעין עילית | מעלה אדומים | נהריה | נוף הגליל | נס ציונה | נתיבות | נתניה | עכו | עפולה | ערד | פתח תקווה | צפת | קריית אונו | קריית אתא | קריית ביאליק | קריית גת | קריית ים | קריית מוצקין | קריית מלאכי | קריית שמונה | ראש העין | ראשון לציון | רחובות | רמלה | רמת גן | רמת השרון | רעננה | שדרות | תל אביב-יפו
(לפי סדר האל"ף בי"ת)

הערות שוליים

  1. בגמרא (גיטין, נו) מסופר שלאחר שהושמה ירושלים במצור על ידי הרומאים, רצה רבן יוחנן בן זכאי לפגוש את אספסיינוס, שליט רומא. הוא נכנס לארון קבורה ותלמידיו נשאוהו לשערי העיר, כביכול כדי לקבור אותו מחוץ לה. השומרים הרומאים רצו לדקור את ארון הקבורה כדי לוודא שבתוכו מונחת גופה, אך תלמידיו הזהירו את השומרים, שאם יעשו כך יחללו את כבוד המת ויעוררו את חמת היהודים. כך הצליח רבי יוחנן לצאת מעבר לחומות ולשוחח עם אספסיינוס. השליט, שהתרשם מאוד מאישיותו של רבי יוחנן, הציע למלא את בקשתו ורבן יוחנן ביקש שלושה דברים, אחד מהם: "תן לי יבנה וחכמיה"
  2. כמו אשקלון ואשדוד