חיים אלעזר שפירא

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חיים אלעזר שפירא
מנחת אלעזר.jpg
הרב שפירא
האדמו"ר ממונקאץ'
לידה י"ח טבת תרל"ב
פטירה בב' סיון תרצ"ז
השתייכות אדמו"רי דינוב

רבי חיים אלעזר שפירא, (ח"י טבת תרל"ב - ב' בסיון תרצ"ז), האדמו"ר ממונקאץ', ומחבר הספרים "מנחת אלעזר", "דרכי חיים ושלום" ועוד. היה אדמו"ר לאלפי חסידים לפני השואה, נודע במלחמתו החריפה נגד עוקרי היהדות, בפרט נגד התנועה הציונית.

עם אדמו"ר הריי"צ[עריכה]

רבי חיים אלעזר עמד בקשר של מכתבים עם אדמו"ר הריי"צ. הרבי סיפר, כי פעם ראה אצל חותנו הרבי הריי"צ מכתב ובו 5 או 6 שורות של תוארים. שאל אותו הרבי למי מופנה מכתב זה, והשיב לו הרבי הריי"צ כי הוא מופנה לבעל ה"מנחת אלעזר".[1]

באיגרת משנת תרפ"ד כותב הרבי הריי"צ לבעל ה"מנחת אלעזר" את התוארים הבאים: "כבוד הרב הגאון המפורסם בתורתו ויראתו, עמוד הימיני, פטיש החזק, גזע תרשישים, ובנן של גאוני ארץ, כבוד שם תפארתו" (אג"ק אדמו"ר מוהריי"צ, חלק טז, עמ' סח). כמו כן, שלח אליו הרבי הריי"צ (בשנת תרצ"ה) צילום מכתב יד קודשו של הבעל שם טוב (אג"ק אדמו"ר מוהריי"צ, חלק יז, עמ' קנג).

הרבי הריי"צ נסע פעם יחד עם אמו הרבנית שטערנא שרה שניאורסון למעיינות מרפא בצכיה. באותו זמן היה גם ה'מנחת אלעזר' במקום. הרבנית סיפרה זאת לבנה, והוסיפה שהיא רוצה לראותו.

הרבי אמר שהם כבר נפגשו ואמורים להיפגש גם מחר. אבל היות והמונקטשער לא קיבל נשים, הרבי הציע לאמו לעמוד מאחורי העץ ליד המקום שם יעברו וכך תצליח לראותו.

למחרת בבוקר הרבנית נעמדה מאחורי העץ, כאשר הרבי ממונקאטש והרבי הריי"צ הלכו יד ביד לצד המזכיר הרב משה לייב רודשטיין שצעד מאחוריהם. כשהתקרבו ליד העץ עצר האדמו"ר ממונקאטש ואמר "יש ריח נפלא מהעץ. מריח כמו גן עדן".

הרבי הריי"צ חייך בענווה ואמר: "אמי עומדת שם"...[2]

בעת מאסרו של הרבי הריי"צ אמר ה'מנחת אלעזר': "ליהודים יש הרבה בקשות ותפילות, אך צריך לרכז בקשה אחת וממנה מסתעפים שאר כל הפרטים, והבקשה האחת צריכה להיות, שהקב"ה יגן על צדיק הדור. עלינו א"כ להשקיע עיקר התפילה על שחרורו של הרבי הריי"צ" (עיין: כתר מלכות [רשימות הרב חנניה יוסף אייזנבך], עמ' קמב, אות מד). דבריו אלו עשו רושם בכל הסביבה החסידית בהונגריה.

הרב חנניה יוסף אייזנבך כותב ברשימותיו: "מעשה נורא שמעתי מכ"ק אדמו"ר ממונקאטש שליט"א [=גיסו של הרב אייזנבך] כי זקנו כ"ק אדמו"ר הגה"ק בעל מנחת אלעזר ממונקאטש זי"ע אסף אז [בזמן המאסר של הרבי הריי"צ בשנת תרפ"ז] סכום עצום של מאה אלף מטבעות צ'כיות ושלח בידי אחד מחסידיו, הרה"ח ר' דוב מאן ז"ל, שיפעל אצל אחד מגדולי המשפטנים שיעשה כל טצדקי שבעולם להביא לשחרורו של רבינו. חזר השליח וסיפר שהעו"ד מסרב ליטול הכסף ומוכן לפעול רק אם הרבי ממונקאטש יבטיח לו עולם הבא. מיהר ה"מנחת אלעזר" והזמין שני סופרים, כתב וחתם על תעודה מיוחדת כי הוא מבטיח לאותו עורך דין עולם הבא" (כתר מלכות, עמ' קמב, אות מג).

בשנת תש"ד, סייע הרבי הריי"צ למגבית שנערכה אז עבור חתנו של ה"מנחת אלעזר" (אג"ק אדמו"ר מוהריי"צ, חלק ח, עמד שמח).

עם הרבי[עריכה]

במקביל לקשרי המכתבים בהם עמד עם אדמו"ר הריי"צ, עמד גם בקשר חם מאוד עם הרבי. שלח לרבי שני מכתבים מלאים בתוארים מופלגים ביותר.

בשנת תרצ"ג נפגש עמו הרבי.[3]

הוא היה מהיחידים מגדולי החסידות בדורות האחרונים שהרבי מזכירו בשיחותיו ובמכתביו[4].

הרבי סיפר: "מספרים על הרב ממונקאטש - שבספר הנהגותיו 'דרכי חיים ושלום' מובאים הרבה גימטריאות וראשי תיבות. בשעה שהיה נוסע ברכבת היה מקשר את המספר שכתוב על גבי הקרון עם רמז וגימטריה וכו'. על דרך זה מספרים על הרב מאפטא, והאמת הרי היא שזוהי תורת הבעש"ט, שמכל דבר שיהודי רואה או שומע עליו להפיק מזה הוראה בעבודת ה'.[5] ובשיחת י' שבט תשד"מ, אמר הרבי שדרכו של הרה"צ ממונקאטש הייתה לעסוק בכל פרט ופרט עד לתכלית הדיוק. הרבי סיפר על כך שבכל מאורע שאירע אצל הרה"צ ממונקאטש בחייו היומיומיים בענייני העולם - היה משתדל למצוא רמז והוראה בקשר לענייני תורה וקדושה, ובנוסעו ברכבת היה משתדל למצוא רמז ולימוד מהמספר שעל גבי הקרון בו ישב (התוועדויות תשד"מ ח"ב עמ' 876).

במכתב לר' פנחס אסטרייכר, חסיד מונקאטש, כתב הרבי: "יצייר לעצמו מזמן לזמן צורת רבו - בעל המחבר ספר מנחת אלעזר - וישתדל בפרנסת אחרים ברוחניות, והשם יתברך יפרנסו בהרחבה בגו"ר" (אג"ק כרך כא, איגרת ז'תתצא).

מעניין שבמכתב מי"ד אייר תשי"ד מביא הרבי ראיה מדבריו של המנחת אלעזר נגד הגניזה החרסונית, לאמיתותה, וזאת מדיוק לשונו: "הרבי ממונקאטש רבי חיים אלעזר שפירא בעהמ"ס "מנחת אלעזר" ועוד - אשר בסופה וסערה הייתה דרכו ולא ניחת מביטויים חריפים וכו' בכתבו על דבר כללות מכתבי גניזה זו כותב בזהירות ידועה (=מסוימת): "ידי זרים המזייפים שלטו בהם", "השמר והזהר מבלי תאמין בם", "המכתבים האלו החשודים בזיוף" (דברי תורה מהדורא ה', ס"ט)".

הרבי אמר לאדמו"ר ממונקאטש שליט"א כי צריך להדפיס שוב את ספרי המנחת אלעזר, כאשר אזלו מן השוק, וכאשר הוא - הרי - צריך לעיין בספר, הוא צריך לשאול את הספר מאחר. הרבי אמר כי בעוד שבספרים אחרים שוקלים וטרים אך אינם מגיעים למסקנא, הרי שבמנחת אלעזר כתוב הכל.[6]

הרבי קרא לפרסם את מכתבו של ה'מנחת אלעזר' שכותב שכדי להביא את גאולה מוכרחת להיות מסירות נפש[7].

ישנם כמה וכמה הנהגות של הרבי שמקורם בכתבי המנחת אלעזר, ובכלל דרכו של הרב ממונקאטש למצוא מקור בנגלה למנהגי חסידים, וענין זה הוא דבר חביב אצל הרבי.

לקריאה נוספת[עריכה]

תשורה- סודרי - המונקאטשער.

בעקבות בעל המנחת אלעזר, מדור ניצוצי רבי, "התקשרות", י"ח סיוון תשפ"ב, גליון א'תנ"ג, עמ' 9 ואילך.

קישורים חיצוניים[עריכה]

הקודם:
האדמו"ר רבי צבי הירש שפירא ממונקאטש
אדמו"רי מונקאטש
ח"י טבת ה'תרל"ב - ב' בסיון ה'תרצ"ז
הבא:
האדמו"ר רבי משה יהודה לייב רבינוביץ' ממונקאטש

הערות שוליים

  1. שיחות קודש תשכ"ט חלק א' עמ' 7.
  2. ה'מנחת אלעזר' עצר ליד העץ: "יש כאן ריח גן עדן" - מפי הרב יוסף יצחק יעקבסון ששמע מר' משה גרונר, ששמע את זה מכלי ראשון - הרב רודשטיין, מזכירו של הרבי הקודם
  3. שלשלת היחס עמ' (20)
  4. ראו למשל [1] [2]
  5. חול המועד פסח תשמ"ב. חב"ד אינפו
  6. שיחות קודש תשכ"ט חלק א' עמ' 6.
  7. התוועדויות תשד"מ עמוד 703