יצר הטוב

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף היצר הטוב)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

יצר הטוב הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', ובחסידות מכונה לפעמים היצר הטוב כנפש אלוקית.

מקור השם[עריכה]

בתורה לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, אך במדרש מוזכר ש"שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.", וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע בבר מצווה, ובספר אבות דרבי נתן מוזכר: "אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב".

כמ כן, הרמב"ם בספרו כותב:

י.png ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע' י.png
חלק ג פרק כב, בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)

מלחמת היצר[עריכה]

בספר התניא מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי נפשות. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת נפש בהמית והשנייה היא הנפש אלוקית. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על המחשבה והמוח, ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, בחסידות חב"ד ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל[1].

כמו כן מסוםר, כי בזמן מלחמת נפוליון, הגיע החסיד ר' משה מייזליש לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט מוח שליט על הלב, וכך לא הצליח נפוליון לגלות שהוא מרגל.

בתניא גם מוזכר אודות המשל של העיר קטנה, שכמו שיש עיר קטנה שנלחמים עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין היצר הרע, מי ישלוט על הגוף והנשמה.

הערות שוליים

  1. מוח שליט על הלב, אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות