גלגולי נשמות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף גלגול נשמות)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

גלגול נשמות הוא חזרת הנשמה לאחר הפטירה בנברא אחר, כחלק מתיקון שהנשמה צריכה להשלים ענינים שונים שלא השלימה בתפקידה בעולם.

אף שהיו מגדולי ישראל שהסתייגו או שללו נושא זה, בספר הזוהר ובעקבותיו בתורת הקבלה ותורת החסידות יש התייחסות רחבה לנושא זה.

למעשה, רוב הנשמות הם גלגולים, למעט הופעות נדירות של נשמות חדשות.

באוצר הספרים היהודי[עריכה]

הסתייגויות והתעלמות[עריכה]

מלבד ספר הזוהר (שהתגלה בדורות מאוחרים יותר), עד לתקופת הגאונים לא מופיע ענין גלגול הנשמות לא בתורה שבכתב, ולא בדברי חז"ל.

הראשון שהזכיר נושא זה כשהוא שולל אותו[1], היה רב סעדיה גאון שהתבטא על אמונה זו שהיא 'שגעון וערבוב'[2].

גדולי ישראל נוספים ששללו את הנושא היו 'בעל העיקרים' רבי יוסף אלבו, ר' ידעיה הפניני[3], ועוד.

לצד זאת, היו מגדולי ישראל שהתעלמו מהנושא לחלוטין[4], והיו מגדולי ישראל שאף שהסכימו עם גלגול הנשמות בכללותו, שללו את האמונה בכך שנשמת יהודי יכולה להתגלגל בבעלי חיים וצמחים[5].

הרא"ש, בתשובה לשאלת בנו על עמדתו בנושא, דחה את הראיות והסברות התומכות באמונת הגלגול, אך חתם את דבריו במילים "אם קבלה הוא נקבל כי אין טעם מספיק"[6].

בקבלה ובחסידות[עריכה]

המקור הקדום ביותר לגלגולי נשמות מופיע בספר הזוהר ובעקבותיו בכתבי האריז"ל, המבארים מהות הגלגול וכוונתו, וכן מפרטים נשמות שונות שהתגלגלו ונתקנו. למעשה, על פי המבואר בזוהר רוב האנשים שנולדים בעולם הם גלגולי נשמות, ורק נשמות מעטות הן נשמות חדשות.

באמצעות ענין הגלגול, מוסבר על פי הסוד שאלות שונות אודות שכר ועונש, כאשר גם אדם שלא חטא כלל, ואפילו תינוקות שאינם בני עונשין, עלולים להיקלע למצבים שונים שלא נובעים מצד מעשיהם אלא רק כתיקון עבור הנשמה על מה שאירע עמה בגלגול קודם.

על פי המבואר בקבלה, אחת הסיבות העיקריות הגורמות לגלגול נשמות הוא כאשר אדם לא משאיר אחריו צאצאים בעולם הזה, כיון שבילדים נמשך חלק מנשמת האדם והם יכולים להביא לה תיקון ומזור, אך כאשר אדם נפטר בלא ילדים, על הנשמה לרדת שוב לעולם להשלים את תיקונה.

אדמו"ר הזקן מסביר בספר התניא[7] באמצעות ענין זה את הפסוק "כי לא ידע ממנו נידח"[8], שכל נשמות ישראל יזכו לתשובה ועל ידי זה לגאולה, כי גם נשמה שנפטרה מהעולם בלא תשובה, תחזור ותתגלגל עד שתעשה תשובה.

בנוסף, מביא אדמו"ר הזקן את דברי האריז"ל שכל אדם מוכרח להתגלגל עד שיקיים את כל התרי"ג מצוות בפועל ממש[9], ומבאר שבכל פעם שהנשמה באה לעולם יש מצווה מיוחדת שבאמצעותה היא מאירה ובה האדם צריך להיזהר במיוחד, 'זהיר טפי'[10].

הרבי הסביר שבדורות שלנו כל הנשמות הם כעין ספיחים, היות בזמן הגלות אין נשמות חדשות, וכל הנשמות שיש כעת זה בדוגמת זרעים שכבר נזרעו וכעת נטמנים שוב באדמה וצומחים שוב[11].

הרבי הביא בשיחותיו פעמים רבות שדורנו הוא גלגול של דור המדבר, על פי המבואר בכתבי האריז"ל[12] שהדור של עקבתא דמשיחא הוא גלגול דור המדבר. ולכן, דברים שלא נעשו כראוי בדור ההוא צריכים לבוא על תיקונם בדורנו בהם נכללים חטא העגל וחטא המרגלים. לאידך, דברים שנעשו אז כראוי יש לתת להם ביטוי גם בדורנו, כמו למשל הדגשת מעלתן של נשי ובנות ישראל באמונה וביטחון ביציאה ממצרים ובעת נדבת המשכן כך גם בדורנו יש לנשים תפקיד חשוב בהכנה לגאולה[13].

גלגולי נשמות[עריכה]

בזמן הגאולה[עריכה]

בזוהר מבואר שבתחיית המתים, הנשמות שבאו בגלגול בעולם הזה כמה פעמים, יקבל כל גוף את חלק הנשמה שתוקן על ידו[21].

ראו גם[עריכה]

לקריאה נוספת[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. אם כי יש הטוענים ששלל זאת רק כדי לדחות בקש את האפיקורסים שניסו לנגח באמצעות נושא זה את כללות אמונת ישראל.
  2. "אנשים ממי שנקראים יהודים, מצאתים אומרים בהשנות, וקוראים אותו ההעתקה (גלגול נשמות), ועניינו אצלם שרוח ראובן תשוב אל שמעון, ואחר כן בלוי, ואחר כן ביהודה, ויש מהם רבים שאומרים, יש פעמים שתהיה רוח האדם בבהמה, ורוח הבהמה באדם, ודברים רבים מזה השגעון והערבוב". אמונות ודעות, מאמר ו', אות ח'.
  3. מובא בתשובות הרשב"א א, תיח.
  4. כך לדוגמא הרי"ף, הרמב"ם ורש"י.
  5. ראו לדוגמא דבריו של ר' מרדכי יפה 'בעל הלבושים', </ref לבוש אבן יקרה, פרוש על פרוש מנחם רקאנטי לתורה, תחילת פרשת וישב.
  6. שו"ת רא"ש החדשות סי' ע'; שו"ת זכרון יהודה, סימן ק"ב.
  7. פרק ל"ט.
  8. שמואל ב' יד, יד, ושם "לבלתי ידח".
  9. אגרת הקודש סימן י"ט, סימן כ"ט.
  10. אגרת הקודש סימן ז'.
  11. התבאר בשיחת יו"ד שבט תשי"ט.
  12. שער הגלגולים הקדמה כ. ל"ת וסה"ל להאריז"ל שמות ג, ד.
  13. שיחת אחרון של פסח, תשכ"ב.
  14. ד"ה באתי לגני תשכ"א בהערה 102 (מספר הגלגולים ליקוטים ד"ה רשב"י. בדפוס פרנקפורט תמ"ד לו סע"ד, ובדפוס וילנא תרמ"ו ס"ה ב'), ומבאר שאף שכל נשיא הדור הוא ניצוץ מנשמת משה, אצלם היה ניצוץ זה בהתלבשות בגוף ובגילוי.
  15. ראו בפיוט אודות עשרת הרוגי מלכות בסדר עבודה במוסף של יום כיפור.
  16. כשם שיעקב רעה את עדרי לבן חותנו לעתיד, כך רועה רבי עקיבא את עדרי חמיו לעתיד. כלבא שבוע (סדר הדורות).
  17. חסידים מספרים על יהודי שנולד עם כשרונות מזהירים וידע את כל הש"ס בגיל שבע, ולעת התבגרותו התפקר ונעשה כגוי גמור. עד שחיבר ספרים חשובים באוניברסיטה הצרפתית ואדמו"ר הזקן העמידו על טעותו ולאחר שנפטר גילה שהייתה נשמתו של ר"א בן ד'. שכבר שנים מתגלגלת וכל פעם שמגיעה לגיל ה"עשרה" סוטה מדרך הישר. והתבטא אדמו"ר הזקן שאני לא הנחתי לה עד שבאה לתיקון על נפשה.
  18. בשם האריז"ל.
  19. בשבחי הבעל שם טוב מסופר שתלמידיו שאלו אותו על תלמיד חכם גדול שנהרג על ידי גויים, והוא גילה להם שאותו יהודי היה ראש הסנהדרין בתקופת זכריה הנביא, וכאשר זכריה ניבא על פורענות, הוא הכה אותו על הלחי, ואמר לו: "עם הארץ, מי הרשה לך להתנבא?" ולאחר מעשה זה קם ההמון והרג את זכריה, ובתור עונש נגזר עליו שיתגלגל שוב ושוב וייהרג כל פעם מחדש, בגלל גרימת מותו של הנביא.
  20. ספר 'גלגולי נשמות' להרמ"ע מפאנו, ערך כזבי, ובמקורות המצוינים בפירוש 'מאיר עין' שם.
  21. זוהר ח"א קלא, א. תיקוני זוהר תיקון מ'. האריז"ל בשער הגלגולים הקדמה ד. אמנם אין הכוונה שלכל אחד יהיה רק "חלק" פרטי, כיוון שכל חלק כלול מכל החלקים. (לדוגמא: אדם שתקן את מידת אהבת ה' בנפשו. יהי' גם ירא מה' אבל בגלל שירא להיפרד מהאהוב וזו הסיבה שיהיה לו גם ידיעת ה' - כי רוצה לדעת על האהוב וכו'